A többi autós? Beteg mind!

Volkswagen Bogár hotrod 1.3

2010.08.12. 06:59
A megtört, fehérbort szorongató hajléktalanok félve bújtak egymáshoz, ahogy csikorgó fékekkel, pattogó orral eléjük vágódott az Állami Elmegyógy és Intézet mentőautója. Szivacsosra ivott agyuknak fájdalmas volt a felismerés: ebből a delíriumból nincs kiszállás. Tudták, az utolsó fuvar lesz ez, a végső kör a detoxba, vagy az életfogytig tartó bamba nyáladzás. Csak néhány kilométer és vár a lobotómia, majd az örök üresség.

A begyűjtést várták, de megmenekültek: mi nem a pszichotróp Budapest ügyeletes ápolói voltunk, hanem padlógázzal kéjenckedő, túlkoros suhancok. A VW hotrod módosította a várost – a normálisnak tűnő lakosok szemében mi voltunk a félnivaló őrültek, de nekünk mindenki más szétsavazott, elszállítandó betegnek tűnt.

Még egy ilyen autó nincs. Építője, Szilvássy Pisti megunta, hogy a sok, önmagát radikálisnak valló bogaras csak bizonytalankodik és fórumokon váltja meg a világot. Nem elégedett meg a tető megvágásával: lekapta a sárvédőket, széthasította a futóművet és átalakította a karosszéria torzóját is. A végeredmény annyira beteg lett, hogy adta magát a mattított festés és a felirat.

Amikor kisautós blogunk guruja, Sipos elküldte a félkész verda fotóit, azonnal sokkot kaptam. Alig bírtam kivárni, hogy elkészüljön az ország legbetegebb autója. Akik az OT Expón velünk ünnepelték a Totalcar tízéves szülinapját, érezhették, milyen hatást vált ki és láthatták, milyen tömegkáoszt okoz a bogár. Pedig amíg nem vezették, semmit nem tudnak.

A kezdetekkor Pisti sem tudta, milyen lesz a vége. Elhozta egy LT kisbusz tetejét a vasgyűjtőből, majd csak jó lesz valamire. Az idők során, mint koszcsík rakódott rá még egy valagnyi alkatrész. Egyszer csak felbukkant egy leállított bogár, amit valaki valahol felkészített vizsgára, ám a műszakira már nem jutott el – érző szíve van, nem volt képes otthagyni.

Feltehetőleg ma is ott mállana az összehordott vas egy műhely sarkában, ha a raktározást végző kedves rokon meg nem fenyíti Szilvássyt: ha nem tünteti el, a MÉH-ben látja viszont a sok kramancot. Nyomás alatt, hirtelen felindultságból cselekedett, elmondása szerint a járóképes alap hét nap alatt kész volt. Még négy hét kellett a végső stádiumhoz – a minimalista külsőhöz kurtított költségvetés párosult.

Nem lehet egy dolgot kiragadni, ami jellegzetessé teszi, hisz minden csücske különbözik a megszokott Volkswagentől. Mivel az első sárhányóktól megfosztották, új lámpát kellett felszerelni. A csöcsös Marchal fényszórók feltehetőleg öregebbek az autónál – egy padlás lomtalanításakor találták, ha minden igaz, még háború előttiek.

Az első kerék sincs a megszokott helyén. Hogy az autó orra ilyen szögben álljon, húsz centivel előre és hússzal följebb került a tengely – az eredeti tizenötös kerékkel minduntalan leért az alja, ezért tizenhatosakat kapott. A felni sem mezei VW, hanem régi Skoda; ha jól saccolom, elöl Popular, míg a tizenötös hátsó Tudor.

A gumik öregek, de sosem használták: egy idős úr spájzolta el szódás Zündappjához még a hatvanas években – természetesen lomtalanításkor kerültek elő. A hátsó kerekek szöge nem véletlen: Pisti átalakította a lengőkart, valamint a gumibakokból is kivágott: a futómű átalakítása természetesen megváltoztatta a kocsi viselkedését. A gyári fékrendszer megmaradt, igaz, csak alapos felújítás után kerülhetett vissza az autó alá. A gömbfejeket is cserélték; az egész elrettentően néz ki, de meglepően vezethető. Az Állami Elmegyógy és Intézet készenléti autója nem támolyog, tartja az ívet és nem felejti az egyenest.