A dolgozó népet szolgálom

2004.08.18. 09:20
Félnivalója van? Nem szeretne közfeltűnést kelteni vadonatúj autójával? Eddig a legjobban tette, ha vásárolt egy kisáruszállítót. Ha továbbra is úgy érezte, mindenki Önt figyeli, választhatta dobozosát fehér színben. Ilyenkor garantált volt, hogy autójával csak mint tudatküszöbinger marad meg közlekedőtársai emlékezetében. De most itt az új Caddy és már senki sem mehet biztosra.
csik.jpg

Kívülről, - mint mostanában az összes Volkswagen - mintha nőtt volna valamelyest a Caddy. Rögtön feltűnik, hogy a korábbi íves, lépten-nyomon megtörő felületek helyett óriási síkokat használtak a doboz megépítésére. Ezzel együtt mégsem kizárólag a kevésbé tagolt forma miatt tűnik nagyobbnak az autó. A tervezők mind kívülről, mind belülről szakítottak a dobozos Polo kényszerképzetével és egy teljesen új, minden márkatárstól elkülönülő egyéniséggel rendelkező - már ha egy kisáruszállítónál lehet ilyenről beszélni -, korábbi kategóriájából fölfelé lépő autót alkottak.

Bár első lámpái a Touran leegyszerűsített fényszóróinak tűnnek, az óriási lökhárító, a meredeken döntött hűtőmaszk íveit folytató motorháztető, majd a formát megismétlő szélvédő és tetővonal igazán egyéni, semmivel össze nem téveszthető oldalnézetet biztosít a Caddynek. Az utastérajtó hátsó vonalától aztán a korábban említett, kitűnő, sík reklámhordozó felületek következnek. Ezeken, de főleg a baloldalon hosszabb szövegek is könnyen elférnek, annál is inkább, mivel az összefüggő felületet - Premier felszereltség mellett -, még ha akarnánk sem tudnánk megtörni egy tolóajtóval.

Ha már Premiernél és tolóajtónál tartunk, ebben a bűvös párosításban fedezhető fel a Volkswagen érdekes árképzési módszere. A Caddy 2,0 SDI és az 2,0 SDI Premier között ugyanis csak bruttó 366 250 forint a diferencia, semmi több. Még felszereltségükben is egyeznek. Tehát ugyanazt az autót megkaphatjuk nettó 2 500 000 vagy 2 793 000 forintért is. De akkor vajon mit rejt az árkülönbség? Nem magától értetődő módon az opciós lista növekedését.

Míg a Premierhez a rádión, a mechanikus klímán, az állítható magasságú vezetőülésen és a különböző fényezéseken kívül semmit sem kaphatunk, addig drágább társához az utasoldali légzsáktól a tempomaton keresztül egészen a fényszórómosóig némi plusz pénzért minden a rendelkezésünkre áll. Persze hívhatjuk ezt úgy is, hogy az alapfelszereltséget adják olcsóbban, de aki csak egy baloldali tolóajtót akar, annak ez a nettó 85 000 forint mellé még 293 000 forintjába kerül.

De ha úgy dönt, lemond erről, két és fél millió forintért kaphat a dobozos Caddyhez a legújabb fejlesztésű 2,0 literes PD blokkból, turbó nélkül, 70 lóerővel. Bár ez a 70 lóerő és a hozzá tartozó 140 Nm maximális forgatónyomaték így leírva kevésnek tűnhet, senki se ítéljen túl hamar. Igaz, ezt az 1,4-es 16 szelepes benzinmotor is túlszárnyalja, és nyomatékcsúcsának értéke sem marad el sokkal, ráadásul gyorsabb, rugalmasabb és nem utolsó sorban olcsóbb is. Mégis van, ami miatt a dízelt választanám.

Áruszállításnál nagy előny lapos nyomatékgörbe, ami már 1500 percenkénti fordulat körül biztosítja a 120 Nm fölötti nyomatékot - ezt az értéket a benzines csak 2500 fölött tudja -, emellett a gazdaságosabb és nagyobb dízel-flottával rendelkező cégnél a homogénebb üzemeltetés sem elhanyagolható tényező. Az árkülönbség ráadásul a kisáruszállító változatnál csak bruttó 265 000 forint, míg a Kombinál - újabb árképzési anomáliaként - 600 000 forintot kérnek a gázolajosításért. És álljon itt még egy érdekesség. A hivatalos árlista szerint dobozzal az 1,6-os benzines bruttó 3 750 forinttal drágább, mint a 2,0 SDI. Ezzel szemben a Kombi változatnál ugyanez 235 000 forint, de az SDI javára. Ki érti ezt?

 
  Volkswagen Caddy árak
 
   
  Dobozos   (nettó forint)
1,4 16V Premier 2 386 000
1,4 16V 2 581 000
1,6 2 796 000
2,0 SDi Premier 2 500 000
2,0 SDi 2 793 000
  2,0 SDi tesztautó   3 525 300
1,9 PD TDi 3 191 000
  Kombi   (bruttó forint)
1,4 16V Premier 3 418 000
1,4 16V 3 698 000
1,6 4 063 000
2,0 SDi 4 298 000
1,9 PD TDi 4 796 000

Az új dízelmotor a valóságban is hozza a papírforma szerint elvárt dinamikát. A kipróbált autó gázadásra lassan de biztosan megindult, majd ezt a vehemenciát egészen 4000-es percenkénti fordulatig megtartotta. A turbó hiánya igazából csak emelkedőkön és hirtelen gyorsításnál feltűnő, egyébként szinte észre sem venni a különbséget. Ha a rövid fokozatok közt időben és gyorsan kapcsolgatunk könnyen elkerülhető a látványos elerőtlenedés. A gyakori, gyors és pontos váltásokban a Volkswagentől már megszokott, igazán kitűnő váltó is segítségünkre van, és a hozzá kapcsolt, az utastérbe helyezett karra sem lehet panasz. Nem túl hosszú, esztétikus bot ágaskodik a fülke közepén.