Variációk egy tökéletes furgonra

Teszt: IVECO Daily

2002.04.18. 17:07
Az IVECO kisteherautóját a legjobban egy öszvérhez hasonlíthatnám, persze kizárólag az öszvérek jó tulajdonságai miatt.
 
   
   

A külsőre is tetszetős furgon belülről még barátságosabb, optimális munkakörnyezet azoknak, akik naponta órákat töltenek egy autóban. A beszállás után rögtön sejtettem, ez nem egy átlagos kisteherautó: sem a kormány, sem a kerékdob nem jelentett akadályt, a lépcső pedig mind szélességével, mind magasságával (42 cm a talajtól) tökéletesen látja el feladatát. Apró szépséghiba, hogy jobb oldalra nem szereltek kapaszkodót. A vezetőnek ott a kormány, de az utas beszálláskor Münchhausen báróhoz hasonlóan legfeljebb a saját hajába kapaszkodhat.

 
   
 

A három személy számára kialakított utastér tágas, kényelmesen elfér egymás mellett két utas, a vezetőt sem akadályozzák. A rövid váltókar és viszonylag tágas lábtér miatt a fülkében könnyedén lehet mozogni. Mind a vezetőülés, mind az utasülés kifejezetten kényelmes. A vezetőülésnek állítható a magassága, a hosszanti helyzete, a háttámla dőlésszöge és az ülés dőlésszöge. Az ajtóba épített könyöklő megérdemli, hogy az etalon kategóriájába soroljuk, a könyöklőben kaptak helyet az elektromosan állítható tükrök és az elektromos ablakemelő kezelőszervei, amelynek eléréséhez mindössze az ujjainkat kell mozgatnunk. A kormány magassága nem állítható, de nincs is erre szükség, olyan jól eltalálták.

 
   
   

A műszerfal ergonómiája tökéletes, a kezelőszervek minden különösebb erőfeszítés nélkül elérhetők, a műszerek egyértelműen jelzik az értékeket. Az utastér-világítás mellé beépítettek egy spotlámpát, melyet az utasok használhatnak éjszaka. Külön öröm, hogy a vezetőt nem vakítja, így menet közben is bátran használható. A fűtő-szellőztető rendszer tökéletes, a legmagasabb fokozaton is csak a levegő mozgásából származó hangokat érzékeltük.

A rakodórekeszek elegendő helyet biztosítanak a használati tárgyak elhelyezésére. Az ajtóba épített fiókba helyezhetjük az iratokat és egy 1,5 literes üdítőt. A zárható kesztyűtartóban még egy pohár elhelyezésére szolgáló rekesz is van, ezenkívül a középkonzol alján is található egy fiók. A kormány mellett is található egy kisebb tároló alkalmatosság, először nem tudtam, mire használjam, aztán rájöttem, hogy kiváló hely a mobiltelefon számára.

 
   
 

A vezetőülésből tökéletes kilátás nyílik minden irányba. A furgonok hiányossága, hogy a jobb oldalon nagy az autó holttere, ezen a tükrök se sokat segítenek, ezért szoktak a tulajdonosok különféle kiegészítő tükröket felszerelni. Az IVECO sikeresen orvosolta a hiányosságot, az osztott tükröknek köszönhetően szinte nincs holttere. Sőt, az alsó nagylátószögű tükör nagy segítséget jelent parkolásnál, vagy rámpához állásnál az alacsonyabb tárgyak, például járdaszegély észlelésében.

 
   
   

Az IVECO Daily-hez két motor rendelhető. Mindkét dízel 2800 cm3-es, soros négyhengeres.

A 105 lóerős motort turbó-feltöltővel és töltőlevegő-visszahűtéssel látták el. A közvetlen befecskendezésű motor 250 Nm-es forgatónyomatékkal rendelkezik 1800-as fordulatszámon és a legnagyobb teljesítményét 3600/percnél adja le. A Totalcar a legerősebb 125 lóerős turbódízelt tesztelte.

 
   
 

Ezt a motort is turbófeltöltővel és töltőlevegő-visszahűtéssel egészítették ki, 290 Nm-es forgatónyomatékkal rendelkezik 1800-as fordulatnál. A Common Rail Unijet befecskendezést az IVECO embléma alatti Unijet felirat jelzi. Nagyon megy! Üresen, két személlyel 23 másodperc alatt van 100-on, nem semmi!

A Daily kivétel nélkül állva hagyta az összes keleti autót a pirosnál, sőt még egy-két szerényebb új autót is vert - persze gyanítható, hogy ők nem versenyeztek. Üresen 140 km/h a vége, amit meglepő gyorsasággal képes elérni. A fordulatszám-szabályozó 4200-nál tilt le, de mindezt feltűnés nélkül teszi.

 
   
   

Az üzemanyag-takarékosnak éppen nem nevezhető vezetési stílust is jól viseli. A forgalmi dugókkal és gyorsulási versenyekkel tarkított városi tesztút, majd az országúti 120-as tempó alatt többször is rémálomként jött elő a közeli tankolás gondolata. Lelki szemeim előtt megállás nélkül forgott a "fizetendő összeg" felirat mögötti számsor, de a valóság inkább a tündérmeséhez volt hasonlatos. Rakomány nélkül, két személlyel 10,1 liter gázolajat fogyasztott, rakománnyal ez az érték 12-14 liter.

 
   
 

A 6+1 fokozatú sebességváltó tartogatott még egy-két meglepetést. Amíg nem éri el az üzemi hőmérsékletet, a fokozatok kissé nehézkesen kapcsolgathatóak, de utána mint forró kés a vajban. A hátramenet kapcsolása elsőre kisebb fejtörést okozott, ugyanis itt nem segítenek a lenyomom-felhúzom technikák, csak akkor tudunk 1-es helyett hátramenetet kapcsolni, ha hirtelen oldalra húzzuk a kart.

A váltókar rövid váltóúttal kapcsolgatható és jól érezhetőek rajta a fokozatok. A Daily kettesben is képes elindulni, anélkül, hogy a motor erőlködne, sőt az elindulás így sokkal kellemesebb, lágyabb. Forgalmi dugóban a kuplungolást leszámítva egy automata kényelmével vezethető, nem kell folyton felkapcsolgatni. Persze nagyobb tömegű rakománnyal ezeket az előnyöket már nem tudjuk élvezni.

 
   
   

Menettulajdonságait tekintve meghazudtolja méreteit. Nagymértékű fordulékonyságát jellemzi, hogy a legnagyobb tengelytávolságú kasztni fordulókörének átmérője is kevesebb, mint 14 méter! A kormány kisautós könnyedséggel forgatható. Magas mérete ellenére a kanyarokban is rendkívül stabil, a hosszú, elnyújtott úthajlatokban nem szükséges a gáz elvételével óvatoskodni. A Daily-vel kényelmesen tartható a 100-120-as, rakottan pedig a 80-90-es tempó. Mindkét tengelyen tárcsafékek vannak, ez a szervorásegítéssel kiegészülve megbízhatóan fékezi az autót, függetlenül a terheléstől.

 
   
 

A raktér kialakítása szintén teljesíti az elvárható szintet. A raktér ajtaja belülről is nyitható és zárható. Az oldalsó tolóajtó a rövidebb tengelytávú változatoknál 1100 mm, a hosszabbaknál 1250 mm. A hátsó kétszárnyú ajtó 1540 mm széles. Opcióként rendelhető a kétoldali tolóajtó és a 270 fokban nyitható hátsó ajtó. A hátsó ajtó mindkét szárnyára mágnest szereltek, amely a 270 fokban nyíló szárnyakat a kasztni oldalához rögzíti.

 
   
   

Mindkét ajtónál található egy lépcső és egy kapaszkodó, ami jelentősen megkönnyíti a talaj és a raktér padlólemeze közötti 775 milliméteres táv leküzdését. Sőt, még az autó lökhárítójára is raktak egy lépcsőt, ami a szélvédő lemosásánál jelent nagy segítséget. A raktér oldalfalába elhelyeztek két szellőzőnyílást is, amely megakadályozza a belső tér felmelegedését. A raktér szélessége egységesen 1800 mm, a kerékjárati dobok között 1030 mm a táv. A hosszúság és a magasság már nagyobb választási szabadságot biztosít. A hosszúsága lehet 2600 mm, 3000 mm, 3520 mm és 4560 mm, a magasságot az 1545 mm, az 1900 mm és a 2100 mm-es érték közül választhatjuk ki.

Majdnem két napba telt, mire összeszámoltam, az IVECO Daily-nek hány változata van. Ha figyelembe vesszük a fuvarozók igényeit és a rendelkezésre álló lehetőségeket, akkor mindenki talál magának megfelelőt. Össztömegétől függően a Dailyt három kategóriába sorolják. Az L-kategória össztömege 2,8-3,2 tonna, a raktér 7-10 m3 térfogatú. Az S-kategória 3,5 tonnát nyom, a raktere pedig 7-17 m3 térfogatú.

 
   
 

A C-kategória a maga 3,5-6,5 tonnás megengedett legnagyobb össztömegével a család legsúlyosabb tagja. Hátsó tengelyére dupla kerekeket szerelnek a nagy terhelhetőség miatt. A hasznos teherbírás az L-kategóriában 1290-1330 kg, az S-kategóriában 1480-1640 kg és a C-kategóriában 1615-3800 kg. Az L-es furgonok tengelytávja 3000 mm, az S-es típusoké 3000, 3300, vagy 3950 mm és a C-s Dailyké pedig egységesen 3950 mm. A jármű szélessége 1996 mm, a teljes hossza 5077, 5477, 5997 és 7012 mm, a magassága pedig 2365, 2735, 2740, 2745 és 2930 mm lehet.

Bizonyára már mások is elszörnyülködtek, hogy a Daily különböző változatait egy öt karakterből álló jelöléssel látják el, de megértve a különböző számok és betűk jelentését már cseppet sem olyan borzasztó, talán még praktikus is, hiszen ebből az öt karakterből tudjuk meg a jármű legfontosabb paramétereit.

 
   
   

Az első két szám a megengedett legnagyobb össztömeget jelöli, a számok közötti betű a hátsó tengelyen található szimpla (S), vagy dupla (C) kerékre vonatkozó adatot közli, az utolsó két szám pedig a motor teljesítményét adja tudtunkra. Mi a 35C13-as Dailyt teszteltük, tehát egy 3,5 tonna össztömegű, duplakerekes 125 lóerős furgont.

Végezetül pedig fel kellene sorolnom a Daily-hez rendelhető extra felszereléseket, de azt hiszem ezt most kihagyom. Nem a kényelmesség mondatja ezt velem, hanem a hely hiány. Amikor a forgalmazótól kértem egy listát az opciókról, két A4-es lapot nyomott a kezembe.

Értékelés: 5. - Ha mostanában haszonjárműre lenne szükségem, ilyet vennék.          

Tisztelt Kucsorka Tamás!

Amikor megvettem a az IVECO Daily 65C15 teherautómat, még én is azt hittem, jó vásárlás volt. A vásárlás óta eltelt 9 hónapban, az első 30 ezer km megtétele után azonban rá kellett jönnöm, hogy az IVECO Daily minden más, csak nem egy tökéletes autó, ami elsősorban a rossz minőségű anyagok és a slampos összeszerelés következménye. Ezt alátámasztandó csak néhány hiba, ami az első 30 ezer km alatt jelentkezett:
1. tachográf visszajelzö állandóan ég, javíthatatlan
2. erös olajfogyasztás (fél liter/100 km) (szervíz szerint normális)
3. kombi müszer csere, mert a vizhöfokjelzö 10-15 fokkal többet mutat
4. már kétszer tört el egy-egy klimacsö (csere)
5. az automata klima képtelen állandó hömérsékleten tartani a fülkét
6. vezetöülés állitó mechanizmusa elromlott (csere 2x)
7. egy kábelen keresztül az adagolóból dízel került az elektronikába (csere) és a bal elsö fényszoróbe (csere) (3-szori összesen 5 napos szerviztartózkodás, míg a hiba megkerült)
8. a silány, nagyon vékony gumiborítás a vezetö lábánál már kilyukadt (egy teherautóban!)
9. elektromos bal elsö tükörállítás elromlott (tükörcsere)
10. központi zár defekt (csere)
11. festéklepergés a fülkén több helyén is
12. gyenge, hihetetlenül zörgö, törékeny, nagyon karcolódó belsö müanyagborítások
13. váltás hideg motornál télen szinte lehetetlen
14. - 10 fokos hömérsékletnél az elektronika megbolondul és mindenfajta kontrolllámpa össze-vissza jelez, a külsö hömérséklet mérö ilyenkor hol -10 hol + 30 fokot jelez
15. tank felsö csonknál szivárog (csere)
16. furcsa kopogó hangok a futómü felöl, ha az autóval tolatva kanyarodik az ember (szervíz szerint normális)
17. kézifék folyamatosan kilazul, szervizben állandóan állítani kell
18. müszerfal bekapcsolt lámpánál napközben nehezen leolvasható
19. A külsö tükrök egy stabil fémtartókar hiányában úgy remegnek, mint a kocsonya, menet közben ezért alig látni a követö forgalmat stb.

Hangsúlyozom, hogy az autót egy ember vezeti, nagyon kíméletesen. Hasonló hibatömeg még egy korábbi autónknál sem jelentkezett. Most még garanciás a kocsi, de mi lesz, ha ezeket a javításokat majd saját zsebből kell fizetni? Rágondolni is rossz! Még szerencse, hogy a márkaszerviz eleddig nagyon készséges volt, de sajnos kényszerből már túl jól ismerjük a szakikat, hiszen a 9 hónapban, már mintegy 15-ször kellett őket felkeresnünk. Szóval a tapasztalataink alapján javaslom, ha áruszállítót akar venni, vegyen Mercedest, VW-t vagy Fordot (én is azt fogok), csak IVECO Dailyt ne, hisz egy haszonjárműnél a strapabíróság és megbízhatóság, nem pedig a külsőségek fontosak.

Tisztelettel
H. Norbert