Ráncfelvarrás Sevillában

Renault Mégane – 2012

2012.04.04. 06:03

Csökkenteni a fogyasztást és károsanyag-kibocsátást, növelni a teljesítményt és a nyomatékot: ezt a feladatot kapták a Renault fejlesztői, akik kicsit csiszoltak a Mégane stílusán is, miközben beletömtek még egy csomó hasznos vagy szórakoztató extrát. Andalúziában andalogtunk a 2012-es modellekkel, aztán versenypályán tapostuk padlóig az RS gázpedálját.

A Renault nagy reményekkel indította 1995-ben a Golf, az Escort/Focus és az Astra tülekedésétől hangos alsó-közép kategóriában a Mégane-t. A jó koncepció mellől a kezdeti időkben hiányzott a meggyőző minőség, ezért a típusnak máig meg kell küzdenie a piac elismeréséért. A 2008-as modellváltással sokat javult a helyzet, és ma már a német autóklub, az ADAC megbízhatósági listáján is jól szerepel a Mégane.

Csakhogy a konkurensek sem aludtak az elmúlt pár évben, és a franciák újabb kihívással néznek szembe: a németek a felhasznált anyagok minőségében, a komfortérzetben és a felszereltség, a szolgáltatások tekintetében is beelőztek. Mivel a Mégane a Renault egyik húzómodellje (eddig összesen 712 ezer darabot adtak el belőle), lépni kellett, négy év után eljött az ideje a modellfrissítésnek. A cég két arcvonalon indított támadást a német–francia háborúban: új, illetve jelentősen továbbfejlesztett motorokkal, továbbá új kütyük hadrendbe állításával, amelyek egy része a biztonságot, másik része a kényeztetést és a szórakoztatást szolgálja. Az átdolgozott modelleket alaposan megszervezett, a látványos programokat sem nélkülöző spanyolországi sajtóbemutatón próbálhattuk ki, amelyet ráadásul – hála az egynapos általános sztrájknak – még egy kellemes városnézéssel is megfejelhettünk. Ezt utólag is szeretném megköszönni a spanyol népnek, mert Sevilla nagyon hangulatos, történelmi emlékekben és kulináris kínálatban igen gazdag város.

A bázist egy haciendából átépített szállodában rendezték be, a konferenciatermet pedig a lovardában alakították ki. A forgószínpados megoldás állítólag a helyszínt felmérő egyik technikus fejéből pattant ki, aki meglátott egy körhintát a birtokon. Ennek alapjára építették rá a nézőteret, körben pedig profi lakberendezők által épített, diorámás díszletekkel érzékeltették a Mégane-ok tulajdonságait.

Már a repülőtérről a szállodához vezető úton is kiderült, miért fogják még jobban szeretni a Mégane-t öt kontinensen: igen jóindulatú, kellemesen vezethető, kényelmes jószág. Annyira kéz alá tette magát, hogy a vezetésről teljesen megfeledkezve mélyen elmerültünk a versenyTrabant-restaurálás rejtelmeiben Karner Miklós kollégával. Ez nagy dicséret ám, mert az ember ilyenkor általában minden idegszálával a rábízott új autóra figyel.

Csak akkor zökkentünk vissza a valóságba, amikor egy kereszteződést eltévesztettünk, majd ennek következményeként meglepve vettük tudomásul, hogy a TomTom navigáció enyhén szólva is slendriánul teszi a dolgát. A helyes útra visszaterelni igyekezvén többször is be akart vinni egyirányú utcákba, persze szemben a forgalommal, aztán egy lépcsőn akart leküldeni, időnként pedig hosszú másodpercekre lefagyott, persze épp akkor, amikor nagyon kellett volna az információ. Mivel a következő napon, más Mégane-okban is hasonlóan aggályos teljesítményt nyújtott, javasolnám a cégvezetésnek, hogy vagy rázzák gyorsan gatyába a beszállítójukat, vagy keressenek másikat.

Hogy ezt a cikket ne kelljen franciára fordítani, mindezt élőszóban is elmondtam a vacsoránál Olivier Boudou-Caunegre tervezési csoportvezetőnek, aki a motorfejlesztőket képviselte a bemutatóra verbuvált szakmai csapatban. Olivier hosszú éveken át a Forma1-es divízióban dolgozott, és épp azért helyezték a polgári szekcióba, hogy a versenyszférában felhalmozott tudást az utcai autók feljavításában kamatoztassa. Mint két korty könnyű, gyümölcsös fehérbor között elmesélte, a Renault Párizs környéki konstrukciós központjaiban tizenkétezren dolgoznak csak a motorokon. A cél mostanában az, hogy a legmodernebb technológiák felhasználásával úgy csökkentsék a fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást, hogy a menetteljesítmények javuljanak, vagy legalábbis ne romoljanak. A nagy nyüzsgés egyik eredménye, hogy a 2012-es Mégane-család választéka három új taggal, egy benzinessel és két dízellel gyarapodott, így összesen tizenhárom féle motor közül lehet választani.

A TCe 115 kódjelű, 1,2-es, változó szelepvezérlésű benzines az 1,6-os, tizenhat szelepes motort váltja. A leméretezés (downsizing) receptjét követve turbófeltöltést és közvetlen befecskendezést kapott, teljesítménye 115 LE (+5 LE), nyomatéka 190 Nm (+ 40 Nm). A mérések szerint a maximális forgatónyomaték 90 százaléka, tehát úgy 170 Nm már 1500/perc fordulattól rendelkezésre áll. A TCe 115 szabványos fogyasztása a gyár szerint 5,3 l/100 km, csaknem 1,5 literrel kevesebb, mint az 1,6-os elődé, a CO2-kibocsátása pedig 119 g/km.

A dCi 110 kódjelű, 1,5-ös dízelmotor a Renaul Jolly Jokere volt eddig is. A Twingótól a Lagunáig sokféle modellbe és modellváltozatba szerelték, csak 2011-ben 1,2 milliót gyártottak belőle. Ennek is nekiestek, és alapos fúrás-faragás után csökkent a fogyasztása (3,5 liter) a szén-dioxid-kibocsátása (90 g/km), illetve nőtt a teljesítménye (110 LE) és a nyomatéka (260 Nm). Háromféle technológiát dobtak be a modernizálás során: továbbfejlesztett turbó, hűtött kipufogógáz-visszavezetés, terhelésfüggő teljesítményű olajszivattyú. Három decibellel, azaz a korábbi felére csökkentették a motor zajszintjét, ami a komfortosabb használatot szolgálja. Jelenleg ez a Renault legalacsonyabb fajlagos költségekkel üzemeltethető motorja, ami a flottások érdeklődését is fokozhatja – kár, hogy Magyarországon egyelőre nem lesz kapható.

A dCi 130 turbó, ami a 2011-es Scénicből és a Nissan Qashqaiból már ismerős lehet, most beköltözött a Mégane-okba is. 1600 köbcentiből 130 lóerőt hoztak ki a mérnökök, a nyomaték 320 Nm, a szabványos fogyasztás 4 liter gázolaj 100 kilométerenként. Vállalom, hogy kezet fogok a legnagyobb és legéhesebb grizzlymedvével, ha egy Megane-ban hétköznapi forgalmi viszonyok között autózva ezt valaki eléri (nekünk 5,5 liter jött ki, ami persze korántsem rossz, sőt). Ideje lenne már valamit kezdeni az egész járműiparban ezekkel a fogyasztásmérési szabványokkal, mert az egész úgy komolytalan, ahogy van.

Arra mondjuk jó a szabványos európai ciklus szerinti adatolás, hogy az Energy motorokkal szerelt 2012-es Mégane-ok vásárlói a kedvező értékek miatt ökotámogatást kaphatnak az államtól. Mármint Franciaországban… A motor kifejlesztéséhez harminc új szabadalom kapcsolódik, a felhasznált technológiák közül emeljük még ki a hűtött kipufogógáz-visszavezetést, a motorblokk kétfokozatú hűtését, a terhelésfüggő szállítású olajszivattyút. Akárcsak a másik két Energy családtagnál, ennél is gyorsindítású start/stop rendszer és a fékenergia-visszanyerés segíti a takarékosabb üzemelést.