2001.05.17. 09:49
Az árszféra alsó, kétmillió forint alatti fertályában használható méretű autó becserkészésére induló vásárló legjobb esetben is csak olyan őskövületekbe botlik, mint az évtizedes alapokon nyugvó Opel Astra Classic, Suzuki Swift, vagy Skoda Felicia. Közülük ez utóbbi a legelavultabb szerkezet, de minden vonalon kulturáltan hozza az elvárható minimumot.
 
  Figyelem!
 
  A cikk képei - már említett okok miatt - csak illusztrációk,
nem a tesztelt autókról készültek.
 
   
   

Ha a cseheket csupán az alapján ítélnénk meg, milyen neveket adnak az autóiknak, igencsak sivár fantáziájú népeknek tarthatnánk őket. A Skodánál például évtizedeken át csak számokkal operáltak, amikor pedig nevesíteniük kellett az autókat, csak a hosszú évtizedekkel korábban már jól bevált Felicia és Octavia bírt a felszínre törni a marketingeseik töppedt fantáziájából.

 
   
 

A Felicia ráadásul a Favoritot váltotta le, egy olyan kocsit, amely a nevét egy szintén cseh, a láncairól és a versenykerékpárjairól híressé vált cégtől örökölte - sziporkázó leleményességről tehát az ő esetében sem beszélhettünk. Bár a reneszánsz kor művészete is javarészt azon alapult, hogy a középkort átugorva az ókori klasszikusokhoz nyúltak ihletért, arra azért általában vigyáztak az akkori művészek, hogy a koppintások és utánérzések legalább egy kicsit hozzák az ötletadó műalkotás szépségét, magasztosságát vagy harmóniáját.

 
   
   

Nem így a csehek, akik autógyártásuk egyik legsziporkázóbb és legemlékezetesebb példányát, a lendületes vonalvezetésű, abszolút stílusos és egyedi Felicia kabrió nevét ráakasztották egy, már bemutatásakor is elavult formavilágú, esős őszi hétfő délutánok fáradtságát ásító, családi dobozautócskára.

Még motorikus vonalon sem tud semmit felmutatni ez a szerencsétlen, hiszen 1,3 literes négyhengeresénél kevés elavultabb erőforrás van ma a piacon. Az alap-Seicentóén kívül a Feliciáé (valamint a szintén a Skodához tartozó Fabiaé) az egyetlen csupán három helyen csapágyazott főtengelyű, nyomórudas vezérlésű, négyhengeres motor, de míg a Fiat blokkját 1963-ban, addig a Skodáét 1922-ben tervezték - az NSU-nál. Ennek megfelelően anakronisztikus jelenségeket fedezhet fel használatakor a mai autós.

 
   
 

Kétezres fordulat alatt annyira nyomatékszegény, hogy alig-alig bírja mozgatni a kocsit, háromezerötszáz fölött viszont hangosan hörögve kapkod levegő után, tehát az ember inkább felkapcsol és vár. Összesen ezerötszáznyi így a használható fordulatszám-tartomány, ami vajmi kevés a stresszmentes, kényelmesen hátradőlős autózgatáshoz. Ám becsületére legyen mondva a motornak, a könnyűfém blokkon kívül szinte minden alkatrészét magas színvonalat produkáló, japán, osztrák és német beszállítók készítik, ezért - bár zajos és gyenge - döbbenetesen kevés vele a probléma és nagyon tartós, ezek pedig elsődleges szempontok a szűk büdzsével operáló autósoknál.

 
   
   

Sőt, a Felicia egyenesen a Porsche Hungária legmegbízhatóbb típusa is: a japán autókét megközelítően alacsony garanciális javítási költségei messze alatta maradnak a cég által forgalmazott többi modellének. Megszokni persze van mit a Felicián. Már a volán mögötti elhelyezkedés is problémás, hiszen a karika annyira lapos szögben áll - vagyis inkább fekszik - hogy csak a kockás abroszt kellene ráteríteni és ideális reggelizőasztalként játszhatna.

De más az elvárás az étkezőben és más a vezetőülésben: a kormány helyzetét viszonyítási pontként használva kétféle testhelyzet valósítható meg. A.) Ülés előrecsusszan, támla fölső helyzetbe koppan, elérjük a karima fölső ívét, de ekkor a térdünkkel egyben a fülünket is befogjuk; B.) Az alsó ívre indulunk, ülés hátra, kényelmes a póz, a pedálok, a váltókar elérhető helyzetben, a kezelőszervek teniszkönyök kialakulásának a veszélye nélkül kezelhetők, ám már a legkisebb iránykorrekcióhoz előre kell dőlni az ülésben, hogy tekerni tudjuk a volánt.

 
   
 

A szélsőségek megtapasztalása után általában az arany középutat választjuk, ami az A.) és a B.) megoldások hátrányainak a tökéletes szintézise: kényelmetlenül behajlított lábakkal, meredek támlájú ülésben kínlódunk, kormánypörgetésre felajzott, kissé előredöntött felsőtesttel. E póz előnye, hogy a hátsó ülésen is meglepően sok hely marad a lábaknak: hogy a konszern nagyobb autóinak - az Octaviának, a Golfnak, a Borának, a Toledónak - második sorában kényelmetlenebb az utazás, az ziher.

Beteges kormányhelyzet, hosszú, hajlékony és valamelyest szorulós váltó, meleget csak a legpirosabb állásában szállító fűtőrendszer, zajongó motor, dobálós hátsó futómű - ezek mind-mind a türelmet próbára tevő vonások.

 
   
   

Ezzel szemben a Felicia modern kocsikat meghazudtolóan étvágytalan, a belső burkolatok minősége nem a kisautó-szférában tapasztalható kínai fröccsöntött vízipisztoly-, hanem a már sokkal színvonalasabb, szlovák, lemoshatós kertibútor-szintet üti meg. Az ajtókat ráadásul (a szlovák kertibútor műanyagra ráragasztott) szövetbevonat teszi otthonosabbá. Az ülések egyébként elöl-hátul elfogadhatóan nagyok, és a formájuknak köszönhetően gerincpanaszok nélkül elviselhető bennük egy prágai sörtúra teljes útvonala Rákoskeresztúr-külsőtől indulva.

Ha pedig a csehektől hazafelé tartva hátsó utasainkat inkább csempészett knédlire cseréljük, a Felicia új oldalát fedezzük fel. Ebben a kocsiban ugyanis nemcsak a hátsó ülőlap billenthető fel, illetve a támla le, hanem az egész üléssor ki is vehető, és későbbi visszatértünkig az útszéli bokorban hagyható.

 
   
 

Ilyenkor további értékes tíz litereket nyerünk a raktérbővítési hajszában - ezt a trükköt ráadásul ma még kizárólag csak a Skodák tudják. Ha gonoszak akarnánk lenni, azt mondhatnánk, hogy a tervezők egyszerűen kihagyták a költséges csuklókat és egyéb rögzítéseket az ülésszerkezetből, majd jól megmarketingelték a fukarságukat, de természetesen sem az előbbiről, sem az utóbbiról szó sincs, a Felicia azért ilyen, mert praktikusan gondolkodó embereknek készült.

Méltányolhatnánk még a legutóbbi időszakban bevezetett kormányszervót, légzsákokat, ABS-t és egyéb modern nyalánkságokat, de a Feliciában nem ezt szeretjük, hanem hogy egyike a VW-konszern azon kevés autóinak, amelyek az árukat az utolsó fillérig, káprázatos karosszériaillesztési-trükkök, 20V-feliratok, PDTDiPdiTdiDIIDPi-jelzések és kék műszervilágítás nélkül is megérik.

Skoda Felicia 1.3 LX
1872000 Ft

Tisztelt Szerkesztőség!

Olvastam a Skoda Felicia 1.3LX tipusú autóról szóló cikküket. Családunk pár hónapja vett egy igen hasonló járművet(1.3LXi, Combi, szervo, elektromos ablakok, egyéb apróságok). Az említett cikk írója negatív véleménnyel ír a gépkocsiról:

"Beteges kormányhelyzet, hosszú, hajlékony és valamelyest szorulós váltó, meleget csak a legpirosabb állásában szállító fűtőrendszer, zajongó motor, dobálós hátsó futómű - ezek mind-mind a türelmet próbára tevő vonások."

Vezettem már a Skodánkat pár ezer kilométeren keresztül, de nekem nem tűnt fel a "beteges" kormányhelyzet, 185 cm magas férfi létem ellenére. A váltó valóban igényel némi megszokást, azonban nem nevezném szorulósnak, a harmadik fokozatba nem az autó jobb első sarka felé kell betenni a váltót, hanem egyenesen előre, ez az egyetlen hibája a váltónak(legalábbis szerintem). A fűtéssel kapcsolatban sem érzékeltem problémát, nem az a dolga, hogy ha középen áll, langyos levegőt fújjon, "legpirosabb" állásában pedig meleget? A motorról nem tudok nyilatkozni, nekünk az injektoros változat jutott, ami 13 lóerővel, és par newtonméterrel többet teljesít, 1500-as fordulat alatt valóban kissé nyomatéktalan, és kétezertől-négyezerig húz szinte hangtalanul, és hangja jelentősen ötezeröszáná no meg jelentősen, ez azt hiszem már a bejáratástól is függ.

Dobálós futómű? Ezzel kapcsolatban nem tudom, nyilatkozhatom-e, a kombi-kivitelből adóik-e, nem tudom, de nem dobá, sőt, vézhelyzetekben igen jó tapad az úthoz, volt már alkalmam sportos kanyarvétel közben tapasztalni, hogy a sávomban velem szembe jön egy Renault nyergesvontató, ami épp egy kispolákot előz. A kanyart általában 80-nal veszem, akkor épp 130-cal mentem, határhelyzetben, és az autó a vészfékezés hatására nem tolta ki a farát, az első két kerékre esett a nagyobb tömeg, az autó orra leült, és maga a kasztni teljesen kormányozható maradt (miután a blokkolásból kissé felengedtem a féket...).

A cikk írója elgondolásom szerint a Porsche Hungariához kapcsolódó pillanatnyi rossz benyomása, illetve a cég valóban ellenszenvesen viselkedő igazgatója miatt az autót lényegesen rosszabb fényben tünteti fel, mint azt egy reális értékelésnek kellene.

Magam az autóval meg vagyok elégedve, és továbbra is tartom magam álláspontomhoz, miszerint ebben az árkategóriában ez az autó nagyon jó választás, és a kisebb motorral szállított, gyengébben felszerelt modell sem lehet sokkal rosszabb választás.

Skoda Felicia Combi, 2250000 Ft.-(Lxi, Comfort-fokozat volt decemberben, szervokormány, elektromos mozagatású első elektromos ablakok, távirányítós központi zár, ködfényszóró, mechanikusan magasság-dőlésszögállítható első ülések)

Tiszetelettel:
Dorman János