Olcsón gyorsan

Teszt: Peugeot Partner 190c HDi

2002.01.14. 07:24
A legkellemesebb meglepetés a benzinkútnál ért. Szélsőséges viszonyokkal tarkított tesztünk alatt a Partner átlagfogyasztása csupán 6.2 liter volt.
 
   
     

A Peugeot Partner kapható haszongépjármű és személyautó kivitelben. Teherautóként 1,9.es szívó dízel vagy 2,0 HDi motorral, azonos felszereltséggel, 600 és 800 kg terhelhetőséggel. Személyautóként a dízeleken kívül, 1,4 és 1,6 benzines motorral is rendelhető. A TotalCar a kétezres Hdi-t tesztelte.

A Partner 190c-ben a vezetőn kívül egy kísérő utazhat. A forgalmiban nincs korlátozva a vezető magassága, de a tapasztalatok azt mutatták, hogy ezt a hiányosságot érdemes lenne orvosolni. A nálam alacsonyabb kollégák is panaszkodtak, hogy nem tudják eléggé hátratolni a vezetőülést.

 
   
  

Ha elhelyezkedtem az ülésben, az indító kulcs a térdemtől három centire volt, ami nem túl megnyugtató. Szerintem minden kellemetlenség okozója a ráccsal kombinált válaszfal. Ha pár centivel hátrébb volna, vagy egyáltalán nem létezne, egy szavam se lenne. Cserébe viszont intenzív fékezéskor sem érkezik a rakomány a nyakunkba.

Felejtsük el szörnyű születési rendellenességem és nézzük emberi szemmel a Partnert.

 
   
     

Peugeot-ról van szó, ezért nem csodálkoztam, hogy a kormány magassága állítható, a székek rendkívül kényelmesek, és a maga egyszerűségében az egész belső szépen tervezett egységet alkot. Nekem a kapcsolók nagyon tetszettek, látszik rajtuk, hogy külön tervezték, nem valamelyik testvér öröksége. Nincs belőle túl sok, és nincs is túlbonyolítva a rendszer, de nekem pont ez jön be.

A magas székeknek köszönhetően könnyű a ki és beszállás. Egy munkaeszköznél ez fontos szempont. Például egy futár naponta átlagosan húsz helyre megy, az már magában negyven ki és beszállás. Plusz a központ, koszt, miegymás. A Partner ilyen feladatra is ideális.

 
   
  

Az ajtó könyöktámasz-magassága számomra tökéletes, de sajnos rossz tapintású kemény recés műanyagból van. Hosszú távon esetleg kidörzsöli a könyököt. Ha ilyen autót vásárolnék, biztos, hogy az ajtók kárpitozásával kezdeném.

Sajnos a kemény műanyag jellemző az autóra. Mivel munkaeszközről van szó, ez elnézhető, sőt tisztítás szempontjából az egyszerű megoldás erényére válik. A válaszfal nélküli raktér miatt, sajnos az utastér is ugyan úgy koszolódik.

 
   
     

A külső visszapillantó tükrök tökéletesek, a robogósok nagy örömére szinte nincs holt tér. A jobb oldali elektromos, a bal oldali klasszikus módon, belülről állítható egy kis karocska segítségével. Végre egy ésszerű megoldás. A bal oldali tükör ugyanolyan kényelmesen állítható mechanikusan is, mint ha motor mozgatná. Kiváltható a teljesen felesleges elektromos mozgató motor. Egy hibalehetőséggel kevesebb, és a gyakori tükörtörésnél olcsóbb a javítás.

A váltó minden pozícióban kényelmesen elérhető, pontosan kapcsolható és kényelmes a fogása. A Peugeot-hagyományoknak megfelelően a bal oldali bajuszkapcsolóra került a világításkapcsoló és a ködlámpa is. Sajnos a kapcsoló végének nyomásával aktivizálhatjuk a dudát is. Szokás kérdése, de ezt a megoldást nem tudom megszeretni.

 
   
  

Nem meglepő, hogy felár ellenében a vezető és az utas oldalára is légzsákot vásárolhatunk. A biztonsági öv magassága állítható, de a fölső helyzetben olyan magas, hogy szinte a szemem előtt fut az öv. Nem hinném, hogy van ember, akinek kényelmes lenne. De ha létezik ilyen óriás, annak a lábai tuti nem férnek a Partnerbe.

Egy áruszállítási feladat elég sok adminisztrációval jár, ezért fontos, hogy minden lom kényelmesen elférjen. Az utastérben rengeteg a rakodóhely, bár mindegyiket egy picit kicsinek találtam. Az oldalsó zsebbe elfér a menetlevél és egy üdítő. A fej fölötti óriási tér kihasználatlan, viszont a vezető ülés alatt egy nagyszerű kihúzható csempészfiók van.

 
   
     

A titkos helyek sora nem ér véget, ugyanis az utasülés előre billenthető, és alatta tisztességes méretű rakodóhely van. Ha muszáj értékeket hagynunk a kocsiban, ott rejtsük el. Ha pedig nincs válaszfal az utastér és a raktér között, az ülés előrebillentésével nyerünk még fél métert, így a hosszabb tárgyak is elférhetnek.

 
   
  

A középkonzolon egy felhajtható ajtó takarja a rádiósmagnót. Lehajtva kiválóan álcázza a berendezést. A hiba csak ott van, hogy leleplezvén a rejteket, RADIO CODE matrica virít az oldalsó ablakokon. Ez a kódos rádió valószínűleg elriasztja az erre szakosodott gyűjtőket, de a júzert is sírba kergeti. Minden bekapcsolásnál be kell írni a négyjegyű kódot. Jó kis szerencsétlenkedés.

 
   
     

Sajnos autó tesztekből a fűtőberendezés próbája általában elmarad. Az időjárásra való tekintettel ezt a hibát most nem követtük el. A fűtőventillátor iszonyú hangos, de külső és belső keringtetés üzemmódban is működik. Viszont sehogy sem sikerült beállítanunk, hogy a meleg levegő csak a lábtérre irányuljon, pedig elvileg a piktogramok szerint működni kéne. Hiába állítottuk úgy, hogy alulra menjen, akkor is fölül jött, és ha elzártam a fölső nyílásokat, akkor sem jött a lábra, sehogy sem. Aztán kitapogattuk, megy az lefelé, csak nem éreztük.

 
   
  

Hátulról kétszárnyú 90 és 180 fokban nyitható ajtókon keresztül pakolhatunk a 3 köbméteres raktérbe. Természetesen rendelhető egyszárnyas felfelé nyíló kivitel is. Tesztautónkon hátsó ablakfűtés és ablaktörlő is volt, ami feláras extra (50,000Ft).

A raktér hosszúsága 1,710 mm a szélessége 1,670 mm kerékjárati dobok közötti távolság 1,190 mm. A nagyobb raktér és az alacsony padlólemez érdekében hátulra torziós rugók és döntött lengéscsillapítók kerültek így a padlólemez a földtől 641 mm-re került. A doboz magassága 1,246 mm, amit egy zsiráftető fantázianevű opció segítségével (60.000Ft) a szabad ég felé végteleníthetünk.

 
   
     

Tesztautónk extraként rendelhető (140,000 Ft) jobb és baloldali üveges tolóajtót kapott. Ez nem csak a pakolásban, hanem az üvegek révén a közlekedésben is segítséget jelent. Csak ajánlani tudom. Becsukáskor a puszta erő nem eredményes, egy kicsit technikázni kell.

 
   
  

Az igazi jutalom az 1997 köbcentis 90 lóerős HDi motor volt - hihetetlenül hasít! A maximális nyomatéka 205Nm 1900ford/perc. Az első kerekeket hajtva vidáman megbirkózik az 1985kg súlyú, 800kg-al terhelt autóval is. A megállásról elöl hűtött tárcsafékek hátul dobfékek gondoskodnak. Természetesen rendelhető ABS-szel is (80,000 Ft).

 
   
     

A Bosh elektronika felügyeli a befecskendezési rendszert. A védelem 5000 fordulat/percnél tilt, minden dadogás és rángatás nélkül. A HDI technológiának köszönhetően az elektronikus rendszer a jármű sebességét figyelve különböző nyomással adagolja az üzemanyagot. Ennek következtében az égés tökéletesebb, és a kiváló emissziós értékek mellett rendkívül takarékos. Országúti hajsza és városi araszolgatással tarkított tesztünk alatt is csupán 6,2 litert fogyasztott gázolajból.

A Partneről minden munkatársunk elismerően nyilatkozott. Ha dinamikusan és gazdaságosan szeretnénk kényelmesen fuvarozni, tökéletes megoldás - csak ne legyünk 160nál magasabbak...

 
  Széria felszereltség
 
 Állítható magasságú biztonsági övek pirotechnikai övfeszítővel, állítható magasságú kormány, bekapcsolt fényszóróra figyelmeztető hang, belülről állítható visszapillantótükrök, biztonsági merevítés az első ajtókban, fényszórómagasság állítása az utastérből, fordulatszámmérő, kabinelválasztás, karbantartásjelző, kétszárnyú üveges hátsó ajtó, léptetőkódos indításgátló, oldalsó védőléc, rádió előkészítés, rakodórekesz a padlóban, szervókormány, szinezett üvegek, többfunkciós utasülés.

A Partner haszongépjárművek nettó alapárai:
170C D, 1867 cm3, 72 LE, - 2170000 Ft;
190C D, 1867 cm3, 72 LE, - 2270000 Ft;
170C HDI, 1997 cm3, 90 LE, - 2470000 Ft;
190C HDI, 1997 cm3, 90 LE, - 2570000 Ft.