Gányoljunk veterán turbót

2006.04.19. 08:00

Adatlap Saab 99 Turbo - 1977

  • 1985 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 147 LE @ 5000 rpm
  • 236 Nm @ 3000 rpm
  • 4 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    8.9 másodperc
  • Végsebesség:
    195 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    11.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km

1968-es bemutatásával debütált a papucsforma, ami 25 évig összetéveszthetetlenné tette a Saabokat. A Saabnál a Gudmund-projekt névre keresztelt fejlesztés eredményeképp született az első kétajtós, lépcsőshátú 99-es.

Gudmund és az Edda

Az Edda az Óészaki mitológiai és hősi énekek gyűjteménye, melyben Gudmun, Hundingölő Helgi fia, Szigmund és Budlung unokája, Szinfjötli fivére. Gudmund atyjáé volt Hringsztadir udvara, Hóhegy, Naphegy, a nagy Szigar-mező, mellé még Körhegy, Hágó és Égmező is. Miután Helgi megölte Hundingot, kinek nép s föld hódolt időtlen idők óta, Gudmund Helgi és Szinfjötli oldalán vezette a vikingeket a hatalmas sztafsznészi hajóütközetbe.

A Saab 99-es tervezésének megindítását 1964. április 2-án, Gudmund napján határozták el.

1968-ben még csak annyit lehetett tudni, hogy új, az eddigieknél nagyobb, és az Ursaab 1947-es megjelenése óta a Saabot jellemző cseppformával szakító modell született. Az 1960-ban bevezetett 96-os ekkor még javában fénykorát élte. 1966-ig egy 841 cm 3-es, 38 lóerős, három hengeres, kétütemű DKW motorral szerelték, aminek utódja később a Wartburgokban is nagy sikert aratott. 1966-ban a Saab motorkínálata a Ford-Triumph különösen dinamikus, 1498 cm 3-es, 65 lovas V4-esével egészült ki.

A 96-os ezzel már 16 másodperc alatt érte el a 100 km/h-t és a végsebessége is 155 km/h-ra növekedett, amit a mérnökök biztonsági okokból 140 km/h-ban korlátoztak. A 45 fokos V-motor később 1,7 literesre és 80 lóerősre izmosodott, miközben konstrukciója továbbra is teljesen megegyezett a Triumph V8-asával, azaz annak felével. Ezzel a fél V8-assal mutatták be 1967. november 22-én a Saab 99-est is.

1970-ben megjelent a négyajtós lépcsőshátú, majd 1974-ben a háromajtós kombi-kupé változat. Időközben megjelent a Saab saját fejlesztésű soros, négy hengeres, 1985 cm 3-es, 115 lóerős motorja is, amiből 1977-ben elkészült az első turbós Saab, a 99 Turbo. Európában a háromajtós kivitellel kezdték el a forgalmazást 1978-ban, míg az Egyesült Államokban, az ottani speciális igényeknek megfelelően az EMS, elegánsan sportos, lépcsőshátú kivitelbe került a turbómotor.

Eredeti turbómotoros 99-est szerezni manapság nem könnyű feladat, de miután szerkesztőségünk egyik tagja 2002-ben hozzájutott egy amerikai változathoz, 2003-ban nem hagyhattuk, hogy övé legyen Saab 900 Klub Magyarország honlapjának adok-veszek rovatában talált Saab 99 Turbo is.

A Saab soros 4 hengerese

Mivel a Saabok orrát eredetileg a kétütemű háromhengereshez és a lapos V4-eshez méretezték, az új két literes soros motor komoly kihívások elé állította a Saab mérnökeit. Ezért kénytelenek voltak a váltó fölé épített motort megdönteni, hogy a motorháztető lecsukható legyen. Eleinte a motor és a váltó között a hajtást fogaskerekekkel oldották meg, később azonban áttértek a láncos megoldásra, amit egészen 1993-ig alkalmaztak. A háromsoros lánc elvileg nem szakadhat el, bár szerkesztőségünk egyik tagja volt kénytelen emiatt hazatrélereztetni autóját a Balatonról.

Egy gyors szemrevételezés után pár nap múlva már trélerrel jelentünk meg a tulajdonos győri háza előtt, azzal az eltökélt szándékkal, hogy mi most ezt az autót megszerezzük magunknak. Bár ekkor még nem sok mindent lehetett tudni róla. Csupán hogy maga az eladó hozta be Svájcból 1991-ben, használta két évig, de sajnos tönkrement az olajhűtője. Ekkor ezt átkötötték, ami miatt viszont rövidesen a turbó is felmondta a szolgálatot.

Mivel a 90-es évek elején még nem volt egyszerű alkatrészeket szerezni egy ilyen ritka autóhoz, 1993-ban, 15 évesen és 130000 km-rel garázsba került. Itt töltött felbakolva újabb 10 évet, egészen addig, míg gazdája bízott benne, hogy egyszer lesz ideje megjavítani autóját. 2003-ban aztán feladta. A hely is kellett és egyre valószínűtlenebbé vált, hogy valaha is működőképes lesz még ez a 99 Turbo.

Ekkor jöttünk mi, és öt órai megfeszített munkával, némi szereléssel és nagy elszántsággal centiméterről centiméterre, lassan kiszabadítottuk 10 éves rabságának színhelyéről a leírhatatlanul poros autót. Kifizettük, és mielőtt a könnyeivel küszködő eladó meggondolta volna magát, gyorsan Érdre, a Saab guruhoz szállítottuk, ahol újabb egy év pihenő következett. Eközben sikerült rábeszélnem kollégámat, akivel megmentettük a 99-est, hogy engedje át nekem új szerzeményt, hadd legyek én, aki 10 év után újra életre kelti vígan fütyülő turbóját. Ezt ugyanis időközben felújíttattuk.

Sajnos mi sem voltunk túl gyorsak, így újabb két évet töltött Érden a ház előtt, miközben beszerelésre került a turbó, egy új olajhűtő, kormánymű és az autóhoz kapott, 1993-ban lebiztosítózott, ma már igazi hiánycikknek számító szélvédő. Bár valahol, valamikor, viszonylag szépen, de nem eredeti színével kilakatolták és újra fényezték, mégis ráfért egy bal hátsó sárvédő javítás, amit az egész autó felpolírozása követett. Ezután már csak egy fékfelújítás és a kerékcsapágyak cseréje volt hátra, hogy végre megtehessem az első métereket. Minderre 2005 tavaszán került sor, amikor már több mint 12 éve egyetlen métert sem ment saját lábán.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.