Megvolt: Dacia Duster 1.6 4x4 Arctic

Aki teheti, ne ezt vegye

2010. augusztus 19., csütörtök 06:56
A dízel Dustert alaposan nyúztuk, tetszett. A benzines nem ilyen jó, túl gyakran kell felidézni az árát, hogy megbocsássunk neki.

Azt mindenki döntse el maga, hogy mennyire fárasztó a 3,8 millió forint felidézése minden egyes elindulásnál. Nyilván, aki sokat jár vele városban, annak zsibbasztó. Miért? Azért, mert az alap 1,6-os motor és az összkerékhajtás nem előnyös kombináció. A gyári sajtóanyag úgy adja el a dolgot, hogy a 4x4-es változat speciálisan rövid egyes fokozatot kapott, hogy még felezőre se legyen szükség: egyesben, ezres fordulatszámnál öttel(!) megy a Duster.

Azaz, ha húszig kihúzatjuk, az négyezer. Ha harmincig, az hatezer.

Oké, harmincig nem kell gyötörni, de ha azt szeretnénk, hogy kettesbe kapcsolva ne zuhanjunk ismét egy reménytelenül nyomatékmentes fordulatszámra, akkor tanácsos legalább húszig-huszonötig kiforgatni. Szóval, nyűgös és zajos dolog a gyorsítgatás a benzines Dusterrel, úgy, hogy közben mindössze követjük a forgalom ritmusát.

Hiába nem túl nehéz az autó (egy és egynegyed tonna), már az elindulás is erősen igénybe veszi: nagyok a kerekei, négy féltengely forog, plusz a kardán. És a sok forgó tömeg olyan, mintha kocsonyává állna össze körülötte a levegő, amikor gyorsulni szeretne.

Tovább fűszerezi a dolgot, ha gyorsan megyünk. Mondjuk, országúton cirkálunk hatodikban. Ilyenkor puszta gázadással gyorsulni képtelenség, szerény meginduláshoz élből kettőt, normál gyorsításhoz inkább hármat kell visszakapcsolni. Igaz, szorgalommal és türelemmel mindent el lehet érni, felgyorsulhatunk autópályán is 130-ig, aztán felváltunk hatodikba, és kiderül, hogy 4500-at forog közben a motor. Plusz ott a szélzaj.

Kár, mert az állandó motorbőgetést leszámítva nem lenne rossz autó. Igazából az utastere alig igénytelenebb egy kisautóénál. És ha primkó anyagokból is van, legalább jól összepakolták, az ülések is elfogadhatóan jók. Igaz, a klímája nem feltétlenül túlméretezett, az ablaktörlő szánalmasan kapirgálja a vizet az üvegről, a rádiója meg csapnivaló, de ismét ideje felidézni az árat, és máris elviselhetővé válnak a dolgok. És manapság egy, az átlagnál icipicivel jobb kiskocsi is ennyibe kerül, például egy 100 lóerős benzines Clio kombit nagyjából ennyiért adnak, ha van benne navi. A Duster pedig nagyobb autó, hogy a terepjáró-képességéről már ne is beszéljünk. Mert az van neki.

A szabad magasság 21 centi, elöl és hátul egészen kicsik a túlnyúlásai, és mivel a tengelytávja sem hatalmas, egy átlagember terepezési ambícióit (telekre menés, és hasonlók) nagy ráhagyással kielégíti. Alánézve persze nem látunk csodát, jó magas a hasa, és bár nem túl szépen vezették el az alján a kipufogót, elég kicsi a valószínűsége, hogy odaverjük. A hátsó futómű személyautós jellegű, régebben a japánoknál volt szokás hasonló, csövekből készült lengőkarokat használni. Azt nem várnám ettől a konstrukciótól, hogy egy merev híd elpusztíthatatlanságát nyújtsa, de már pár hónapja szolgál tesztautóként, és ennyi idő alatt meg szoktak nyekkenni a gyenge futóművek. Ez nem. A hangolása is nagyon jó, nem lágy, aszfalton stabilnak tűnik, rossz földúton mégis kirugózza, amit ki kell. Sőt, minél tempósabban megyünk, annál inkább. A fékje fog, az ABS nem bolond, jól dolgozik – igaz, hátul dobfék van, de működik. Kit érdekel?

Az összkerékhajtás egy elektronikusan szabályozott tengelykapcsolóval operál, aszerint, hogy a vezérlőtárcsán mit állítunk be. Használhatjuk 2WD üzemmódban, ilyenkor hátra nem megy erő; automatikus módban a számítógép szabályozza az első és a hátsó tengely közt az elosztást, de terepen fixre is állítható. A rendszer nagyon hatékony, azaz sokat segít a haladásban, ahogy már azt a Nissan X-Trailben és Qashqaiban tapasztaltuk – ezt vették ugyanis át a Dusterhez. Szerintem, még a tekerőgomb is ugyanaz.

A komoly terepezési szándék esetén érdemes a fogyasztás szempontjából megvizsgálni a dolgot, mert nekem bármit csináltam, 11 liter környékén fogyasztott a Duster – és ezért jutottam arra a következtetésre, hogy az 1.6 4x4-es változatnak semmi értelme. Mert ha csak azért kell, mert tetszik, felesleges megvenni a 4x4-et. Fronthajtással biztos jobban megy, és kevesebbet fogyaszt az 1,6-os benzinmotor. Mivel magas, ez sem akad el könnyen, igaz, jégen-havon-emelkedőn nem akkora királyság, de hárommillióért ez egy elfogadható kompromisszum. Pláne, hogy ez a Dacia kívülről egészen jól néz ki, bohóckodni, csajozni jó így is.

Ha viszont tényleg szüksége van az embernek néha a Duster tereptulajdonságaira, akkor egyértelmű, miért a dízelt javaslom, pláne hegyesebb vidékekre. Elég megnézni Koncz Jani úti beszámolóját az erdélyi útjukról a dízel Dusterrel, és kiderül, hogy valószínűleg lehetetlen a fogyasztását hét liter fölé vinni. És ez óriási különbség a tizenegyhez képest. Nyilván az ügyesebbje megúszná tízből, de az sem kevés. A dízelmotor ráadásul nem kínlódik, mint ez a benzines.

Azonban belátom, hogy lehetetlen a Dustert bármihez viszonyítani, mert nincs még egy hasonló jármű ennyiért. Vagyis, akinek nincs további félmilliója a dízelre, annak ez a létező legjobb autó. A benzines Duster tényleg azoknak a választása, akiknek erre futja, és ezzel be is van fogva a szájuk. Innentől szerethető, legalább annyira, mint az a pénz, amit megspóroltak rajta. Akinek meg több gubája van autóra, az vegyen magának jobbat. A Daciák nem neki szólnak.

Miért nem hasonlítottam össze a Yetivel? (olvasói levél)

Tisztelt Papp Tibor Úr!

Olvastam a Totalcaron a tesztjét a Yetiről, és olvastam kollegája tesztjét a Dusterről. Kérdésem az, hogy a közeljövőben nem készítenek-e összehasonlító tesztet ezen két, szerintem érdekes autóról.

Üdvözlettel,
A. Ferenc

Tisztelt A. Úr,

először én is úgy gondoltam, hogy a Yetit és a Dustert össze kellene hasonlítanunk, de amikor ilyen ötleteim támadnak, megnézem a két autó árait. Adott volt az 1,6 literes Duster, összkerékhajtással, manuális klímával, Arctic kivitelben, amit épp tesztre megkaptunk. 3,8 milliós alapáron, kevés extrával.

Ehhez tökéletes lenne egy Yeti, a hasonló teljesítményű, 1.2 TSI motorral. Csakhogy az kizárólag fronthajtással kapható, 4,6 milliótól. Ha valóban összkerékhajtásos Yetit szeretnénk összevetni vele, akkor az 1.8 TSI motorost kell alapul vennünk, amely legalább hatmillióba kerül.

A másik járható út az lett volna, hogy egy fronthajtásos Daciát állítani a Yeti mellé, leírni is fáj, 3,5 millió forintért. (Netán 2,8-ért, bár az már fapadosabb a kelleténél.) Csakhogy  ilyet nem állított be az importőr a tesztparkjába. Sajnos, a 4x4-es és a fronthajtásos Duster dinamikája sem azonos, az összkerékhajtásos verzió más sebességváltót kap, tehát így sántított volna az összehasonlítás.

Esetleg egy dízel Dustert (1.5 dCI 4x4, 4,3 millió Ft) és egy dízel Yetit (2.0 TDI 4x4, 6,2 millió Ft) lehetne összevetni, de így már kétmilliós az árkülönbözet.
Legyen azonban bármelyik verzió, azt a Dacia úgyis elbukta volna. Na nem azért, mert rosszabb a futóműve, sőt, tán még picivel tágasabb is a Skodánál, viszont minden más téren rosszabb, a szellőzőventillátortól, a motorokon, az üléseken át a csomagtartó rolójáig, a biztonsági szerelvényekről, anyagminőségről nem is beszélve. Az a helyzet ugyanis, hogy ez a Skoda és a Dacia már rég nem egy ligában játszik, hiába lehetett egykor mindkettőt a Merkurban kapni.

Sokat törtem a fejemet, hogy egyáltalán mi mással lehetne korrektül összevetni a Dustert, úgy, hogy az ár és az adottságok hasonlóak legyenek. Új Lada Niva már nincs, mivel az importőr megszűnt. Mi lehet még? A Taták drágábbak. Aztán beugrott a Fiat Panda 4x4, ami ugyan kicsi, de legalább összkerekes, vagyis, ha valakinek tényleg szüksége van a 4x4-re, annak jó lehetne ez is. Nos, a Panda 4x4 személyautó forgalmazását már megszüntették Magyarországon, mert nem fogyott. Haszonjármű kivitelben létezik, ennek az áfás ára 3,6 millió Ft. Személyautóként ennél biztos nem lenne olcsóbb. Hadd írjam le ismét a benzines, 4x4-es Duster árát: 3,8 millió Ft. Ennyiért még kínai terepjárót sem lehet kapni.

Mindegy, milyen irányból is közelítjük meg, csupán egyetlen okosság lehet a végeredmény. A Duster olyan olcsó, hogy nem érdemes összehasonlítgatni. Akinek csak a Daciára futja, úgy sincs más választása. Akinek viszont futná többre, annak csupán egy anyagi természetű döntést kell meghoznia: hogy bizonyos, pénzben nehezen kifejezhető dolgok megérnek-e neki több pénzt. De ettől még a Duster nem lesz jobb egyetlen hasonló járműnél - csupán jobban megéri. Annyira megéri, hogy még az igénytelensége is elnézhető egy bizonyos határig, sőt, ha strapaautónak veszik, még előny is. Legalább nem sajnálja annyira az ember.

De szerintem tudják ezt a Renault-nál is. Sőt, pont ez volt a céljuk.

Üdvözlettel:
Papp Tibor

Dacia Duster 2010 Arctic 1.6 4x4 Dacia Duster 2010 Arctic 1.6 4x4

A Totalcar értékelése:

A Dacia Duster öszkerékhajtással már túlnő az 1,6-os benzinmotorban – jó mélyen – rejlő potenciálon. Magyarul: kínlódik a motor, sokat forog és sokat fogyaszt. Alapvetően megszokható, de ha a dízel négy csillagot kapott, ez nem több kettő és félnél. Érdemesebb ugyanezt fronthajtással venni, úgy még zseniálisabb az ára, illetve dízelmotorral, ha futja rá. Persze, az ár-érték aránya így is kiváló, de ettől még nem telitalálat, csak jó kompromisszum.

Népítélet:

  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Fenntartási költség
  • Ennyire szerette

Címkék:


h i r d e t é s

Totalcar áruház

tömítőgyűrű, főtengely| tömítőgyűrű, vezérműtengely
DACIA SOLENZA 1.4 Ferdehátú 2003-2013
1702 Ft
hosszbordás szíj
DACIA SANDERO 1.4 Ferdehátú 2008-2013
2960 Ft
Üzemanyagszűrő
DACIA 1310 1.3 Kombi 1983-2004
236 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

Will the dashcam protect the driver?
The recordings can serve as evidence in case of accidents or other disputes.