2005.04.25. 09:31

Adatlap Volkswagen Golf Gti Dsg - 2005

  • 1984 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 200 LE @ 5100 rpm
  • 280 Nm @ 1800 rpm
  • 6 seb. szekvenciális (robotizált) automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    6.9 másodperc
  • Végsebesség:
    233 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    7.9 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    10.7 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    6.2 l/100km
  • 8 389 200 Ft
Utálom az új Golfot, de rossz a lelkiismeretem. Az észérveim eddig se voltak túl erősek, és attól rettegek, hogy mire kifut, ez is tetszeni fog, mint az előző. Ami meg a GTI-t illeti, az tökéletes autó, ott a helye rögtön a Golf II GTI mellett a legendák polcán. Kettejük közt úgysincs semmi.

Bizony, a III-as és a IV-es GTI
elment és nem hiányzik, felszereltségi
szintté silányították az elődök világfelforgató nagyszerűségét. Ettől féltettük az ötöst is, de a
VW-nél megunták, hogy egy SportKa több élményt ad a Nagy Német Hárombetűsnél. Szerencséjükre már az alapok is jobbak az építkezéshez, az új Golf független felfüggesztése végre nem rosszabb eleve a kategória legjobbjánál, ami a régi Focus volt, és az új Focus lett.

És most, most végre dolgoztak, és költöttek a GTI-re, és rendesen áthangolták, keményítették és leültették, karaktert adtak neki, vidámságot, lelket, játékosságot, aztán az egészet addig reszelték és polírozták, amíg annyira makulátlan lett, hogy már majdnem viszolyogni kell tőle. A VW ugyanis tudja (csak a Seat Cupra konstruktőreinek nem árulta el), hogy a jó utcai sportfutómű nem lehet betonkemény. Az ugyanis elpattog, hirtelen csúszik meg, felborítja az autó egyensúlyát, és szétveri a kasztnit. Meg a sofőrt. A GTI viszont úgy feszes, hogy közben csillapít, progresszív, kommunikatív, értünk köt kompromisszumot, nem ellenünk. Perverzül hibátlan autó, minden ízében nagyszerű, kétségbeejtően közel ahhoz, hogy műfajának királya legyen, de aztán, hála istennek, megnyomorították a világ legjobb váltójával.

DSG
DSG

A DSG, vagyis Doppelschaltgetriebe elvben és gyakorlatban egyaránt fantasztikus. Mint borzalmas neve is sejteti, lényegében dupla váltómű egyben. Az egyik fele kapcsolja a páros (2, 4, 6,), a másik a páratlan (1, 3, 5,) fokozatokat és a rükvercet. Amíg egyesben gyorsulunk, addig a váltó másik fele szépen bekészíti nekünk a kettest, hogy amikor megpöcköljük a kart, vagy meghúzzuk a kormányon lévő fület, akkor a komputernek csak annyi dolga legyen, hogy az egyik kuplungot oldja, a másikat zárja. A váltás jószerivel semeddig se tart, a gyorsulás folyamata nem szakad meg.

Kormányváltó
Kormányváltó

Felváltásnál torokhangú morrantással, visszaváltásnál kis gázfröccsel igazgatja össze a fordulatszámot az elektronika. Mindig hibátlanul, mindig érzéssel. Ha pedig automatába kapcsoljuk, akkor csuda finom limuzinná változik, még kúszik is. Az egyetlen haszontalan funkció a sportmód, ahol annyira igyekszik fordulaton tartani a motort, mintha Janikát tankoltunk volna 98-as helyett. Minden féktávon bőszen visszagangol, a világ minden kereszteződése után füstölve kell kigyorsítani. Gyorsan lenyomott gázra kizárólag füttyös gavallérstarttal lehet elindulni, önmagunk tahó paródiájává alacsonyít. Mindezt elkerülendő, sportoláskor a váltást inkább végezzük önkezünkkel, akár a kormányról.


Lapított aljú, vaskos sportkormányt markolunk, ami végre-valahára eleven kapcsolatban van a GTI orrával és az úttal. Ami a sima Golfban rideg villanymotor volt, az itt hátbaveregetősen közvetlen, igazi kormánymű. És amikor eltekerjük, akkor sokáig, sokáig hűségesen megy is utána az orr, és amikor már nem bírja tovább, és halk sivítással a külső szalagkorlát felé sodródna, akkor egy finom gázelvétre utánamozdul a fenék, az orr meg visszatér a sávjába. Eleven, virgonc, játékos autó, amilyen 13 éve volt utoljára.

És nagyon jól is megy. Ennyire kevéssé turbósnak érződő motort sose vezettem még, pedig az. A kétliteres, 16 szelepes TFSI a jó öreg 20 szelepes 1,8T-t váltja le, és szintén Magyarországon készül. Valószínűleg a közvetlen befecskendezés a változó vezérlés és turbógeometria közös érdemeként a GTI egészen alulról is folyamatosan húz, csak a gyors, de nem pengeéles gázreakció lehetne árulkodó, ha nem gyártanának ennél sokkal álmatagabb autókat turbótlanul is. Széttaposva 17 litert is tud fogyasztani (minimum 98-asból), de ha Golfnak használjuk GTI helyett, elég a 11 városban.