Összkerékmeghajtású hifitorony

Jeep Grand Cherokee tartósteszt - 2000

2000.09.22. 10:47

Tekintve, hogy lassabb léptű autóra vágytak állandó adrenalintúltengéstől megfáradt idegeim, kereskedő ismerősöm nyugtatóul a Csirkét ajánlotta. Az elnevezés ironikus, ugyanakkor találó.

 
   

Adott egy robosztus külsejű, terepjárónak mondott hibrid, amit származási helyén, Észak-Amerikában, többnyire negyvenes, középosztálybeli, sportos lelkületű hölgyek használnak gyermekszállítási és bevásárlási célokra.

Az amerikai marketingesek által előzetesen meghatározott célcsoport csak a tengerentúlon igazolta az előzetes elvárásokat. Nyugat-Európában járva, a modell többnyire az átlagosnál magasabb szintű jólét szimbólumaként dübörgött az utakon. Itt, keleten, a híradások alapján a közvélemény egyszerűen csak gengszterautóként emlegette a Grand Cherokee-t. A hazai alvilág emblematikus alakjain (Pl.: Prisztás Józsefen) kívül a pénzvilág moguljai (Pl.: Princz Gábor) is preferálták a típust, de egy jóléti társadalomban bárki számára ajánlható téli használatra, aki a Sváb hegyhez hasonló domborzati körülmények között tengeti hétköznapjait.

 
   

A Csirke magas építésű, négykerékhajtású luxuskombi, ezért ostobaság lenne elvárni, hogy a terepjárók számára kijelölt feladatokat (vadászat, halászat, madarászat) tökéletesen teljesítse. Hazánkban a Grand Cherokee többnyire 5.200 köbcentiméteres, V8-as motorral fut, amelyhez - ha már lúd legyen kövér alapon - a Limited felszereltséget társítja a vásárlóközönség.

Az említett felszereltségi szint már magába foglalja mindazon kényelmi extrákat, melyektől egy tisztességtelenségben megfáradt "üzletember" is nyugtával dicsérheti a napot: automata váltó, digitális klímaberendézés, motoros ablakok és tükrök (ez utóbbiak természetesen fűthetőek), 7 különböző intenzitású programot magában rejtő ablaktörlő, a fényviszonyokat felismerő és szürkületkor működésbe lépő fényszórók, mindentudó fedélzeti számítógép, bőrkárpitozású, motoros mozgatású ülések és végül, de semmiképp sem utolsó sorban egy Infinity Gold típusú, tucatnyi, különböző helyen elrejtett hangsugárzót magában foglaló audiofil szintet közelítő akusztikai rendszer.

 
   

Hát igen. A zene. Lelkes híve vagyok az ABBA szórakoztató zenéjének, de akadtak pillanatok, amikor olyan részletekre lettem figyelmes a "Dancing Queen" és társainak már-már unalomig ismert klasszikusaiban, amelyeket húsz esztendő leforgása alatt sem sikerült felfedeznem. A jármű tökéletes zenei élményt nyújt, és a tervezők olyan stabilizátorral látták el a CD-lejátszót, hogy 80 kilométeres sebességgel makadám úton haladva sem ugrik a lemez. A rendszer a hangerő maximalizálásakor sem torzít.

Sajnos az Infinty Gold nyújtotta élvezetek némiképp háttérbe szorultak, amikor a 72.000 kilométernyi mérföldet futott autóban - két héttel a használatbavételt követően - egy szerény 280.000 forintos váltójavítás számláját voltam kénytelen kiegyenlíteni. Ennyit a márkakereskedő ismerősöm által előzetesen beígért garanciális feltételekről. A higgadt vezetés szükségszerűsége és a komfort igénye motiváltak, amikor ezt a típust választottam. Ebből következően a fordulatszámmérő mutatója a legritkább esetben kúszott 2.500 fölé - tehát a tőlem elvárható legnagyobb gondossággal kezeltem az autót.

 
   

A kíméletes bánásmód dacára a Csirke a megbízhatatlanság szimbólumává vált - fél év leforgása alatt három alkalommal kényszerültem trélerrel szállíttatni. Először mert a főtengelypozíciót érzékelő szenzor mondta fel a szolgálatot, másodszor és harmadszor pedig ugyanaz a hiba vetett gátat a higgadt tempójú indulásnak: az alapjárati motor (mert ebben ilyen is van) elégtelen működése. A márkaszervizként aposztrofált barkácsműhelynek csak másodszorra sikerült az alapjárati motor rakoncátlankodását megszüntetnie - ekkor döntöttek úgy, hogy a szerkezetet ki is cserélik, nemcsak kiporszívózzák. Időközben elérkezett a százezres nagyszervíz (immár az igazi márkaszervízben) és a sors arculcsapása egy 220.000 forintra rúgó szerviszámla képében hevert a munkafelvevő asztalán.

A fentiek mellett már eltörpültek azok a kellemetlen élmények, amiket a rend erői okoztak, sűrű és minden részletre kiterjedő közúti ellenőrzések alkalmával, melyek során az első kérdés foglalkozásomra, a második úticélomra, míg a harmadik az üzembentartó vállalkozás fő tevékenységére irányult. Lehet, hogy az ezidőtájt készült rendőrségi statisztikák eredményei egyszer még kedvező fordulatot hoznak a holtpontra jutott olajbizottsági viszgálatban is.

 
   

Ezek után már csak hab a tortán a nyugdíjas tempóval is 17 litert meghaladó átlagfogyasztás, a horrorisztikus szervizköltségek és a további élményként számbajövő biztosítási díjak. Tekintve, hogy az importőr korabeli árlistáján ez a típus 17,2 millióval terhelte a reménybeli vásárlók bankszámláját és három esztendős korában már 4,5 millióért megvásárolható volt - azt sem mondhatnám, hogy az értékálló autók közé tartozik.

A menettulajdonságokról annyit, hogy a karosszéria kanyarban bizonytalanul imbolyog, a fékezéskor tapasztalható bólintás pedig olyan mértékű, hogy a csomagtérben utazó, nyugodtabb vérmérsékletű labradorom több alkalommal önhibáján kívül megdöntötte a középtermetű kutyák magasugrócsúcsát. A parkolás közterületen veszélyes és napközben szinte lehetetlen, parkolóházakban pedig - a kocsiszekrény méreteiből adódóan - idegtépő és hosszadalmas feladat.

 
   

A túlkínálat kedvező hatással van a vételárra: már 3,5 millióért helyet foglalhatunk egy '94 körüli példányban. Szentimentális lelkületű hegylakóknak mérlegelendő alternatíva - képzeljük el, milyen felejthetetlen élmény lehet a fagyos téli estéken, a hótorlaszokon átszáguldva karácsonyi dallamokat dúdolni, miközben a pillanatnyi fogyasztás kijelzője épp egy valószínűtlennek ható 42 literes kortyot regisztrál egy kövérebb gázfröccs alkalmával.

Típusismertető: A Jeep Grand Cherokee a modellváltás előtti gyártási periódusban három féle felszereltségi változatban (Laredo, Limited és Orvis), háromféle motorral (4,0, 5,2 és 5,9) került forgalomba. A Laredo az alapfelszereltségű modell, a Limited típusjel a luxusváltozat, míg az Orvis kifejezetten horgászok számára készült, mivel alacsonyabb vízállás esetén gázlóképessége kielégítőnek mondható. A '97-es változtatás utáni modelleken a "Grand Cherokee" típusjelzés az első sárvédőkről az első ajtókra került át, valamint az enteriőr is modernizálódott.

 
   

Ismertebb konstrukciós hibák és típussajátosságok:
amennyiben a hátsó ajtók üvegfelületei és a hátsó szélvédő gyárilag sötétített, az autó észak-amerikai szürkeimportból származik. Ezesetben vásárlás előtt ajánlott gyakorlat a Transcar Nagykőrösi úti eredetiségvizsgálójának felkeresése, megelőzendő a későbbi csalódásokat. Ezek a modellek 120 mérföldes végsebességre vannak hitelesítve, tehát aki száguldozni akar inkább a grazi összeszerelésű darabok közül válogasson.
A tesztben említett főtengelypozíciót érzékelő szenzor és alapjárati motor esetében tapasztalt hibák - szakemberek állítása szerint - túlzás nélkül típushibáknak mondhatók. A használati értéken sokat ront a csomagtérben elhelyezett pótkerék és a hátsó ülések alatt rejtőző erősítőberendezés - ezek értékes területektől fosztják meg a hátamon a házam-mozgalom hazai reprezentánsait.

A konkurencia: A '94 és '97 között gyártott példányok beszerzési árán hét év körüli Toyota 4Runner, Nissan Terrano és Nissan Patrol is kapható. Ezek komfortfokozata messze elmarad a Grand Cherokee nyújtotta kényelemtől, viszont előnyük, hogy ritkán tartózkodnak trélerek rakterében és szerelőaknákon. A 3,5 - 4,5 millió közötti árkategóriában már egy vadonatúj Honda CRV lizingjébe is be lehet ugrani.
A '97 utáni modellek árszintjén (6,5 - 8,5 millió) már birtokbavehető két - lényegesen komolyabb - konkurens modell: a Toyota Landcruiser és a Mitshubishi Pajero. Mindkét típus vérbeli terepjáró és felszereltség dolgában sem múlja alul tesztünk főhősét. A megbízhatósági teszteken pedig legendásan teljesítenek. Végül, de semmiképp sem utolsó sorban ebben az árkategóriában már szóba jöhet a luxusterpjárók koronázatlan királya: a Mercedes-Benz G osztály, 463-as, polgári felhasználásra készült luxusmodellje. A múlt héten láttam is egy eladó fullextrás példányt, 6,5 millióért az egyik budai kereskedésben.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.