Végre egy hasznos autó

Teszt: Citroën Berlingo Electric - 2014.

2014.06.25. 06:25 Módosítva: 2014-06-25 07:08:46
Miután végigpróbáltuk a jelenleg Európában kapható villanyautókat az egész kis teherautótól a luxussportkocsiig, a véletlen a kezeim közé sodorta a légfeltűnésmentesebb, egyben leghasznosabb megoldást. Ez pedig az egész nagy múlttal rendelkező Citroën Berlingo Electric.

Bár a Goupil G3-as se rossz, de az tényleg leginkább arra alkalmas, mint egy Multicar, vagyis parkfentartás, miegymás. Viszont ez egy teljes értékű puttonyos kisteher, kis kompromisszummal.

Ha a matricák nem lennének, csak a hang nélküli suhanás utalna arra, itt valami hiányzik. Rutinos rókák pedig parkoló autónál is gyanakodhatnának, hogy a kocsi jobb első sárvédőívén nem szokott tanknyílás lenni. Ez egyébként a normál töltő csatlakozóját rejti, a gyorstöltő bejárata az eredeti tanksapka helyére került.

Sofőrként álló helyzetben legfeljebb a szokatlan műszerfal tűnhet fel, utaskánt a legtöbben a körkapcsolós váltótekerentyűn akadtak fenn, de csak mert még nem találkoztak a robotizált váltós modellel, amiben pont ugyanez a kezelőszerv van. Viszont ez nem bólogat, D-be teszem, és huss!

Aki még nem vezetett villanyautót, el se tudja képzelni, milyen jó érzés a gyakorlatilag 0-tól rendelkezésre álló maximális nyomaték. Ami jelen esetben 200 Nm, ez gyakorlatilag egy kétliteres szívó benzines motorénak felel meg. Törvénytelen vigyort csalt az arcomra, ahogy hangtalanul kilőttem a zöldre váltó lámpáknál.

A másik tulajdonsága, amit nagyon megszoktam, az erős motorfék. Ekkor persze vissza is termel. Viszont annyira megfogja a kocsit, hogy például egy átlagos lejtőn, mint a Zöldlomb utca – Szépvölgyi út, még nyomni kell a gáz- vagyis a menetpedált. Teljesen megszoktam, hogy csak végső estben lépek rá a fékre, így amikor átültem a C 220 CDI-be, kis híján átmentem az előttem levő lassuló kocsin. Valószínűleg nem a fékbetét lesz a leggyakrabban cserélendő alkatrész.

Autóúton, autópályán már nem olyan virgonc, a hivatalos végsebesség 110, ezt korlátozással érik el, mert a sebességmérő odaszegeződött 115 körülre és se klímával, se klíma nélkül nem volt hajlandó mozdulni. Jó eséllyel tudna többet is, de nincs sok értelme, ilyenkor már nagyon eszi az energiát, ez abszolút városi szaladgálásra való.

Mint kisteherautó, ideális. Pont a Totalcar Pályanap előkészületeire esett be a jármű, ki is használtuk rendesen. Volt matricáért szaladgálás, zászlók és alkatrészeik összeszedése a délutáni csúcsban az Örs vezér tere mellől, bónuszként még a nagy nap hajnalán az új TC-s pólókat is el kellett hozni. Aztán kisuhantam vele a Hungaroringre (M0-Fót-Mogyoród), ahol még volt bőséges szaladgálás helyben, amíg minden a helyére került.

Mindezt úgy, ahogy egy rendes autóval is mentem volna, sehol nem képeztem szüttyögő útakadályt. És persze a Ring kihalt útjain kicsit oda is léptem neki, de még így is több mint 50%-os volt az akksi, mire visszaértem a Flórián térre este. Ez jól hangzik, csak azért volt gond, mert másnap ki akartam próbálni, hogyan csináljunk házi range extendert.

A tökéletes szimulációhoz nem túl jó, ha az autó azt mondja, hogy még mehetsz 75 km-t. Mit tehettünk, másnap kénytelen voltam minden zöld lámpánál kilőve lemeríteni. Végül sikerült kivillantani a szegénységjelzőt, a kocsit 9 km-rel állítottam le.

Az aggregátor egy Honda eu20i lett, ami már elég teljesítménnyel rendelkezik, de még fel tudjuk emelni. Nem mellesleg nagyon halk. Ez nem volt mellékes kérdés, mivel a kísérlet helyszíne a Sziget iroda udvara volt, bónuszként az épp zajló Gyerekszigettel (ezúton is köszi, Házi ;). Így fordulhatott elő, hogy míg berántottuk az áramfejlesztőt, a fal másik oldalán épp Halász Judit hergelte a gyerekeket.

Az előkészületek közben kiürítettük az aggregátor tankját, és kimértünk pontosan egy liter benzint. Bedugtam a töltőt, berántottuk a gépet, és hamarosan felpörgött a motor, jelezve a terhelést. Ekkor némi szabad foglalkozás kezdődött, amit a lelkesen segítő József saját, egy generációval régebbi Berlingójának polírozásával töltött. Közeledve az egy órához, az izgalom tetőfokára hágott, amikor a Honda a végsőket hörögve leállt. A kocsi számítógépe szerint közel egy óra alatt elpöfögve egy liter benzint, 9 km-t töltött vissza.

A következtetés, hogy vész esetén, ha épp van nálunk egy kanna benzin és aggregátor, meg tudjuk nyújtani a hatótávot. Bár nem a leggazdaságosabb megoldás, és ha kicsit gyakrabban lennének gyorstöltő-kutak, ez meg sem fordult volna a fejemben.

Apropó, töltőkút. Ha nem is gyorstöltő, mit például az Istenhegyi úton, csak olyan közepesen gyors töltő nőtt ide a Flórián üzletház parkolójába is. Amivel egy apró probléma van, fizetős. Kérdésemre, hogy miért éppen oda rakták, a következőt válaszolta az Elmű:

Töltőoszlopaink teljesítménye két e-autó egyidejű, 3 fázisú, fázisonként 36 A áramerősségű töltését teszi lehetővé. Ezzel a csatlakozókként 22-22 kW teljesítménnyel egy szokásos kapacitású akkumulátorral szerelt e-autót egy óra alatt teljesen lemerült állapotából is 100%-ra lehet tölteni. A Flórián téri fizetős parkolóban való parkolás 1,5 óra hosszan díjmentes, ezalatt az időtartam alatt biztonsággal megtankolható egy e-autó. Természetesen azon a kúton is, ahogy a többi Társaságunk által üzemeltetett ponton, ingyenes az e-tankolás. Itt említem meg azt is, hogy a Fővárossal való megállapodásunk alapján a többi töltőponton is csak a töltés idejére engedélyezett a díjmentes parkolás.

Ez mondjuk jó hír, bár ettől függetlenül eléggé riasztó a sorompóval elzárt területen szomorkodó, a főútról semmilyen módon nem látható oszlop. Nem mellesleg a többi ott parkoló autós se lehet túl boldog attól, hogy hirtelen két parkolóhely is elveszett, de eddig még tiszteletben tartották a tiltást. Ígéretes kezdeményezés, információim szerint már 20 töltőhelyet telepítettek, de az igazi megoldás a jelenlegi helyzetben a kutakra telepített valódi gyorstöltő lenne. Mondjuk átlag 50 km-ként egy, és máris elmúlna a hatótáv-para.

A jelenleg telepített oszlopok többségével az a másik gond, hogy még egy kábelt kell magunkkal hurcolnunk, hiszen csak a gyárilag adott sima 230-as hálózatra tud csatlakozni. A gyorsabb töltésre alkalmas (Type 2-es szabványú) kábelt külön kell megvenni az autónkhoz, elég sokba kerül. Ez a Citroënre jellemző probléma, a Népítéletben egy Leaf-tulajdonos is belebotlott ebbe, így derült ki, persze itt is megvan az utángyártó kisipar, ahonnan fele-harmadáron tudjuk megrendelni az autónkhoz valót. Mondjuk a nem gyári kábellel való töltés közbeni meglepetésekre jó eséllyel már nem vonatkozik a garancia, és az itt jobban fáj, mint egy telefon esetében.

Az rövid kasznis ára nettó 7,7, bruttó 9,8 millió forint. A legerősebb hagyományos Berlingo bruttó 5 millió, így kis híján kétszeres áron jutunk hozzá a jelenleg. Bármennyire is hasznos lenne egy ilyen elektromos dobozos a városban, amíg nincs nálunk rendes támogatás, nem lesz túl nagy a vásárlókedv. Pedig nagyon jó kis teherautó.

   Citroen Berlingo Electric L1 Renault Kangoo Z.E. Citroen Berlingo Furgon Hdi 75 L1
           
külső méretek (mm)         
hossz 4380 4282 4380
szélesség 1810 1829 1810
magasság 1862 1805 1801
tengelytáv 2728 2697 2728
           
saját tömeg (kg) 1530 1426 1310
gyári hatótáv 170 170   
           
raktér méret (mm)         
magasság 1200 1251 1200
hossz 1800 1731 1800
szélesség 1500 1218 1620
kerékdobok között 1230 1041 1230
           
terhelhetőség (kg) 695 650 700

Totalcar értékelés - Citroën Berlingo Electric District L1 - 2014

Nagyon élvezetes teherautó, bármikor elfogadnám, minden hátrányával együtt.

Népítélet - Citroën Berlingo