Puszta kézzel

2004.07.16. 10:24

Az első nap legalább huszonötször fulladtam le, pedig csak ebéd után hoztam el a tesztautót. Feltűnésmentes startra egyetlen esélyünk van, ha csúsztatjuk a kuplungot. Nem tudom, mik a vonatkozó szerviztapasztalatok, de nem csodálkoznék, ha a kéziváltós 1.9 PDTDI-tulajdonosok csapatostul darálnák le a kuplungtárcsát a városi forgalomban; képtelenség, hogy ezt sokáig bírni lehessen.

Ha nagyobb gázzal indulnánk, kezdetnek ott egy nagy rántás, aztán gumicsikorgás, ami bekapcsolt ESP-nél egy kicsit furcsa. Egyébként az A4-es menetbiztonsági elektronikája vagy gyengélkedett, vagy jóval megengedőbb az átlagosnál, mert nemcsak a kipörgést nem gátolja, de a visító gumikkal csúszást sem (gumik: Dunlop Sport 9090). Visszatérve a nagy rántásra, ha elindultunk, és nem kell rövid időn belül megállnunk és újra elindulnunk, szóval ha mehetünk, akkor a PDTDI kifejezetten szeretetre méltó motor, jól húz, tisztességes a hangszigetelése és a beszűrődő mormogás is kellemes.

Három fontos dolog szól az automata változat mellett. Az A4-es nyolcmillió körüli áránál az a néhány százezer forint elhanyagolható különbség. Kettő: az Audi automata váltói különlegesen jók, elsősorban is a Multitronic. Három: a kézi váltó itt hatsebességes, és ennyi fokozatnál óhatatlan, hogy becsússzon egy kis malőr két fokozat közé. Az A4-esben konkrétan kettesből hármasba kell nagyon odafigyelni, mert ha lazázunk, a váltó nem találja ki a gondolatunkat, és a koncentráció csökkenése óhatatlanul egy hangos és kínos Zs-t eredményez hármas helyett.

Az áttételezést egyébként jól kitalálták: hiába kicsi az a tartomány, ahol hasít a motor, durvákat gyorsíthatunk még 120-as tempó felett is. 6-osban 160-nál 3000-et pörög a motor, ami akusztikailag is kellemes, meg a fogyasztás is 7 liter körül marad, másfél tonnával ez nagyszerű.

A féket csak azért emelem ki, mert az első három nap alatt egyáltalán nem jutott eszembe, hogy van ilyen az autón. Egyszerűen tökéletes, az az igazi gondolatolvasó fajta, amivel tökéletesen lehet kicsit fékezni, de nagy sebességről satuzáskor sem érezteti, mekkora tömeggel kell megbirkóznia. Ilyenkor mindig a Lancia Lybra féke jut eszembe, mint elrettentő ellenpélda.

Audi A4 1.9 PD TDI manuál

Utazni nagyon jó vele, és utólag, mármint Alfa Crosswagon -szempontból utólag, mert bár mindkét dízel lefulladós, az Audiéval könnyebb közlekedni. De akkor is csak automatával.



 
  S line-felismerő segédlet
 
  S line felirat az oldalvédő csíkon
sportülések elektronikusan állítható gerinctámasszal
bőr sportkormány
lyukacsos bőrrel bevont váltógomb és kézifék
légbeömlők lamella optikával
S line szpojler

  Értékelés: 4 - A kézi váltó hátrányai miatt egy pont levonva, egyébként tökéletes autó