Hiába taposod, 85

Bemutató: Iveco Ecostralis

2011.05.15. 08:29 Módosítva: 2011.05.15. 10:53
Galériák (1)

Mint az összes haszongépjármű gyártó, az Iveco is erőteljes lépéseket tesz meg a egyre magasabb környezetvédelmi szabványok betartása érdekében. Alsóbb kategóriában elektromos és gázüzemű hajtásláncokat fejleszt, Berlinben például már több ECODaily Electric fut a Deutsche Post DHL színeiben. Így nem volt meglepő, hogy múlt év végén bemutatták az ECO család új tagját, az ECOStralist, és most eljutott hozzánk is.

Az új haszonjármű első ránézésre nem sokban különbözik a sima Stralistól. Aztán közelebbről megnézve tűnik fel a motort teljesítményét jelző szám alatt a kis ECO felirat, ami gazdaságosabb modellre utal. Na meg a bemutató modellen a gigantikus feliratok az oldalsó aerodinamikai elemeken. A járműben az új 460 lóerős motor dübörgött, statikus bemutató lévén sajnos többet nem tapasztalhattunk meg belőle. A technikai adatok szerint mindenesetre ezt a teljesítményt 1550 és 2100-as fordulat között adja le, a nyomatéka 2100 Nm, ami 1050-es fordulattól áll a rendelkezésünkre. Sík úton 85 km/h-nál 1209-et, 90 km/h-nál 1280-at forog. Ezenkívül lehet rendelni még 420 és 500 lóerős motorokkal is. Ezt a teljesítményt egy távolsági fuvarokra optimalizált 1:2,64 áttételű áttételen keresztül adja le a hátsó tengelyre.

Ami még rögtön feltűnt, az az Alcoa alufelni, amit egyébként Magyarországon gyártanak. Ez jelen esetben nem csak esztétikailag jó, hanem ellentétben egyes személyautós könnyűfém kerekekkel, ténylegesen akár 100 kg súlycsökkentést is jelenthet. A felniken persze csökkentett gördülési ellenállású gumik vannak, nyomásmérővel, aminek kijelzője a középkonzolon van. Ez nem örömhír a dohányos sofőröknek, hiszen a visszajelző pont a hamutál helyére kerül.

Az általam megnézett Active Space elnevezésű fülke a hosszútávú utakhoz való verzió, spoilerekkel együtt 3783 mm magas és 2250 mm hosszú. A beltér méreteiről nincs információm, de a 178 centimmel simán fel tudtam egyenesedni. A felső ágy 1940x784 mm, míg az alsó keskenyebb, de több mint két méter, így négykezes fuvarban a kövérebb sofőr mehet felülre, a hosszabb meg alulra. Lent egyébként nagyon változatosan hajtogatható az ágy, ki lehet hozni belőle asztalt vagy még egy ülést is, ha szükséges. Nem olyan formatervezett, mint a sofőr sportos légrugós ülése, de egy kis menet közbeni ebédhez pont be tudunk ülni az asztalka mellé. Az AS fülke tele van tárolórekeszekkel, a sofőr körül számos apróságot el tudunk helyezni kisebb nagyobb zsebekbe. A padláson nagyobb zárható rakodóhely van, míg az ágyak alá két kívülről is hozzáférhető szigetelt csomagtartót rejtettek.

A sofőrülésben kényelmesen elértem az összes kezelőszervet, köszönhetően, hogy a középső konzolt befordították a vezető felé. Az első körben itt találhatjuk a EuroTronic ZF 12 sebességes váltó kapcsolóit. Ha kézzel akarunk váltogatni, azt a kormányoszlopon lévő karral tudjuk megtenni. És itt lép közbe leginkább észrevehetően az ECOStralis új vívmánya az iECO program. A kocsiban található ugyanis egy ECOSwitch becenévre hallgató kulcs, amit ha bekapcsolunk, üzemanyagtakarékos módba vált a kocsi. Ekkor a normál 90 helyett 85 km/h-ban korlátozza a maximális sebességet, ami nálunk okozhat majd némi dühöngést a kétsávos autópályákon az utolérő 90-nel menő kollégáknál. Persze a kulcs feltehetőleg az üzemeltetőnél lesz, és nem a sofőrnél.

A rendszer magasabb (5. fokozat felett) fokozatokban nyomatékot is korlátozza, össztömegtől függően, ami annyit tesz, hogy részterhelésnél is úgy viselkedik, mintha teljesen rakottan menne, korlátozás nélkül. Ekkor természetesen a kickdown funkciót is elfelejthetjük. Amit az ECO modell és az erősebb motor (500 LE) esetében amúgy is letilt az ECOFleet szoftver. Ez program a flottaüzemeltetőknek jöhet jól, ahol gyakran váltogatják a sofőröket, mivel az elindulást kivéve teljesen letiltja a manuális váltást, és egy optimalizált vezérléssel üzemel. Így nagyjából lehet tartani az egyenletes fogyasztási értékeket. Ezeknek lehet, hogy annyira nem fog örülni az öntudatos sofőr, annál inkább a többi segédletnek, mint például a radaros adaptív tempomat, ami sebesség és terhelés függvényében dinamikusan tudja változtatni a követési távolságot, vagy a visszagurulás-gátló rendszer.

A rendszer részeként rendelhető még folyamatos flottamenedzsment is, amivel optimalizálni lehet a szállításokat, így kevesebb lehet az üres fuvar, meg persze a külön utakon kószáló sofőr. Adott esetben akár a kocsi adatait, tachográfadatokat, hibakódokat is le lehet távolról tölteni, így baj esetén a szerviz gyorsabban és pontosabban tud reagálni.

Az Iveco a kocsiban lévő takarékossági funkciók mellett nagy súlyt helyez az oktatásra is, így már nálunk is lehet jelentkezni utánképzésre, amely megtanítja a sofőrnek az optimális vezetési stílust. Ezzel komoly, akár 10% feletti megtakarítás is elérhető adott esetben. Maga a rendszer a normál Stralishoz képest az Iveco tesztútvonalain 5-9% megtakarítást ért el, felépítménytől és útvonalhossztól függően.