Ez így már kéne

2004.03.01. 10:37

A Golf V a konzervativizmus jegyében született: óvatosan tervezett autó azoknak, akik megszokásból vásárolnak. Az Opel olyan új Astrával jelentkezett, ami teljesen más, mint az összes többi Opel, és egyetlen elemében sem hasonlít az előző (jelenlegi) Astrára.

csik.jpg

Bátorság, bátorság! - mondogatták az Opel Design Centerben, és addig-addig ismételgették, míg össze nem jött valami olyasmi, amit Frankfurtban elhűlve nézegettünk: az új Astra jól néz ki!
Az összhatás Peugeot 307-szerűen masszív, talán csak az övvonal alatti határozott domborítás emlékeztet a G Astrára. Egészében és részleteiben is kellemes látvány.

Radikális kijelentésnek tűnhet, hogy már az előző két Astra is jól nézett ki, pedig ez a helyzet. Jó volt a gömbölyű, az F, és még annál is jobb a G. Csak hát a tömeges megjelenés mindennek elveszi a drámaiságát. Emlékszem, amikor egy genetikus fejtegette, miért nem kell félni az ember klónozásától. A gondolatmenet szerint sokan attól félnek, hogy akkor mondjuk csinálnak száz Hitlert, úristen, mi lesz?! A válasz azonban igen megnyugtató: száz Hitlernél mókásabb látvány aligha létezhet. Klónozhatnak Shaquill O'Neileket is, hogy aztán árulják őket az NBA-ben, de az meg gazdaságilag hülyeség, hiszen száz Shaq darabja épp századannyit ér, mint az eredeti, és ha ellepik az NBA-t a klónok, legfeljebb feljebb rakják a palánkot fél méterrel, és kezdődhet elölről a klónozás.

Tételezzük fel ezért, hogy Britney Spearst klónozzák, és tekintsünk el attól, hogy sokaknak már ez az egy se tetszik. Egyszóval van tehát ménkü sok Britneynk, akik megjelennek a magyar utcákon, és minden tizedik nő egy Britney Spears. Hú, öcsém, kánaán!
Két hétig, igen, aztán kezdenek a Britneyk érdektelenségbe fulladni, és a harmadik héten már észre se vesszük őket. No, így járt Magyarországon a G Astra; kevés látványosan szép autó van, amivel így el lehetne bújni a forgalomban. Mindez csak azért érdekes, mert kíváncsi vagyok, milyen lesz az új Astra sokadmagával, Magyarországon.

 
  Opel-dizájn?
 
  Ritkán citált tény, de az autóipar első formatervezési részlegét az Opel hozta létre, 1927-ben.
- Az első olyan európai koncepcióautó, ami sorozatgyártásra került, az Opel GT volt. A rüsselsheimi stódiókban tervezték 1968-ban.
- Az Opel Design Centernek ma 250 alkalmazottja van, 16 országból.

Egyelőre itt a francia Riviérán ez a néhány tesztautó nagyon szép. A tengelytávval együtt a nyomtávot is megnövelték, de az Astra nem arányosan növekedett - teljesen más forma lett belőle. A körvonalak leginkább a Peugeot 307-esre hasonlítanak, a hátsó lámpa harántirányban cicásított sarkai meg talán a Toyota Yarisra. Elég extrém váltás, főleg a Golf V-höz képest, kérdés, mennyire konzervatívak az alsóközép-vásárlók, illetve egyáltalán, mennyire találják ezt extrém formának. Az új Astra egyik legszebb pontja mindenesetre a hátsó index: tejüveg a bura, úgyhogy ha csak nem jön divatba ez a megoldás, elég nehéz lesz bármi mással összetéveszteni az Astrát.

Mintha körülnéztek volna, melyik sikeres konkures mitől jó, és úgy döntöttek, a Peugeot 307-es barátságos belső tere és a Mégane kicsit steril funkcionalitása között kellene egyensúlyozni. És sikerült. Belül a Signumból és a Merivából ismert műanyagok, semmi különös, de az nagyon kellemes összhatással.

Mondjuk ebben is nagyjából a kormány az egyetlen gömböc, de az összhatás sokkal kevésbé szigorú, mint a Vectrában. Az anyagok rendben, akárcsak a formák, bár a kesztyűtartó feletti csillogó díszcsíkot akár ki is hagyhatták volna. Jók a kapcsolók, indexügyben az Opel továbbra is azt a nem opelesek által nehezen megszokható elvet követi, hogy egy kis billentés = három villantás, nagyobb billentés folyamatos villogás, továbbá úgy vesszük vissza az irányjelzőt, hogy még egyszer megbillentjük, ugyanabba az irányba. Régebben sokat vitatkoztunk, van-e ennek értelme, aztán abban maradtunk, hogy aki megszokja, biztos megszereti, de mi a Vectra, a Vectra GTS, a Meriva és a Signum óta nem tudjuk megszokni.

A hifi-szellőző-navigációs rendszer egyfajta Opel-válasz a BMW I-drive-ja által felvetett kérdésekre. A Signumban láttunk ilyet először, és bár eleinte komikusnak találtuk, hogy az öt tekerőgomb közül a legkisebb a hangerőé, amikor minden normális rendszerben az a legnagyobb, hamar rááll az ember agya - jó, hogy minden külön gombot kapott. Versenyképes még egy érintőképernyős megoldással szemben is, nem kell üzemmódok között váltogatni.

A tengelytávot 17 mm-rel növelték, ennek megfelelően a hátsó lábtér megnőtt, én tökéletesen el is férek magam mögött, de 189 centi magas kontroll-operatőrünk, Bendzsi már nem, pedig ő a Golfban még elfért. Nemcsak a tengelytávot növelték, de a nyomtávot is, az így nyert jó három centiméternyi plusz hely pedig maradéktalanul átjön a beltérbe, jó bőséges vállterünk van.

Az új Astra jó nappal, de még jobb éjjel, és nemcsak azért, mert - a kategóriában először - ehhez is rendelhető a kanyarban 15%-ot oldalirányban is világító fényszóró. Hanem mert odabent a két első kilincs kapott egy-egy gusztusos kis fényforrást, de a legjobb a visszapillantó tükör aljába szerelt lámpa, ami a középkonzol alját, illetve elsősorban a váltót világítja meg.