Ez már nem rohad?

Bemutató: VW Crafter - 2017.

2017.05.28. 00:02
„Ha egy furgonról tudni szeretnéd, mikor jelent meg, nézd meg a hátulján, mikori a IVOTY (International Van of The Year) matrica.”

Az új Crafterrel már fél éve találkozhattunk, most a hazai bemutatónak érkezett el az ideje. A Zsámbék melletti tesztpályán minden adott volt, hogy a millió biztonsági kütyüt kipróbálhassuk.

Előtte persze át kellett esni a kötelező agymosáson, ahol megtudhattuk, hogy teljesen új. És ez kivételesen nem mese, hiszen szakítottak a Sprinter-alapú modellel – remélhetőleg a rozsdásodási hajlammal is.

A bemutatásra szánt autók hasonló méretűek, de motorikusan vegyesek voltak, 103-tól 177 lóerőig válogathattunk. Az átadás pillanatában nem tudtuk, melyikben van tesztsúly, míg a kollégáknál a jávorszarvasteszt második kanyarjában a kicsit nagyvonalúan rögzített raklap citromillatú ablakmosó nagy dübbenéssel nem jelezte létét. Így nem volt túl kiegyenlített a verseny, hiszen náluk például a gyengébb motorosban volt a teher.

A szerkesztőségből én vagyok az egyetlen, aki nem volt még rántópadon, de lehet, hogy nem egy 7 méter közeli, 2,5 méter magas járművel kellett volna elvesztenem a rántópad-szüzességem. Szegény fotóslánynak okoztam némi izgalmat, amikor látta maga felé közeledni a gigantikus VW jelvényt. Egyébként a különböző csúszós, lejtős utakon kiderült, a számtalan sokbetűs segéd rendesen megdolgozik a pénzéért.

Tényleg rendesen telenyomták extrákkal, mert gyakorlatilag a személyautó VW-kben létező összes segéd megjelent a haszonjárműben. Bár az oldalszél-asszisztens, vagy a holttérbe érkező autókat jelző asszisztens már korábban is létezett, de most megjött az adaptív tempomat, ráfutásgátló és fáradtságfigyelő is, ami a hosszú távú fuvarozásnál életeket menthet.

Míg az Amarok már csak V6-os motorral kapható, az (Európában) legnagyobb VW csak 2 literes TDI-vel. Abból is három teljesítményt rendelhetünk, a korábban említett 140 és 177 lóerős mellett megmaradt a 102 lóerős változat is. Állítólag sokat hezitáltak, legyen vagy sem, de mivel a hazai, főként fővárosi szállítócégek előszeretettel választják a konstrukciót, maradt. Persze a cégeknél nem feltétlenül a kevéssé túlhúzott motor, mint inkább az a döntő, hogy ez van az árlista alján.

Az új motorok mellé már alapcsomagban kapjuk a start-stopot, és sajnálatos módon csak Adblue segítségével tudták elérni az Euro6-os szintet, így arra sem árt figyelni, hogy az el ne fogyjon. Érdekesség, hogy gyárilag lehet hozzá rendelni mellékhajtást, vagy kompresszort a hűtős felépítményhez.

A hajtásban nem sok izgalom várható, fronthajtás, hátsókerékhajtás (hosszmotorral) és 4x4 (4Motion néven, csak a legerősebb motorral). Terhelhetőségben a 3 tonnától egészen a 5,5 tonnáig nyújtózkodhatunk, a komolyabb terhelhetőségű hátsókerekeseknél akár dupla kerékkel.

Belül a szabvány VW-műszerfal és kezelőszervek fogadnak. Itt is megjelentek a személyautós dolgok, mint például a két, illetve busz kivitelnél a háromzónás klíma. Végtelen tárolóhelytengert találtunk, főképp az ülések alatt, bár a Doka (duplakabinos kivitel) verzió hátsó ülése alatti tárolóhelybe lényegesen kisebb résen át tudunk bepakolni, mint mondjuk az 1991-es LT-be. Cserébe itt már a bal oldalon is van ajtó hátul.

Pohár- és italtartóba sincs hiány, régi szokás szerint a középső ülés háttámlája is szolgálhat lehajtva asztalkaként. Az egyetlen, amit nem teljesen értek, és már a Citroën Jumpynál se értettem, miért rakják némelyik pohártartót gyakorlatilag a szélvédő alá. Egyfelől kicsit olyan, mintha a marketingesek kitalálták volna, kell a kocsiba minimum 6 pohártartó, és a mérnökök a végén csak ott találtak neki helyet. Másfelől, hacsak nem kávét teszünk oda, a szélvédő alatt csodálatosan felmelegszik, plusz alig érjük el. Szerencsére azért kézközelben is akad helye a palackunknak, poharunknak. 

Nem mondhatni, hogy ne haladnának a korral: a kütyüinket egyfelől a műszerfal tetején lévő USB-be és szivargyújtóba dughatjuk, ráadásul a sofőrülés alatt találunk egy 300 wattos(!) 230V-os konnektort is.  A nagy bónusz, legalábbis nekem, hogy a raktérvilágítást elölről is kapcsolhatjuk. Jó-jó, tudom, volt már ilyen a T4-ben is, valahogy mégsem terjedt el.  

A dobozban négy ledes lámpacsoportot is találunk, de nem sikerült eltalálni a színhőmérsékletet, így én ha gyakran kellene éjjel rakodnom, kicserélném valami szembarátabbra. Ráadásul a fényerejük se túl izmos. A raktérben amúgy számtalan luk várja a felépítménygyártókat, hogy belemezelhessék, bepolcozhassák a dobozt. És, bár a bemutató darabok mindegyikében be volt falazva a sofőr feletti rész, kérhető oda is tárolóhely.

A manőverezéshez a parkolóradaron kívül lehet kérni tolatókamerát, sőt a Trailer Assistnak nevezett cuccot, amivel a kamerán a tükörirányító gombokkal beállítva magától beparkolja az utánfutót a kocsi. Csak arra kell közben vigyázni, hogy utánfutó mögé nem lát, tehát ha valami volt mögötte, vagy az ívben, azt simán eltapossa.

Fronthajtású Crafter méretek

   L3H2 L3H3 L4H3 L4H4 L5H3 L5H4
Raktér méretek                  
Térfogat (m3) 9,9 11,3 14,4 16,1 16,4 18,4
Hossz (mm) 3450 3450 4300 4300 4855 4855
teljes szélesség (mm) 1832 1832 1832 1832 1832 1832
szélesség a kerékdoboknál (mm) 1380 1380 1380 1380 1380 1380
magasság (mm) 1726 1961 1961 2189 1961 2196
rakodási magasság (mm) 570 570 570 570 570 570
Külső méretek                  
Hossz (mm) 5986 5986 6836 6836 7391 7391
Magasság (mm) 2355 2590 2590 2798 2590 2798
szélesség (mm) 2040 2040 2040 2040 2040 2040