A BMW legnagyobb arcai

Bemutató: BMW i7, X7 és Jeff Koons 8-as Gran Coupé

2022.05.04. 06:05

Fehér felületek között szinte égetően rikít a piros fal a Danubiana Meulensteen Művészeti Múzeumban, rajta pedig Campbell leveskonzervek dobozai függenek bekeretezve. Andy Warhol több mint harminc ilyet festett meg, szóval minden ízvariációt megörökített, mely remekül mutatja, hogy milyen végtelenül hétköznapi tárgyakat emelt a művészetbe. Ahogy a 7-es és az X7-es új arcára gondolok, szinte látom is a vékony cérnaszálon egyensúlyozó párhuzamot.

Warhol a popart talán legismertebb alakja, aki nem csak mindenki számára ismerős tárgyakat helyezett a középpontba, de a leveskonzerves képeit eredetileg polcokra állította ki, mintha a sarki kisboltban volnának, majd az ezüstszitanyomat technikáját felfedezve sokszorosította is a műveit. A BMW most úgy tűnik, hogy a következetesen bohókás Citroënekről, a Hyundai Konáról vagy éppen a Nissan Jukeról már évek óta ismerős megoldást, a nappali menetfénytől elválasztott fényszórókat kezdte nagyobb méretben átvenni.

Mikor lerántották a leplet az új 7-es BMW-ről, nem igazán lepődött meg senki, hiszen napokkal korábban már online megtartották a frissített X7-es és a G70-es kódú 7-es premierjét is. Az egész autó összképe a W140-es Mercedeshez hasonlóan optikailag is nehéz, tömbszerű, amire csak ráerősítenek az enyhe élekkel megtört, hatalmas lemezfelületek. Nem kell hozzá mérőszalag, hogy egyértelmű legyen, minden irányban túlnőtte elődjét. Sziluettje klasszikus, hátsókerekes szedán - közel 5,4 méter hosszan nyújtózva - hosszú gépháztetővel, hátratolt utastérrel és rövid csomagtartóval. Szépek az arányai és oldalról könnyen belelátom akár a 2000 előtti modellek vonalait. A hátulján két csíklámpa, nagy lemezfelület, középen nyitógombbal - ezt a Peugeot mennyivel elegánsabban oldotta meg korábban -, a rendszám pedig a lökhárítóba költözött.

Alacsonyan repkednek az olyan szavak, mint az innováció, a megosztó és a merész, de szerintem ezek közül egyik sem igaz rá valójában. Igazán bátor utoljára Chris Bangle volt, aki nem felült egy olyan divathullámra, amin évek óta sokan szörföznek már, hanem egyesével formált minden elemet a saját ízlése szerint. Akármeddig nézem, nem tudok megbarátkozni az elejével. Igyekszem megfejteni, hogy talán akkor volna jó, ha nem is látszana a lámpa, talán a teljes feketeség segít, talán elkezd munkálkodni a Stockholm-szindróma, ha kellően sokáig nézem.

Mindig van egy nagyobb arc

Így 2022-ra lassan kedves future classic-ká érik az első generációs BMW X5-ös, mely még abból a korszakból való, amikor azt hittük, ennek az egész szabadidő-autó láznak nem lesznek olyan áldozatai, mint a gyönyörű kupék vagy a praktikus kombik. 2000 környékén még egy masszívan nagy autónak tűnt, mostanra pedig egy X3-as is beárnyékolja. Még a tornyosuló BMW-k trónjáról is leszorította a nála is termetesebb X7-es.

23 colos felnik vannak a rézszínű pigmentekkel megszórt szürke autón, de ezzel néz ki természetesen, annyira az amerikai fullsize méret felé törekszik az 5,2 métert alulról súroló X7-es. Ábrázata eddig simán csak marcona volt, a frissítéssel azonban ez is megkapta az osztott fényszórók kuszaságát. Ellentétben a 7-essel, az X7-ben maradtak a mild hibrides sorhatos turbómotorok, a csúcs pedig az X7 M60i jelzésű modell 530 lóerős 4,4 literes, biturbó V8-assal.

Beltere továbbra is lehet öt- vagy hétszemélyes, de hat férőhelyes konfiguráció is van belőle négy külön fotellel és összetolt paddal a leghátsó sorban. Megújult a műszerfal, ami a legfrissebb béemwés trend szerint dupla hajlított kijelzős, a dekorbetéten pedig világító X7 felirattal. Még a váltókar is eltűnt, csak egy nehezebben megfogható irányválasztó kapcsoló maradt a helyén. Innentől az X7-esben is mindenért a központi kijelzőt kell taperolni, mert nem csak a rádió maradék gyorsgombjai tűntek el, de sajnos a szellőzők közötti klímapanel is a múlté.

Képernyők és vegán bőr

Innen nézve úgy tűnhet, hogy a beltér legnagyobb előnye, hogy olyankor nem látszik kívülről, de ez messze nem így van. Ahogyan az iX-ben, úgy az új 7-esben is érződik, mennyivel inkább mobil élettér kezd lenni a modern autózás. Mintha valami drága szállodai lounge volna a 3,2 méteres tengelytávon, mindenütt kristályüveg, hajlított fabetétek, hatalmas képernyők és elképesztően kényelmes fotelek vannak benne. A bemutatón kiállított i7-esben ráadásul nem állati eredetű bőrkárpit volt, hanem kizárólag újrahasznosított anyagokból készült, végtelenül kellemes tapintású műbőr és szövet. Ez pedig egy cseppet sem zavart, ezt tapogatva hamar el tudom engedni a valódi, északon legelő marhákból készült ülőgarnitúra gondolatát. Szinte kedvem volna egy takaróval és egy börgre kakaóval könyvet olvasni a fekvő pozícióba állítható hátsó ülésen.

Távolról sem az ilyen ódón, analóg szórakozásra lett kitalálva a beltér, ahol a hátsó ajtókban 5,5 colos érintőkijelzőkön keresztül lehet elérni az olyan kényelmi funkciókat, mint a masszázs. Egy virtuális gombnyomás után pedig a LED csíkokkal feldobott panoráma üvegtető előtt lenyílik a Theatre Screen , vagyis az utastér teljes szélességében húzúdó kijelző. Ez a 2 millió forintot alulról karcoló opciós tétel a hátsó szórakoztatórendszer egyetlen 31,3 colos képátlójú, 32:9-es képarányú, 8K felbontású érintőképernyő, melyről könnyen elhiszem, hogy kényelmesen lepörög rajta néhány netflixes sorozat epizód a reptértől a szállodáig.

Karosszériába simulnak az ajtókilincsei, amik nem csak soft closeosak, hanem gombnyomásra kitárulnak és becsukódnak, mint valami Rolls-Royce. Beülve pedig a hangulatvilágításba integrált Interaction Bar-on (mint a MacBook Pro Touch Bar) megnyomom a vonatkozó piktogramot, és már puffan is be a nehéz ajtó. Egészen addig parádés csend van benne, amíg egy másik bámészkodó be nem ugrik a hátra.

Markomban a vaskos kormány, előttem pedig az i4-ből is ismerős hajlított dupla kijelző, melyen az OS8 operációs rendszer fut. Ennek a felépítése, a menüje és a felhasználói élménye nagyon messze van attól a szinttől, amit a korábbi iDrive-ok tudtak. Nem annyira természetes a kezelhetősége, bután sorakoznak a nagyon egyforma ikonok a menüjében, de a felhőn keresztül frissülő rendszerből az évek során egy kiforrott és sokkal jobban használható fedélzeti irányítóközpont válhat. A digitális erődemonstráció mellett egészen ékszerszerű részletei vannak a kristályüveg apróságokkal, a süppedős szőnyegek és a tweed zakó mintás ülések adnak neki egy kellemesen angolos lecsengést, hogy ne csak a pixelek legyenek meg, hanem maradjon valami a hagyományos luxuslimuzin kézzel fogható élményéből.

Nem 7-es, hanem i7

Ellentétben a Mercedesszel (S és EQS) a BMW nem választotta külön az elektromos és a belső égésű motoros csúcsgépet, ezért a 7-es BMW elektromos formájában is - néhány részlettől eltekintve - pont úgy néz ki, mint a benzines, dízel vagy plug-in hibrid. A V12-estől már elbúcsúztunk az előző generációval és itt Európában már az 544 lóerős V8-as sem lesz kapható, de mindenek előtt az i7, tehát a teljesen elektromos változat mutatkozik be.

101,7 kWh nettó (bruttó 105,6 kWh) kapacitású akkumulátora van és tengelyenként egy villanymotorja, amivel a rendszerteljesítmény 544 lóerő, mellé 745 Nm nyomatéka van. Ezzel a több mint 2,7 tonnás i7 4,7 másodperc alatt gyorsul 100-ra és 240 km/óra a végsebessége. WLTP szerinti hatótávja 590-625 kilométer, a valósághoz sokszor közelebb álló EPA valamivel 480 kilométer felettire becsüli.

11 kW-os AC töltővel több mint 10 óra alatt töltődik fel az i7-es, de sokkal hatékonyabb a DC töltés, melyet akár 195 kW-tal is fogad, így 10-ről 80%-ra bő 30 perc alatt feltölt. Egy 10 perces töltéssel - vagyis amennyit alapvetően benzinkúton töltene egy benzines vagy dízel 7-eshez szokott ember - 170 kilométernyi áramot tud magába szívni.

Aki még nem hagyná maga mögött kalimpáló dugattyúkat, de nyitott zéró emissziós gurulásra, annak érkezik majd az M760e xDrive sorhatos turbómotorral, 571 lóerős rendszerteljesítménnyel és 800 Nm nyomatékkal, 80 kilométeres elektromos hatótávval. Ennél is konzervatívabbak pedig a mild hibrid benzinesek és dízelek (a 300 lóerős és 760 Nm nyomatékú 740d továbbra is egy ígéretes utazóautónak hangzik) közül válogathatnak, ára viszont még csak az i7-esnek van, az 52,1 millió forintról indul.

Egyre kevésbé divat a mértéktartó elegancia, a szivarzsebből kikandikáló zsebkendő vagy a kalap, ahogy mára a 7-es BMW fő célközönsége sem a Ruhr vidék iparmágnásai. Helyette leginkább Ázsia tehetősebbjei felé néz ez a furcsa arc. Legyinthetnénk, hogy ezek ott a négyhengeres toronyban megőrültek, de pontosan tudják, mit csinálnak: az előzőnél jobb számokat.

Múzeumban a helye

1975-ben a francia autóversenyző Hervé Poulain kérésére készült az első művészi BMW. A 24 órás Le Mans-i versenyen induló 3.0 CSL-t barátja, az amerikai művész, Alexander Calder festette. Innentől pedig sorra következtek a különböző művészek, akik mind emlékezetes mintákat alkottak a háromdimenziós mozgó vászonra, köztük maga Andy Warhol is, akinek M1-ese a kollekció egyik legismertebb darabja. A versenyautón a sebességet, az elmosódó színeket ábrázolta és saját kezével készítette el a művet, ellentétben a leveskonzervekkel, ezt nem állt neki sokszorosítani.

Minden Art Car egyszeri alkotás volt egészen Jeff Koons 8-as Gran Coupéjáig, melyből 99 példányt készít el a BMW. A 8-as Gran Coupé önmagában is az egyik kedvencem, mert a sportosság és a ‘60-as évek pazarló gran turismo-i jutnak róla eszembe. Egyike azon kevés kupénak, amin nem zavar a négy ajtó.

Csomagtérfedelének tizenkét rétegből álló fényezését a landshuti gyár szakembereinek kevesebb mint 250 mikron vastagságon belül, hét különböző árnyalat felhasználásával kell felvinniük a felületre. Mindezt 99 alkalommal, lézerpontosan kell kivitelezniük. A 8 X Jeff Koons sorozat karosszériaelemeinek fényezése 285 órát vesz igénybe.

Cicciolina volt férje a BMW színeiből dolgozott, ezt pedig popartos motívumokkal dobta fel, a beltér pedig mindenütt más színű bőr, mintha össze nem passzoló susogós melegítők adták volna az ihletet. Mindez csak egy kipingált BMW M850i-nek tűnik, de mögötte nem csak a művész elképzelése van, hanem a megvalósítás mérnöki nehézségei a sorozatgyártásban.