Tessék, már ez is

2004.05.10. 11:03
A "sport felszereltség" egyike az újabb autós marketing-irányzatoknak. A lényeg, hogy különösebb tartalom nélkül a külsőt sportosítják, mintegy nagyüzemi szintre emelve az optikai tuningot. Láttunk már néhány nevetségességbe hajló próbálkozást, a Civicnek azonban jól állnak az új alkatrészek.
csik.jpg

Először talán a Mazda6 GT-változatán álmélkodtunk, milyen jól néz ki, és milyen érdekes, hogy az erősebb motor nem is tartozik a GT-séghez, csak a szpoilerek. A Mazda 6-nál nem sok értelme volt a sportosított külsőnek, mert anélkül is zsír, ahogy kinéz - az első igazán értelmes sportosítást az Opel Vectra GTS-en láttam. Annak már volt értelme, sőt, igazi formatervezési bravúr volt néhány apró változtatással így feldobni egy egyébként sík unalmas külsejű autót. Ezt az utat járja a Civic is - eddig ez volt az egyetlen Honda, amiért nem rajongtam. Kedvenc szuperminim a Jazz, egyik kedvenc középkategóriásom az Accord, hibátlan hobbiterepjáró a CR-V, csak a Civic, attól viszolyogtam. Akárcsak a szerkesztőség többi tagja.

 
  Civic nemzedékek
 
    A Civic első generációját 1973-ban mutatta be a Honda, mely ekkoriban még nagyon messze volt mai pozíciójától a nemzetközi autógyártásban. Készítettek néhány Trabant-szerű kisautót, de az igazi áttörés a Civic volt. A korabeli hirdetések azt hangsúlyozták, hogy a Civic bár kívülről kicsi, belül tágasabb, mint néhány nagyobb testű vetélytársa. Hosszúság 3696 mm
Szélesség: 1505 mm
Tengelytáv: 2280 mm
Saját tömeg: 678 kg
A kortárs, egy évvel később piacra kerülő Volkswagen Golf I. adatai: Hosszúság 3708 mm
Szélesség: 1613 mm mm
Tengelytáv: 2400 mm
Saját tömeg: 750 kg
Ezek szerint bizonyára voltak olyan konkurensek, melyekre igaz lehetett a szlogen, de a korabeli Golf nagyobb tengelytávja mindenképpen nagyobb belteret sejtet. A mai Civic-nél két évvel fiatalabb Golf V adatai: Hosszúság 4139 mm
Szélesség: 1735 mm mm
Magasság: 1439 mm Tengelytáv: 2511 mm mm










És a mai Civic: Hosszúság 4135 mm
Szélesség: 1695 mm mm
Magasság: 1420 Tengelytáv: 2570 mm
Tehát a jelenlegi Civic a puszta milliméterek alapján is tágasabb, mint a Golf V, különösen ha abból indulunk ki, hogy még a háromajtós Civic tengelytávja is nagyobb, mint az ötajtós Golfé. Tehát ma igazabb volna a régi reklámszlogen, mint a 70-es években. Formatervezésben is érdekesek a párhuzamok. Mindkét típus aranykora az első két nemzedékre tehető, de a 70-es évek beli Civicek még talán a korabeli Golfoknál is szebbek. A Civic dizájn-hanyatlása az 1984-es modellévvel kezdődött; akkor talán modernnek hatott ez a dobozforma, mai szemmel már tragikus ez a gyors jellegtelenedés. A Civic 2002-ig meg is őrizte unalmas, kispolgári jellegét, és aki szép kis Hondát akart, annak csak a Civic sportváltozatai maradtak. Ilyen a 84-es, de még inkább a 89-es kupé, a CRX, vagy az egyik legszebb, bár kissé nőies targatetős kabrió, a Del Sol. A 2002-es új Civic se tetszett különösebben, de a legutóbbi apró változtatásokkal olyan jó irányba vitték a formát, hogy még az ötajtós is egész tisztességesen néz ki.

Évekkel ezelőtt a magyarországi bemutatókor kaptunk egyet, egy ötajtóst - jellegtelen, kívül belül dögunalmas, feledhető vezetési élményű alsó-közép családi autó. Végülis belefért, hogy legyen egy rossz Honda, Ozzy Osbourne-nak is van néhány gyenge száma, nem lehet mindig remekművet alkotni.

Átvételkor meg is hökkentem, mi az ördög, ez jól néz ki! Oké, persze, háromajtós, az mindig szebb. De egy (?) frissítéssel, meg az optikai sport csomaggal addig farigcsálták, hogy ez a Civic nem egyszerűen jól néz ki, de kifejezetten gusztusos, sportos kis autó. Az első lámpa önmagában nem túl impresszív, de jól áll neki, hogy egy kicsit gömbölyítettek rajta. A hátsók viszont telitalálat. Tulajdonképpen már az előző, sötét verzió is egész jó volt, ezzel csak annyi a bajom, hogy ez a csillogó, alufólia lámpafészek kifelé tart a divatból, ilyet már mindenki vett a 206-osára. Mindegy, a 7. generációs Civicet ezennel rehabilitálom: ez egy szép autó. Ráadásul nemcsak a három, de az ötajtós is.

< >