Bébielefánt

Haszonjárműteszt: Mitsubishi Pajero Pick up (L200)

2004.05.03. 09:47

Óvatosan közeledtem. Jól körbenéztem, megszemléltem minden egyes elemét. Szemügyre vettem a csövekből hajlított lökhárító-bozótrács kombinációit. Megcsodáltam a rengeteg krómot és az óriási, szép kerekeket. Bevallom, féltem tőle. Sajnos nincsenek jó tapasztalataim a pickupokkal. A praktikumról és használhatóságról mondott szavak ebben a kategóriában általában kétes értékűnek bizonyulnak. De kérem, ez végre egy Mitsubishi!

csik.jpg

Személyautós fülke és kicsi, de használható plató jellemzi a pickupokat. A korábbi teherautós vonalról mára egyre inkább a terepjáró kategória határára tevődtek át ezek a furcsa félszerzetek. És ahogy az autó, úgy a szó írásmódja is változott. Pickup, pick-up, a Mitsubishinél pedig pick up formában használják. A különírt alak egyik fordításának hatására (összeismerkedik valakivel) neki is láttam közelebbi ismeretséget kötni az L200-assal.

A forgalmazó mindent megtett, hogy az autóval még csak most barátkozók kedvében járjon. Elöl-hátul a közúti megfélemlítés igen hatásos, krómozott eszközét helyezte el, amitől az L200-as olyan szép lett, mint egy bébielefánt. A hasonlóság ráadásul nemcsak a szeretni való formákban, hanem az autó jellegében is tetten érhető. Méreteiből adódóan kicsit esetlen, a nagyvárosi forgalomban mégis mindenki utat enged neki, tudván, hogy egy ilyen jószággal nem jó ujjat húzni. Pedig nem kell tőle félni. Kategóriája egyik, ha nem a legjobb futóműve tartja irányban. A kettős lengőkaros független kerékfelfüggesztés elöl, valamint a merevtengellyel szerelt hátsó konstrukció első hallásra semmiféle újdonsággal nem kecsegtet, menet közben mégis csodára gyanakodtam.

A hasonló felépítésű kategóriatársakat megszégyenítő semlegességét és úttartását mind szűk, városi kanyarokban, mind autópályán rendületlenül megőrzi. A végsebességnek számító 160 km/h-nál sem mutatott hajlandóságot, hogy az árok vagy a szalagkorlát felé vegye az irányt. A normálisnak számító 130-as tempónál pedig kényelmesen beszélgethetünk, nézelődhetünk, vagy végiggondolhatjuk teendőinket anélkül, hogy minden figyelmünket a vezetésre kellene összpontosítanunk. A biztonságot nyújtó, ingerszegény környezetben aztán könnyű elbambulni. Ilyenkor jöhet jól a háromcsatornás ABS, amely szükség esetén késlekedés nélkül siet a segítségünkre. A tárcsa-dob kombinációval együttműködve kiváló és irányítható lassulást produkál a szerkezet, nagyban elősegíti platósunk úton maradását.

Ha terepjáró, ha teherautó, egy dologban általában mégis mindenki egyetért: ilyen autóban ritkán adatik meg a féktelen száguldás élménye. Itt jön be a pickup újabb jelentése, ami ha hiszik, ha nem, a gyorsulás. Márpedig ez a pickup tényleg gyorsul. A 2,5 literes turbódízelmotort minden más paraméter változatlanul hagyása mellett 115 helyett 133 lóerővel is megkaphatjuk. Ilyenkor a nyomatékmaximum is mintegy 40 Nm-t emelkedik. Az így elért 280 Nm több mint elég az üres L200-as lendületes mozgatásához. Hátsókerék-meghajtás mellett még második sebességfokozatban is hajlamosak kipörögni a kerekek, ami a vezetőt elégedettséggel, a közelben békésen közlekedőket futó rémülettel tölti el.

De ne essünk abba a tévhitbe, hogy személygépkocsiban ülünk. Ez ugyanis ízig-vérig teherautó. 2830 kg-os megengedett legnagyobb össztömeggel bír, aminek tudatában a több rögtön kevesebbé válik. A 2,5 tonna fölötti 330 kg az, ami miatt szükség esetén autópályán is igyekezzünk minél gyorsabban 80-ra lassítani, elkerülendő a kéretlen fényképezkedést. Sajnos ma már nem küldik ki a jól sikerült fotókat, pedig azzal aztán dicsekedhetnénk pickupos barátainknak, mivel a GLS felszereltséghez járó töméntelen króm minden irányból igen jól mutat. A hatalmas tükrök, a kerekek, a kilincsek, a hűtőmaszk, a fellépő, a színre fújt első lökhárító, a kiszélesített kerékjárati ív, valamint a kétszínű fényezés fejedelmivé varázsolja teherautónkat.

A pickupoktól szokatlan kényeztetés belül is folytatódik. Krómozott kilincsek és ajtózáró gombok adják az ajtók belső csillogásának alapját, amit a duplakabinos változatnál négy elektromos ablak és elektromos tükörállítás tesz funkcionálissá. Fejemet továbbfordítva tekintetem először a fényszórómosó nyomógombján, majd a digitális klímaberendezés vezérlőegységén akadt meg. Utóbbi nagyon jól használható, feltűnés nélkül üzemelő szerkezet. Egyetlen hibája, hogy beállítás után kijelzőjén a kívánt hőmérsékleti érték helyett a pontos idő látható, amit kívánságra a gyári cd-s rádió is prezentál. Apró, de fontos momentum egy járművezető életében.