Sportos apu legendája

Teszt: Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 200 CDI 136 LE – 2015.

2015.07.10. 06:20 Módosítva: 2015-07-15 17:42:46

Adatlap Mercedes-Benz CLA 200 CDI SB - 2015

  • 2143 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 136 LE @ 3400 rpm
  • 300 Nm @ 1400 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    9.5 másodperc
  • Végsebesség:
    215 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    4.4 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    5.5 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    3.7 l/100km
  • 9 823 030 Ft
Készül nálunk egy exportcikk, magas minőségű cucc, és minél többen gyarmatosítanak így bennünket, annál feljebb húzzák a gazdaságunkat. Új gyár mindig jó gyár, a CLA minőségével nem lehet gyártási baj. Helyette konstrukciós gondok vannak, de azok váratlan bőséggel.

Az lehet az elmélet a termék mögött, hogy aki még nem ült Mercedesben, az majd azt hiszi, a Mercedes egy ilyen autó. Ha ez lenne az első Mercedes-élményem, cseppet sem lennék elégedetlen, sőt: rengeteg pozitív impulzusban van részem.

 Jó a forma, szépek a vonalak, bent is látszik, hogy Mercedes-Benz, a vaskos kormányt nehéz tekerni, az automata váltó karja a kormány mögött van, a műszerfal közepére szögelt tablet pedig más német prémiumautókban is felbukkan – ha úgy vesszük, nem átverés. Az A és B osztályban mindez nem, vagy sokkal kevésbé volt zavaró: azok inkább a Smarthoz képest voltak finom mérnöki munkák, mint a rendes Mercikhez képest bénák.

Az autót a Mercedes találta fel, a dízelmotort meg Dízel, de mindebből hogyan következik, hogy a 136 lóerős gépezet, mely az iszonyat kifejezését csalta arcunkra már tíz évvel ezelőtt is, továbbra is kiemelkedően hangos, és kiemelkedően kellemetlen hangú? A jelenséget a végsőkig fokozza, hogy igen kapzsira programozott start/stop rendszer van benne, és leállás után minden alkalommal olyan rázkódással kel életre, mint a nagyon részeg ember, aki egy kapualjban húzta meg magát, órák óta kell pisálnia, és egy váratlan rúgással ébreszti a rendőr.

Mielőtt tovább ekézném a motort, szólanom kell a futóműről. Kemény, ahogy egy AMG-pakett kemény lehet, de ez sajnos nem sportosan, hanem ostobán kemény. Mint mikor a hülyegyerek megvágja a rugót, mert olvasott egy cikket... bocsánat, látott egy Youtube-videót a sportos ültetésről. Nem mozog élénken, nem kanyarodik fickósan; semmi sportosat nem csinál, csak ráz. Nem jó érzés kanyarodni vele, vagy hirtelen sávot váltani, nem ispirál a vadulásra, ami persze pozitívum is lehetne, de nem az.

Úgy képzelem, van egy elméleti célcsoport, afféle humán állatfaj, amit alapvetően marketingesek találtak ki. Lehet, hogy létezik a szabad természetben, de egyáltalán nem abban a töménységben, ami indokolná a sok ilyen autót. Szóval a fiatal, sportos apuka, aki jól keres, bár egy E-osztályra még nem futja, és a hároméves használt autóról még nem hallott: na ő a célcsoport. Illetve nem ő, hanem azok, akik fejben fiatal, sportos apukák, vagy olyanok szeretnének lenni, mint a tévéreklámok fiatal, sportos apukái, akik természetesen már nem pasztell kockás rövidujjú inget hordanak, hiszen az a sörreklám-osztály, hanem egyszínű világoskéket.

A mihez tartás végett

„... Annak érdekében, hogy on the road ön mindig online lehessen.”

(részlet a Mercedes-Benz magyar honlapjáról)

Érdekes, de a keret nélküli oldalablakok dacára mintha gördülési zajból több lenne, mint szélből. Ez egy finom tesztautós átverés: dupla oldalablakok csendesítik a CLA-t, aminek akkor lenne értelme, ha rendesen hangszigetelnék a kerékjáratokat is. Olyan extra viszont sajnos nincs, márpedig tudjuk, hogy önmagában semmit sem lehet büntetlenül hangszigetelni, és ha végre tökéletesen leszigeteltük a külvilágot, hirtelen elkezd ordítani a vérgeringésünk, meg az emésztésünk. A dupla oldalüveg tehát kicsit házi tuning egy ilyen autóban, hiszen egy belépő szintű, de már Mercedesnek látszó Mercedest azért nem csendesítenek olyan átfogóan.

És most vissza a motorra: azért irtózatosan groteszk ez az összeállítás, mert a maga átlátszóan béna módján sportosnak látszani akaró futómű súlyosbításaként a motor is gyenge. Nyomatéka sincs (300 Nm). Állórajtból megindul, mert gyorsan pakolgatja a rövid fokozatokat, de ez puszta átverés: amikor kéne egy kis erő, mondjuk előzésnél 90-es tempó körül, akkor már kókasztóan enervált. A lomha Mondeo, amit néhány nappal korábban adtam vissza, nem mondom, hogy ehhez képest rakéta volt, de nagyjából ennyit fogyasztott, és kicsit jobban ment. És nem fájt a hangja. A téma lezárásaként tételmondat következik, figyelem: ami így megy, az ne rázzon. Nem kötelező sportos autót gyártani, de ha annak szánnak valamit, erős legyen, vagy legalább fickós. Vagy futóműből lehessen vele akkorát autózni, mint az előző 1-es BMW-vel.

A CLA Shooting Brake által elkövetett legsúlyosabb bűn váratlanul érkezett, mint öngyilkos merénylő a szalagavatón: a Harman/Kardon hifi hangja az. Annyira rossz, hogy gyanakodni kezdek, nincs rendben valami. A Led Zeppelin III-at hoztam most magammal a CD-k közül; haladó hagyományom, hogy nem bízom a véletlenre és a tömörítésre, ezért is vág mellbe a hangminőség. Az audiofil rajongók tudják, hogy a Led Zeppelin lemezek hangzásával maga a producer, Jimmy Page sem volt megelégedve, ezért évtizedek után időt és pénzt nem kímélve keverte őket újra, de ez most úgy szól, mintha a CD-hez ajándékba adtak volna egy papundekli dobozt, melynek rendeltetésszerű használata: a fejünkbe húzzuk, úgy hallgatjuk a zenét. Nem túlzok, esküszöm.

A menü is furcsa; nem csoda, hogy szinte álmomból felkeltve megmondom, mi hol van, annyiszor tekergettem végig, hátha megtalálom a rejtett hibát. A TEK-nél állítólag van egy pánikház, ahol az újoncokat ijesztgetik, na a CLA hifimenüje valami olyasmi. Megtaláljuk például az Equalizer menüt, és az ember fellélegezne, hogy na, majd rendet rakok mingyá' a frekvenciák erdejében, de hirtelen kiesik egy csontváz a szekrényből, és ez a kép fogad:

A felárát sokáig kerestem, de tényleg, ha nem guvasztottam a szemem különböző apró betűs csomag-opciók, felszereltségi szintek és akciók között legalább negyven percig, öntsenek a következő kecskeméti fényezőüzem talapzatának betonkoszorújába, de nem találtam. Mindegy: bármennyi is, sok.

Egy gomb pedig azt csinálja, hogy egyszerre csak tekerőkapcsónak látszó billenőkapcsolóvá alakul, de ehhez fel kell fedeznünk, hogy a körön van két picike csőr, azokat kell eltalálnunk a kurzorral. A tanulási folyamat persze kicsit olyan, mint amikor Skinner patkányát talpon csípte az áram, mert a sikeres mozdulat jutalma egy még rosszabb hangkép. Premium surround sound in the CLA Class, írja a sajtóanyag, 12 hangszóró, egy 80 mm-es alumaprén mélynyomó a műszerfal közepén, négy dome tweeter, tehát valószínűleg hátul is vannak magashangsugárzók; hosszú a leltár, de végül csak összeáll az egészből egy ultra sittes dobozhang. Lehet, hogy néhány hangszórót ki kéne dobni, és akkor javulgatna, nálam például a Cougarban egyetlen hangszóró van, de ezt a szintet az is hozza.

Szintén megmagyarázhatatlan, hogy a fader nulla állása az első ülések mögött van. A félreértelmezett feladat iskolapéldája: zenét a zenekarral szemben szoktunk hallgatni, ezért éppen hogy elénk kéne állítani az origót. Persze mindez csak akadémiai akadékoskodás, mert ha odaállítom, alig lesz kevésbé rossz. Tényleg, küzdöttünk, nem adtuk fel, mindent megpróbáltunk az autóhifi-bírói tanfolyamon is részt vett Karottával, oda-vissza tekergettük a menüt, és a mindent kipróbáltunk. Nullától a mindent óvatosan tologatástól a brutál loudnessig.

Vagy a Mercedes perelje be a Harman/Kardont, vagy a Harman/Kardon perelje be hitelrontásért a Mercedest, vagy egy fogyasztó átkúrásért mindkettőt, de ezt az autóhifi-poklot mihamarább a földdel kell egyenlővé tenni. A Mercedes-hifik is jók szoktak lenni, a Harman/Kardonok is, ezt a minőség-ellenőrzés nagyon-nagyon benézhette. Kecskeméten és Stuttgartban egyaránt, utóbbi alatt a menürendszert értem. Karotta, aki az Indexes fejlesztések miatt folyamatosan appokat tesztel és menüket tanulmányoz, azt mondta, ennyire ostoba kezelőfelületet még soha nem látott.

Néha meglepi az embert az Attention assist, és írott üzenet formájában azt mondja: take a break, plusz rajzol nekünk egy kávét. Elvileg a szemmozgásunkat figyeli, és a napszemüveg tényleg elég üvegesen néz, az biztos. Lehetne hozzá egy "napszemüvegben vezetek" menüpont, mert kicsit idegesít, amikor egy robot túl okos akar lenni, és megoldásokat ajánl a nem létező problémámra. Egyszer azért kipróbáltam, milyen az, amikor kerestetek is vele egy motorway service-t. Kiírta azt a rossz zsámbéki éttermet, ennyi. A Mondeo is idegesítő volt a pihenés-terrorral, de az legalább kiírta, hogy nyomjak egy okét, ha még élek, a Mercedes viszont arra épít, hogy a Mondeo már megtanított az adekvát reakcióra: itt is okézni kell, csak gondolom el kell hozzá olvasni a használati utasítást.

További érdekes biztonsági jelenség, hogy elinduláskor, de minden alkalommal, amikor beülünk és elindulunk, fojtogat az öv. Letapogat a pre-safe rendszer? Ellenőrzi, hogy az automata visszacsévélő automatán visszacsévélt-e? Megmér, mint egy jó szabó a centivel, mellbőség, derék, felbecsüli a testsúlyom, és annak megfelelően durrantja a légzsákot?

Nehéz hová tenni bizonyos szórakoztató elektronikai fejlesztéseket. A használati utasítás azzal büszkélkedik, hogy Széleskörűen integrálja az új Iphone 4 S-t az új CLA-ba, de azóta csak az 5 meg az 5S volt, meg most már a hatos Iphone megy. Akadnak azért intelligens apróságok is: ha megállok, és megnyomom a START gombot, nem hisztizik be, hogy rakjam P-be, hanem felfogja, hogy megálltam, részemről az autózásnak egy ideig annyi, és szépen P-be rakja magát. Alap, de nagyon nem evidencia. És ki van írva, hogy balra találom a tankbetöltőt.

Alapár: 8,6 millió, az AMG csomag egymillió, és nyilván van az a pénz, amiért tettek volna bele pneumatikus, vagy rugós motorháztető-kitámasztót, de az a pénz valahol a tesztautó 17 milliója felett keresendő. Maga a karosszériaváltozat csak 160 ezer forinttal kerül többe, mint a szedán, tehát szinte kötelező ezt venni. Főleg, ha valaki együtt tud élni azzal, hogy hátrafelé majdnem ugyanazt a kilátást élvezhetjük, mint Batu kán egy-egy átmulatott éjszaka után. Ha egyébként ezt az árat nézzük, ennyiért már vehetünk eggyel nagyobb, és igazi Mercedes-platformos Mercedest, hiszen 16,7 millióról indul a CLS Shooting Brake is, 170 lovas alapmotorral, elfogadható felszereltséggel. Automata váltó, automata klíma - minden alapporcikája csak jobb lehet, még ha smirglivel kárpitozzák is a belteret.

A mostani felhozatalban a Renault Espace 13,5 millióját tudnám vele szembeállítani. Extravagáns, minőségben nem rosszabb, sokkal jobb vele autózni, csak hát ugye Kecskemét Trianon ellen egyszerűen nem veszíthet. Aki pedig teljesen össze akar zavarodni, nagyon ajánlom neki, nézegesse a magyar Mercedes-forgalmazó honlapjának modellválasztó részét, és próbáljon rájönni, mi micsoda, és hogy hívták néhány éve. Ha már kattintgatunk, nézzük meg a használtautós hirdetéseket, ahol 13 millió körül mennek a nullkilométeres CLA Shooting Brake-ek, nyilván bele kell rakni pár milliónyi kedvezményt, hogy ezt megvegyék az emberek.

Totalcar értékelés - Mercedes-Benz CLA 200 CDI SB - 2015

A CLA azért egy sokkal jobb autó lehet, de ezt a konkrét példányt mintha elrettentésül konfigurálták volna. Gyenge motorhoz rossz sportfutómű, mindez hajmeresztő áron. A fedélzeti elektronika pedig mostanában szinte minden új modellben borzalmas, reméljük, a Mercedes is csinál vele valamit a faceliftig.