2004.08.05. 09:23

A peckesen masírozó szarvas talán még büszkébb, mint valaha. A litván összeszerelésű GAZ hűtőmaszkján - a vörös műanyag ragyogásától övezve - vidáman bemasírozott az Európai Unióba.

csik.jpg

A rendszerváltás előtt mezőgazdasági gépgyárként üzemelt, majd a Roburok feltámasztásának misszióját vállalta magára a litván összeszerelő üzem. Az ötven darab korszerű motorral szerelt Robur nem hozott igazi áttörést, viszont a keleti régió egyik legnagyobb autógyárával, a GAZ-zal összebútorozva ma már évente három és fél ezer kisteherautót építenek.

A GAZella főbb alkatrészei a Volga partjáról, az alsóújvárosi (Nyizsnij Novgorod-i) GAZ-gyárból érkeznekk. Az anyavállalat évente százezer 3,5 tonnás GAZ-t gyárt, elsősorban belföldi piacra. A felépítmény- és a motorválaszték igen széles, az oroszok elsősorban a benzinest igénylik, így legalább ötféle benzinessel forgalmazzák. A 3,5 tonnás Gazellának még a belföldi piacon sincs konkurenciája, bár létezik egy hasonló ZIL gyártmányú, Bika néven, de a GAZella dominanciájának semmi sem árthat.

A régi, 1995-ben megjelent GAZella mérföldkő volt az orosz autógyártásban. Az első olyan haszongépjármű, aminek a tervezéséhez számítógépet használtak. Ezzel a modellel jelentek meg a gyárban az első robotok. A modern litván üzemben az európai piacra készülő Gazellák orosz alapokra épülnek, de rengeteg fontos részletben kifinomultabbak, mint testvéreik. Jelenlegi tesztünk tárgya a ponyvás-platós kétkerék-hajtású GAZ 3302 is onnan érkezett.

Külseje előnyére változott. Igazán versenyképes, modern karosszériát kapott. Az átlátszó burájú műanyag világítótestek magukba foglalják az irányjelzőket is. A hűtőmaszk krómrácsa gyönyörű. Ráadásul valódi fém, nem holmi gagyi krómozott műanyag. A gallytörőt mintázó műanyag lökhárítóban ott a ködlámpa helye, akár magunk is könnyedén beszerelhetjük.

Mivel a litvánok inkább Európával, pontosabban a lengyelekkel éreznek rokonságot, igyekeztek minden cirill betűs feliratot eltüntetni. A hagyományőrző emblémán kívül a márkajelzések is latin betűsre változtak. Természetesen az igyekezet ellenére fel-feltűnik egy-egy cirill felirat, orosz figyelmeztetés.

A megújulás az utastérben folytatódik. Az egész műszerfal új, minden szempontból praktikusabb és szebb lett. A műszeregyüttes az új Volgából származik. A teljesen elektronikus egység Litvániában készül. A sebességmérés is elektronikus, így a bowden nyomát csak a régebbi verzióból örökölt gumiszőnyegen találjuk meg. Minden műszer hátulról megvilágított, prizmás mutatókkal. Egy ellenőrző gomb megnyomására minden visszajelző lámpa világítani kezd, kizárt, hogy az indikátorok hibájából bajba kerüljünk.

A műszerfal tetején, az irattartóban végre elfér az A4-es formátum, a világítós kesztyűtartóba plüssel bélelt napszemüvegtartót szerkesztettek. Középen - most már elérhető távolságban - két szabványos DIN rekesz van, így a hifiberendezésen kívül a tachográfnak is jut hely. A műszerfalon található sok vakdugó a később beszerelhető egyéb extrákra, szolgáltatásokra vár. Az utastérből elérhető biztosítékok - haladva a korral - késes biztosítékok.