Teszt: Seat Alhambra 1.9 PD TDI Signo

Mozibusz

2003. december 17., szerda 10:28
Pufi kutyánk kedvenc időtöltése a csupasz csontok apró szilánkokra rágása. Valami ilyesmit kell tennem nekem is, amikor a kétszer is részletesen bemutatott VW Sharan Seat-verziójával gyűjtött tapasztalataimat osztom meg az olvasóval.
csik.jpg

A Seat Alhambra szinte csavarra megegyezik a Sharannal. Akárcsak a PSA konszern autóinál a megszokott első, hátsó és kormányembléma (esetleg hűtőmaszk) különbségein kívül alig találunk eltéréseket. A Sharan-tesztek után nekem csak a csupasz csont marad, igaz a velős fajtából.

Az Alhambra luxuskivitele, egy kicsit átépített Signo verzió járt nálunk. A csúcsfelszereltségen túl optikai tuningot is kapott: küszöbspoilert, futómű-szélesítést és ültetést, durva, 17"-os felnit és 225/45-ös méretű gumit. Létezik az Alhambrából egy Sport változat, az többek között keményebb rugózást és a szériánál 25 mm-rel alacsonyabb karosszériát kap. Tesztautónk a Signo és a Sport verziók erényeit ötvözte további extrákkal. Jól állt neki, mindenütt komoly elismerés üldözte. Nem győztem csodálkozni, mi a csudát néznek egy viszonylag régi, 1996-os fejlesztésen, mégsem volt hely, ahol ne forogtak volna a tűzpiros adrenalinautó után.

A feltűnést fokozza, hogy az Alhambra elején és hátulján Pioneer feliratok hirdették, akad további meglepetés is. Tesztautónkba még egy kisautót építettek a vas alá: a házi-, illetve autómozi-rendszer még egy autónyi összegért került a falak közé. A TotalCar házi hifiszakértőjéhez, Busánszky Lajoshoz fordultam, mondjon pár szót az extra villanyról:

Az Alhambrába készült hifi alapvetően demonstrációs célra épült, kizárólag Pioneer-alkatrészeket tartalmaz. Egy laikusnak még elmegy, de komoly versenyen már csúnyán elvérezne. Vannak olyan elemei, amelyektől egy profi igencsak tartózkodna. A Pioneer folyadékkristályos monitorai elismerten jók, és az Alhambrába is szerelt, tetőből nyíló monitor egyenesen zseniális.

Ahogy megtudtam, a legnagyobb baj, hogy nincs középső beszédhangszóró, ami a házimozi-rendszereknél alapkövetelmény. Érthetetlen, mert az íróasztalnyi műszerfalon lenne helye gazdagon. Nekem — a hozzá nem értőnek — a rendszer nem tűnt rossznak, élveztem a dugóban a dínódübörgést.

Ha a másfél milliós hifi nem is a legtökéletesebb, az Alhambra dízelmotorja hibátlan. Nem vagyok dízelrajongó, de a Pumpe-Düse takarékossága előtt le a kalappal. A Volkswagen teszteinkben agyondicsért 115 lóerős 1.9 PD TDI motort most szélsőséges körülmények között is volt szerencsénk tesztelni. Az Alhabra alapból sem kevés 1,7 tonnája mögé — egy kéttengelyes utánfutón — 1200 kg-ot akasztottunk. Sport változat ide vagy oda, az Alhambra elsősorban ilyen viszonyokra termett. A teljes család lakókocsival, úton az Adriára.

Az 1.9 PD TDI derekasan megküzdött a vontatmánnyal. A bizonytalan utánfutó miatt a megengedett maximális sebességet, a 80 km/h-t ugyan nem nagyon közelítettük meg, de állandó hetvennel haladtunk hegyen-völgyön. A hivatalosan 240 Nm-es maximális nyomaték 1900-as fordulaton el kellett bánjon a teherrel. A hatsebességes váltó pedig a gazdaságos üzem szolgálatában állt.

Tesztautónk futóműve az ültetés és szélesítés ellenére az alapváltozathoz hasonló megoldással készült. Elöl klasszikus MacPherson, hátul keresztlengőkaros felfüggesztést kapott úgy, hogy a lengőkarok segédkeretre csatlakoznak.

 
  Segédkeret a Sharan cikkből ollózva:
 
  „A lengőkarok nem közvetlenül a karosszériához, hanem az alá, gumibakokon át csatlakozó, terjedelmes szerelvényekhez kapcsolódnak. Ennek következtében a gördülési zajból szinte semmi sem hallatszik, csak a legdurvább úthibáknál, amikor végállásig bekoppan valamelyik lengéscsillapító.” (vomit)

Az alacsony hasmagasság miatt a fekvőrendőrökön, járdára le és fel, valamint úthibáknál észnél kell lenni. A sportfutómű keményebb, pattogósabb, és a szebb megjelenés mellett a kanyarstabilitásra is jótékony hatással van. A négy tárcsafék tisztességesen lassított, még a hátul verdeső utánfutóval is elbánt.

Belül semmi extra. A most divatos vonalaknak nyomát sem találjuk, nevezzük hát jóindulatúan klasszikus, örök érvényű dizájnnak. Akadnak rakodóhelyek bőven, bár igazán használhatót nem találtam. Viccesek a kicsike, fedeles ajtórekeszek, szűk a kesztyűtartó, és a műszerfal tetején csekély mélységű a rakhely. Az ajtózsebekbe lehet komolyabban pakolni.

A beltér anyaga tökéletes, passzoló illesztésekkel, zörgésmentes kapcsolatokkal. Még jelzésértékű, diszkrét, fabetétszerű csíkot is kapunk. Szerencsére ez az extra nem uralkodik a belsőn. Kellemesek a karfás székek, és álló helyzetben hasznát vettük a székek hátuljából nyíló asztalkáknak. Bár a lehetőség adott, a mélyláda és az erősítő miatt három üléssor helyett csak kettő volt a tesztautóban. Cserébe jutna 850 literes csomagtér, ami az imént említett hifiizék miatt igen körülményesen pakolható.

A villanyablakot remélem, már nem kell erényként említeni, a tükör elektromos behajtása viszont okos, praktikus. Kár hogy az ajtó zárására nem működik. Én biztosan átbarkácsolnám. Érdekesség, hogy a jobb hátsó pillangóablak elektromosan nyílik a váltókar mellől. De csak a jobb oldali. Bal oldalon a hátsó üléssor biztonsági öve található, ott nem fér el a nyitómotor.

Az első szélvédő fűthető. Vékonyka fémszálak futnak az egész üvegfelületen. Amíg nem veszi észre a vezető, semmi gond, de utána a szeme állandóan a fűtőszálra fókuszál. Állandó használatban biztos meg lehet szokni, de nem hiszem, hogy ne fárasztaná a szemet. Sötétben, ahogy a karcos üvegeknél lenni szokott, a fémszálak sokkal jobban törik a fényt. Lehet, hogy hihetetlenül praktikus, de én ezt az extrát kihagynám.

Az autó épségét hivatott megőrizni az első és a hátsó radar. A parkolást segítve különböző hangmagasságú sípolásokkal adja tudtunkra, ha elöl vagy hátul kisebb a hely. Néha kicsit túlzásba vitte a védelmet, így éltem a lehetőséggel, és egy gombnyomással véget vetettem az őrületes üvöltözésnek.



A bent ülők épségére a megerősített oldalütközés elleni védelmen túl ABS, ESP, övfeszítő, oldal- és 60 literes vezetőoldali, valamint 90 literes utasoldali légzsák ügyel. Furcsa módon viszont nincs semmilyen biztonságiöv-figyelmeztető jelzés. Tesztautónk xenonizzós fényvetőt kapott, amit a szembejövők lehet, hogy nem üdvözöltek annyira, mint én.

Seat Alhambra 1.9 PD TDI Signo

Az Alhambra Sport változata annak ellenére, hogy formájában nem a legmodernebb, elnyerte tetszésem. Még elvetemült olaszautó-rajongó barátom is elismeréssel szólt egy alhambrás kalandjáról. A Seat-orr szerintem sokkal markánsabb, mint a Sharan konzervatív eleje, és a sportos opciók nagyon jót tesznek a formának. A dízelmotor dinamikus, amennyire egy MPV-hez illik, de ami a legfontosabb, igen gazdaságos.

Ha választanom kéne, a fűthető szélvédő mellett a piros színt és az autómozit hagynám el. A Signo luxusfelszereltség, optikai extrák nélkül 9 270 000 Ft, kevésbé igényes családosok már 5 990 000 Ft-ért hozzájutnak egy jó kis buszlimuzinhoz.

 
  Műszaki adatok
 
  Motor: 1.9 TDI
Váltó: hatfokozatú kézi váltó
Max. teljesítmény: 115 LE / 4000 1/min
Max. nyomaték: 310 Nm / 1900 1/min
Hosszúság: 4634—4739 mm
Szélesség: 1810—1816 mm (2142 mm tükrökkel együtt)
Magasság: 1707—1820 mm (1762 tetőcsomagtartóval együtt)
Tengelytáv: 2835 mm
Nyomtáv elöl: 1520—1532 mm
Nyomtáv hátul: 1506—1518 mm
Fordulási kör átmérője: 11,9 m
Csomagtartó-térfogat: 256/852/2610 liter (7/5/2 üléssel)
Üzemanyagtartály: 70/8 liter
Menetkész tömeg: 1660—1995 kg
Fékezett utánfutó max. tömege: 2000 kg
Max. sebesség: 181 km/h
Gyorsulás (0—100 km/h-ra): 13,7 s
Fogyasztás (átlag): 6,4 l/100 km

Címkék:

A Totalcar címlapjáról ajánljuk

Kacsa vagy Bogár?
Kacsa vagy Bogár?
Mindkettőt a második világháború előtt készítették, mindkettő olcsó, népautó. Mégis rettenetesen mások.
Öreg az izzó, kicseréljük?
Mintha rosszabbul látnék sötétben vezetve, vajon a szemem öregszik, vagy az izzó gyengül? Érdemes az öreg izzót kicserélni újabbra?
Terepen virít a legújabb Subaru
Inkább ezt vinnénk kemény terepre, mint a legtöbb SUV-t. Itt nem vették át a langyos trendeket.
TB/ruha Levi Strauss ilyenben nyomná
Csak első blikkre olyan, mint a többi. Rejtett zsebek a farmerben, tűzálló szálak a bélésben.
Nagyot fog gurítani a BMW
Úgy tűnik, már nem elég a 7-es BMW. Valami különlegesebbel készülnek a bajorok.
Vázlatokon a legdurvább gyári Golf
Összkerék-hajtással és 400 lóerős motorral a kategória leggyorsabb autói közé tartozik.
Ez szívja le Paksot
Magyar fejlesztés a műanyag elemekből épült busz, és ez tíz év múlva sem kormol.
A teleobjektív a rendőrség új fegyvere?
Akár hétszáz méterről kiszúrjhatják vele a mobiltelefonálókat, a biztonsági öv nélkül vezetőket – esély sincs elkerülni a büntetést.
Nepper Szabad használt Cruze-ot venni?
Fabiámat cserélném tágasabbra kétmillióig. Nagy szedán és egyterű is szóba jöhet.

h i r d e t é s

Márkaszerviz

Totalcar áruház

kerékcsapágy készlet
SEAT IBIZA 1.4 TDI Ferdehátú 2008-2013
22586 Ft
csapágyazás, kormány
SEAT LEON 1.4 16V Ferdehátú 1999-2006
1172 Ft
féktárcsa
SEAT ALTEA XL 1.8 TFSI egyterű 2007-2013
9362 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

How to spot workshop action on the car?
Car dealers are no gods. They just spend their lives telling roadworthy cars from neatly restored heaps of roadkill junk. Here’s a handful of their tricks; it pays to learn them.