2003.04.25. 09:50
Miért Transit a Transit Connect amikor Tourneo? Miért van, hogy az új Ford félszerzete - a már-már történelmi - Transit nevet kapta, miközben az emblémán kívül szinte semmi sem egyezik névrokonával?

 
 

A megoldás egyszerűbb mint gondolnák. A klasszikus Ford Transit harminchárom év tapasztalatával háta mögött a középkategóriájú áruszállítók elismert tagja. A 2001-ben elért év áruszállító díja sehol sincs Horgászguru barátom Transit rajongásához, amikor is képes a hét közben szorgalmasan dolgozó Transittal az ismeretlen ingoványnak indulni újabb titkos horgászhelyek felkutatása végett.

 
   
   

A teljesen új tervezésű Ford kisárusszállító kialakításakor fő szempont a nagyobb testvér alacsony üzemeltetési költségének, megbízhatóságának és egyéb pozitív tulajdonságainak átöröklése volt. A belépő jóra sikerült. Tavaly decemberben a Ford Transit Connect megnyerte a "2003-as Európai Év Haszongépjárműve" díjat, úgy, hogy a 20 tagú szervezet a lehetséges 140 pontból 126-ot ítélt az új Fordnak. A beavatás megtörtént, a Connect is megérdemli a Transit nevet.

 
   
 

Az azonnali elismerés nem véletlen, a Connect haszongépjárműnek született. Nem valami szamélyautó alapokra húzott puttonyos, hanem igazi egyedi tervezés. A már említett Transitos tapasztalatok felhasználásával készült, mégis alapjaiban személyautós viselkedésű. A belső tér, a futómű, a dinamika mind kellemes benyomást tett.

 
   
   

Hogy valami azért megkülönböztesse a komolyabb felszereltséget, a Ford a Tourneo nevet adta a személyautósabb kialakításnak. A Tourneo személyszállításra termett, hátsó üléssorral, mindkét oldalon tolóajtóval, és választható erősebb motorral.

 
   
 

Tehát a Transit Tourneo is, de a Tourneo nem Transit, mert csak a Transit Connect Tourneo. Pontosabban Tourneo Connect. De csak akkor, ha más a felszereltség. Értik.
Világos, nem?
A Ford Tourneo Connect praktikus és gazdaságos megoldás, mert kulizhatunk vele, de a gyereket is el lehet vinni az oviba. Ráadásul a nagyobb frissen jogosítványhoz jutott gyermekünk is használhatja, mert a mélynyomó kiválóan elfér a palántás ládák mellett.

 
   
   

A biztonságról ABS, oldalvédelem, előfeszítős övek, kétfokozatú vezetőlégzsák, opcióként vásárolható utas- és oldallégzsák gondoskodik. Az utascella (gyönyörű szó) megfelel minden ütközésbiztonsági előírásnak.





 
   
 

A Tourneo Connect rövid és hosszú tengelytávval, alacsony és magas tetővel, öt üléssel készül. A Transit Connect kérhető hosszú tengelytávú, magas tetős, illetve rövid tengelytávú, normál tetős változatban. Az első az egy tonna alatti, míg az utóbbi a kishaszongépjárművek kategóriájába tartozik. A vásárlók az 1,8 literes, 75 LE-s dízel, vagy 90 LE-s TDCi (második generációs, közös nyomócsöves turbó dízel), illetve az 1,8 literes, 115 LE-s benzines motor között választhatnak. Az 1,8 TDCi motort próbáltam csak. A 90 LE/66kW 220Nm/1700/perc nem taposta ki magunk alól a Pilist, de kellemes haladást tett lehetővé. Érdekes hogy a benzines változat rendelhető gyárilag átalakított gázüzemű kivitelben is.

 
   
   

A már említett Horgászguru barátom aktuális Transitjaiba minden alkalommal polcokat kellett kendácsolni. Ha valaki csinált már ilyet, akkor igazán örömmel veszi a Connect figyelmességét, hogy menetes furatokat alakítottak ki a raktér különböző pontjain, megkönnyítve a barkácsolók munkáját. Különböző elválasztó falak, oldalsó tolóajtók, síkba hajtható utasülés, rugalmasan variálható rakodótér, s teherrögzítő fülecskék állnak rendelkezésére, lehetőséget biztosítva az egyéni kialakításoknak.

 
   
 

A Pilisben egy eltévedéssel megnyújtott közel százötven kilométeres tesztvezetés alatt a konkurens magazin ( vezess.hu) kollégájával próbáltuk a Tourneo Connect és a Transit Connect menettulajdonságait. A rövid túra alatt igazi véleményt nem formálhatok, de az első benyomások igazán pozitívak.
Vegyük úgy, hogy le sem írtam, hogy MacPherson az első futómű, mert mi lenne más. Hátul laprugó, stabilizátorral, ahogy egy kisáruszállítóhoz illik. Elöl 278 mm átmérőjű 24 mm vastag hűtött féktárcsát találunk, hátulra viszont csak 228 mm-es dobfék jutott. A tesztautókat üresen próbáltuk úgyhogy igazi fékhatásmérésről nem tudok beszámolni. Hivatalosan minden EU követelményt túlteljesít.

 
   
   

Szerencsére ma már egyre fontosabb, hogy a sofőr is jól érezze magát munkahelyén. A munkát megkönnyítendő rakodó polcok, rekeszek, vannak gazdagon. A zárható kesztyűtartóba A4 méretű dosszié vagy egy hordozható számítógép is elfér. A hat irányba állítható székek kényelmesek, a volán magassága és a távolsága is állítható. A tágas beltér kellemesen hat a közérzetre nincs a nyomasztó furgonérzés, amikor a személyautószerű járműben az ülés mögötti elválasztóval nehezedik az emberre.

 
   
 

Ami azonnal feltűnt, hogy semmi nyiszogás semmi zörgés. A belső tér alkatrészei olcsó anyagok, de rendesen összerakva. Az autó a törökországi Ford Otosan Haszongépjármű központban Isztambultól 80 kilométerre, keletre Kocaeliben az Izmit öböl közelében készül. A gyár a török autóipar legnagyobb beruházása volt.

A fuvarosnak fontos szempont lehet a védelem. A kilincsbe integrált zárak, az ajtó belsejében futó védett zárhuzalok, a Ford PATR inditásgátló rendszere, a zárható motorháztető és még rengeteg biztonsági megoldás akadályozza az idegenkezűséget. Még a padlólemez alatti pótkerék leeresztő csigáját is lemez védi.

 
   
   

A Transit Connect kétéves, kilométermegkötés nélküli gyári garanciával és tízéves korrózió-garanciával kerül forgalomba.

 
  Árak:
 
 
  Ford Transit Connect:      
Rövid tengelytávú modellek:      
SWS Van 1,8 115LE 2399000 Ft
SWS Van 1,8 TDI 75LE 2559000 Ft
SWS Van 1,8 TDCi 90LE 2699000 Ft
Hosszú tengelytávú modellek:      
LWB Van 1,8 TDI 75LE 2950000 Ft
LWS Van 1,8 TDCi 90LE 3100000 Ft
  Ford Tourneo Connect:      
Rövid tengelytávú modellek      
SWB Kombi/Base 1,8 115LE 3623750 Ft
SWB Kombi/Comfort 1,8 115LE 3762500 Ft
SWB Kombi/Comfort 1,8 TDCi 90LE 4200000 Ft
Hosszú tengelytávú modellek:      
SWB Kombi/Base 1,8 115LE 4137500 Ft
SWB Kombi/Comfort 1,8 115LE 4275000 Ft
SWB Kombi/Comfort 1,8 TDCi 90LE 4500000 Ft