Az utolsó nyolc guriga, aztán már spórolok

Teszt: Opel Insignia 1.4 Turbo ECOTEC ® Start/Stop – 2012

2012.02.13. 06:36

Adatlap Opel Insignia Cosmo 1.4 Turbo Ecotec - 2012

  • 1364 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 140 LE @ 4900 rpm
  • 200 Nm @ 1850 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    11.9 másodperc
  • Végsebesség:
    200 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.7 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    7.5 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.7 l/100km
  • 7 760 000 Ft

Amennyire közhelyes volt 10 éve, hogy a turbós autót turbólyuk kínozza, döglött tartomány, amíg a feltöltő magára nem talál, annyira unalmas lett mostanra, hogy már nincs így. Az emberiség feltalált és elterjesztett egy sereg megoldást: egzotikus anyagú, kis tehetetlenségű turbinakerekeket, változó szelepvezérlést, nagy kompressziót közvetlen befecskendezéssel, sorba és párhuzamosan kötött, eltérő méretű feltöltőket, és még ki tudja, mit, kizárólag azért, hogy az elmúlt 125 évben nagyrészt ész nélkül kihajított kipufogógáz-energia egy részét most visszanyerjük. Hja, 450-es benzinnél én is gondolkodnék már.

Az 1,4 turbó az 1,8-as motort váltja. 140 ló, 200 Nm 1850-től 4900 fordulatig, azaz számszakilag tökéletesen tudja egy átlagos 1,8-as szívó paramétereit, inkább a rosszabbacska kétliteresek körül jár. És amit a számok ígérnek, az megvan a közúton is. 30 és 130 között az Insignia minden józan vágyat kielégít. Normálisan gyorsul, középtájon szinte erős, és ugyan karaktere csak annyi, mint a sós vizes fűrészpornak, elvégzi a feladatot. Senki nem lenne boldogtalan, ha ingyen kapná.

Ugyanakkor viszont 30 alatt, ha az ember kettesben, lassan kavirnyászik a városi mellékutcákban, érdemes észnél lenni a kikanyarodással. Ilyenkor ugyanis van pár ólomcsizmás másodperc, amíg a elérjük a mágikus 1850-es fordulatot, alatta meg nem nagyon van semmi a nyomatékgörbén, csak az a vonal, amihez a Dr. House-ban az a jellegzetes sipítás tartozik, és a halál beálltának feljegyzése.

Hasonlóan elromlik a kedv az autópályán, ahol 130 körül még örülünk, hogy ilyen ügyesen spórolunk, ha már egyszer nem gyorsul, de aztán ennél följebb már csak a nem gyorsulás marad, spórolás nélkül. Tiszta szerencse, hogy ez jogilag is kizárt üzemállapot. Hangot ilyenkor sem ad. A 0-100 hivatalosan 10,9 másodperc, ha bárkit érdekelne.

A motor, mindent egybevetve, elég jó. A pont jó határának inkább az alján csimpaszkodik, mint a tetején feszít, de a feladatot, hogy kicsin és madárétkűen elhordjon egy elég nagy, nehéz, modern limuzint, ellátja. Az unalmas karaktere kicsit jobb, mint a szintén döglött, de gumisabb, lökdösősebb dízeleké, és nem jönnek belőle nanorészecskék. A mindennapi priusozáson edződött kötélidegeimmel 7,7 literes átlaggal nyomtam le a teszthetet, nagyobbrészt városban. Végig eco fokozatban, bekapcsolt automatikus motorleállító rendszerrel, ami egyébként hibátlan. Ez majdnem a másfélszerese az ígért fogyasztásnak (5,7), de aki elhiszi, hogy egy közel ötméteres, másfél tonnás családi autó 6 liter alatt eljár, benzinnel, az minden keserű csalódást megérdemel.

Az Insignia minden fizikai tulajdonság mentén klassz autó. A motor oké, a váltója kimondottan jó, szuperül megáll, minden elvártál jobban rugózik és kanyarodik. A beltere a magamfajta M-es konfekciócsaládra pont elég nagy, a kövérek és magasak meg már úgyis mind megvették a Mondeójukat, vagy rámentek egy jó kis egyterűre.

A fedélzeti elektronikát viszont nem sikerült megszeretni. A navigáció kezelése ügyetlen a fura tekerőgombokkal, a kormányon lévő kontrollok esetlegesek és lötyögősek, a középső gomberdő fotón jól mutat, de kezelni rossz. A követési távolságot kijelző, a veszedelmes közeledésre csipogó rendszernek csak szorongós vásárlók számára érdekes katalógustételként van létjogosultsága, egyébként felesleges vacak. Viszont pazar az intelligens világítás, minden autóban kötelezővé tenném, országúton egy egészen más világ.

Az árlista szerint bepréselték 7 millió alá a fapados 1,4-es alapárát, de reálisan, a normális extráival (kilátás csomagot mindenképpen vegyenek, mert a parkradar létszükség, az okos villany meg csodálatos) ez egy vastagon nyolcmilliós autó, rendesen felszerelve 9. Mint ilyenkor mindig, most is letaglóz, mennyire komikusan drága lett itthon az autó. Lám, egy teljesen átlagos gyártó alapmodellje is ennyire viccesen messze esik az átlagember lehetőségeitől. Ez a kategória az elődmodellek idejében 5 millió táján szokott indulni, ebből lett bő hét, az nagyjából +50%. Kétségtelen, az Insignia 1,4 turbó bőven van másfélszer olyan jó autó, mint az 1,6-os Vectra volt. Remélem, ön is  csinált ennyire jó karriert az elmúlt 8 évben.

Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!

Totalcar értékelés - Opel Insignia Cosmo 1.4 Turbo Ecotec - 2012

Jól körülhatárolható tényezők húzzák le az utolsó helyre. Legfájóbb pont az ára, amely messze fölötte van a másik hároménak – mintha másik kategóriába tartozó autó lenne. Az utastere messze a legszűkebb, rossz beosztású a csomagtartója, alig lehet belőle kilátni. Pedig más vonalon mintaszerű: kiváló a minősége, formája, belső kialakítása a legstílusosabb, finoman utazik, s övé a legjobb ülés, a legkisebb emisszió is.

Népítélet - Opel Insignia