Teszt: Hyundai i40 CRDI LP - 2011.

Mit mond erre egy mondeós?

2012. március 20., kedd 06:11 |
A Hyundai i40 esetében már elég nagy mintából válogathatok, hogy kijelentsem: a legegyszerűbb, 115 lóerős dízelmotorral a legjobb. Erősebb, gyorsabb változatai vannak, harmonikusabb nincs. Ennek ellenére érdekelt valaki másnak a véleménye, aki nem az i40 családon belül gondolkodik, csupán egy Mondeóval jár. Vajon mit szólna, ha másnaptól ez lenne a céges autója?

Az i40 szedán esetében végképp ott az a dézsávü-érzés, mégis meglepődtem, amikor a két autót egymás mellé állítottuk a fotózáshoz. A két sziluett, de még az oldalüvegek kontúrja is nagyon hasonlít – ha a két kocsi lámpáit elöl-hátul letakarnánk, nehéz lenne megmondani, melyik melyik. (Annak ellenére egyébként, hogy a Mondeónk egy ötajtós volt: a Fordnál a szedán kontúrja teljesen ugyanilyen.) Az i40 kombinál még csak-csak felfedez egy-egy vonást más típusokról az ember, de a szedán üzenete egyértelmű: én vagyok az alternatív Mondeo.

Nem kellett megszakadnom, hogy szerezzek egy mondeóst. Ha az ember eldob egy követ, tuti eltalál egyet, annyi Mondeo cégautó van. Véletlenül nálunk is: az Index lapigazgatóját, Pusztay Andrást vettem rá, hogy kicsit szálljon át valami másba. Kicsit gyanakodott, aztán belement. András nem autós ember, azt sem tudta kapásból megmondani, milyen motor van a Fordjában, elő kellett keresnie a forgalmit. Persze szereti, ha az autója kényelmes és nagy. Igaz, erre van oka is, mert 195 centi magas, és a hátsó üléseken el kell férnie még a két gyermekének is.

Két dolgot hoz fel még, amit szeret az autójában: a megbízhatóságot, és hogy jó és takarékos a motorja. Mondanom sem kell, a Mondeóval teljesen elégedett. A kocsiban bő hatvanezer kilométer van, de ebből csak tízezret tett bele ő. Azt is bevallotta, hogy mielőtt megkapta, nem volt igazán jó véleménye úgy általában a Fordról, kellemes csalódás volt neki a Mondeo. Tetszik látni, ilyen ez a cégautó-biznisz, a Hyundai is reménykedhet, hogy az i40-esbe kényszerített alkalmazottak megszeretik a márkát.

Amikor Andrásnak adtam a Hyundai kulcsát, három dologra akartam kiképezni. Először elmagyaráztam a kulcs nélküli rendszer működését, aztán meg az elektromos kézifékét. De ahogy beszélgettünk, kiment a fejemből, mi is lett volna a harmadik dolog. Másnap összefutottunk. Na, milyen a Hyundai? – kérdeztem. Jó! Meglepően jó – mondta. – De ez a kék műszerfalvilágítás borzalmas.

Ekkor esett le, hogy a műszerfal fényerejének állítását akartam még elmesélni neki. Igaz, most még csak a folyosón dumáltunk, mindketten rohanva valahová. De annyit még hozzátett: és az a tolatókamera zseniális.

Pár nappal később aztán András összegezte a tapasztalatait. Bevallotta, hogy meglepődött az i40 méretén, valami kisebbre számított, pedig a Hyundai gyakorlatilag ugyanakkora, mint a Ford. Talán hátul nagyobb hajszállal a Mondeo, de mindkettő hatalmas. A csendessége és a vibrációmentessége is pozitívum, persze ez még egy új autó, a Mondeón pedig már érezhető volt, hogy kezdenek a motortartó bakok kicsit elfáradni.

Még egy furcsa tapasztalat: a Ford motorja 140 lóerős, azaz huszonöttel erősebb az i40-énél. Mégis annyira jó a gázreakciója, hogy miután András visszaült a Mondeóba, kétszer is megnézte, nem hagyta-e behúzva a kéziféket. Egyébként a Hyundai tényleg meghökkentően jól reagál akár ezerötszázas fordulaton is, a parkolóház meredek rámpáján zokszó nélkül megy fel kettesben. Ez persze csak érzet, padlógázas gyorsulásban a Mondeo jobb. Az i40 viszont mindehol eljárt 6,5 literrel, igaz, a Ford is elvan hét alatt.

Andrásnak a Hyundai kormányzása is tetszik, viszont itt rögtön a rádió kezelőgombjaira tereli a szót: a hangerőpöcök neki nem jön be, a Ford billenőgombkait jobban szereti. És persze ismét a kék műszerfalvilágítás kerül elő, ez továbbra sem jön be. Viszont a felszereltséggel elégedett volt, neki csúcsfelszereltségnek tűnt, de elárultam, hogy a sávtartó kütyüktől a bőrig, meg az üvegtetőig azért még van mit megvenni az i40-hez. Mindenesetre neki így sem volt olyan érzése, hogy akar csinálni valamit, és azt nem lehet, minden fontos gomb megvolt a kocsiban. A hangcucc is rendben volt, bár az iPhone-t nem csatlakoztatta hozzá, mert így is hamar lemerül.

Hogy kellene-e? Elsőre igent mond, de aztán elárulom: az i40 ugyanannyiba kerül mint egy Mondeo. Nemrég még határozottan drágább volt, pont az  előző  összehasonlító  tesztünk megjelenésekor vitték lejjebb az árait. Így kicsit már más a helyzet, hiszen az 115 lóerős i40 gyakorlatilag annyiba (6,8 millióba) kerül a legolcsóbb verzióban (Style), mint a hasonló Mondeo 1.6 TDCi, ugyanennyi lóerővel.

Miután ezeket tisztáztuk, András határozott nemmel válaszol. Bevallja, azért nem adna plusz pénzt, hogy mondjuk egy Audiban üljön, a céljaira tökéletesen megfelel a Mondeo is. Mindkét kocsi tetszik neki, ám ha ez az ábra az árak között, biztosan a Fordot választaná. Egyszerűen azért, mert a Ford egy erősebb brand a szemében.

Mit lehet erre mondani? Hogy a Mondeo régi típus, az i40 meg új? Vagy hogy amikor a Hyundai a flottaüzemeltetőknek adja el a kocsit, más árlista lép érvénybe? Netán hozzuk fel a Hyundai mellett, hogy nincs kilométerkorlátozás az ötéves garanciához (a Mondeóé is ötéves, de 150 ezres futáslimittel)? Nem tudom. Egy biztos: eddig még mindenki meglepődött, amikor megtudta az i40 árait, beleértve  engem  is. Talán mert arra számítottunk, hogy valami jó lesz, olcsón, ahogy az i30 első generációjánál. Aztán kiderült, hogy az i40 csak jó, és mindenkinek az lett a véleménye: jó autó már van elég. Nem mintha engem befolyásolna, mennyit adnak el belőle, ez legyen az importőr dolga.

Szavazzon!

Ettől függetlenül a 115 lóerős motorral nem írnám le az i40-est, mert toronymagasan ez a legversenyképesebb verziója, ha az ember nem automata váltósat szeretne. Azok számára is érdekes lehet, akik a benzinest vennék, és nem csak azért, mert lényegesen takarékosabb. Hanem azért mert jobb, mert veszi az adást, hogy mit szeretne a vezető. És ez manapság nagy kincs.

Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!

Hyundai i40 2012 Life 1.7 CRDI LP Hyundai i40 2012 Life 1.7 CRDI LP

A Totalcar értékelése:

Nyilván az i40 kombi praktikusabb, mint a szedán, de ez minden más típusra is igaz. A karosszéria egyetlen hátránya a rossz kilátás, amúgy kényelmes és tágas, a csomagtartó megfelelő méretű. Vagyis gond egy szál sem, ahogy a minőség is rendben van. A legkisebb dízelmotor kellemes meglepetés, kivételesen jól reagál alul is a gázadásra, rugalmas, csendes, jól fogyaszt, és nincsenek turbólyuk-problémái, mint az erősebb, 136 lóerős változatnak. A kisebb teljesítmény legfeljebb autópályán tűnhet fel, de úgyis olyan drága manapság, ha letraffipaxolják kétszázzal az embert.

Népítélet:

  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Fenntartási költség
  • Ennyire szerette

Címkék:


h i r d e t é s

Totalcar áruház

zárófedél, hűtőfolyadék tartály
FORD ORION 1.6 D lépcsőshátú 1985-1989
1398 Ft
fogasszíj
FORD ESCORT Express 1.8 D Dobozos 1988-1990
7546 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

Flying car: coming to a school yard full of kids near you
A Canadian customer and devout supporter of a flying car project has experienced that there is more to three-dimensional driving than ’getting there faster’.