Teszt: Toyota Hilux 4x4 Double Cab Terra D-4D - 2006

Irány a dagonya

2006. március 10., péntek 08:35
"Ti vagytok azzal az autóval?" - mutatott a baseballsapkás a Hiluxra. "Én" - mondtam bátortalanul, és erősen gondolkozni kezdtem, mi bajt csinálhattam. De nem volt ok az aggodalomra, csak a szokásos - pontilyetakarokvenni - következett.

Ha tesztautóval járunk-kelünk, sokszor előzékenyebbek a forgalomban, hogy közelebbről megcsodálhassák az újdonságot. Hozzá lehet szokni az ilyesmihez, hozzá lehet szokni a furcsa kérdésekhez, de hogy egy teherautót ennyire megcsodáljanak, azon nagyon meglepődtem.

A Hilux az elmúlt negyven év alatt jócskán meghízott. A klasszikus teherautóból kövér, de divatos jószág lett. A sarkai tovább gömbölyödtek, az élek finomodtak. Látszik, hogy nemcsak az ipari felhasználókat célozza, hanem a kifinomultabb igényeknek is szeretne megfeleli. Teherautó ugyan, de a jetskivel is ízlésesen mutat. Ha van keret az extrázásra, gyári kiegészítőkből is rákölthetjük az alapárat.

Valóban sokkal szebb a felszereltebb - SR - változat, de most a TotálSár szemszögéből közelítettünk, és az egyszerű, sallangmentes alapváltozatot kértük.

Itt álljunk meg egy pillanatra. Gyakran találkozom azzal a tévedéssel, ami a pickupokat a terepjárókkal azonosítja. Nem, kérem, a pickup, az szigorúan teherautó, gyakran csupán hátsókerék-hajtással. A törvény is oda sorolja őket, és ha 4x4, akkor is csak egy jó terepjáró képességű teherautó, nem terepjáró. Az igazi off-roados csak mosolyog az identitászavarban szenvedő pickuposoktól.

Természetesen a bemutatón is, és most is terepre vittük a Hiluxot, csak hogy hülyét csináljak magamból. És valóban - hogy pusztuljon meg -, az új Hilux tényleg egész jól terepezik. Ha megemeljük - és véletlenül a közelben van egy előző generáció - láthatjuk, hogy ez nem a véletlen műve. Toyotáék nagy erőkkel törekedtek a jobb terepjáró-képesség elérésére.

Alulról minden felesleges nyúlványt eltávolítottak, ennek szellemében jócskán átdolgozták az első futóművet. A stabilizátorrudat alsó bekötésű helyett felső, gömbfejes bekötésűre cserélték. Így nemcsak terepen, hanem járdára felálláskor is védettebb marad az első futómű. A tapasztalatok alapján ezeknél az autóknál a hagyományos, lenti stabilizátorrúd sérült a legjobban.

A kipufogórendszert áttervezték, más a cső útvonala, így az is védettebb lett. Azt tudjuk, hogy kardántengely hossza a hátsó tengely mozgásával változik. A csatlakozási pontokon, ahol a kardán egymásba csúszik, eddig örömmel gyűjtötte a koszt, és szépen dolgozta magába a port, de most ennek vége, mert a Hiluxnál gumiharanggal védik (3.), így javítva az élettartamon. A műanyag üzemanyagtartály körben fémlemez védelmet kapott (2.).

A hátsó lökhárító pillanatok alatt leszerelhető úgy, hogy alatta a rendszámnak megmarad a helye, így a hátsó terepszög egy kis barkácsolással könnyen növelhető. Az alváz torziós merevsége 45%-kal jobb lett (1.). Hogy ez az érték a valóságban mennyi, fogalmam sincs, de tény, hogy a 30 mm-es alvázerősítésnek jótékony hatásait még országúton is érezzük.

Alvázas autóról beszélünk, aminek jó sok dolog kapcsolódik a vázához, és hasznos, ha ezek a helyükön maradnak. Főleg hegynek felfelé terepezéskor kapja a hátsó futómű a legtöbbet. El tudjuk képzelni, hogy az 1770 kg tömegű, és több mint 1000 kg-mal terhelhető járművön, mit kaphat a hátsó laprugó csatlakozási pontja, ezért azt az előd modellhez képest jócskán megerősítették. Ebből az apropóból kapott erősebb kereszttartót az osztómű (4.), és erősebb bekötéseket az első futómű.

Ha már itt tartunk, itt is találunk a terepezés szempontjából fontos részleteket. A csavartrugós, kettős keresztlengőkaros első felfüggesztés terepen az igazi - és a belvárosban -, szépen nyeli a kátyúkat. Az úszónyerges fékek helyett fix, négydugattyús nyerget kapott. Ez azt jelenti, hogy olyasmi fék került a Hiluxra, mint a motorkerékpárokon szokás. Ezek a fékek négy ponton, két oldalról szorítják a tárcsát, sokkal védettebbek, nem fordul elő, mint a saras úszónyerges fékeknél, hogy bekoszolódva csökken a hatásfokuk.

Azt tudjuk, hogy minden modell bemutatásakor össze lehet hozni egy rakat érdekességet, amiket a prezentációkon lelkesen mutogatnak, mekkora csodát alkottak, de most kivételesen nem erről van szó. Az eddigi tapasztalataim alapján szerintem a hazai futó pickupok közül az új Hilux a legjobb terepen.

A váltó mellől külön karral kapcsolható az összkerékhajtás, és a műszerfal bal oldalán egy nyomógombbal a differenciálzár. Volt szerencsém gyakorlatilag csak havas időben autózni, és nem szégyelltem sűrűn kapcsolgatni a lehetőségeket. Lehet, hogy nagyon nyers volt még a váltó, de a hátramenetet többször is nehezen vette.

Havon, hátsókerék-hajtással szinte mozgásképtelen a Hilux. De nem is vártam mást egy terheletlen platóstól. Az ABS-en kívül nem volt semmi mentestabilizáló elektronika, így a kanyarok száraz úton is igen élvezetesek. Amint bekapcsoltam a négykerék-hajtást, mintha másik autóba ültem volna. A házunk előtti emelkedőn a hóban szinte megcsúszás nélkül indult. Négy kerékkel újabb élvezetet nyújtott: hihetetlen biztonságérzet fogott el.

Belül is más, mint konkurensei. Sokkal formatervezettebb a műszerfal, személyautósabb a belső. Annyira, hogy gyakorlatilag nyomuk veszett a rakodóhelyeknek. Középen akad két hasznavehetetlen üreg és egy elérhetetlen kesztyűtartó. De sem az ajtózsebek, sem a többi rakhely nem képesek elrejteni egy A4-es formátumú dokumentumot. Szerencse, hogy manapság a menetlevél csak feleakkora.

Az ülések kényelmesek, tökéletesen elfértem. Kartámaszérzékeny vagyok, a kezem pihentetése sokat javít a komfortérzetemen. A Hiluxban ezzel nem volt gond, a kormányt is be tudtam állítani, bár csak le-fel húzható. A hátam mögött három ember utazhat közepes kényelemben.

A jó terepes adottságok mellett a modern külső és a belső arra mutat, hogy a Hiluxból egyre inkább hobbiautó lesz, nem igavonó, azaz a gazdaság mellett a hobbista célközönségre is utazik. Na, itt van egy kis gond. Mégpedig az össztömeggel.

Tesztautónk össztömege 2760 kg. A forgalmi szerinti össztömeg a KRESZ szempontjából meghatározza az autó besorolását és azt, hogy milyen szabályok vonatkoznak rá. 2500 kg a vízválasztó, tehát 260 kiló a kellemetlenségek okozója.

Mivel a Hilux teherautó, és vezetni kell a menetlevelet, ez nem is érdekes, azt vállaljuk, de hogy autónkkal autópályán 130 km/h helyett csak 80 km/h sebességgel haladhatunk, és országúton 90 helyett csak 70-nel az már baj lehet. Lánchíd, Városliget, autópálya belső sávja még ötlet szintjén is rossz. Ráadásul a hatóság ezeket szereti a legjobban. Keselyűként vadásznak az eltévelyedett pickuposokra, és ilyenkor imádják betartatni a szabályokat. A Hiluxszal kapcsolatban nekem az a felesleges 260 kg a legnagyobb bánatom.

Igaz, szomorkodhatnék a motor teljesítményén is. A 2,5 literes D-4D 102 lóerejével és 200 Nm nyomatékával jelenleg, azt hiszem, kategóriatársai között a leggyengébb. A mostani eszeveszett teljesítménynövekedés miatt 170 lóerő alatt már fitymálva néznek a potenciális vásárlók. Pedig nem rossz motor; bevált, takarékos és nagyon környezetbarát.

A tesztautónk végsebessége az óra szerint 160 km/h volt, a gyorsulásáról nem beszélek. Mindig csak üresen jártam, de mi lenne egy tonna krumplival? Hát, megmondom, mi lenne: betartanám a KRESZ-t. Ismerve a fent említett körülményeket, ennek a motornak elégnek kell lennie. Ha meg a teljesítményen keseregnénk, menjünk ki dagonyázni terepre, és azonnal felvidulunk.

Tesztautónk, a Hilux 4x4 Double Cab Terra alapára 4 385 000 Ft + áfa, a komfortcsomag plusz 195 ezer, ez riasztót, villanyablakokat, difizárat tartalmaz. Ezt azért illik kérni hozzá. A konkurenseket megvizsgálva hasonló áron kínálnak hasonló autókat. Ebben a szegmensben nehéz a választás.

Toyota Hilux 4x4 Double Cab Terra D-4D - 2006

Én azt hittem, nem szerettem a Hiluxot, de amikor vittem vissza, és egyre közelebb kerültem a Budaörsi Toyota-fészekhez, egyre jobban elszomorodtam. Egy hét alatt hozzászoktam, és tudtam, mit várhatok a motortól, a kiváló futómű és a jó kis hajtás meg hihetetlen biztonságérzetet sugárzott. A nagyon jól összerakott autó belülről is egyre jobban tetszett. Talán ha még egy hétig nálam van, kívülről is megszeretem. Éreztem, hogy hiányozni fog. A fene tudja, lehet, hogy kéne egy ilyen.

A szerző értékelése ertekeles

Nehéz dolog, mert a gyengécske motor és az össztömegéből adódó kellemetlenségek miatt lepontoznám. Viszont a nagyszerű terepjáró-képesség és a profi összeszerelés az egekbe magasztalja. Én 4 csillagot adok.
A totálsár terepjáróit mind azonos körülmények között próbáltuk ki az Adventure Parkban. Hinta, vizesárok, siratófal, bakhát, bucka: a részletes metódust itt találja.

Toyota Hilux 2005 Terra Double Cab Toyota Hilux 2005 Terra Double Cab

A Totalcar értékelése:

Ezt az autót a Totalcar még nem értékelte.

Népítélet:

  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Fenntartási költség
  • Ennyire szerette

Címkék:


h i r d e t é s

Totalcar áruház

hosszbordás szíj
TOYOTA COROLLA 1.6 Ferdehátú 1997-2000
2484 Ft
feszítő, fogasszíj
TOYOTA HIACE 2.5 D-4D 4x4 Busz 2006-2013
13964 Ft
hosszbordás szíj
TOYOTA AVENSIS 2.2 D-4D Kombi 2009-2013
4778 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

A new way to pimp your ride
Flip-flop paint, pearl effect, metalflakes are out. Now your whole car can light in the dark with the press of a button.