Rendes szerszám

Teszt: Fiat Dobló Cargo 1.9 DS ASP SX

2001.10.27. 07:49

Ocsmány dolog, ha az újságíró tesztautóval próbálja megoldani saját közlekedési gondjait, de még ocsmányabb, amikor speciálisan egyetlen feladatra igényel tesztautót. Én elzárkózom az ilyesmitől, de mit tegyek, ha véletlenül... éppen pont akkor kellett költöznöm, amikor a Fiat Dobló a szerkesztőségünkbe érkezett. Íme itt a nagyszerű alkalom egy kisáruszállító megmérettetésére.

"Kezelhető mint egy compact egyterű, tágas mint egy kombi, erőteljes mint egy off-road... Ti melyik FIAT DOBLÓVAL szeretnétek ma leginkább bulizni? "- kérdik a fiat oldalán. Mi a Dízel Cargót próbáltuk ki.

 
   
   

Szemből, töpszli orrával, a sarkokra került fényvetőkkel és az óriási hűtőmaszkkal veterános hangulatú. Ezzel már be is lopta magát a szívembe. Sajnos itt látható az első csúf megoldás is: A klímahűtőt tartó ronda fülek nagyon látható helyre kerültek, elrontva az összképet. Én biztos ezek feketére fényezésével kezdeném.

 
   
 

Tesztautónkban 1.9 literes 46 kW-os, 63 lóerős szívódízel motor volt, ami nem egészen 21 másodperc alatt gyorsítja százra az 1210 kilogramm súlyú Fiatot. Ne feledjük, a Dobló Cargo kisáruszállító, ne várjunk túl sokat a dinamikától. Inkább gondoljuk meg kétszer, hogy visszaérünk-e az előzésből, és ne ragadjunk le a motornál, mert a fogyasztáson kívül tényleg nem sok jót tudnék mondani róla. Megpakolva, vegyes használatban, tesztelve a végsebességet - ami a tisztességes 140 km/óra - 8.6 liter/100 km volt.

 
   
   

Az utastérrel más a helyzet. Lassan véget ér a kettéfűrészelt autók ideje. A széria személyautók mögé akasztott puttonyt felváltja az új forma, amit eredetileg is áruszállítónak terveztek.

A Dobló Cargo, annak ellenére, hogy csupán két személyes, rendkívül tágas. Ez nagyon jó hatással van a komfortérzetre. A régi, leválasztott személyautókkal ellentétben nincs kényelmetlen klausztrofóbia, nem érezzük, hogy sivár vaslemez fenyegeti a tarkónkat.

 
   
 

A magas üléspozíció nagyon bejött. Még a lábamat is ki tudtam nyújtani. Tesztautónkban a vezetőoldalra több ponton állítható extrás széket installáltak. Bal könyöknél is kellő magasságban találtam a karfát. Jobbra a kartámaszt lehajtva, kezemet pihentetve kényelmesen tudtam váltani.

A kormányoszlop magassága állítható, abban sincs hiba. Apró de fontos dolgok ezek. Akik munkaeszköznek vásárolnak autót, és a nap nagy részét abban töltik, azok értékelik csak igazán az ilyesmit. Bosszantó és érthetetlen viszont, hogy a biztonsági öv bekapcsolása kétkezes feladat. A bekapcsoláskor a csat alsó felét jobb kezünkkel meg kell fogni, annyira hajlékony a szára. Pár hét gyakorlással rátermettebb sofőrök egy kézzel is megtanulhatják.

 
   
   

A tágas fülkének árnyoldalai is vannak. Az ülések nincsenek szorosan az ablakok mellett, ezért a balra hátra pillantáskor először egy kicsit balra kell dőlni, csak ezután láthatok mindent. A jobb oldalról már nem is beszélve. Sok forgalmi helyzetben csak az utas segítségével lehet megoldani a manővereket. Erről nem a Dobló tehet, ez minden zárt áruszállító sajátossága.

 
   
 

A kezelőszervek meggyőzőek. Középen egy kupacban a villanyablak, az elakadásjelző és a ködlámpák kapcsolója. Rövid, határozott kapcsolóút, mintha számítógépes egérrel kattintgatnánk. Még a hangja is olyan.

 
   
   

A kormány, a bajuszkapcsolók, a műszerek Punto örökség. Sajnos többször előfordult, hogy nem ugrott vissza az irányjelző. Ráadásul nagyon halkan kattog, ami nem is lenne baj, ha nem maradna kint. A lámpamagasság állítása a kilométer számláló mellett digitálisan jelölve. A műszerfal élén két kicsiny gombbal állítható. Kisáruszállító lévén ez a funkció fontos szereppel bír. Megpakolt dobozzal is elkerülhető az utat szegélyező lombkoronák éjszakai tanulmányozása, a szembejövők fenyítése.

Az opcióként kapható klímaberendezés (262 500 Ft ) rendesen tette a dolgát. A légterelő nyílások szintén más Fiat típusokról érkeztek. Kiválóan zárhatók, könnyen kezelhetőek, miért ne használnák a Doblóban is?

 
   
 

Szintén extraként, de legalább kapható tolatóradar, ami hátsó ablak hiányában elengedhetetlen. Szerintem nem szabad sajnálni a plusz 56.250 Ft-ot, mert az összeget hamar űberelhetjük vak tolatásokkal elkövetett merényletek kártérítésekor.

A műszerfal tetején a hifi berendezés. Tesztautónkban CD lejátszó is volt. Hogy mit tud, nem derült ki, mert a beépített hangszórók recsegése erőszakos véget vetett a tesztnek.

 
   
   

Egy áruszállító sofőr számára egy fülkében helyből soha nem elég. A Dobló esetében elégedettek lehetnek: mindkét ajtóban óriásiak a zsebek. A napellenzők fölötti polc is mindent elnyel.





 
   
 Egy veterán kényelmesen

Hasonló a helyzet a fülke mögötti résszel. A doboz mérete 3,2 köbméter. Szélesssége: 1680 cm, hosszúsága: 1470 cm, magassága: 1305 cm. Gyakorlatban annyit jelent, hogy egy átlagos robogó hosszában elfér, de egy sok köbcentis motort már nehezen passzíroznánk be. Ügyes pakolással viszont feneketlen a doboz.

 
   
   

A rakodószint elég magas, így a pótkerék a doboz alá került, és a kerékjárati dobok nem vesznek el sok helyet a raktérből. Alul gumiszőnyeg, ami csúszásgátló és zajcsökkentő szerepet tölt be. A mozgékonyabb áruk rögzítésére nagyszerű füleket találunk.

 
   
 

A hátsó ajtók 180 fokban nyílnak, ha szükséges. Nem kell kaparásznunk a határolók környékén. Határozott mozdulattal kitárjuk vagy becsukjuk. Az oldalajtó 70 cm széles, ami rekord a konkurenciához képest. Alapkivitelben csak a jobb oldalon van, de 56.250 Ft-ért rendelhető a vezető oldalára is.

Minden munkaeszköznél - még egy csavarhúzónál is - elengedhetetlen szempont, hogy:
- alkalmas legyen a feladatra, amire szánjuk,
- kényelmesen használni tudjuk
- hozzá jussunk reális áron.
A Fiat Dobló Cargo ezeknek a szempontoknak maximálisan megfelel. Én szívesen használnám arra, amire tervezték, még bulizásra is, de az off-road azért túlzás...

Fiat Dobló Cargo 1.9 DS ASP SX alapára: 3.187.500 Ft Tesztautónk az extra felszerelésekkel (a fiat.hu alapján): 4.050.000 Ft