Volkswagen Golf Cabriolet - 1990

Porschéval csajozni? Ugyan már!

2012. október 6., szombat 07:54
Sokáig volt kettes Golfunk, szerettem, de nem tartottam jó autónak. Nem értettem mit esznek rajta oly sokan. Hangos volt, zörgött, nem ment jól. Emellett untam az állandó tarkónpörgést az überfelnis, porbanülő Volkswagenek körül, még ha sok is a szép és egyedi autó köztük. Pedig ha egy Golf jó, akkor nagyon jó. Pláne ha még teteje sincs.

Az utóbbi években egyre többen kezdtek furcsán nézni a Volkswagenre, és erről egyedül a neve tehetett. Az egyszerű kisember Phaetonja? Népi Passat CC? Volt idő, amikor a Volkswagen tényleg a nép egyszerű gyermekét ültette autóba. Sőt, elhozta neki a gazdagok és híresek kiváltságát, a kabriót. 1948-ban Wilhelm Karmann vett egy Bogarat, és átalakította négyüléses kabrióvá, majd bemutatta Wolfsburgban. A Volkswagen elfogadta a tervet, és 1949-ben piacra is dobta. A ponyvatetős Bogat egészen 1980-ig gyártották, és 331847 darab készült belőle. A harmincegy éves modellciklus végére minden idők legtöbb példányszámban gyártott kabriója lett. De Wolfsburgban akkor már jó ideje, egész pontosan 1976 óta készültek a következő nagy dobásra.

Gyere Golftalálkozni!

Október 13. a Golf talákozó napja, helyszín a Hungaroring. A belépő nem fog földhöz vágni, csak egy százas. Van egy klassz Golfod és kiállítanád? Regisztrálj a weblapon! Ha csak nézőként érdekel a program, akkor is érdemes regisztrálnod, mert ha el is jössz, nyerhetsz egy iPad 3-at. Még jobb esetben egy Golf I-est a tombolán. Biztos lehetsz benne, hogy akkor is jó napod lesz, ha nem nyersz. És hozd a csajodat, családodat is.

1979 márciusában, a Genfi Autószalonon mutatták be a Golf Cabriolet-t, igaz akkor már hónapok óta gyártották. A kiállított példányt vörös fényezése, és a tömeggyártású kabriók közt először alkalmazott fix bukókeret miatt a német sajtó Erdbeerkörbchen-nek, azaz epres kosárkának nevezte el. Akkor még kevesen tudták, de kevesebb mint feleannyi idő alatt megdöntötte elődje rekordját. 1979 januárjától 1993 áprilisáig 388 522 darab Golf I Cabriolet készült.

A választék csak benzines motorokból állt, bár kellő könyörgés után pár darab dízelt hajlandó volt a Volkswagen néhány egyéni megrendelőnek megépíteni és eladni, de szigorúan pult alól. A sajtó korai gúnyolódása aztán átcsapott rajongásba, amit a vevők szintén osztottak. Elérhető kabriót kaptak egy addigra egész sokat bizonyított típusból, és az eladások szinte minden évben emelkedtek.

A siker nem korlátozódott Európára. Volkswagen Rabbit Convertible néven Amerikában is elkapkodták. Az általános elégedettség annak ellenére sem lankadt, hogy tizennégy éves karrierje alatt kilenc visszahívás is történt, leginkább az üzemanyag-rendszer különböző apró meghibásodásai miatt.

Car and Driver, 1990

Négyüléses kabriót találni 20 000 dollár alatt nem könnyű feladat. Amíg az új Chevy Beretta, Oldsmobile Cutlass Supreme és Geo Metro Lsi Convertible piacra nem kerülnek, addig a választék hat autóra korlátozódik: Chevrolet Camaro RS, Chrysler LeBaron, Ford Mustang, Pontiac Sunbird, Volkswagen Cabriolet és Yugo Cabriolet. A legjobb választás a VW Cabriolet, 16 630 dollárért, melyhez kapunk klímát és sztereó kazettás magnót.

Bevallom, közhelyként tekintettem a kabrió Golfra, mégis ugrottam a lehetőségre, hisz sosem árt lehúzni egy előítéletet a listáról. Kicsit azért vakartam a burámat, mikor megtudtam, hogy a tesztautó Dr. Vérten Sándoré, a Porsche Hungária kommunikációs igazgatójáé. Az első gondolatom az volt, hogy egy igazgatónak hétköznap egy Phaeton jobb hátsó, hétvégén meg egy 911 bal első ülésén a helye. Annyi baj legyen, rögtön törölhetek még egy előítéletet.

Sándor saját bevallása szerint időtöltésként, gyakorlatilag unaloműzőként kezdte el nézni a kabrió Golfokat, nem volt mögötte komoly szándék. Rutinosabb olvasók és orvosok már itt felfedezhetik korunk egyik veszélyes betegségének, az autónániának a tüneteit. Ha a fertőzést nem kezelik időben, annak komoly következményei lehetnek, melynek végső stádiuma az autóvásárlás. Sándort is egyre inkább hatalmába kerítette a vírus, egyre több helyen, egyre gyakrabban nézegetett kabrió Golfokat, mígnem egy nap egy kollégája hívta, hogy áll egy kereskedésben egy példány, amit muszáj megnéznie és megvennie.

A kinézett darab teljesítette a nepper-kódex összes parancsolatát, de ritka módon nem csak a hirdetés leírásában, hanem a valóságban is. Megkímélt, első tulajos, végig garázsban tartott, megfelelően szervizelt autó, korához képest kevés, 180 ezer kilométerrel. Semmi ültetés, malomkerék vagy nagyzene. Egy idő házaspár vette 1990-ben, Ausztiában, és leginkább csak jó időben használta. A kereskedő elmondása szerint az eladó felszólította, hogy mivel az autó nemhogy gépi mosót, de még kefét sem látott, szigorúan csak kézzel szabad mosni, puha szivacsot használva.

Sándor pedig kapott az alkalmon, és megvette. Ennek már bő négy éve, és bevallása szerint a lelkesedése nem hagyott alább. Nem volt nehéz elhinnem. Az első tulajdonos jó szokásait átvéve a fehér Golf Cabriolet nála is garázsban lakik, és csak jó időben használja. Szigorúan csak ő, más nem vezetheti. Örültem hát, hogy kivételt tett velem.

Négy és fél kabrió Golf

A Golf különböző generációi között a kabriók adtak némi átvezetést. Ahogy az egyes Golf Cabriolet egy idő után Golf II lett, legalábbis ami a technikát illeti, úgy második kabrió a hármas Golf, még magán viselte az előző generáció nyomait. Nem egyszerű, ugye? A kabrió Golfok második generációja 1993-ban váltotta elődjét, és egészen 1998-ig gyártották. Ezt a modellt már lehetett dízelmotorral is rendelni, 1995-től. A következő generáció 1998-tól 2002-ig épült, Golf IV Cabriolet néven, ami kicsit csalóka, mert az alapja a hármas Golf volt. Az ezt követő négy évben nem volt kabrió Golf, egészen 2006-ig, onnantól is csak félig-meddig. Akkor jelent meg ugyanis a Volkswagen Eos, mint a Golf Cabriolet szellemi utódja. A Golfra nyomokban emlékeztető, ám a hagyományokkal szakítva kemény tetővel épült Eos ötvözte az aktuális Golf és Passat műszaki elemeit. Végül a Volkswagen úgy döntött, visszahozza a ponyvatetős Golfot, és 2011-ben piacra dobta negyedik generációját.

Hogy milyen a Golf? Röviden? Jó? Bővebben? #&@>$ß jó! Pedig igazából semmi eget verően különleges nincs benne. Mégis döbbenetes volt számomra a felismerés, hogy a Golfot nem csak a nyolcvanas évek stipistop-nosztalgiája miatt lehet szeretni. A formáján nincs mit ragozni. Egy fehér kabrió Golfon nagyon nincs mit magyarázni, hisz még az ötvenes éveikben járó, autót sosem vezető magyar háziasszonyok is ismerik és szeretik. Ha valaki nem érti, miért ébreszt még bennük is nosztalgiát, az vagy nagyon fiatal, vagy sosem volt tévéje. Nekik ezt majd holnap részletezem.

Az autó már a ’88 utáni széria, úgyhogy megkapta az úgynevezett Clipper Kit-et, a műanyag szoknyát és szélesítéseket. Sándor autója alapkivitel, elektromos ablak vagy klíma nélkül. Bár 1990-től lehetett rendelni légzsákkal, de csak a Rabbiteket. Van azonban benne korabeli fedélzeti számítógép és mesésen kényelmes Recaro ülések. Ha valakinek kevés volt az alap felállás, tudott miből válogatni, ugyanis a Golf Cabriolet-ből huszonhat különleges kivitel készült, Acapulcotól kezdve Genesisen át egészen Youngline-ig. Igen ez a Genesis az a Genesis, mely az együttes We can’t dance című 1991-es albumát idézte.

Sándor autója iránt érzett ragaszkodását és aggodalmát mi sem példázta jobban, hogy még a beszállás műveletét is precízen leírta:

– Mikor beszállsz, tedd ide a kezed, látod, így, hogy ne kopjon az ülés oldaltámasza!

Még nagyban az autóról mesélt, amikor én már a tető gombja után matattam.

– Lehajtott tetővel mennél?

– Mindenképpen! – válaszoltam türelmetlenül, vágyva a kék ég után. Majd kiengedett a garázsból és megindultam.

Rögtön pár sarok után feltűnt, hogy a Golf Cabriolet kicsit olyan, mint Cal Naughton, Jr szmoking-pólója a Taplógázból: ugyan a maga módján elegáns, de szeret kikapcsolódni...vagy valami ilyesmi. Egyszerűen mindenkinek jól áll, legyen az szőke playmate, amatőr rapper vagy svájci orvos. Pont csak annyira feltűnő, hogy irigységet még ne váltson ki.

VW & Porsche Magazine, 1985

Persze, a megadrága egzotikus masinák után megfordulnak azok a lélegzetelállító hölgyek, akikkel annyira akarsz randizni, de a legtöbb nő kényelmetlenül érzi magát olyan nagypályások társaságában, akin több arany van, mint Mr. T-n. Felejtsd el amit diszkós filmekben láttál, az igazán jó csajok a VW kabriós srácokat szeretik.

Ugyan a belvárosban kóricálva nem ragadott magával az elvárt Malibu Beach hangulat, de a Golf viselkedésének teljes semlegességénél kevés pihentetőbb elfoglaltságot tudtam volna aznapra elképzelni. Úgy nyújtott vezetési élményt, hogy gyakorlatilag azzal kellett a legkevesebbet törődnöm. Persze, tekertem a kormányt, muszáj volt, de pont annyira volt szervózott, hogy ne felejtsem el a vezetésnek ezt a sarkalatos pontját. Az 1.8-as, 98 lóerős négyhengeres pont annyira duruzsolt, hogy tudjam mikor kell váltani. Emellett a nyolcszelepes motor kellemesen nyomatékos. Hogy a pulzusom ne essen az békés ájulási küszöb alá, azzal kezdtem játszadozni, hogy milyen lassan tudok mellékutcákba befordulni hármasban. A sebességmérő mutatója már rég feküdt, amikor még rángatás nélkül megvolt a manőver.

Amúgy a Golfnak, ami egyszerre egyes és kettes, gyakorlatilag egy skalpolt mutáns, volt két mosolyogtató zsigulis vonása. Az egyik, hogy majompózban kell ülni. Az ideális testalkatú sofőr lábai fele olyan hosszúak, mint a karjai. A másik a váltó H-sémája, ami nem volt síkban az autóval, hanem egy kicsit elfordult az óramutató járásának irányába. Csak az első tucat váltásnál zavaró, hamar meg lehet tanulni. Pláne mert nagyon jó volt vele váltani, pontosan pottyant fokozatba. A kettest szó szerint húzni kellett, mert fokozatban nagyjából két centi maradt a váltókar és az ülés sarka között. Aki úgy fogja a váltókart, mint játéktermi markolós nyerőgép a plüssmacit, az be tudja csípni az ujját.

A teljesítménybe nem tudnék belekötni, sőt, pont elég és pont úgy adja le, hogy ne kelljen nagyon gelkázni egy közepesen rendhagyó belvárosi előzésnél. A Volkswagen a kabrió Golffal új őrületet indított, amit többen is próbáltak meglovagolni. Peugeot 205, Opel Kadett vagy Ford Escort. Mindből készült olcsó kabrió, őket is szerette a korabeli sajtó, de rendre a Golfot hozták győztesként.

Apróságokba persze bele lehet kötni, mint a Legjobban Torzító Tükör díját kiérdemlő belső visszapillantóba, a nyöszörgő műszerfalba, vagy az amatőr barlangászoknak kitalált csomagtartóba. De a tükröt le lehet cserélni jobbra, a nyöszörgés különösebben nem zavaró, bútorlapot meg Caddy-vel kell szállítani. Két ember egyhetes nyaralásához elegendő cókot és mókot lehet zökkenőmentesen bedobni a csomagtartóba. Kivenni könnyen viszont csak mókot lehet, mert cók annyira mélyen bent van, hogy le kell térdelni, máskülönben az apró lyukon nem lehet érte benyúlni.

Az országúti fogyasztása nagyjából nyolc liter, de a városi kilenc-tíz is lehet. Ez leginkább a Golf Cabriolet súlya miatt van, hisz a Karmann komoly merevítésekkel toldotta meg a kasztnit. Cserébe viszont sokkal kevésbé nyeklik-nyaklik, mint amire ilyenkor sokan számítanak. Ennek a hozzáállásnak az a tévhit az alapja, miszerint a Karmann normál Golfokat alakított át kabriová. A valóság az, hogy a kabrió Golfok egy az egyben a karosszériagyártónál épültek, amihez a Volkswagen szállította a motort, váltót, egyebeket.

A jó állapotú, pláne eredeti állapotban megőrzött, átalakításoktól mentes darabok ára egy ideje átlépte a hétszámjegyű határt, és ez a szám kitartóan kúszik felfelé. Komoly népszerűségnek örvend, és ahogy azt Sándor példája is mutatja, nem csak a fiatal cultosok körében. Nem is csoda, hisz a Golf Cabriolet az a fajta ing, amit különösebben nem kell vasalni, és ugyanúgy elmegy egy marketing meetingen a cégnél, mint este a romkocsmában. Aki teheti, vegye magára.

Címkék:


h i r d e t é s

Totalcar áruház

fogasszíj készlet
VW GOLF 1.9 TDI Ferdehátú 2000-2005
38364 Ft
szűrő, utastér levegő
VW GOLF 2.0 TDI 16V Ferdehátú 2003-2008
2622 Ft
Üzemanyagszűrő
VW SHARAN 2.0 TDI egyterű 2005-2010
7100 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

New Mondeo to arrive in October
The two-year delay has already cost Ford a number of customers and the incomplete range at the time of the launch will do little to win them back.