2003.12.17. 10:28
Pufi kutyánk kedvenc időtöltése a csupasz csontok apró szilánkokra rágása. Valami ilyesmit kell tennem nekem is, amikor a kétszer is részletesen bemutatott VW Sharan Seat-verziójával gyűjtött tapasztalataimat osztom meg az olvasóval.
csik.jpg

A Seat Alhambra szinte csavarra megegyezik a Sharannal. Akárcsak a PSA konszern autóinál a megszokott első, hátsó és kormányembléma (esetleg hűtőmaszk) különbségein kívül alig találunk eltéréseket. A Sharan-tesztek után nekem csak a csupasz csont marad, igaz a velős fajtából.

Az Alhambra luxuskivitele, egy kicsit átépített Signo verzió járt nálunk. A csúcsfelszereltségen túl optikai tuningot is kapott: küszöbspoilert, futómű-szélesítést és ültetést, durva, 17"-os felnit és 225/45-ös méretű gumit. Létezik az Alhambrából egy Sport változat, az többek között keményebb rugózást és a szériánál 25 mm-rel alacsonyabb karosszériát kap. Tesztautónk a Signo és a Sport verziók erényeit ötvözte további extrákkal. Jól állt neki, mindenütt komoly elismerés üldözte. Nem győztem csodálkozni, mi a csudát néznek egy viszonylag régi, 1996-os fejlesztésen, mégsem volt hely, ahol ne forogtak volna a tűzpiros adrenalinautó után.

A feltűnést fokozza, hogy az Alhambra elején és hátulján Pioneer feliratok hirdették, akad további meglepetés is. Tesztautónkba még egy kisautót építettek a vas alá: a házi-, illetve autómozi-rendszer még egy autónyi összegért került a falak közé. A TotalCar házi hifiszakértőjéhez, Busánszky Lajoshoz fordultam, mondjon pár szót az extra villanyról:

Az Alhambrába készült hifi alapvetően demonstrációs célra épült, kizárólag Pioneer-alkatrészeket tartalmaz. Egy laikusnak még elmegy, de komoly versenyen már csúnyán elvérezne. Vannak olyan elemei, amelyektől egy profi igencsak tartózkodna. A Pioneer folyadékkristályos monitorai elismerten jók, és az Alhambrába is szerelt, tetőből nyíló monitor egyenesen zseniális.

Ahogy megtudtam, a legnagyobb baj, hogy nincs középső beszédhangszóró, ami a házimozi-rendszereknél alapkövetelmény. Érthetetlen, mert az íróasztalnyi műszerfalon lenne helye gazdagon. Nekem — a hozzá nem értőnek — a rendszer nem tűnt rossznak, élveztem a dugóban a dínódübörgést.

Ha a másfél milliós hifi nem is a legtökéletesebb, az Alhambra dízelmotorja hibátlan. Nem vagyok dízelrajongó, de a Pumpe-Düse takarékossága előtt le a kalappal. A Volkswagen teszteinkben agyondicsért 115 lóerős 1.9 PD TDI motort most szélsőséges körülmények között is volt szerencsénk tesztelni. Az Alhabra alapból sem kevés 1,7 tonnája mögé — egy kéttengelyes utánfutón — 1200 kg-ot akasztottunk. Sport változat ide vagy oda, az Alhambra elsősorban ilyen viszonyokra termett. A teljes család lakókocsival, úton az Adriára.

Az 1.9 PD TDI derekasan megküzdött a vontatmánnyal. A bizonytalan utánfutó miatt a megengedett maximális sebességet, a 80 km/h-t ugyan nem nagyon közelítettük meg, de állandó hetvennel haladtunk hegyen-völgyön. A hivatalosan 240 Nm-es maximális nyomaték 1900-as fordulaton el kellett bánjon a teherrel. A hatsebességes váltó pedig a gazdaságos üzem szolgálatában állt.

Tesztautónk futóműve az ültetés és szélesítés ellenére az alapváltozathoz hasonló megoldással készült. Elöl klasszikus MacPherson, hátul keresztlengőkaros felfüggesztést kapott úgy, hogy a lengőkarok segédkeretre csatlakoznak.

 
  Segédkeret a Sharan cikkből ollózva:
 
  „A lengőkarok nem közvetlenül a karosszériához, hanem az alá, gumibakokon át csatlakozó, terjedelmes szerelvényekhez kapcsolódnak. Ennek következtében a gördülési zajból szinte semmi sem hallatszik, csak a legdurvább úthibáknál, amikor végállásig bekoppan valamelyik lengéscsillapító.” (vomit)

Az alacsony hasmagasság miatt a fekvőrendőrökön, járdára le és fel, valamint úthibáknál észnél kell lenni. A sportfutómű keményebb, pattogósabb, és a szebb megjelenés mellett a kanyarstabilitásra is jótékony hatással van. A négy tárcsafék tisztességesen lassított, még a hátul verdeső utánfutóval is elbánt.

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.

Kreuzenstein mesevára

Nézd meg Te is Laczko legújabb fotóit!