Kerregő műpresztízs

2008.03.11. 00:12

Adatlap Volkswagen Golf 1.9 Tdi Trendline - 2008

  • 1895 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 105 LE @ 4000 rpm
  • 250 Nm @ 1900 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    11.9 másodperc
  • Végsebesség:
    187 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.2 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    6.6 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.5 l/100km
  • 5 821 000 Ft
Egyszer, vagy tíz éve kölcsönkaptam unokatesómtól szolgálati autóját, egy 64 lóerős szívódízel hármas Golf kombit. Na ez pont olyan most, mint az volt a maga idejében. Kicsit korszerűtlen, nagyon unalmas, de napi kínzásra teljesen alkalmas.

Magyarországon a legolcsóbb 1,9 literes dízel Golf kombi (Trendline felszereltség) 5,821 millió forint (részecskeszűrővel 5,975). Tudják, mennyi ebből az embléma ára? 281 ezer.

Ugyanis egy műszakilag és méretben a Golffal nagyjából azonos Octavia kombi (igazából nagyobb is, 580 liter csomagteret ád a Golf kombi 505 literével szemben) ugyanilyen motorral alapáron 5,54 millió forintba kerül. Én biz' egy percig se tűnődnék, az Octaviát venném, amit mellesleg amúgy is az egyik legjózanabb választásnak tartok a piacon. És hát mennyivel jobb már a segge?

Szlovákia röhög rajtunk

A nálunk 5,8 millió forintos kocsi északi szomszédunknál 20 198 euróba kerül, ami a cikk írásakor MNB középárfolyamon 5,373 millió forint. Az igazi okosság azonban nem itt van, hanem ott, hogy a szlovák APEH haszonjárműsítési elvei nem olyan merevek, mint a miénkéi. Az úgynevezett n1-es átalakítás, ami egy rácsot jelent a hátsó üléstámla mögé, 720 euróba kerül. Ezek után viszont visszaigényelhető a kocsi árából az áfa, ami 19%, tehát az okosan vett Golf kombi már csak 20 198 - 3225 + 720 = 17 693 euró, vagyis 4,707 millió forint.

Az áfa-visszaigénylési lehetőséget jelzi a tesztautó oldalán a felirat is: Možnosť odpočtu DPH (Daň Pridanej Hodnoty). Vagyis: lehetőség az áfa (közvetett forgalmi adó) visszaigénylésére. (Szépen kiejtve hangban itt, köszönjük Baowah kollégának.)

Ez a far, ez érthetetlen. Az Ötös egérarca amolyan jámboran jellegtelen, végülis rendben van, bár szerintem visszalépés a Golf IV-hez képest. Az oldalnézet kifejezetten sportos, az előző, meredek hátú haszonkombik után ez az elhajlás a(z igazi) presztízskombik stílusa, a praktikumra fittyet hányó, kupészerűen lejtő szépség felé egész jól sikerült. Tesztautónk helyre tizennégy küllős alukerekeivel oldalról igen csinos jószág, kifejezetten kívánatos. De a far, az borzasztó.

Nem futnak össze a vonalak. Se szét. Csak úgy kóvályognak össze-vissza, határozatlanul, lágyan, irritálóan. Néha kitörnek, néha lefittyednek. Bámulatos. Hogy lehet egy autó hátulja egyszerre agresszív, ostoba, málé és gonosz? Hát, a Volkswagen mindenesetre megcsinálta.

Másrészt viszont... Így legalább van valami, ami miatt észre lehet venni egy Golf kombit. Csikós kolléga fényképezte az autót, mondom neki: fotózz sokat, hogy legalább sok szép kép legyen a cikkben, hiszen egy ennyire jellegtelen autóról nemigen lehet majd mit írni. Mire aszongya Csiki: épp azt akartam mondani, hogy mennyire nem fotogén, semmit nem lehet belőle kihozni. Na, szépen vagyunk.

Totalcar értékelés - Volkswagen Golf 1.9 Tdi Trendline - 2008

Tágas, fura farú kompakt kombi hangos, de takarékos és nyomatékos dízellel. Önmagában érne vagy négy csillagot, de mivel az Octavia ugyanilyen, csak olcsóbb, nem ér, csak hármat.