A pórnép szegény fia

2011.08.08. 07:02

Néha nagyon nehéz megmagyarázni, hogy az egyik autót miért jó vezetni, a másikat meg miért nem. Néha egy fapados autóban jobban érezzük magunkat, mint a jól felszerelt kortársában.

A Golf mindig benchmark volt a kategóriájában, minden piacon jól tartja az értékét és igazi sikermodell a Volkswagennél. A miérteket nem csak mi kutatjuk, hanem a konkurensek is. Ne feledjük, minden autógyár szeretne egy ütőképes Golf konkurenciát gyártani, de igazán nem sikerül. Ennek egyik oka a már megszerzett presztízs és elismerés, a másik sokkal prózaibb: a Golf telitalálat. Az volt az egyes, a kettes és talán a hatos is, bár én a sorozatot csak a hármasig szeretem. A Golfokat valahogy úgy tervezhették, hogy leírták egy lapra, hogy mit kell tudnia, mire fogják használni és ehhez milyen jellemvonások kellenek. Aztán a célhoz próbáltak egy pontos eszközt kifaragni, ami nem több, de nem is kevesebb. Ez sikerült tökéletesen. Megvan a kanál, amivel megesszük a levest kényelmesen, de nem akarunk vele húst szeletelni. Pedig még az is sikerülne.

A jóléti társadalomban úgy pozícionálták, hogy a nagy család második autója, amivel elviszik a gyereket az óvodába, esetleg anyu lemegy a nagyihoz falura, vagy a közeli hipermarketbe. Az már egy mellékág, hogy a nagyobbik fiú megpimpeli, porba ülteti, ahogy az is csak egy velejárója, hogy itthon sokan használják családi autónak is akár.

Számomra a hármas Golf az utolsó Golf, ami vitte az egyes és kettes vonalát, a négyes már kicsit eltávolodott az ortodox Golf vonaltól. Az originál Golf szekrény műszerfalas, a rádió a fűtés kezelői felett van a nagy szekrényben és a könyöklővel kombinált kapaszkodó az ajtón körülbelül 45 fokban áll. A négyes golfnál ezek eltűntek, a kapaszkodó a vezetőajtón vízszintes, a fűtés és rádió a középkonzolon, mint megannyi egyéb autón. Elveszett néhány értékes stílusjegy. Sámsonnak levágták a haját, de így is lazán dönti az épületet a filiszteusokra később is. A Golf mindig nyerő. Érdekes a hátsó lámpa evolúciója is, ahogy az egyes lapos lámpája átváltott a kettes Golf saroklámpájára amit a hármas gyönyörűen továbbvitt, majd fokozatosan visszatértek a horizontálisan elnyúló lámpatesthez.

A másik nagy Golf erény a hihetetlen széles opcionális extralista és hasonlóan széles motorválaszték. A hármas esetében 60 lóerőtől egészen 191-ig ment a paletta, közben számos dízelmotorral, amelyek a használt Golf paletta 70%-át alkotják. Volt kabrió és négykerék hajtású azaz Syncro is, természetesen kombi, azaz Variant is. A direkt befecskendezéses dízelmotorok, a TDI modellek legendásan megbízhatóak és takarékosak voltak, valamint sok dízel tuning műhelynek jelentették a fő munkát. Automata váltós is volt, 4 fokozatú elektromos felügyeletű, de tisztán hidraulikus vezérlésű, harmadik és negyedik fokozatban áthidaló kuplungos váltóval. A klímás modellek utastér szűrősek, még a manuális klímás is. A pollenszűrő szerszámok nélkül 3 perc alatt cserélhető. Összesen majdnem ötmillió hármas Golf készült 1991-től 1999-ig, amikor a Variant gyártását is átvette a négyes Variant.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.