Nissan Juke-R

Mackópofa letépi a fejedet

2012. június 5., kedd 06:51
Kevés olyan sikeres médiahekk volt az utóbbi időben, mint a Juke-R projekt. Így utólag visszanézve, zseniális volt a koncepció. Végy egy megosztó formavilágú (egyébként kereskedelmileg sikeres) crossovert, tedd alá az egyik leglegendásabb sportkocsid hajtásláncát, tálaljad sok videóval, fényképekkel. Zabálni fogják.

Hónapokon át csepegtették az információt az építésről. Amit állítólag a Nissan fejesei nem is hagytak jóvá, titokban kezdték el a munkát. Sőt, mikor már kész volt a kocsi, akkor is felreppentek hírek, hogy a főnökség rossz szemmel nézi a Juke-R-t. Igaz, építés közben folyamatosan töltötték fel a videókat, amiket profi operatőrök, profi vágók raktak össze. Láthattuk, ahogy egy profi műhelyben szétvágnak egy vadonatúj Juke-ot, meg egy GT-R-t, majd elkezdik egy nagy, Juke formájú halomba összelapátolni a lemészárolt autók alkatrészeit. Utólag tűnik csak fel: ha elég figyelmesek vagyunk, észrevehetjük, a vágóképek közt feltűnik egy második Juke kasztni is. Ebből épült a második, jobbkormányos, egyidőben a balkormányossal. Az ilyesmit tényleg titokban, jóváhagyás nélkül szokták csinálni, naná.

Aztán, egyszer csak megjelent a kocsi a Dubai 24 óráson, mint felvezető kocsi. Itt véletlenül készült pár videó, ahol a Juke-R lealáz néhány egzotikus sportkocsit. A videók közt, hogy-hogy nem, van amatőr, fél amatőr és vérprofi. Majd felröppentek a hírek, miszerint a Juke-R-ért Dubai utcáin többen is a hitelkártyájukat lobogtatták, és milliós nagyságrendet kínáltak érte. Persze dollárban, és a pletyka szerint a hat nulla előtt nem egyes vagy kettes szám szerepelt az ajánlatban.

Az arab olajmilliárdosok erős bírvágya abszolút hihető, a sztoriban még az sem tűnik ferdének, hogy mennyi pénzt ajánlottak érte. Van, akinek tényleg csak annyi a különbség háromezer és hárommillió dollár között, hogy hány nullát üt a banki átutalás indításakor a gépbe. De azért így együtt a sok apróság gyanakodóvá teheti az embert, már az év elején többen is tippeltek arra, hogy nem csak egy (két) Juke-R fog épülni.

Nem kellett sokáig várni, hogy tűzijáték, fanfárok és szárnyas kisangyalok éneke közepette bejelentsék: ha már ekkora az érdeklődés, meg a nyomás a nagyközönség részéről, egy kisebb sorozatot legyártanak a Juke-R-ből, mindenkinek könnyebb úgy. Látják maguk előtt a nyomástól összeroskadó Nissan elnökséget? Ahogy könnyekben kifakadva megtörnek: jóvammá, jóvammá, inkább csináljuk meg, csak hagyjanak már nyugtot!

Azért nagy szériára ne gondoljunk, mert a kocsik ára bőven félmillió dollár felett lesz, ami ugyan a három millához képest aprópénz, de nem nevezném diszkont árnak. Ha valaki ezzel együtt is rákívánt, és feltartott kézzel kiabálna, hogy „Főúr, egy Dzsúker rendel!”, már írja is a levelezőjébe a juke-r@nissan.co.uk címet, itt gyűjtik a komoly érdeklődők mailjeit.

Tömegtermék már csak azért sem lehet belőle, mert a Juke-R a mostani formájában egy szépen megépített versenyautó, olyan távol van az eredeti járműtől (akár a Juke-ot, akár a GT-R-t nézzük), mint Karotta épülő Hangyásza az eredeti Z-től. Hogy honnan tudom? Ültem a bestiában, vezettem.

Mert az állítólag titokban, fattyúként fogant Juke-R-rel elkezdtek haknizni. A Nissan Street Driving Show sorozatot csinál a balkormányos kocsival. Most szombaton Budapesten állt meg a kis rohadékot szállító tréler, hogy a pesti alsó rakpart északi részén ordítson bele a nézőközönség fülébe. Vezethettük is páran, de nem ám csak úgy, beülünk, oszt toljuk neki. Hetek óta zajló kampány, rádiós műsorban megnyerhető Juke (amit most, a rendezvényen sorsoltak ki), koncert, streetfighter bemutató, celeb-autóztatás, minden volt.

Milyen a Juke-R? Imádnivaló. Én rajongok érte, mert most pont úgy néz ki, mint ahogy a Juke anno a dizájner rajzasztalán le lehetett skiccelve. Merész a széria autó formaterve is, de ilyen arányokat csak rajzfilmeken, meg elborult stílustanulmányokon látni. Mivel a GT-R hajtását kompletten átvették, a gyári, tipikus GT-R felniket is megtartották. A 20 colos kerekek úgy mutatnak rajta, mint egy Hot Wheels autón, a kasztni kellőképpen le van ültetve, és pár visszafogott dizájnelemet is kapott.

A GT-R futómű jóval szélesebb a gyárinál, ezért kapott sárvédőszélesítéseket, méghozzá egész trükköseket: elsőre csak az a csinos perem tűnik fel, ami látványosan kidomborodik, de van mögötte egy ugyanolyan széles toldás, csak ez az eredeti formára rímel, ezért elsőre fel sem tűnik. Így, együtt, oldalanként vagy 6-8 centivel szélesítenek a sárvédőkön, hogy beférjenek a gumik. Két, kicsi, de látványos szárny került a tető hátsó peremére, visszafogott szoknya és diffúzoros-légbeömlős spojlerek adnak új formát a lökhárítóknak. Került két légbeömlő a géptetőre, meg karbon karima a két kipufogó köré, és kész. Semmi bazári túlzás.

Ha nem lenne az akciófilmekben a csúnyarossz bácsik autóinak színére lefóliázva, szerintem a csajok sikítva lecukiznák. Így, matt feketében gonosz, de ha valami vidám színt kapna, simán adná az imádnivaló kölyökmackót. Olyan a kiállása, mint egy sűrű felépítésű, vastag lábú medvebocsnak, nagy fékezésnél pont úgy riszálja a seggét, mint a játékosan pattogó grizzly-gyerekek. Annyi a különbség, hogy ez már most, kölyökmedveként sem játszik, letépi a fejedet.

Nem is engedtek bárkit vezetni, mi is úgy ülhettünk bele, hogy előtte megkóstoltuk a hosszú egyenest, a visszafordító utáni szlalomot egy turbós Juke-kal (egyedül), majd egy 370Z-vel (instruktorral). Ha ez mind megvolt, lehetett bemászni a becsövezett Juke-R-be. Kis mászókázás után már markolhattam a GT-R kormányt, rám feszítették a négypontos övet, és gurulhattam a rajthoz. Már itt, ezen a pár méteren lehetett érezni, a kocsi feszes, kemény, az alapjáraton pörgő motor vibrációi úgy rázzák a kasztnit, mint egy pályagépben.

Nem bíztak semmit a véletlenre a brit csapat tagjai. A cél az volt, hogy mindenki jól szórakozzon, és senki ne haljon meg, ezért nem csak lezárták a pályát, de a móka előtt gondosan, méterről méterre átfésülték az aszfaltot, összegyűjtötték a szemetet, elhullott csavarokat, szögeket. Nagy tempónál ezek komoly bajt tudnak okozni.

A Juke-R nem teljes energiájával indult meg, az automatika az álló kocsit először engedte finoman meglódítani, majd elkezdett ordítani a motor, a kipufogó is olyan hangon trombitált, hogy az ember nézőként is beleremegett minden egyes rajtba.

Hogy a nagy egyenes végén mennyivel mehettem, fogalmam nincs, a körbekordonozott rakpart ennél a tempónál szűk alagúttá válik, arra figyeltem, hogy a végén még időben lefékezzek. Persze ez nekem nagyobb stressz volt, mit a kocsinak, akkora féktárcsák vannak alatta, mint egy rendes családi pizza, bőven volt még tartalék a rendszerben. A szlalomnál is irtózatosan feszes volt, a képek tanúsága szerint bár dőlt a kasztni, de bentről, az ülésbe szíjazva ez nem volt érezhető. Visszafelé még nyomasztóbb volt a száguldás, egyesek szerint 250 körül értünk a célhoz, jobbra a rendezvény sátrai, balra a rakparton fölénk magasodó tömeg. A kocsi szele még a méterekkel fölötte kifeszített molinót is tisztességgel megrángatta.

Nem vagyok nagy borszakértő, de azt hiszem, ez a bemutató olyasmi volt, mint mikor a lelkes borfogyasztónak megmutatnak egy üveg méregdrága 2012-es Meurtrier de Nissan Cabernet Sauvignont, szertartásosan kinyitják, majd a sommelier az orrunk alá tartja a dugót, hogy mélyet beleszippanthassunk. Egy picit az orrunk hegye hozzáért a parafához, lopva letöröljük, majd megnyaljuk az ujjunkat. Érezzük, sejtjük, milyen lehet, sőt irtózatosan meg is kívánjuk, de sajnos nekünk csak ennyit dobott az élet, teljesen nem élvezhetjük ki.

Sosem fogom ezt a mokány kis dögöt meghajtani pályanapon, vagy csak kirándulni egyet a hegyekbe. Ez a kiváltság megmarad azoknak, akik kipengetik a kért összeget, és saját Juke-R-jük lesz. Sőt, nekik kicsit még ennél is jobb lesz, mert a 2012-es GT-R belsőségeit fogják beletuszkolni az ügyfélautókba, ami 485 lóerő helyett már 530-cal koptatja a gumikat, és a mostani 3,7 másodperces gyorsulásnál is hajmeresztőbb adatot fog produkálni.

Ahogy ilyenkor kérdezni szokás: egy vesét valaki? Jó állapotú, megkímélt, nem dohányzó, alkoholt nem fogyasztó vese, olyan 6-700 000 dollárért megszámítom. Jaja, kell a regadóra is egy kis lé...

Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!

Címkék:


h i r d e t é s

Totalcar áruház

javítókészlet, féknyereg
NISSAN SUNNY Traveller 1.6 i 12V Kombi 1988-1991
3862 Ft
ékszíj
NISSAN SUNNY 1.7 D lépcsőshátú 1982-1986
2242 Ft
javítókészlet, fékmunkahenger
NISSAN PATROL Hardtop 3.2 TD zárt terepjáró 1983-1988
644 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

Russian roulette with water pistols
Hurricane Sandy has left the used car market with hundreds of seemingly pristine yet possibly useless vehicles. In the States they are sold as-is for peanuts, and now they are making their way over the Big Water to Europe – for significantly more money