Nissan Juke-R

Mackópofa letépi a fejedet

2012. június 5., kedd 06:51
Kevés olyan sikeres médiahekk volt az utóbbi időben, mint a Juke-R projekt. Így utólag visszanézve, zseniális volt a koncepció. Végy egy megosztó formavilágú (egyébként kereskedelmileg sikeres) crossovert, tedd alá az egyik leglegendásabb sportkocsid hajtásláncát, tálaljad sok videóval, fényképekkel. Zabálni fogják.

Hónapokon át csepegtették az információt az építésről. Amit állítólag a Nissan fejesei nem is hagytak jóvá, titokban kezdték el a munkát. Sőt, mikor már kész volt a kocsi, akkor is felreppentek hírek, hogy a főnökség rossz szemmel nézi a Juke-R-t. Igaz, építés közben folyamatosan töltötték fel a videókat, amiket profi operatőrök, profi vágók raktak össze. Láthattuk, ahogy egy profi műhelyben szétvágnak egy vadonatúj Juke-ot, meg egy GT-R-t, majd elkezdik egy nagy, Juke formájú halomba összelapátolni a lemészárolt autók alkatrészeit. Utólag tűnik csak fel: ha elég figyelmesek vagyunk, észrevehetjük, a vágóképek közt feltűnik egy második Juke kasztni is. Ebből épült a második, jobbkormányos, egyidőben a balkormányossal. Az ilyesmit tényleg titokban, jóváhagyás nélkül szokták csinálni, naná.

Aztán, egyszer csak megjelent a kocsi a Dubai 24 óráson, mint felvezető kocsi. Itt véletlenül készült pár videó, ahol a Juke-R lealáz néhány egzotikus sportkocsit. A videók közt, hogy-hogy nem, van amatőr, fél amatőr és vérprofi. Majd felröppentek a hírek, miszerint a Juke-R-ért Dubai utcáin többen is a hitelkártyájukat lobogtatták, és milliós nagyságrendet kínáltak érte. Persze dollárban, és a pletyka szerint a hat nulla előtt nem egyes vagy kettes szám szerepelt az ajánlatban.

Az arab olajmilliárdosok erős bírvágya abszolút hihető, a sztoriban még az sem tűnik ferdének, hogy mennyi pénzt ajánlottak érte. Van, akinek tényleg csak annyi a különbség háromezer és hárommillió dollár között, hogy hány nullát üt a banki átutalás indításakor a gépbe. De azért így együtt a sok apróság gyanakodóvá teheti az embert, már az év elején többen is tippeltek arra, hogy nem csak egy (két) Juke-R fog épülni.

Nem kellett sokáig várni, hogy tűzijáték, fanfárok és szárnyas kisangyalok éneke közepette bejelentsék: ha már ekkora az érdeklődés, meg a nyomás a nagyközönség részéről, egy kisebb sorozatot legyártanak a Juke-R-ből, mindenkinek könnyebb úgy. Látják maguk előtt a nyomástól összeroskadó Nissan elnökséget? Ahogy könnyekben kifakadva megtörnek: jóvammá, jóvammá, inkább csináljuk meg, csak hagyjanak már nyugtot!

Azért nagy szériára ne gondoljunk, mert a kocsik ára bőven félmillió dollár felett lesz, ami ugyan a három millához képest aprópénz, de nem nevezném diszkont árnak. Ha valaki ezzel együtt is rákívánt, és feltartott kézzel kiabálna, hogy „Főúr, egy Dzsúker rendel!”, már írja is a levelezőjébe a juke-r@nissan.co.uk címet, itt gyűjtik a komoly érdeklődők mailjeit.

Tömegtermék már csak azért sem lehet belőle, mert a Juke-R a mostani formájában egy szépen megépített versenyautó, olyan távol van az eredeti járműtől (akár a Juke-ot, akár a GT-R-t nézzük), mint Karotta épülő Hangyásza az eredeti Z-től. Hogy honnan tudom? Ültem a bestiában, vezettem.

Mert az állítólag titokban, fattyúként fogant Juke-R-rel elkezdtek haknizni. A Nissan Street Driving Show sorozatot csinál a balkormányos kocsival. Most szombaton Budapesten állt meg a kis rohadékot szállító tréler, hogy a pesti alsó rakpart északi részén ordítson bele a nézőközönség fülébe. Vezethettük is páran, de nem ám csak úgy, beülünk, oszt toljuk neki. Hetek óta zajló kampány, rádiós műsorban megnyerhető Juke (amit most, a rendezvényen sorsoltak ki), koncert, streetfighter bemutató, celeb-autóztatás, minden volt.

Milyen a Juke-R? Imádnivaló. Én rajongok érte, mert most pont úgy néz ki, mint ahogy a Juke anno a dizájner rajzasztalán le lehetett skiccelve. Merész a széria autó formaterve is, de ilyen arányokat csak rajzfilmeken, meg elborult stílustanulmányokon látni. Mivel a GT-R hajtását kompletten átvették, a gyári, tipikus GT-R felniket is megtartották. A 20 colos kerekek úgy mutatnak rajta, mint egy Hot Wheels autón, a kasztni kellőképpen le van ültetve, és pár visszafogott dizájnelemet is kapott.

A GT-R futómű jóval szélesebb a gyárinál, ezért kapott sárvédőszélesítéseket, méghozzá egész trükköseket: elsőre csak az a csinos perem tűnik fel, ami látványosan kidomborodik, de van mögötte egy ugyanolyan széles toldás, csak ez az eredeti formára rímel, ezért elsőre fel sem tűnik. Így, együtt, oldalanként vagy 6-8 centivel szélesítenek a sárvédőkön, hogy beférjenek a gumik. Két, kicsi, de látványos szárny került a tető hátsó peremére, visszafogott szoknya és diffúzoros-légbeömlős spojlerek adnak új formát a lökhárítóknak. Került két légbeömlő a géptetőre, meg karbon karima a két kipufogó köré, és kész. Semmi bazári túlzás.

Ha nem lenne az akciófilmekben a csúnyarossz bácsik autóinak színére lefóliázva, szerintem a csajok sikítva lecukiznák. Így, matt feketében gonosz, de ha valami vidám színt kapna, simán adná az imádnivaló kölyökmackót. Olyan a kiállása, mint egy sűrű felépítésű, vastag lábú medvebocsnak, nagy fékezésnél pont úgy riszálja a seggét, mint a játékosan pattogó grizzly-gyerekek. Annyi a különbség, hogy ez már most, kölyökmedveként sem játszik, letépi a fejedet.

Nem is engedtek bárkit vezetni, mi is úgy ülhettünk bele, hogy előtte megkóstoltuk a hosszú egyenest, a visszafordító utáni szlalomot egy turbós Juke-kal (egyedül), majd egy 370Z-vel (instruktorral). Ha ez mind megvolt, lehetett bemászni a becsövezett Juke-R-be. Kis mászókázás után már markolhattam a GT-R kormányt, rám feszítették a négypontos övet, és gurulhattam a rajthoz. Már itt, ezen a pár méteren lehetett érezni, a kocsi feszes, kemény, az alapjáraton pörgő motor vibrációi úgy rázzák a kasztnit, mint egy pályagépben.

Nem bíztak semmit a véletlenre a brit csapat tagjai. A cél az volt, hogy mindenki jól szórakozzon, és senki ne haljon meg, ezért nem csak lezárták a pályát, de a móka előtt gondosan, méterről méterre átfésülték az aszfaltot, összegyűjtötték a szemetet, elhullott csavarokat, szögeket. Nagy tempónál ezek komoly bajt tudnak okozni.

A Juke-R nem teljes energiájával indult meg, az automatika az álló kocsit először engedte finoman meglódítani, majd elkezdett ordítani a motor, a kipufogó is olyan hangon trombitált, hogy az ember nézőként is beleremegett minden egyes rajtba.

Hogy a nagy egyenes végén mennyivel mehettem, fogalmam nincs, a körbekordonozott rakpart ennél a tempónál szűk alagúttá válik, arra figyeltem, hogy a végén még időben lefékezzek. Persze ez nekem nagyobb stressz volt, mit a kocsinak, akkora féktárcsák vannak alatta, mint egy rendes családi pizza, bőven volt még tartalék a rendszerben. A szlalomnál is irtózatosan feszes volt, a képek tanúsága szerint bár dőlt a kasztni, de bentről, az ülésbe szíjazva ez nem volt érezhető. Visszafelé még nyomasztóbb volt a száguldás, egyesek szerint 250 körül értünk a célhoz, jobbra a rendezvény sátrai, balra a rakparton fölénk magasodó tömeg. A kocsi szele még a méterekkel fölötte kifeszített molinót is tisztességgel megrángatta.

Nem vagyok nagy borszakértő, de azt hiszem, ez a bemutató olyasmi volt, mint mikor a lelkes borfogyasztónak megmutatnak egy üveg méregdrága 2012-es Meurtrier de Nissan Cabernet Sauvignont, szertartásosan kinyitják, majd a sommelier az orrunk alá tartja a dugót, hogy mélyet beleszippanthassunk. Egy picit az orrunk hegye hozzáért a parafához, lopva letöröljük, majd megnyaljuk az ujjunkat. Érezzük, sejtjük, milyen lehet, sőt irtózatosan meg is kívánjuk, de sajnos nekünk csak ennyit dobott az élet, teljesen nem élvezhetjük ki.

Sosem fogom ezt a mokány kis dögöt meghajtani pályanapon, vagy csak kirándulni egyet a hegyekbe. Ez a kiváltság megmarad azoknak, akik kipengetik a kért összeget, és saját Juke-R-jük lesz. Sőt, nekik kicsit még ennél is jobb lesz, mert a 2012-es GT-R belsőségeit fogják beletuszkolni az ügyfélautókba, ami 485 lóerő helyett már 530-cal koptatja a gumikat, és a mostani 3,7 másodperces gyorsulásnál is hajmeresztőbb adatot fog produkálni.

Ahogy ilyenkor kérdezni szokás: egy vesét valaki? Jó állapotú, megkímélt, nem dohányzó, alkoholt nem fogyasztó vese, olyan 6-700 000 dollárért megszámítom. Jaja, kell a regadóra is egy kis lé...

Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!

Címkék:


h i r d e t é s

Totalcar áruház

olajszűrő
NISSAN SUNNY 1.6 i lépcsőshátú 1986-1990
1124 Ft
fogasszíj készlet
NISSAN QASHQAI / QASHQAI +2 1.5 dCi zárt terepjáró 2008-2013
34330 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

The onboard cam recording of the incredible Pikes Peak record
Nobody has ever driven up to the 4002-metre top of Pikes Peak as fast as Sebastien Loeb did. Here’s to the new record of the 97 year-old annual race.