Teszt: Peugeot 207 1,6 HDI Premium - 2006

Nagyobb, kicsit jobb, de nem szebb

2006. július 14., péntek 07:40
Ha márkatársaihoz viszonyítom, nemigen kéne: csúnyább és drágább, de nem sokkal nagyobb, mint a 206, valamelyest olcsóbb, de jóval szűkebb, mint a 307-es. Ha önmagában nézem, kéne: helyes, jópofa kis autó, tesztautónk esetében remek motorral.

Nézzük csak, hogy is határozhatnánk meg az új oroszlán helyét az állatvilágban. Valamiféle köztes létforma, annál is inkább, mert az autótípusok élet-halálharcában (struggle for life, ugye) sikerrel küzdő, bőven ötmillió feletti egyedszámot elérő, 1998 óta gyártott 206-os nem hajlandó kihalni hivatalos utódja, a 207 megszületésével. Őtojásdadsága egyelőre bizonytalan ideig gyártásban marad.

Városi autó-kategóriában gyári konkurensnek ott vannak még a fiatalabb kistestvérek, a Morva medence szülötte, a 107, no meg a tolóajtós oldalág, a két nullás mutáció, az 1007-es oroszlán. Fölülről pedig a három- és ötajtós 307-esek fenekednek nagyjából ugyanarra a koncra, amit a 207-es is kinézett magának.

Karinthy Frigyes: "Struggle for life"

Pajtás, úgy fest, alulmaradtál
A Tétel és Törvény szerint -
Dögödre már hiéna szaglász
És a varjú éhesen kering.

Nem is a falka volt erősebb
Apró vadak tángáltak el -
S hogy irhádon ki osztozik most
Véreb? Veréb? Nem érdekel.

Öklöd, mikor lecsapni kellett
Mindig megállt félúton -
Jóság volt? Gyöngeség? Nem értem.
Félsz? Gőg? Szemérem? Nem tudom.

Talán csak undor. Jól van így is.
Megnyugszom. Ámen. Úgy legyen.
Inkább egyenek meg a férgek
Minthogy a férget megegyem.

Nem ritka manapság az ilyen bőséges kínálat egy-egy márka típuslistáján, a legközelebbi konkurensek mellett ( új Clio, új Punto) ugyanúgy ott fenekednek a vásárlókra az eltűnni nem akaró elődök. A Renault-nál például kísértetiesen hasonló, zavarbaejtő fajburjánzást figyelhetünk meg: van a Twingo, melynek már lassan elkészül az utódja is, van a régi és az új Clio, meg a Modus, de akár még a Daciát is idevehetjük, elképesztő a sokszínűség.

Hagyjuk a fajt, a törzset, az osztályt, nézzük az egyedet. Haladjunk a boncolás törvényszerűsége szerint kívülről befelé. Vizsgáljuk meg küllemét: nem olyan szép, mint elődje. Megpróbálta megőrizni a 206-os formai sajátosságait (nézzék csak a fényszórókat, az oldalablakok körvonalát, a hátsó lökhárítót, a hátsó szélvédőt!), de elvesztette annak finom arányait. Így se csúnya, sőt, csak valahogy közel sem olyan kis ékszer, mint az előd. Kicsit meghízott. Picit eltespedt. Fura nyúlványokat növesztett.

Az autó frontján a Peugeot megpróbálta összehozni a 206-os jellegzetes, öszehúzott szemű tekintetét az új márkaarculat sajátosságaival: jégkockatartós harcsaszáj, hátratolt motorháztető, kerek, krómkeretes ködlámpák. Az eredmény kellemes, bizalomgerjesztő arc, csak az emblémát is hordozó elem kissé ormányszerű lenyúlása meghökkentő egy kissé. Hátulról csak a LED-imitáció lyuggatott burájú irányjelzőben tér el a 206 formáitól, különben minden kísértetiesen olyan, mint az elődön volt. A szárnyacska a pótféklámpával, a hátsó szélvédő íve, a lökhárító formai játéka, mint a kis tojáson.

Oldalnézetből is könnyen felfedezhetjük a 206-os sziluettjének emlékeit, de méretében kissé a 307-eshez áll közelebb az autó (206: 3822, 207:4030, 307:4211 mm). Amióta megjelent az új Peugeot, számtalan új 307-esen felejtettem rajta tekintetem: nem egy 207-est látok véletlenül? Nehéz eldönteni. Két dolog segíthet: többen kritizálták a sárhányók kivasalt oldallemezét, ami furán megtöri a kasztni harmóniáját. És a tükrök: ilyen ízléstelen, túlságosan hátratolt, hatalmas csápokat nem látni másik Peugeot-n. Viszont van bennük index, ami trendi és kúl.

207 és a nők

Anyukám évekig egy ugyanilyen bordó 206-ost hajtott. Imádta: gyönyörű, kezes, jól átlátható, kényelmes, épp elég erős; ilyeneket mondott mindig róla. Azt vártam, majd odáig lesz az új modellért is, találkozásunk előtt fel is készítettem telefonon, hogy itt a "kispözsó" utódja. Aztán meglátta, közölte, hogy helyes, és kész. Alig bírtam rávenni, hogy legalább üljön be, nézze meg közelebbről, és még ezek után sem gyakorolt rá semmilyen hatást az autó. Húgom, aki szintén nagy rajongója volt az elődnek, ki is próbálta pár kilométer erejéig, de semmi áradozás, semmi extázis. Csak amikor megmutattam neki az üvegtetőt, sikerült kicsikarni belőle egy minimális lelkendezést. A 207-es tapasztalataim szerint tehát nem tudta továbbvinni elődje képességét a női szívek meghódítására.

Feszítsük szét a bőrt, hatoljunk a belső rétegekbe. Tesztautónk egy különösen jól fejlett, értékes példány, számtalan feláras extrafelszereléssel. A bőrfotelek (345 ezerért) kényelmesek, bár vékonyka kartámaszuk semmire nem való, inkább nyomja a kart, mint tartja. A fantáziátlan fejegységgel vezérelt, de a csomagtartóban látványos kárpit-domborítással hivalkodó JBL-hifi szépen szól. A krómgyűrűs órákkal büszkélkedő műszeregység szép és igényes, a középkonzol felső blokkja szintén.

Az automata duplaklíma (70 ezerért, Premiumban széria) és a JBL rádió (170 ezerért, CD-váltó nélkül) kezelőegysége ellenben már fantáziátlan és darabos, egyenes vonalakkal tagolt katonásan rendezett hasáb, nincs egységben az autó általános gömbölydedségével. A kormány szép és kifinomult, viszont karimája meglepően vékony, lehetne kicsit húsosabb. Mögötte természetesen a PSA egyenbajszai ágaskodnak, amiről a konszern úgy véli, egyformán megfelelnek a 107-estől a 607-esig mindenben.

A minőségről, tartósságról egy négyezer kilométert futott autó nem árul el sokat, de azért sokat sejtet, hogy egy műanyagtücsök máris megkezdte ciripelését valahol a műszerfalban.

Ha igazi átütő erejű újdonság nem is, azért akad pár érdekes részlet a 207-esben. Napfényt hoz az utasok életébe a hatalmas üvegtető (120 ezer forintért). A műszerek között egy olajhőfok-mérő is lapul, ami manapság, amikor mások a víz hőmérőjét is kispórolják, üdítő látvány egy technokratának. A középső szellőzőrostélyok felett egy kis csavaros kupak illatosító rudacskát (13 ezerért, a Premiumban széria) rejt: a C4-ben láttunk már ilyet, de másban még nemigen. És tetszik a gombbal aktiválható gyerekzár (csomagban 80 ezerért) is, nem kell ajtónként piszkálnunk kis kallantyúkat, csak egy mozdulat beszállás után, és biztos nem esik ki a purgyé.

Fura, de minden ablak láthatóan torzít. Amíg nem tudatosul az emberben, nem zavaró, de aztán, ha hirtelen ráébredek, mindig csak azt látom, hogy görbe a világ. Idegesítő, mint a Fordok szélvédőfűtése.

Nézzük most a zsigeri üregeket. Elöl tágas teret, bőséges helyet találunk, talán csak azon bosszankodik néha az ember, hogy a középkonzol a 206-osban nem nyomta a térdet-lábszárat, ebben meg igen. Nem zavaró, nem nyomaszt folyton, de néha bizony ráébredtem, hogy ez okozza a megfoghatatlan kényelmetlenség-érzetet egy-egy hosszabb túrán. A vezetési pozíció viszont a fel-le-ki-be állítható kormánnyal, a magasságában állítható sofőrüléssel könnyen testre szabható.

Hátul sajnos nem ilyen rózsás a helyzet. Magam mögött alig fértem el: térdem az üléstámlában, fejem félrebukva a jobb vállamon. Kétéves gyermekem ülésének elhelyezése is problémás 180 centi feletti elöl ülők mögött. Nem is értem, ennél a négy méter feletti kocsinál eddig minden tágasabbnak tűnt az új, meghízott kisautók mezőnyében.

A csomagtartót más miatt nem értem. Katalógus szerint mindössze 267 literes, alig harminccal több, mint a 206-osé. És mégis: mindig minden befért, babakocsi, kirándulós málha, összecsukható gyerekágy; sokkal nagyobbnak tippeltem volna. Alatta ráadásul teljes értékű pótkeréknek is akad hely. Az is érdekes, hogy a 206-os ötletes belső tárolórekeszei (csempészrekesz az utasülés lapja alatt, telefontartó üreg a kormány mellett balra), meg más PSA-modellek ülés alatti fiókjaihoz képest a 207-esben semmi nincs, csak egy kesztyűtartó, a hamutartó és az ajtózsebek. Pohártartó sincs, csak a kesztyűtartó ajtajában.

És most jöjjön a szív. Az 1,6 literes PSA-Ford-Mazda-Volvo dízelt eddig még minden tesztautóban imádtam, tömjéneztem és áhítattal csodáltam. Szerettem a kicsi 206-osban, szerettem a nagy 407 kombiban, szerettem a sportos Mazda 3-ban, szerettem a luxus S40-es Volvóban. Nincs ez másképp most sem.

A 110 lovas dízellel szerelt 207-essel nehéz lassan menni. Sokszámjegyű országutakon is gyakran kaptam magam azon, hogy valahogy már megint 130-140-es tempóra gyorsult alattam az autó, és azon hőbörgök, miért vánszorog mindenki más körülöttem. Autópályán 150-160 stabilan tartható, 170-180-nál fogy el az erő. A gyár szerint 193 km/h a végsebesség, de ehhez azért idő és hosszú kifutó kell. A 4,8 literes vegyes átlagfogyasztáshoz meg türelem; viszont a próbálgatós, klímás üzemben, hosszú utakon 130-ra belőtt tempomattal (70 ezerért) realizált 5,8 literes tesztátlag ugyancsak kellemes a szemnek és a számlaegyenlegnek.

Az ötsebességes váltó, ahogy eddig is valamennyi 1,6 HDI, vagy TDC-i tesztautónkban, francia autótól szokatlanul jó, pontos. Remek partnere a motornak is, 115-nél háromezret mutat a fordulatszámmérő. Azért a 207-est hajtva a körülmények összejátszásának köszönhetően fény derült egy hibára is: a váltót több alkalommal is rükvercbe raktam, amikor ötödikben kigyorsítva elértem a tartani kívánt utazótempót. Mert lehet. Az ős Suzuki Swiftet például nem lehet, ott egy retesz véd a rongálás ellen. Csak azért nem öltem meg az autót, mert a recsegésre mindig észbe kaptam, és nem engedtem fel a kuplungot.

Megkövetnék egy kedves olvasót

A Fiat Doblo Panorama-tesztre kaptam egy levelet, miszerint milyen hülyeség már, hogy engedi az autó hátramenetbe tenni magát nagy sebességnél; mi van, ha valakinek van mellette egy másik autója is, és néha elvéti, melyikben ül. Akkor úgy éreztem, ez túlzott finomkodás, mi a fenéért akarna valaki hatodikba rakni egy viszonylag olcsó, egyszerű tömegautót. Aztán úgy hozta a sors, hogy a 207-esbe épp két hét hatsebességezés után ültem át és a gyorsan bevésődött reflexek bizony elő-előkerültek az első pár napban. Szóval, kedves autót mint gatyát váltók: csak óvatosan. Kedves gyártók: tessenek felhúzógyűrűt, reteszelő mechanikát, ilyesmit alkalmazni!

A 207-es pár hasznos, de utálatos biztonsági eszközzel igyekszik megkeseríteni az egyszerűen csak autózni kívánó gondatlan, felelőtlen polgár életét. A biztonsági öv bekötésére 20 km/h felett aktiválódó bimmbamm figyelmeztet, de az elektronika ahhoz már buta, hogy ha csak beálltam az utcáról a garázs elé, és már szállok is ki becsukni a kaput, leállítsa a ricsajt. A vijjogás vagy a motor leállításáig, vagy a csat kattanásáig tart. A menetstabilizáló (170 ezerért) is kikapcsolható, de 50 km/h felett automatikusan újraélesül, mint minden Peugeot-ban.

És most a végtagok. A 207-es egyértelműen ruganyosabb, feszesebb mozgású, pontosabban manőverező jószág, mint a 206-os. Olyannyira, hogy az már-már a kényelem rovására megy. Francia autótól szokatlan agilitással és pattogással szlalomozik az úton, semmi maradéka a 206-os irdatlan hosszú hátsó rugóútjainak, kényelmes, de tempós kanyarban veszedelmesnek érződő billenéseinek, ringatózásának. Gyors, sportos, intenzív közlekedésre jó partner, hosszú családi túrára rossz utakon kevésbé.

Peugeot

Sajnos a cikk leadásáig nem sikerült megtudnom, pontosan mit is vezettem. A Peugeot árlistáját böngészve mindenesetre úgy tűnt, hogy egy 4 070 000 forintos Premium 1,6 HDI-t, jelentősen, további egymilliónyi extrával felcicomázva. Több mint ötmillió ezért a kisoroszlánért: hát a fene tudja. Ennyiért simán kapni egy tágasabb, kicsit szerényebb 307-est, ugyanilyen motorral. 206-ost ugyanilyen motorral nem kapni, mert a Peugeot ravaszul kiszedte a kínálatból az 1,6 HDI-t, így védekezik a kannibalizmus ellen. De 1,4-es HDI-vel bő másfelet adnak 207-es tesztautónk áráért. Márpedig szerintem a képlet: 207<206*1,5.

A szerző értékelése ertekeles

elöl jó, hátul szűk, külseje nem harmonikus, nem kifejezetten szép, viszont a remek kis dízelmotor továbbra sem veszített varázsából. A luxusfelszereltség jelentősen eltorzította egyenlő mértékemet, de azért a vajjal kenegetés mámorán és a kiváló hangszigetelésen csak átszűrődtek a futómű érthetetlenül kemény ütései. Három csillag.

Peugeot 207 2006 Premium Peugeot 207 2006 Premium

A Totalcar értékelése:

Ezt az autót a Totalcar még nem értékelte.

Népítélet:

  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Fenntartási költség
  • Ennyire szerette

Címkék:


h i r d e t é s

Totalcar áruház

törlőlapát
PEUGEOT 206+ 1.1 Ferdehátú 2009-2013
2236 Ft
csapágyazás, kormány
PEUGEOT 306 2.0 16V Ferdehátú 1997-2001
1298 Ft
feszítő, fogasszíj
PEUGEOT 405 1.6 lépcsőshátú 1987-1992
8054 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

The Ampera gets the axe
While its stateside twin, the Volt is a hit, Europe gives the Ampera the cold shoulder.