Mit mond erre egy mondeós?

Teszt: Hyundai i40 CRDI LP - 2011.

2012.03.20. 06:11 Módosítva: 2012-03-20 10:46:00

Adatlap Hyundai i40 2011 Life 1.7 CRDI LP

  • 1685 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 116 LE @ 4000 rpm
  • 260 Nm @ 1250 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    12.9 másodperc
  • Végsebesség:
    190 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    4.6 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    5.5 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.2 l/100km
  • 6 840 000 Ft
A Hyundai i40 esetében már elég nagy mintából válogathatok, hogy kijelentsem: a legegyszerűbb, 115 lóerős dízelmotorral a legjobb. Erősebb, gyorsabb változatai vannak, harmonikusabb nincs. Ennek ellenére érdekelt valaki másnak a véleménye, aki nem az i40 családon belül gondolkodik, csupán egy Mondeóval jár. Vajon mit szólna, ha másnaptól ez lenne a céges autója?

Az i40 szedán esetében végképp ott az a dézsávü-érzés, mégis meglepődtem, amikor a két autót egymás mellé állítottuk a fotózáshoz. A két sziluett, de még az oldalüvegek kontúrja is nagyon hasonlít – ha a két kocsi lámpáit elöl-hátul letakarnánk, nehéz lenne megmondani, melyik melyik. (Annak ellenére egyébként, hogy a Mondeónk egy ötajtós volt: a Fordnál a szedán kontúrja teljesen ugyanilyen.) Az i40 kombinál még csak-csak felfedez egy-egy vonást más típusokról az ember, de a szedán üzenete egyértelmű: én vagyok az alternatív Mondeo.

Nem kellett megszakadnom, hogy szerezzek egy mondeóst. Ha az ember eldob egy követ, tuti eltalál egyet, annyi Mondeo cégautó van. Véletlenül nálunk is: az Index lapigazgatóját, Pusztay Andrást vettem rá, hogy kicsit szálljon át valami másba. Kicsit gyanakodott, aztán belement. András nem autós ember, azt sem tudta kapásból megmondani, milyen motor van a Fordjában, elő kellett keresnie a forgalmit. Persze szereti, ha az autója kényelmes és nagy. Igaz, erre van oka is, mert 195 centi magas, és a hátsó üléseken el kell férnie még a két gyermekének is.

Két dolgot hoz fel még, amit szeret az autójában: a megbízhatóságot, és hogy jó és takarékos a motorja. Mondanom sem kell, a Mondeóval teljesen elégedett. A kocsiban bő hatvanezer kilométer van, de ebből csak tízezret tett bele ő. Azt is bevallotta, hogy mielőtt megkapta, nem volt igazán jó véleménye úgy általában a Fordról, kellemes csalódás volt neki a Mondeo. Tetszik látni, ilyen ez a cégautó-biznisz, a Hyundai is reménykedhet, hogy az i40-esbe kényszerített alkalmazottak megszeretik a márkát.

Amikor Andrásnak adtam a Hyundai kulcsát, három dologra akartam kiképezni. Először elmagyaráztam a kulcs nélküli rendszer működését, aztán meg az elektromos kézifékét. De ahogy beszélgettünk, kiment a fejemből, mi is lett volna a harmadik dolog. Másnap összefutottunk. Na, milyen a Hyundai? – kérdeztem. Jó! Meglepően jó – mondta. – De ez a kék műszerfalvilágítás borzalmas.

Ekkor esett le, hogy a műszerfal fényerejének állítását akartam még elmesélni neki. Igaz, most még csak a folyosón dumáltunk, mindketten rohanva valahová. De annyit még hozzátett: és az a tolatókamera zseniális.

Totalcar értékelés

Nyilván az i40 kombi praktikusabb, mint a szedán, de ez minden más típusra is igaz. A karosszéria egyetlen hátránya a rossz kilátás, amúgy kényelmes és tágas, a csomagtartó megfelelő méretű. Vagyis gond egy szál sem, ahogy a minőség is rendben van. A legkisebb dízelmotor kellemes meglepetés, kivételesen jól reagál alul is a gázadásra, rugalmas, csendes, jól fogyaszt, és nincsenek turbólyuk-problémái, mint az erősebb, 136 lóerős változatnak. A kisebb teljesítmény legfeljebb autópályán tűnhet fel, de úgyis olyan drága manapság, ha letraffipaxolják kétszázzal az embert.