Klasszikus high-tech

2005.04.27. 08:19

Adatlap Alfa Romeo 156 Cw Q4 Distinctive - 2005

  • 1910 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 150 LE @ 4000 rpm
  • 305 Nm @ 2000 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    10.2 másodperc
  • Végsebesség:
    200 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    6.8 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    8.9 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.6 l/100km



Gyönyörű fényjáték lesz viszont, ha leszáll az est: a komputer piros fényű kijelzői, a piros háttérvilágítású műszerek, a hifi pirosan világító vezérlőgombjai a kormányon (opció), a középkonzol kerek hármasikrei, a benzinszint-jelző, az időóra és a vízhőfok mutatója (szintén pirosban). És ugyanez a piros dereng körben a négy ajtó ablakemelő gombjain. Giccses vagy sem, a látvány mindenkit lenyűgöz; sötétben is jó alfásnak lenni.

Övterror szinte egyáltalán nincs, egyetlen kis lámpácska világít a műszerfalon. Ami rossz, mert több, megátalkodottan nem csatoló ismerősömet láttam már, amint az idegesítő hang- és fényeffektusok hatására kapitulál, és inkább beköti magát.


Ha már egyszer a passzív biztonság hagyományosan nem az Alfa asztala, az is biztos, hogy aktív biztonságban ennél több nem adható. Tökéletes futómű, jó áttételezésű, közvetlenül reagáló kormány és a kapható legkifinomultabb összkerékhajtási rendszer. Hihetetlen, milyen biztonságérzetet ad egy hajtűkanyaros, vízátfolyásos, taknyos-nyálas hegyi úton is, se motorfék, se egyéb fék, se gázelvétel, se padlógáz, se jávorszarvas-teszt nem lehet félelmetes, illetve ami sok más autóban ijesztő volna, az a Crosswagonban kellemes izgalmi állapotot idéz elő, nahát, de érdekes, vajon mi lesz a vége?


Az összkerékhajtás a lehető legjobb, 3. generációs Torsen, amit az Alfa előbb kapott meg, mint az Audi. Óhatatlanul is összeveti azért az ember az új Octavia 4x4 Haldexével, de ezredmásodperces stopper és páros teszt nélkül csak két dolog állapítható meg: mindkettő nagyon jó, papíron és elvben pedig a 3. generációs Torsen mindenképpen kifinomultabb (és drágább) megoldás.

Jó, lehetne még fokozni, például jobb fékekkel, mert bár a 147 GTA bemutatóján emlékezetem szerint a mérnökök épp azt hangsúlyozták, hogy versenypányán mennyire jól lehet az autót kizárólag a kormánnyal és gázzal irányítani, azért az Alfa Romeo mintha túl gyakran feledkezne meg a fékekről. A Crosswagonba is el tudnék képzelni valami határozottabbat.

Gyökérkutatás


A Crosswagon privát tesztútja a Keleti-Kárpátokba, Lemhénybe vezetett. Lemhény még a legkeletibb magyar várostól, Kézdivásárhelytől is kicsit keletre van, annál keletebbre már jön az Ojtozi-szoros és a csángó falvak. A borzalmas, hagyományosan elhanyagolt észak-erdélyi utakra úgy tűnt, erős túlzás lesz a Crosswagon, de - eltekintve a kissé feltűnő stílusosságtól - tökéletesen megállta a helyét.

Az elkésett hóolvadás következtében beálló vízátfolyások, a traktorok által felhordott sár a szemerkélő esőtől feláztatva, kombinálva a hirtelen fékezéseket és irányváltásokat igénylő kátyúkkal ideális, mindenre kiterjedő tesztelést tettek lehetővé. Utólag sajnálom, hogy nem készültem fel rendesen hálaadó zsoltárokkal, így a folyamatos tetszésnyilvánítás elég monoton volt.

Lehet, hogy egyszer megcsináljuk az egzakt Haldex-Torsen III. összehasonlító tesztet, azonos feladatokkal, stopperrel, addig is azonban az állandó összkerékhajtás - főleg ebben az alfás szövegkörnyezetben - verhetetlenül biztonságos és sportos benyomást kelt. A Kárpátok szerpentinjein, mindenféle ívű és dőlésszögű kanyarban, vagy a falvak ultratankcsapdás, sáros földútjain mindig tökéletes biztonságérzetet ad, igaz, a Székelyudvarhelyre bevezető úton ezzel se mertem 40-nél gyorsabban menni.


Képeinken a rendszerváltás utáni 16. határkerülés látható. A Ceausescu-érában betiltott helyi húsvéti ünnep egyfajta termékenység-szertartás. Miközben a pap a XVI. századi templomban miséz, a fiatalság a határt nyargalja körbe egy lóverseny keretében, a teplomban el nem férő falusiak pedig ugyanazt a határkerülést szekereken, zsoltárokat énekelve végzik.

A kommunista évtizedek alatt valószínűleg nem az egyházi/húsvéti vonatkozás miatt tiltották be a határkerülést, hanem a vele járó temérdek magyar zászló miatt - még a lovakon is nemzeti színű pántlikák lógnak.

Családi gyökereket nem találtunk.

Jó és lelkesítő autó, de az ára, hogy is mondjam, szóval 8,2 millióról indul. Tesztautónk a jobbik, Distinctive felszereltséggel 9 millió és huszonkétezer forint, plusz metálfény, Bose hifi, comfort csomag, úgymint ülésfűtés, és speciális, 17 colos, ám helytakarékos pótkerék, összesen 800 000-ért.

Alfa Romeo Crosswagon

Az jó sok. Az Alfát nem lehet pusztán tengelytáv, hosszúság, szélesség, csomagtér és lóerő alapján kategóriába sorolni. Ha lehetne, már rég kimúlt volna az alsó-közép és a közép kategóriában. Ha a katalógusadatok alapján az Octavia Combi 4x4-gyel kéne versenyeznie, ami szintén kiváló autó, és (belül) szintén közel van a tökéleteshez. Viszont a piac is tudja, hogy az Alfa az Alfa, abban a 95 év cuore sportivót, a legendás versenyautókat, és természetesen a dizájnt is meg kell fizetni.