Kismellű nagydumás

Ford Mustang 5.0HO – 1987

2010.04.21. 13:49 Módosítva: 2010.04.22. 11:05

Egy egészséges LAMP-PITI-LAMP-hang keretében életre kel 302 köbhüvelyknyi jenki acél, és dörmögve lélegez ki hátul két 60-as csövön, és minden megváltozik. Elkényelmesedett dobhártyámat kényeztetendő rugdalom a gázpedált, és gondolatban már a Mobilén keresgéltem a magam 3-as Mustangját. Meg vagyok róla győződve, hogy az autózásról ezt-azt tudok, de ez a kopott-piros Windsor-motoros jószág mégis teljesen új dimenzót készül bemutatni, már a maga bárdolatlan módján.

A nemrég beépített T5-ös, ötfokozatú váltó Ford Racing kuplunggal igencsak próbára tette puhány mercista fizikumomat. Miután vállból toltam a váltónak egy egyest és leugrottam a kuplungról, a nagyjából két négyzetméteres gépháztető vagy húsz centit emelkedett, és Zeusz haragját idéző mennydörgéssel lőtt ki az autó. 235-ös szélességű, tökéletesen párhuzamos fekete csíkokat rajzolva repültünk a horizont felé, és ahogy némi segítséggel berántottam kettesbe, a csillagok fényes csíkokká váltak. Harmadikban még mindig az aszfaltot rajzolták a hátsó kerekek, mindezt olyan robajjal, hogy még Henry Ford II is hallotta a sírjában, nyilván elégedetten, elvégre ő adta áldását a harmadik generációra. Eközben az agyam a pórusaimon keresztül elpárolgott, helyét adrenalin és tesztoszteron ízesítésű puding vette át.

A szervokormány hihetetlenül közvetlen, és be nem áll a szája, mindig tudni, mi van a kerekekkel. A fékek nekem egy hangyatokányit gyengék, de már úton vannak hozzá a hátsó tárcsák, a 10-es dobok helyére. A futómű a maga kőkorszakiságában így is fenomenális. Persze pattog, de amennyire a merev tengely engedi, stabil, kiszámítható és roppantul játékos. Ezt külön köszönhetjük a sperrdiffinek, illetve a poliuretán szilenteknek meg az állítható Koni-gátlóknak. Nem tudom eldönteni, mi lehet nagyobb móka: nyílegyenesen gyorsulni 100-ig nagyjából 6,5 másodperc alatt, majd ezt szinte lendületvesztés nélkül folytatni 240-ig, vagy minden kanyarban keresztbe rakni. Miután megálltunk, zsibbadt nyelvvel próbáltam túlkiabálni a csengést a fülemben, igyekezvén a tulaj tudtára adni, mennyire tetszik az autó. Bandit viszont unott arccal csak annyit mondott:

– Puhány vagy, papírnindzsa, 5000 alatt nem váltunk fel!

Valószínűleg nem sikerült az előbb említett gyorsulási adatot hoznom, de ez az élményből egy hajszálnyit sem vett el.

Még mindig nem értettem, hogy mehet egy fakocka ilyen jól, de Bandit elkezdte sorolni, mi minden került még az autóba: '89-es hengerfejek , kovácsolt dugók és hajtókarok, Cloye's High Performance dupla soros láncszett, fokolható főtengelyáttétellel, Accel gyújtásmodul, trafó, rotor és kupak, Ford Racing 9 mm-es gyújtáskábelek, BBK 65 mm-es fojtószelep, direktszűrő.

A hétköznapokban az autó három fokozattal működik: 2-3-5. Több nem is kell, mert a mostanra nagyjából 410 newtonméternyi nyomaték és körülbelül 290 lóerő 13-14 literből így is vígan elviszi a városban. Viszont ha az ember digitálisan használja a gázpedált, több mint 20 liter benzin lesz égőáldozat a sebesség nyolchengerű oltárán. Cserébe viszont 14,875 másodperc alatt abszolválja a negyed mérföldet, ami nagyjából tizennéggyel több, mint ami nekem kellett az elhatározáshoz: egyszer lesz egy ilyenem!

Igen férfias jószág ez az 1400 kilónyi autó, Bandit mégis azt mondja, egyedülálló lányoknak is ideális. Feltéve, hogy képesek kinyomni a kuplungot. Barátom több nőismerőse is tanúsíthatja, hogy soha annyi elismerő és vágyakozó pillantást nem kaptak a férfitársadalom tagjaitól, mint amikor a kívülről kopott Mustang volánjánál ültek. Való igaz, egy csaj a kormánynál száguldó reinkarnációjává válik a 90-es évek glamour posztereinek, melyeken szőke szépségek pózoltak kigombolt szerelőoverallban, olajfoltosan, villáskulccsal a kézben.

Hogy mégis mennyire kéne nekem? Ahogy álltam mellette, olyan vágyakozva néztem, mint pék kutyája a forró kiflit. Nem lehet nem szeretni – még akkor sem, ha nemhogy luxusszállodák, de még hostelek elől is elzavarnának vele. Közben megpróbáltam fejben összehasonlítani a saját W126 500SE-mmel. A végeredmény az lett, hogy míg a Merci agy antik értelmező kéziszótár, a Mustang gyomorból jövő, cifra káromkodások kusza tömege egy spirálfüzet lapjain.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.