Gyorsabb nem lett, de szebb se

Bemutató: VW Crafter, Caddy, T5

2011.06.15. 06:38

Mostanság igen erős a legészrevétlenebb fészlift mezőnye (Ducato, Traffic, Vivaro), amiben a Crafter jó esélyekkel indul. A haszonjárműves ráncfelvarrásroham a szigorodó környezetvédelmi normáknak köszönhető, és leginkább a motort érinti.

A teljesítmények nem változtak, csak a motor űrtartalma lett fél literrel kevesebb, 2 literesek lettek (80, 100 és 120 kW). Kivételként maradt a régi, 5 hengeres 130 lovas is, aminél AdBlue segítségével érték el az euro 5-öt. Az új motorok legnagyobb előnye az alacsonyabb károsanyag-kibocsátáson és a kisebb fogyasztáson kívül, hogy nem csökkent a nyomaték.

Az új motorokban BlueMotion technológiát alkalmaztak, ami elsősorban Start-Stop rendszert, ennek támogatására erősebb indítómotort és akkut, illetve visszatermelő fékrendszert jelent. Más bemutatókkal ellentétben itt kitértek arra, hogy a Crafter nem állítja le magát, ha hideg vagy nagyon meleg a motor, ha utánfutó van rákötve, vagy ha hegymenetben vagyunk.

Külsőleg elölről látszik a változás, összeolvadt a hűtőmaszk a lámpával, amúgy pont olyan, mint a régi. Belsőleg még mindig erősen a testvérmárka Sprinter köszön vissza, a klasszikus Mercedes tempomatkarral és rádióval. Bár a tesztelt változatokban nem volt az oly kedvelt légrugós ülés, de a menetkomfortra nem lehetett panaszom.

Az általam vezetett modellek egyikében se volt zavaró a motorhang, akár hosszabb távon is el lehet viselni, bár egy Magyarország–Portugália fuvarra nem ez a legideálisabb választás. Az irányíthatóságra nem volt panasz, bár ha már hátsókerekes, lehetett volna kisebb a fordulóköre. A váltó nagyon könnyen kapcsolható és pontos volt, jól vette a fordulatot, akár kettesből is könnyedén indult.

Az új Craftert háromféle tengelytávval (3250, 3665 és 4325 mm), négyféle hosszal (5240, 5905, 6940 és 7340 mm) és háromféle magassággal (2415, 2705 és 2940 mm) lehet rendelni. Terhelhetőségük az 1,1 tonnától a 2,8 tonnáig terjed, de ekkor a jármű már másfél tonnával túllépte a B kategóriát. A raktér űrtartalma 7,5 m³-től 17 m³-ig terjed, amivel nem marad el versenytársai mellett. Az új modellnek az importőr még nem tudta az árát megmondani.

Nyugdíjasklub Skanörben

Kicsit elkószáltunk tesztelés közben a tengerparton és összefutottunk egy csomó amerikai kabrióval Skanör hangulatos kikötőjében. Tulajdonosok sehol, így gyorsan végigfotóztuk őket, magunkba vacogva megtekintettük a 10 fokos vízbe ugráló helyi erőket majd távoztunk. Később visszatértünk a helyszínre és éppen sikerült elkapni a távozóban lévő konvojt. Ekkor derült ki, hogy akár az első tulajdonosaik is lehettek a nem túl fiatal kocsiknak sofőrjeik, mivel szemmel láthatóan egyik vezető sem lehetett fiatalabb 60 évnél. Azóta is azon gondolkodunk, vajon a helyi nyugdíjasklub kirándult egy kicsit?

Távoztában persze jó szokás szerint ők is nyomták a kürtöt. Az egyik tehénbőgés effekt olyan jól sikerült, hogy az oldalt legelésző csorda egy marhaként kezdett el rohanni a kocsi felé, csak a közben lévő csatorna fékezte meg őket.

A VW érezhette, hogy erre nehéz egynapos bemutatót szervezni, így felvonultattak még pár kisebb VW teherautót. A környezetvédelem jegyében kipróbálhattuk a nálunk is hamarosan kapható LPG-s Caddyt. Próbálgattuk a GAS feliratú kapcsolót, de elsőre csak figyelmeztetést kaptunk, hogy nem kapcsolhatjuk, és olvasgassuk a kézikönyvet. Ebből kiderült, hogy még hideg a motor, amiről egyébként semmi visszajelzés nincsen, hiszen a műszerfalon a hőmérő helyére költözött a gáztartály üzemanyagmérője.

Amikor már átkapcsolt, semmi különbséget nem éreztünk a gyorsulás és a motorhang terén, akárcsak CNG-s társánál. A földgázas modellben egyébként adózási és környezetvédelmi okokból 15 literes benzintank van, így a jelzőnek majdnem a fele piros sáv. Itt hiányzik az átkapcsoló is, a rendszer magától dönti el, éppen mivel menjünk. Ezt a modellt a magyar CNG kúthálózat hiánya miatt nálunk egyelőre nem forgalmazzák.

Pár T5-t is felvonultattak, persze BlueMotion technológiával, ami technikailag hasonló a Crafteréhez. Volt egy kakukktojás, amit főképp az orosz piacon kívánnak értékesíteni, akik egyébként a Multivan legnagyobb vásárlói, így került a tesztsorba a 2 literes, 200 lóerős TSI. Ugyanis keletre a benzines változatok fogynak egyelőre, persze abból is a legdrágább modell, végigikszelt extralistával. Persze, ha nem érdekelne a fogyasztás meg az ára, nekem is ez kéne leginkább.