Teszt: Skoda Fabia Combi 1.2 HTP

A minőségérzet titkai 2.

2003. április 2., szerda 10:10
A Fabia formaterve ihletett időszakban született; az Octavia révén a Skoda már sikerrel tért vissza a civilizált autók klubjába, így már nem nehezedett a dizájnerre a Volkswagen-jellegű autó tervezésére irányuló igény.
 
 

Ha pedig a cseheket nem utasítják határozottan arra, hogy valami Passat-szerűt tervezzenek, bármire képesek. A Fabia így karakteres, elegáns, barátságos kisautó lett, érdekes, elég eredeti stílusban keverve a nagyok eleganciáját a kicsik kedvességével. A leginkább bravúrosan talán az orra sikerült, a krómozott hűtőrács és a szigorú, határozott vonalú lámpák akár nevetségesen felvágós hatást is kelthetnének, de nem. És a típusjelzés tipográfiája is mintha a Fabia vonalaihoz illene a legjobban.

 
   
   

Ha valakit el akarnak meszelni a dizájnervizsgán, kombit terveztetnek vele. Ebbe bárki belebukik, nem csak a vizsgán, de az életben is. A művész lélekben már az elején feladja, de a tervet azért leadja, így keletkeznek a ronda kombik. A Fabia viszont nem lett ronda; bátor ecsetkezeléssel rajzoltak neki szép, lendületes ellipszis-kontúrt, és a hátsó lámpákat sem rontották el. A fekete/sötétkék szín elegánsan áll neki, de a kis kategóriás autóknak szerintem nem kellene elegánsnak lenniük, úgyhogy én bármi mást ajánlanék, mondjuk pirosat.

Kombiknál a futóműbe is bele kell nyúlni egy kicsit, hiszen a nagyobb raktérbe elvileg több súly kerül, amit megfelelően kell kezelni. És ha a gyakorlatban nem pakolunk bele semmit, akár jobb is lehet a kombi útfekvése, mint a ferde vagy lépcsős hátú változaté. Ennek a keményítésnek köszönhette radikális javulását a Peugeot 206 futóműve az SW-ben, de jót tett az átalakítás a Fabiának is.

 
   
 

Keményedett, határozottabb lett, bár az élményautós karakter még nagyon messze van. A VW konszern vezetési szempontból is elég határozottan pozicionálja a márkáit, ami a kis kategóriában elég jól követhető. A Polo-val csak az vállaljon hirtelen irányváltoztatásokat és gyors szlalomot, aki szeret félni; a Polo rettenetesen billeg. A Cordobával nagy élvezet minden irányváltoztatás, amikor érezzük, hogy a hátulja nagy vehemenciával tolja vissza magát vízszintesbe. A Fabia billegése épp elviselhető, semmi vész, csak a rendes ( Cordoba-féle) egyenesbe állást követi egy leheletnyi maszatos ringatózás.

A VW konszern kisautó-padlólemezén elég népes pereputty lakik, erre épül a Fabián kívül a Volkswagen Polo és a Seat Ibiza/ Cordoba. Hogy csinálták, fogalmam sincs, de utána lehet nézni, a felsoroltak közül a Fabia tengelytávja egyetlen milliméterrel hosszabbra sikerült: a többieké 2460, az övé 2461 mm. Ha nem puszta elírás, a tengelytáv növelése jelenthet akár egyfajta törekvést is a hátsó utasok kényelembe helyezésére, erről azonban itt nincs szó. Hátul a serdülő II. játékosai még úgy-ahogy elférnek, az ificsapat inkább busszal utazik, mint még egyszer ez a nyomor.

 
   
   

A kombi raktere ellenben akkora, mint egy nagyobbacska alsó-középkategóriásé. A 438 liter több mint százzal nagyobb, mint a kategóriatárs 206 SW-é. És ez a többlet nem csak abból származik, hogy a Fabiánál 26 plusz centit raktak a karosszériához, míg a 206-ost csak 19-cel hosszították.

Nem csak nagy, jól használható is, alacsony rakodóperemmel, nagy sík felülettel plusz ügyesen kialakított oldalsó bemélyedésekkel. Alatta egy teljes értékű pótkerékkel, ami mellett elfér mindaz, amit háklis rendőr csak kérhet, plusz még egy-két apró holmi lazán.

 
   
 

Belül egyetlen jelzés utal arra, hogy a konszern úgy gondolja, ez volna az olcsóbb típus: kihagyták a csillapítva visszacsapódó kapaszkodót, ami az új Polo egyik ékköve. Tesztautónkból ráadásul tulajdonképpen három kapaszkodót szőrén-szálán kihagytak, az az egyetlen utasoldali mutatja, ez nem a VW AG édesgyermeke, a Polo.

A minőségérzet titkát a németek hagyták a Skodára; a Fabia is úgy sikerült, hogy belül akár Golfnak is elmenne. A műszerfal borítása végig puha, rücskös műanyag - ez éppenséggel nem trükk, ez eddig minőség, nem csak érzet. Az ajtókárpit felső része textil, pedig ebben a kategóriában gyakran az ajtók borítása ugyanabban a fröccsöntőműhelyben készül, mint a műszerfalé. A bűvészkedés nagyjából a kilométeróra szintje alatt kezdődik, itt változik meg észrevétlenül a műanyag tónusa, de mivel egyszer a tetején már elhitették velünk, hogy finom, pihe-puha, meg az ajtón is diszkrét, de jól érezhető jelenléttel feszül a textil, már nem is kapirgáljuk a többit - megkajáltuk. Rodolfo se csinálná különbül. <

>

 
   
   

 A székek jó nagyok, laposak, kemények, és elsőre furcsa volt a sík keménység, de kényelmesek. A vezetőoldali ülés magassága karos racsnis módszerrel állítható, a kormány is két dimenzióban.

A Cordobában már lelkes rajongójává váltam a 12 szelepes új VW-háromhengeresnek, ami nullkilométeres tesztautónkban kevésbé szólt szépen, és talán bejáratva sem fog. Menni viszont valószínűleg igen - egyelőre nem hajtottam, ez a 64 lóerős kategória egyébként se arról szól.

 
   
 

A legtöbb gyártó nem szívesen beszél a bejáratásról, mert az olyan ódivatú, műszakilag meghaladott dolognak tűnik. Márpedig eleinte nem szabad kínozni a motort, és az első pár ezer kilométer után a a mai ultraprecíz alkatrészek is szépen összeérnek. Jobban megy az autó, szebb a hangja és kevesebbet fogyaszt. Ezért is hittem nehezen, pedig magam tankoltam: ez a Fabia produkálta fennállásom legkisebb tesztfogyasztását, nagyrészt városban 5.2 litert.

A motorhoz elég jó a váltó, tehát inkább elég jó, mint jó, de semmiképpen nem rossz. Viszont a pici motornak hála végre megpillanthattam a minőség érzet egyik apró titkát, a váltórudazaton elhelyezett kis ellensúlyokat, amik olyan érzést adnak a váltókar mozgatásához, mintha valami komolyabb szerkezettel dolgoznánk.

 
   
   

Örülök, ha egy tervezőgárda gondol arra is, hogy az autót egyszer majd emberek használják. Mert ez más iparágakhoz hasonlóan sajnos az autógyártásban sem természetes. De ezek gondoltak például azokra, akik esőben ablaktörlővel járnak, de a hátsót mondjuk elfelejtik bekapcsolni. Amikor azonban rükvercet kapcsolnak, a hátsó ablaktörlő magától kaszál egyet. Hallani hallottam már ilyenről, állítólag például a Rover 200-ban van, de attól még jól esett a figyelmesség.

Egyre több a kis egyterű, ez a Fabia is olyasmi, de azért - elsősorban papíron - ez más. Ha kis kombiként nézzük, össze-vissza egyetlen vetélytársa van, a Peugeot 206 SW . Nem reprezentatív közvéleménykutatásom szerint a többség szebb autónak tartja a Peugeot-t, szerintem viszont a Fabia formája sokkal maradandóbb, és lassabban megy majd ki a divatból.

 
   
 

A formája még mindig friss, ez azonban nem jelenti azt, hogy fiatalos lenne - a Fabia talán a piac legkevésbé fiatalos kisautója. Punto, Polo, Ibiza, C3, mindegyik maga a megtestesült rock and roll életforma. Ennél talán csak egy ötajtós Swift kelt nyugdíjasabb benyomást. Ez bajnak éppen nem baj, ha ilyen lelkesedéssel készítek kispolgári autót, kispolgárnak lenni sem feltétlenül rossz.

  Értékelés: 4          

A Neo fantázianevű modell ára az új, 1.2-es 64 lóerős háromhengeressel 2 762 000 Ft. < >

 
 

Címkék:

A Totalcar címlapjáról ajánljuk

Végre nem BMW
Végre nem BMW
Negyven éve méregeti egymást a Mercedes és a BMW. De vége a személyiségzavarnak, a Mercedes megint Mercedes akar lenni.
Így drágul harmadával a jogosítvány
Sokszor kár nézni a meghirdetett árat, már a nagyok is trükköznek. Aki nem fizeti a felárat, nem lesz jogosítványa?
Oldtimer Premier Babetta száz forintért
Persze csak annak, aki megnyeri a szlalomversenyt. Lesz itt móka és kacagás, jöjjön el!
Gyártásba megy az über-Golf
Nem viccből mutogatta a Volkswagen a 400 lóerős kompaktot, szériaváltozatot terveznek belőle.
Tíz dolog, amitől jobb lenne autózni
Nyúljunk, ahonnan érdemes. Keletről, nyugatról, mindenhonnan, ahol okosabbak nálunk.
A fakezű autós Porschét gyilkol
Azt hiszed tudsz vezetni. Nem tudsz, azonnal leesel az útról. Aztán jön a pokoli Carrera Turbo S.
Kína lenyúlta a G Mercedest
Szemből nem is olyan feltűnő a hasonlóság, de profilból egyértelmű, hogy mi volt a modell.
Ki mond nagyobbat?
A magyar motoros Astra kombi ellen a Ceed-Mégane-Leon csatázik.
Őket dudálod le
Betekintés a budapesti bringások világbába.

h i r d e t é s

Márkaszerviz

Totalcar áruház

gyújtótekercs
SKODA OCTAVIA 1.4 TSI Kombi 2008-2013
14142 Ft
fékpofakészlet
SKODA FABIA 1.2 Kombi 2007-2013
5044 Ft
Rúd/kar, stabilizátor
SKODA SUPERB 1.9 TDI Kombi 2009-2010
6552 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

Day one: 730 horses, 12 cylinders and some water
Range Rover Sports, Hyundai i10, Hyundai ix35 Fuel cell: check.