2003.09.25. 09:39
Kapcsolódó cikkek (1)
Alig pár hete, Frankfurtban mutatták be ország-világ előtt az aktuális legkisebb Citroënt, a gyár fenegyerekét, az "enfant terrible"-t. Hazánkban szeptember 24-e a forgalombahozatal hivatalos időpontja, ekkor zajlott le a sajtóbemutató, melyről cikkünk szólni hivatott. 27-28-án nyílt hétvégén mutatkozik be az autó a nagyközönség előtt és megkezdődik a megrendelések felvétele. Ha a jövőre a magyar bajnokságban induló C2 Sport rallyautó is olyan gyors lesz majd, mint a Citroën Hungária, akkor a siker garantált.
csik.jpg

Az Autóklub Berda József utcai tanpályájának oktatótermében gyűltünk össze: autós és nem autós újságírók egyaránt, hogy megismerkedjünk az új csöppséggel. Kényelmesen elhelyezkedtem a második sorban, érdeklődő tekintetemet a tíz négyzetméteres windows-felületre függesztettem, amikor helyet foglalt előttem a német rugbyválogatott, és megértettem, hogy az audiovizuális előadásból nekem csak a hang jut. A másik szárnyon letelepedett kollégák lényegesen szerencsésebbek voltak, előttük a dán pingpongcsapat ült.

A rejtélyre a sajtótájékoztató végén derült fény: Jean Marie Walch, a Citroën Hungária ügyvezető igazgatója a szemünk láttára írt alá egyéves szponzori szerződéseket a Vasas Plaket Euroleasing vízilabdacsapatával és az Euroleasing Orsi Sopron női kosárlabdaszakosztályával. Úgy tűnik, mostanság sportolókörökben az enyhén szőkitett haj a divat. A kosaras lányok 2-2 C2-vel és C3-mal távozhattak az esemény után, a vízilabdások 4-4 autót használhatnak egy évig. Hajrá és vezessenek óvatosan!

Monsieur Walch és csapata a Citroën hazai terveiről is beszélt. Év végéig 12 000 autót szeretnének értékesíteni, bizakodásukat nagyban erősíti, hogy a 320 millió Euro befektetésével kifejlesztett C2 piacra dobásával a hazai autóeladások több mint felét felszívó B szegmensben immár három modellel (C2, C3, Pluriel) is jelen vannak. Bár Walch úr szerint a C2 nem egy törpe C3, hanem egy új autó, azért jelent valamit, hogy a C3 K+F költsége a C2-ének kétszeresét tette ki - bár állítólag ez a nagy különbség a PSA közös fejlesztési platformjának, mint költségcsökkentő tényezőnek tudható be. Még egy dolog, és ígérem, befejezem a PR-t: október 14-én ünnepélyesen felavatják a Citroën kétmilliárd forintért összetákolt új hazai székházát - az André Citroën utca egy szám alatt.

Na, most már jöjjön az autó. A C2 az autót népszerűsítő plakátok szerint "született városi sportautó". Egy alapfelszereltségű, narancssárga C2-ről hamarabb asszociálnék csodálkozó tekintetű babakocsira, mint valamelyik Schumacher bevásárlókocsijára, de egy fekete VTR már valóban sejtet valamit. Ezt a kivitelt a PSA 1,4 literes, hengerenként kétszelepes, 75 lóerős motorja, vagy az 1,6 literes, 16 szelepes, 5750-es fordulaton 110 lovat felvonultató motor mozgathatja. Az egy centivel megültetett sportváltozaton hetyke kis tetőspoiler virít, a nagyobb motor 16 collos kerekeket forgat és krómozott végen pufog ki. Az igazi móka nem is kívül, hanem a masszív oldaltartást adó pilótaülésből élvezhető: a SensoDrive nevű robotizált, a kormányról manuálisan is kapcsolható váltó a kivitel szériatartozéka.

A gyengébb VTR alapára 3.030.000 forint, az erősebb 3.330.000-ért vihető el. Kisigényű nagymamáknak, vagy csóróbb született városi autóversenyzőknek minimum 2.370.000 forintot kell összekuporgatniuk, hogy az X-szel jelzett, alapfelszereltségű 1,1 literes, 61 lovas motorral beléphessenek a C2-tulajdonosok közé. Takarékos, de tehetős városi sportolók az 1,4 literes, 70 lovas HDI-t is választhatják, mely X felszereltséggel 2.840.000, SX verzióban, villanyablakokkal, fedeles kesztyűtartóval, állítható magasságú vezetőüléssel és térképtartó zsebbel(!) gazdagodva 3.030.000-be kerül. Aki mindenképp pénzt szeretne kidobálni az ablakon, feltétlenül kérjen tolatóradart is az autóba, amely 3,66 méter hosszú és 1,66 méter széles.

Bár az autó kicsi, a beltér valóban kényelmesen nagy. Az első üléseknél a tetőmagasság 90 centi - a C3-é 92 -, könyökmagasságban az autó még egy centivel szélesebb is a C3 1,4 méterénél és a helykínálat hátul is nagyjából azonos a nagyobb testvérével. Az autócska négyszemélyes, a hátsó ülések egymástól függetlenül csúsztathatók vagy az első ülések mögé hajthatók. Az 1-4 utazó passzív védelméről a C3 merevítő rudakkal megvasalt ajtajai, kiviteltől függően akár hat légzsákja gondoskodik.

A kocsi célközönsége Magyarországon az a fiatal városi autózó réteg, ahol a gyerekek - ha vannak - még kicsik, viszont gyakran esedékes egy-egy bevásárlás. A női célközönség, azaz a Cosmo-lányok is fellélegezhetnek: a C2 egyszerre trendi, szexi, ari és spori. A sporiságról már beszéltünk, ez a paraméter főleg a VTR-nél jellemző. A szexiségről a tréfás, kétszer tört övvonal és a nagyon helyes, valahogy gömbölydeden szögletes formavilág gondoskodik. A nagy lámpák miatt az autó tekintete olyan csodálkozóan ari. Hihetetlenül trendi a C3-ból már megismert féldigitális műszerfal, de a legtrendibb az áttetsző, az autó színvilágával harmonizáló műanyagborítás a váltókaron, a kapaszkodókon és a változatos színekben játszó (szürke, narancs, kék vagy zöld) kárpitozás.

Ha megengedik, én is alkotok egy szót. A C2 nagyon praki. Szóval hogy praktikus. Csomagtartója alapértelmezésben 199 liter, de ha mindenkit kiszállítunk hátulról és leborogatjuk az üléseket, akkor 785 liternyi térre is szert tehetünk. Ez a sok litér a két részben nyitható hátsó ajtón keresztül közelíthető meg, mely ajtó arról is híres, hogy a felső része már akkor is feltárható, ha tizenöt centire ráálltunk a falra; az alsó részére pedig 100 kilót is ráhelyezhetünk. Ennek az igazságtartalmáról sajnos csak 93 %-ban győződtem meg: engem ugyanis valóban elbírt. De ez a kis plató mást is tud ám! Pici fedelét felhajtva további kb. 15 liternyi miegymást rejthetünk el kíváncsi szemek elől.

No de nem csak hallottunk a C2-ről és nem csak az ajtaját nyitogathattuk: vezethettük is! Egy 1.4-es kis jószágot szemeltek ki a mintegy 40 vérszomjas újságíró prédájául: az Autóklub rutinpályáján kaptunk lehetőséget egy kis szlalomversenyre. A sajtótájékoztató az idei ősz első esős napjára esett - szerencsére a Plurielt már korábban piacra dobták -, így a pálya minősítése "részben vizes"ről "teljesen vizes"- változott. A versengés szelleme, a borzasztó adrenalintúltengés, a másfél perces szintidő és az a tény, hogy a pályán csak az egyes és üres fokozatokat volt érdemes használni, meggátol abban, hogy visszaemlékezhessem: milyen is volt vezetni a C2-t.

Az biztos, hogy a váltó könnyen jár és nem kellett felkészültség ahhoz, hogy a fő kezelőszervekkel elboldoguljak. Az elektrohidraulikus szervokormány kis sebességnél még pörgő kerekeknél is pontos és könnyű irányítást engedett. A kilátás kispolszkiszerűen zavartalan, a zaj 15 km/h-ig biztosan nem zavaró. Bízunk abban, hogy a Citroën Hungária mielőbb hozzájuttat minket egy ilyen helyes kis csöppséghez és izgalmas tapasztalatokat, mélyenszántó következtetéseket, objektív és szubjektív valóságokat egyaránt megoszthatunk olvasóinkkal.