Mackópofa letépi a fejedet

Nissan Juke-R

2012.06.05. 06:51
Kevés olyan sikeres médiahekk volt az utóbbi időben, mint a Juke-R projekt. Így utólag visszanézve, zseniális volt a koncepció. Végy egy megosztó formavilágú (egyébként kereskedelmileg sikeres) crossovert, tedd alá az egyik leglegendásabb sportkocsid hajtásláncát, tálaljad sok videóval, fényképekkel. Zabálni fogják.

Hónapokon át csepegtették az információt az építésről. Amit állítólag a Nissan fejesei nem is hagytak jóvá, titokban kezdték el a munkát. Sőt, mikor már kész volt a kocsi, akkor is felreppentek hírek, hogy a főnökség rossz szemmel nézi a Juke-R-t. Igaz, építés közben folyamatosan töltötték fel a videókat, amiket profi operatőrök, profi vágók raktak össze. Láthattuk, ahogy egy profi műhelyben szétvágnak egy vadonatúj Juke-ot, meg egy GT-R-t, majd elkezdik egy nagy, Juke formájú halomba összelapátolni a lemészárolt autók alkatrészeit. Utólag tűnik csak fel: ha elég figyelmesek vagyunk, észrevehetjük, a vágóképek közt feltűnik egy második Juke kasztni is. Ebből épült a második, jobbkormányos, egyidőben a balkormányossal. Az ilyesmit tényleg titokban, jóváhagyás nélkül szokták csinálni, naná.

Aztán, egyszer csak megjelent a kocsi a Dubai 24 óráson, mint felvezető kocsi. Itt véletlenül készült pár videó, ahol a Juke-R lealáz néhány egzotikus sportkocsit. A videók közt, hogy-hogy nem, van amatőr, fél amatőr és vérprofi. Majd felröppentek a hírek, miszerint a Juke-R-ért Dubai utcáin többen is a hitelkártyájukat lobogtatták, és milliós nagyságrendet kínáltak érte. Persze dollárban, és a pletyka szerint a hat nulla előtt nem egyes vagy kettes szám szerepelt az ajánlatban.

Az arab olajmilliárdosok erős bírvágya abszolút hihető, a sztoriban még az sem tűnik ferdének, hogy mennyi pénzt ajánlottak érte. Van, akinek tényleg csak annyi a különbség háromezer és hárommillió dollár között, hogy hány nullát üt a banki átutalás indításakor a gépbe. De azért így együtt a sok apróság gyanakodóvá teheti az embert, már az év elején többen is tippeltek arra, hogy nem csak egy (két) Juke-R fog épülni.

Nem kellett sokáig várni, hogy tűzijáték, fanfárok és szárnyas kisangyalok éneke közepette bejelentsék: ha már ekkora az érdeklődés, meg a nyomás a nagyközönség részéről, egy kisebb sorozatot legyártanak a Juke-R-ből, mindenkinek könnyebb úgy. Látják maguk előtt a nyomástól összeroskadó Nissan elnökséget? Ahogy könnyekben kifakadva megtörnek: jóvammá, jóvammá, inkább csináljuk meg, csak hagyjanak már nyugtot!

Azért nagy szériára ne gondoljunk, mert a kocsik ára bőven félmillió dollár felett lesz, ami ugyan a három millához képest aprópénz, de nem nevezném diszkont árnak. Ha valaki ezzel együtt is rákívánt, és feltartott kézzel kiabálna, hogy „Főúr, egy Dzsúker rendel!”, már írja is a levelezőjébe a juke-r@nissan.co.uk címet, itt gyűjtik a komoly érdeklődők mailjeit.

Tömegtermék már csak azért sem lehet belőle, mert a Juke-R a mostani formájában egy szépen megépített versenyautó, olyan távol van az eredeti járműtől (akár a Juke-ot, akár a GT-R-t nézzük), mint Karotta épülő Hangyásza az eredeti Z-től. Hogy honnan tudom? Ültem a bestiában, vezettem.

Mert az állítólag titokban, fattyúként fogant Juke-R-rel elkezdtek haknizni. A Nissan Street Driving Show sorozatot csinál a balkormányos kocsival. Most szombaton Budapesten állt meg a kis rohadékot szállító tréler, hogy a pesti alsó rakpart északi részén ordítson bele a nézőközönség fülébe. Vezethettük is páran, de nem ám csak úgy, beülünk, oszt toljuk neki. Hetek óta zajló kampány, rádiós műsorban megnyerhető Juke (amit most, a rendezvényen sorsoltak ki), koncert, streetfighter bemutató, celeb-autóztatás, minden volt.

Milyen a Juke-R? Imádnivaló. Én rajongok érte, mert most pont úgy néz ki, mint ahogy a Juke anno a dizájner rajzasztalán le lehetett skiccelve. Merész a széria autó formaterve is, de ilyen arányokat csak rajzfilmeken, meg elborult stílustanulmányokon látni. Mivel a GT-R hajtását kompletten átvették, a gyári, tipikus GT-R felniket is megtartották. A 20 colos kerekek úgy mutatnak rajta, mint egy Hot Wheels autón, a kasztni kellőképpen le van ültetve, és pár visszafogott dizájnelemet is kapott.