Teszt: Volkswagen Golf V. 1.4 16V Trendline

Négyesből ötös, ötösből négyes

2004. február 12., csütörtök 15:43
Rég vártunk már valami újat, valami áttörőt a kategóriában, a Volkswagen csoport bármely tagjától. Bíztunk benne, hogy a Golf-osztály névadója méltó marad kategóriájának képviseletére, és nem suhannak el mellette szemtelenül a francia és japán riválisok. Most végre megismerhettük. Kívülről, belülről, sőt — ha a német autóknál beszélhetünk ilyesmiről — még a lelkéből is mutatott valamit.
csik.jpg

Az előző, eddig talán a legsikeresebb Golf-sorozat első tagjai GN, GO kezdetű rendszámokkal kerültek forgalomba 1998-ban. Most, hogy már az I betű korszaka is lezárult, és ezáltal több mint másfél millió kiadott hatósági jelzést tudhatunk magunk mögött, felvetődik a kérdés, hogyan lehetett hat éven át szinte változatlan formában árusítani a négyest, miközben kisöccse, az Ibiza kétszer is megújult. Mert a számok szerint lehetett. Csak az elmúlt négy év folyamán közel 15 000 Golfot értékesítettek hazánkban, ami a körülményeket figyelembe véve — ár, temperamentum, lopásbiztonság — igen szép eredménynek mondható.

Az ötödik megjelenése aztán sok kérdésre megadta a választ. Szemmel láthatóan a Volkswagen mérnökeinek nem jutott semmi új az eszükbe, a négyesnél még nem alkalmazott fogás, amivel szebbé, esetleg jobbá tehették volna a céget képviselő alsó-középkategóriás autót. Kísérleteztek ugyan a testvérmárkákon, de valahogy nem jött a várva várt áttörés. A kényszer mégis nagy úrnak bizonyult, így hát a bűvös hatos jegyében nehéz szívvel, de lecseréltek egy pár elemet, átrajzoltak néhány vonalat, golfosítottak néhány konszernalkatrészt, és reménykedtek, hogy nem ártanak a mítosznak.

A felületes szemlélőnek, aki nem ötös Golfot keres, kívülről fel sem tűnik az új autó. Tudatalattija jelzi, „itt egy Golf”, és már fordul is tovább, anélkül hogy megrémülne a változásoktól. Eszerint a Golf-érzést a gyár sikeresen örökíti modellről modellre. De akkor mi változott? Az oldalvonalak a régiek, megvadítva a hátsó ajtón induló és a kilincs fölött elfutó egyre határozottabb törésvonallal, amely aztán az autó hátulján némi fényvisszaverőn kívül semmiben sem folytatódik. Igaz, ez nem nagyon tűnik fel, a hátsó lámpák Golfokon eddig nem tapasztalt merészsége rögtön elvonja a gyanútlan szemlélődő figyelmét. Láttam én ezt már valahol?

Az ötödik Golf ötödik (máshol harmadik) ajtaja hordoz több, az Ibizán sikeresen bevezetett vonást. Egy asszociációs játékkal felfedezhetjük a lámpatesteket, igaz a spanyol rokonénál letisztultabb, de szépnek még mindig nem nevezhető formában, valamint a VW jel ajtónyitóvá avanzsáló műanyaglapját. Utóbbival én nem voltam annyira megelégedve, mint tanult kollégám, mivel a kezem minden nyitáskor óhatatlanul piszkos lett, viszont gyakran csak másodikra sikerült az ajtót a magasba emelnem. Bár a furcsa kettős működés hasznos biztonsági funkció is lehetne, ilyenkor természetesen nem bánom, ha az illetéktelen behatoló keze piszkos lesz, engem mégis kifejezetten zavart, hogy elsőre gyakran nem engedelmeskedett a szerkezet.

A Golf oldalának fényét a friss vágáson kívül — már megint — az Ibizáról ismert visszapillantó tükrök próbálják emelni. Az egyetlen sikeresen transzba esett, anyai ágon talján ősökkel rendelkező mérnök alkotta fülek igazán szép és a funkciójukat jól ellátó daraboknak bizonyultak mindaddig, míg meg nem láttam működés közben a trendi, integrált irányjelzőt. Az egyetlen előre, valamint a két oldalra néző sárga LED fényét hiába próbálja meg szétszórni a rovátkált műanyagbúra, nappal szinte láthatatlanul, oldalanként három pontban villog a külön elektronika által vezérelt egység. Ezért a hiányosságért kárpótol az éjszakai működés élménye, amikor az utastérből figyelhetjük visszapillantóink alsó sarkának sárga villódzását. Belülről gyönyörű!

A Golf elején található a legtöbb újdonság. Tetszenek a figyelmet a motorháztetőről a fényszórókra irányító törésvonalak, amelyek a hűtőmaszkban találnak egymásra. Az új formájú lámpák tervezői ismét a hagyományos utat járják, így az irányjelző a fényszórók alá, míg a ködlámpa Golfoknál rég nem látott helyre, a lökhárító alsó felére került. Ez a változás azonban nem arat osztatlan sikert, mivel ezzel az egyetlen merész, mégis sokak által kedvelt ismertetőjegyétől is megszabadult az autó. Cserébe indián harcos módjára csíkokat húztak a szemei alá, melyek az autó oldalán is folytatódnak. Szóval előről szép lett, ha egyedi nem is.

Ez a szépség rejtette a kipróbálásra kapott Golf leggyengébb pontját, a motorját. Egy 1200 kg önsúlyú autó mozgatását 75 lóerőre bízni a mai világban több mint merészség. A mindehhez társuló 126 Nm nyomatékkal éppen elegendőnek bizonyul az új karosszéria mozgatására az 1,4-es, 16 szelepes motor. Mivel reményeim szerint kevesen fogják ezzel vásárolni a Golfot, nem is mélyülnék a lelki életébe, ugyanez a blokk FSI rendszerrel és plusz 15 lóerővel 167 ezer forinttal kerül többe. Aki mégsem áldoz a teljesítmény oltárán, azt az vigasztalhatja, hogy a legkisebb motorral hihetetlenül sportos és erőt sugárzó hang kíséretében fog autózni — igen visszafogottan.

Az utastérben az újdonságok sora nem ér véget a motorhanggal. Az üléseket végigpróbálva fedeztem fel, hogy tavaly óta mégis nőtt valamicskét a Golf. A hátul ülők lábterének több mint ötcentis növekedése jótékonyan hat az utazási komfortra. Most már egy 185 centis embernek is vannak esélyei, hogy szükség esetén viszonylagos kényelemben utazhasson saját maga mögött. Ebben a kategóriában szép eredmény. Mindez szerencsére nem ment a csomagtér méretének rovására. Sőt, húsziteres tágulást jelenthetek, amivel a 350 literes űr kategóriájának átlagát képviseli. A kalaptartó aljára helyezett tárolóhálóval ráadásul olyan tereket tölthetünk ki, amelyek az esetek nagy részében kihasználatlanul maradnak.

Miután lecsuktuk a csomagtér belülről is nyitható ajtaját, foglaljunk helyet a vezetőülésben, amely nem meglepő módon volkswagenesen kemény. Az alapfelszerelés részét képező magasságállítás hihetetlenül tág határok között engedi mozgatni a széket. Alsó állásban a 180 cm feletti magasságom ellenére szinte ki se láttam a kormány fölött, fölül pedig szinte csak a plafon szabott határt. A mindenfelé állítható kormánnyal együtt mindenki megtalálhatja az ízlésének megfelelő helyet. Azonban ha kényelmeset is akar, már nehezebb dolga lesz. Szerkesztőségünk több különböző, ám páronként egyező lábhosszal rendelkező tagja szerint is meglepően távolra került a tengelykapcsoló pedálja. Ehhez igazítva az ülést a jobb láb túlzott hajlásba kényszerül.

A belteret a fekete és a műanyag uralja. Sajnos ez az a pont, ahol nem sikerült túlszárnyalni, de még szinten tartani sem a négyesben megszokott minőséget. A tervezők próbálták ugyan feldobni a hangulatot a különböző mintázatok váltakozásával, valamint az övvonal fölötti részek fehér burkolatával, de gyenge próbálkozásaikat nem koronázta hiánytalan siker.

Ami miatt mégsem ítélhetem el teljesen a németek ízlését, az a műszerfal, az alap cd-s rádió, valamint a feláras, de kizárólag kétzónás változatban kapható digitális klímaberendezés vezérlőegységének kivitelezése. Mindhárom egységen szívesen pihen meg az ember szeme, ráadásul kis gyakorlás után könnyen és gyorsan használhatók, akár menet közben is. A német technika az német technika. Csak egy valamit nem értek. Ha a légkondicionáló úgyis méri a külső hőmérsékletet a pontos és kellemes szellőztetés érdekében, nem lehetne, hogy ezt ki is írja számunkra, így figyelmeztetve az esetleges fagyveszélyre? Szomorú és értelmetlen takarékoskodás az aktív biztonság terén.

Ezzel szemben nem spóroltak a fejtámlákkal és a biztonsági övekkel. Most már mind az öt helyre teljes értékben jár mindenből. Alapáras a két első elektromos ablak és a fűthető, elektromos állítású külső tükrök is. A hihetetlen menetdinamika miatt a tesztautónkhoz volt feláras kipörgésgátló, amely jó szolgálatot tett a havas emelkedőkön, ahol végre ezzel a motorral is kipörögtek volna a kerekek.

VW Golf-5 1,4 16V Trendline

  • 1817
    Kéne
  • 1565
    Nem kéne

A menetstabilizáló programra a futómű kiváló stabilitása miatt is ritkán van szükség. A kormányzás tökéletes, az autó egyenesfutása és úttartása példátlanul jó. Még nagyobb sebességnél sincs szükség gyakori korrigációra. A Golf V szinte tudja, merre visz az út. Ebben nagy szerepet játszik a karosszéria megnövelt szilárdsága, valamint az átdolgozott futó- és az intelligens kormánymű. A vezetési élmény sok mindenért kárpótol. Talán még az autó magas vételárát is feledteti. Azért a sok pénzért, amit a márkakereskedésben hagyunk, egy elég szép, jó minőségű, tartós, megbízható társat kaphatunk. Akár az új 2 literes, 140 lóerős PD TDI motorral is. Azt talán már szeretni is lehet.

 
  Amit a VW Golf 1.4 16V 75LE típusról tudni kell:
 
  -bal hátsó lámpa: 19396 Ft (cikkszám 1K6945095E)
-jobb első tükör: 12014 Ft (cikkszám: 1K0857522)
-első fékbetét-garnitúra: 27463 Ft (cikkszám 1K0698151)

Az árak javasolt bruttó eladási árak.
 
  Műszaki adatok
 
   
  Külső méretek (mm)  
Hosszúság 4 204
Szélesség 1759
Magasság 1485
Tengelytávolság 2578
Nyomtáv elöl / hátul 1539 / 1528
Kerékméretek 6J x 15
Abroncsméretek 195/65 R15
Fordulókör (m) 10,9
  Belső méretek (mm)  
Beszállás elöl, szélesség / magasság 873 / 1288
Beszállás hátul, szélesség / magasság 816 / 1316
Fejtér elöl/hátul 987 / 979
Komfortméret elöl 700—1010
Belsőtér hossz 1736
Szélesség elöl / hátul 1446 / 1 437
  Csomagtér  
Hosszúság 828 / 1581
Szélesség 1044
Szélességa kerékjárati dobok között 1006
Magasság 556
Magasság a tetőig 927
Csomagtartó térfogata (l) 350 / 1305
Üzemanygtartály térfogat (l) kb. 55
  Motoradatok 4 hengeres Otto-motor
Hengerűrtartalom (liter / cm 3) 1,4 / 1390
Furat/löket (mm) 76,5 / 75,6
Maximális teljesítmény (kW (LE) / 1/min.) 55 (75) / 5000
Maximális forgatónyomaték (Nm / 1/min.) 126 / 3800
Sűrítési viszony 10,5
Kipufogógáz-tisztítás EU4 Norm.
Sebességváltó, széria 5 fokozatú kézi
Akkumulátor (A / Ah) 220 / 44
Generátor (A) 90
  Súlyok (kg)  
Önsúly 1154—1319
Megengedett össztömeg 1740
Terhelhetőség 421—586
Megengedett tengelyterhelés elöl / hátul 940 / 870
  Menetadatok  
Maximális sebesség (km/h) 164
Gyorsulás 0—80 km/h (s) 9,7
Gyorsulás 0—100 km/h (s) 14,7
  Üzemanyag-fogyasztás (l/100 km)  
Városi forgalomban 9,4—9,6
Országúti forgalomban 5,4—5,6
Átlag 6,8—7,0
Teszt 8,5
Szén-dioxid-kibocsátás (g/km) 130—230
  Fogyasztói árak 3 ajtós / 5 ajtós (Ft)  
Bevezető alapár (1,4 16V TL) 3 499 000 / 3 672 000
Normál alapár (1,4 16V TL) 3 793 000 / 3 966 000
A legdrágább csomag kiegészítők nélkül(2,0 PD TDi CL/SL) 6 253 000 / 6 491 000
A tesztautó ára 4 229 000

  Értékelés: 4 - Ez az ötös csak négyes! A tökéletes autó: egy ötös Golf erősebb motorral, kevesebb műanyaggal, olcsóbban!          

Címkék:


h i r d e t é s

Totalcar áruház

szűrő, utastér levegő
VW TOURAN 1.4 TSI egyterű 2010-2013
2364 Ft
fékbetét készlet, tárcsafék
VW CRAFTER 30-50 2.0 TDI alváz 2011-2013
21118 Ft
törlőlapát
VW TRANSPORTER 1.9 Busz 1983-1985
2370 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

A tornado-surviving Ford Mustang burning rubber
The fact that the car survived nature’s wrath is interesting enough in itself, but its rebirth is downright bizarre.