A világ legsittesebb tesztútja a világ legjobb autójával

2006.12.12. 10:29

A VW LT-ből áradó kuplungszag alapján el tudjuk képzelni, mennyit küzdött a pilóta, mielőtt feladta: sajnos a helybeliektől kért útbaigazítást, és a navigációs kaland olyan utcában végződött, ami csatornafelújításba torkollik. Egy személyautónak volna hely, de egy hosszú pótkocsis autószállítónak igazi ördöglakat, az útszűkületen nem fér át, tolatni a sötétben végképp nem ajánlatos. Nem szeretnék ilyen áruval hasonló szituációba keveredni, mondjuk, Bukarestben.

Végül vontatókötelet raknak a BMW-re, azzal irányítják a pótkocsit, így sikerül nagy nehezen kifordulni a Vihar (?) utcára. A két Aston Bécsből jött, a WOL az ottani viszonteladóval kooperál. "Nem vagyunk autószalon" - mondja Somogyi úr, az idén eladott négy Rolls Royce Phatomot is Ausztriában kell szervizeletni. Négy Rolls! Egyetlen hét alatt.

"Árulnak még Rolls Royce-t?" "Most nem." Khhömmm! Indításhangban egyértelműen a V12-es DB9 a durvább, ahogy vidoran felnyerít, mint egy tettre kész bádogló, öblös rotyogással, talán a nyirkos zab teszi. A bécsi Aston Martin-szalon megszólalásig Boris Beckerre hasonlító alkalmazottja óvatosan gurul le a platóról, közben Somogyi úr szinte mentegetőzve mondja, hogy a Rollsokra nagyon látványos bankettet szerveztek, és ők is csodálkoztak, hogy így elkapkodták az első négyet. De egyelőre nem mernek többet rárendelni, senkinek se öröm, ha rászárad egy százmilliós luxusautó a közgazdaságtan legdurvább amortizációs rátájával.

Óra, ékszer, lifestyle-termékek és divatáru, valamint autók, nagyjából ennyi a profil. A nyugati luxusbizniszben ez is sok volna, ott sokkal specializáltabbak az ilyencégek.

"Ön egyébként úgy alapvetően mihez ért?" "A luxushoz." Németországban tizenöt évig volt a Mercedes és a Porsche tanácsadója, Magyarországon a Herendi Porceángyárnak dolgozott tíz évig. Luxuscikkeket a jelek szerint olyanoknak kell eladni, akik nem nagyon mennek be a boltba. Bár nem egészen értem, mi tart vissza egy tehetősebb embert a bolti shoppingolástól. A négy Rolls közül egyik sem került Budapestre. "A négy Rolls-vevő alkudozott az árból?" "Próbálkoztak. Annyit engedtem, hogy már decemberben sikerült az autókat leszállítani."

A cégnél három ember foglalkozik a potenciális vevők felderítésével és lajstromozásával. A vásárlók ismeretlen, illetve nem közismert emberek, 1-200 milliós bankszámlával, nagyon messze attól, hogy a különféle top 100-as listákra kerüljenek. Itt most kapnak egy termékbemutatót, megnézhetik az új (astonos) James Bond-filmet, és mivel az alcíme Casino Royale, berendeztek nekik egy egész jó kaszinót is. A rulettkereket kipróbáltam, elég nyomatékos, két ujjal meg se lehet pörgetni.

Bár, házimozi, autóbemutató, másnap tesztvezetés. 50-60 meghívott asszonyostul, több vendéggel nem lehet rendesen foglalkozni. Természetesen nem vesz mindenki Aston Martint, lehet, hogy csak egy gyűrűt vagy ruhát, gondolom, üres kézzel én se szeretnék hazamenni egy termékbemutatós buliról, főleg ha olyan gusztusosak a termékek, mint a Poppy ring.

A szezon nem a legjobb a sportautó-kereskedésnek, Somogyi úr szerint télen nemigen akaródzik a népeknek szupersportautót venni, főleg hogy a DB9 kabrió (azaz Volante). Na, melyiket viszem? Hó! A Vantage kell, köszönöm. Látatlanban mernék fogadni a bal kezem két ujjában, hogy jobb, mint a két utassal két tonnás DB9. Péniszhosszabbításban meg egyenesen túlzás, ez a szint már a nőknek is inkább fájdalmat okoz. Megkülönböztetni úgyse lehet őket, az olcsóbbik is ez, nálunk meg mindig többen olvassák a népautókról szóló cikkeket, úgyhogy Vantage, köszönöm szépen.

A beltér a luxus luxusa, de tényleg. A mi szakmánkban az ember már nehezen esik hanyatt egy drága szupersportbelsőtől, és ájuldozás helyett inkább a Fiat-bajuszkapcsolókat számolgatja a Ferrariban, vagy az Audi-gombokat egy Lamborghiniben. Az Astonban semmi sem ismerős; csak egy szerelő veheti észre, hogy a klímaberendezés például a Mazdától származik. Azért is kemény pontlevonás jár, hogy a slusszkulcsot nőgyógyásztájcsival kell a helyére dugnunk, olyan közel van a kormányoszlophoz.Egyáltalán, minek egy negyvenmilliós, gombos indítású autóhoz slusszkulcs?!

A kézifék karja balra, tehát az ajtónál, az ülésállítás gombjai jobbra. A DB9 2+2 üléses, de az valójában inkább 2+kétharmad; annyi hely a Vantage két ülése mögött is van, mint a DB-ben, csak az itt csomagtartó. Kulcs, indítógomb, röff!, éjszaka talán még látványosabbak a fehér műszerek. Kicsit hagyom melegedni, addig körülnézek: persze, tökéletesen varrott bőr az üléseken és a műszerfalon, fekete velúr a tetőkárpit. Hely, úgy tűnik, van bőven, annak ellenére, hogy a Vantage motorját ugyanúgy hátrahúzták, mint a Maserati Quattroportéét, de a jó súlyelosztás itt nem jár nyomasztóan tolakodó tűzfallal.

Kézi váltós! Nem mindegy, muhaha, mert az negyven kilóval könnyebb, a kiosztása egyébként BMW-s. Szélső balra előre a hátramenet, aztán normálisan a hat fokozat. Elindulunk. A váltónak még melegednie kell, de nagyon kemény, a kuplung egy 350 lóerős motorhoz méretezetten kemény, a fék is kemény. Nem nagyon nőies autó a Vantage, legalábbis kézi váltósban.

Híres astonosok

Az ember ki nem nézné belőle, de a brit EVO magazin olvasói régóta tudják, hogy Mr. Bean, azaz Rowan Atkinson legendás sportautóbuzi. Állandóan a versenypályák nyílt napjaira jár, külön rovata is van a magazinban, és filmjei bevételét előszeretettel fordítja Aston Martinokra. Több is van neki, bár gondolom, a gyár nem tervezi, hogy őt szerződtesse a márka arcának.

A filmiparban Spielberg, Hugh Grant, Nicolas Cage, Jennifer Lopez és Ben Affleck az ismertebb astonosok, de Janet Jacksonnak és Morrisseynek is van. Hogy az angol első osztályban kinek volt először, talán csak a helyi szakírók tudják, én David Beckhamre gyanakszom. Aztán, ahogy lenni szokott, birkanyájként követte a fél Premier League, Joe és Ashley Cole, valamint Frank Lampard a Chelsea-ből, Rio Ferdinand a Manchester Unitedből, Steven Gerrard Liverpoolból, meg Michael Owen, akit már rég láttam, úgyhogy nem tudom, hol játszik.

A váltó rettentő nehéz de nagyon pontos: magától talál a fokozatokba, de flegmáskodni nem lehet. Követjük a DB9-et, időnként lemaradok, hogy legalább egy kicsit gyorsuljak, meg halljam a V8-ast, mellettem az osztrák Boris-hasonmás elégedetten bólogat, nagyjából ennyit lehet kihozni a két fekvőrendőr közötti 300 méterből. Aztán fék, egyes, és harántirányban át a buckán.

Aston Martin Vantage - 2006

A WOL-villába érve biztosítom Somogyi urat, hogy ez volt autós-újságírói munkásságom talán legszarabb tesztútja és talán legjobb tesztautója. Hiába, ők inkább luxuscég, mint autós, ennél nagyobb luxus meg, mint Aston Martinnal csattogni a rózsadombi fekvőrendőrökön, Magyarországon nehezen képzelhető el. A keddi tesztvezetés is nagyjából ennyi lesz, de tavasszal terveznek egy rendes csapatást valamelyik főváros közeli szerpentinen. Remélem, túléljük.

Ha elfogadnak egy jótanácsot, vegyenek inkább Vantage-ot. Mindennapi használatra alkalmasabb, gyönyörű, az a V8-as hihetetlenül szépen szól, fürgébb, kisebb, autószerűbb, mint a DB9, és az Atyaúristen se különbözteti meg a DB-től. Egyáltalán, százezer emberből hányan vágják rá öt másodpercen belül, hogy az ott egy Vantage, Vanquish vagy DB? És olcsóbb vagy húszmillióval. Pénzkereset még nem volt ilyen egyszerű, mint amikor valaki Vantage-ot választott. És persze a legfontosabb: ha meghívják egy Aston Martin-pofavizitre, ne habozzon, menjen el.

Adatok

Aston Marton V8 Vantage

2 ülés
4,3 literes, 32 szelepes V8-as
Teljesítmény: 380 LE@7300
Nyomaték: 410 Nm@5000
Végsebesség: 281 km/h
Gyorsulás 0-100: 5,0
Tank: 80 liter
Felfüggesztés elöl/hátul: alumínium kettős keresztlengőkar
Független, kettős keresztlengőkar hosszanti segédvezető karral
Gumik elöl: 235/45 R18
Gumik hátul: 275/40 R18
Hosszúság: 4380 mm
Szélesség: 1865 mm
Magasság: 1255 mm
Saját tömeg: 1630 kg
Tengelytáv: 2600 mm
Csomagtartó: 300 l
Ár: kb 40 millió forint

DB9

2+2 ülés
5935 köbcentis 48 szelepes V12-es
Teljesítmény: 450@6000
Nyomaték: 570 Nm@5000
Végsebesség: 300 km/h
Gyorsulás 0-100: 4,9 (kézi), 5,1 (automata)
Tank: 80 liter
Felfüggesztés elöl/hátul: alumínium kettős keresztlengőkar
Független, kettős keresztlengőkar hosszanti segédvezető karral
Gumik elöl: 235/40 R19
Gumik hátul: 275/35 R19
Hosszúság: 4710 mm
Szélesség: 1875 mm
Magasság: 1270 mm
Saját tömeg (automata): 1800 kg
Saját tömeg (kézi váltós): 1760 kg
Tengelytáv: 2745 mm
Csomagtartó: 186 liter
Ár: kb. 60 millió forint