Jobb ez, mint egy Scénic?

Kia Carens EX 1.7 CRDI HP – 2013.

2013.06.19. 07:07 Módosítva: 2013.06.19. 09:38

Adatlap Kia Carens EX 1.7 CRDI - 2013

  • 1685 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 136 LE @ 4000 rpm
  • 325 Nm @ 2000 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    10.4 másodperc
  • Végsebesség:
    191 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    4.8 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • 5 949 000 Ft

Jól mennek a Kia dolgai, a dél-koreaiak az autóipar eminens tanulói, néha mégsem jön össze a csillagos ötös. Nem rossz, de valamiért azt vártam, hogy az olvasóknak megsúgjam: íme! Új titkos tipp a kompakt egyterűek széles horizontján. Alapjaiban jól tudja, amit kell, azért akad pár hibája is.

A teszt-Carens, amit kaptunk, ötüléses, de aki elhiszi egy akkora kocsiról, hogy ebben heten úgy elférnek, mint a pinty, az téved – ez a Kiára is igaz, tudjuk a nemzetközi bemutatóról. Öt emberre beszékezve eleve más a dolgok optikája: öt tágas ülőhely plusz fél köbméter csomagtartó. Hét üléssel már tili-tolizni kellene, hogy bárki elférjen hátul, a csomagtartó ilyenkor kisebb, mint egy 911-es Porschéé. De ez nem a Carens baja, hanem műfaji sajátosság.

A Carens nem ismert név, pedig ez már nálunk is a második kiadása. Ön emlékszik az elsőre? Aki igen, kivételesen jó megfigyelő, mert az a pár Carens, amit nálunk eladtak, észrevétlenül fut a forgalomban, és tulajdonképpen nem is rossz. Egy Cee'd-szerűen kirobbanó valamit vártam volna az újtól, már a formája miatt is. Ehhez képest csalódásnak tűnhet, mert nem sok különlegeset tud. Van benne hátul három külön ülés, ezek szabadon előretologathatók, és lehajtható a támlájuk. Kivenni már nem lehet őket a helyükről, sőt, a csomagtartó bővítésekor előrehajogatni sem, mint a legtöbb európai egyterűben.

Baj ez? Tudja fene, lehet, hogy igaza van a Kiának. Aki ilyesmire vágyik, vesz Grand Scénicet vagy Tourant, ők beérik a maradékkal. Nincs a Carensben sem tologatható könyöklő, sem ötletes tárolórendszer: a Kia mindent egyszerűen tud. Ott a nagy ajtózseb, amibe még egy másfeles ásványvizet is be lehet állítani, meg a könyöklő, hatalmas üreggel. Meg a hűtött, elég nagy kesztyűtartó. Meg a csomagtérpadló alatt az arasz mélységű rekesz, ahol a hétülésesben a pótülések bújnának meg. De amolyan franciás-egyterűs kedvességből, uram bocsá' ötletekből nincs sok: a felnyitható kistálcák kötelezők, meg a gyermekmegfigyelő, domború tükör. Az egyetlen igazán egyedi cucc a fűthető hátsó ülőlap – önmagában emiatt biztos nem sokan veszik a Kiát, ez amúgy is feláras extra.

Tudják, miért veszik meg? Az ára miatt. Egy normálisan felszerelt alap benzines kijön ötmillióból, a tesztelt Carens EX 1.7 CRDI HP a Carfinder szerint 5 949 000 forint, ha nincsenek túl extra igényei az embernek. És ehhez hét év garancia is jár, igaz, ugyanennyi ideig kell márkaszervizbe járni vele. A sziporkadömping helyett a Kia most is arra épít, hogy bízzanak a vevők az autóban, ami lelkiismeretes, jó minőségű iparosmunka. A bódéjának egyetlen igazi hátrányát találtam, a dupla A oszlop mögött olyan hatalmas holt tér, hogy ott egészen közel lévő gyalogosok is meg tudnak bújni. Nem mondom, a hatalmas, felpuffasztott Carensnek nem jön rosszul a tolatóradar sem, sőt, tán elöl is elkelne.

Az 1,7-es dízelmotor határozottan jól áll neki. A sajtóautó természetesen az erősebb változat, a 136 lóerős (+150 ezer Ft), bár szerintem nem kell tartani a 115 lovastól sem: a Hyundai i40-ben nagyon barátságosnak tűnt. Viszont az erősebb motoron is reszelhettek valamit, mert már nem tűnt annyira konokul turbólyukasnak a viselkedése. Igaz, 1500-tól húz igazán, de már 1300-nál kezd éledezni, nem úgy jön meg a nyomaték, mintha egy utánégetőt gyújtottunk volna be. A váltója hatfokozatú, ahogy ez ma szokás, és egész kis fordulaton (2700-nál) tartja hatosban az autópálya-tempót. Külön tetszett, hogy a dízelmotor legcsúnyább hangjaiból, a kerregésből semmi nem jut az utastérbe, vagyis amikor jobban kihúzattam gyorsításkor, ha nem is volt igazán halk, de nem volt rettenetes a hangja. A motorral elégedett voltam, magas fokozatban is rugalmas, és tényleg szinte úgy megy, mint egy hasonló teljesítményű kétliteres.

Azon már egy kicsit tépelődtem, hogy vajon a 7,4 literes átlag, ami kétharmad pálya, egyharmad országút menettel jött össze, józan stílusban, hőségriadós klímázással, vajon tényleg olyan eszement kedvező fogyasztás-e. És arra jutottam, hogy rendben van, a Carens ugyanis elég magas, másfél tonna és kifejezetten széles: én kis átlagember vagyok, az ajtókönyöklőt szinte alig értem el. Mellesleg a hatalmas üvegfelületeken keresztül a nap iszonyatosan fűtötte az utasteret. A fedélzeti számítógép elég pontosan mér, két tankolás tapasztalatai alapján felfelé téved két decit, ami nem sok.

Azonban valamit elrontottak a dél-koreiak. Hogy mit? Lapozzon.

Totalcar értékelés - Kia Carens EX 1.7 CRDI - 2013

Akkora, amekorának lennie kell, akár hétüléses is lehetne, de öt székkel sem rossz. A minősége megfelelő, de nincs túlbonyolítva, tudja azt, amit egy hasonló egyterűnek kell. A dízel passzol a hosszú utakra, nem gond vele a nagy légellenállás. Ha oldalszélben nem tántorogna ls határozottabb lenne a kormányzása, még jobb lenne,

Népítélet - Kia Carens