2003.09.04. 11:31
Ritkán találkozunk olyan járművel, mely a szerkesztőségünk kritikus munkatársaiból azonos érzelmeket vált ki. A Fiat Seicento Van előtt azonban mindannyian meghajoltunk.
csik.jpg

Három évvel ezelőtt a magyar importőr tett egy kísérletet, hogy teherautóként is útjára bocsássa legkisebb gyermekét. Akkor a VPOP elutasította az igényt: ilyen jármű nem lehet teherautó. Lengyel barátainknál évek óta bizonyít, máig kapható a Seicento Van 26 900 zlotyiért (kb. 1590e Ft). A forgalmazó nem nyugodott bele a megmásíthatatlanba, és idén siker koronázta erőfeszítését. Immáron nettó 1 250 000 Ft-ért Magyarországon is megvásárolható a legolcsóbb teherautó.

Amint egy kicsit megismerkedünk a jól ismert, mégis új jövevénnyel, mint teherautót azonnal felsőfokban kezdjük emlegetni. Legfurcsább, legkisebb, legolcsóbb, legkevesebb fogyasztású - csak hogy a jókat említsem.

Kívülről szinte semmi sem különbözteti meg a személyautó-testvértől. Ha jobban szemügyre vesszük, látjuk, hogy a hátsó oldalablakok és a harmadik ajtó üvege gyári sötétítést kapott. Nem csak egyszerű fóliát, hanem speciális, a Seicento Vanhoz gyártott, fekete pontocskákkal sötétített üveget.

A rakteret erősített hátfal és fémrács választja el a vezetőtől. Így a kétszemélyessé alakult Seicento Van raktere 0,81 m 3-es lett. A pakolható szélesség 1210 mm a hosszúsága 980 mm, a magassága 910 mm. A 375 kg-ig terhelhető kisautó teherbírása csupán 50 kilogrammal marad el a Punto Vanétól.

A vezetőállást szigorú puritánság uralja. Az alapárért nem számíthatunk kiemelt biztonságra. A légzsák - ami csak párban vásárolható - közel 110 000 Ft-os felár. A szervokormány szintén extra felszerelés, de igazából nincs rá szükség. Az ablakok kézi mozgatásúak, és a tükör is belülről állítható, manuálisan. A teherautóknál igazán hasznos extra, a fényszórók terheléstől függő magasságállítása szerencsére nem maradt ki. Ha nagyon akarunk költeni, klímát és gyári hifit is vásárolhatunk. De az utóbbi vásárlását - minőségi okok miatt- inkább megtiltom.

Az ülések a Seicentóknál megszokott textilborítást kapták, és teljesen megegyeznek az alapmodell székeivel. A hátfal ellenére mindkét ülés előredönthető, így a mögöttük lévő csekélyke helyet is ki tudjuk használni. Az emelő, a mentődoboz és a kötelező felszerelések mellett menetokmányokat vagy egy kis táskát is rejthetünk az ülések alá.

Természetesen a Seicento Van esetében, mint minden teherutónál, kötelező a menetlevél vezetése. Ha a kesztyűtartóban nem is, de alatta biztonságosan elfér a nagy alakú nyomtatvány. Az ajtók zsebeit is rogyásig pakolhatjuk. A pótkereket az utas mögé, a hátfalra erősítették. Ez furcsállottam, ugyanis a csomagtér aljába süllyesztett eredeti helye üresen tátong. A forgalmazótól megtudtam, hogy a pótkerék elhelyezésére a teherautóknál szigorú szabványok vonatkoznak, így a teherautó Seicentóra is érvényesek. Pótkerék nem lehet a raktérben, ezért került el az eredeti helyéről.

Szintén teherautós előírás a rögzített, teherbíró plató. A Seicento Van esetén egy pici kompromisszumot kellett kötni, ugyanis ez a rögzített plató csak félig rögzített. A másik fele felhajtható, hogy látható legyen a csomagtér alján lévő vázszám. A burkolt OSB falapot felhajtva a pótkerék helyére is jócskán pakolhatunk. Lelki szemeim előtt már látom, amint az 1.1-es motor szigorú étvágyát csillapítandó, gáztartályt szereltetnek a pótkerék helyére.

A csomagtér ajtaját kulccsal, vagy a vezetőülés mellől egy karocskával nyithatjuk. A csúszásmentes plató mellett - mint a nagyoknál - rögzítőfülekre is leltem. Sajnos a sötétített ablakok ellenére kívülről az egész raktér belátható, így biztonságosabb, ha nem hagyjuk őrizetlenül a megpakolt autót.

A menettulajdonságokra nem érdemes túl sok szót vesztegetnünk. A Seicentónak sem ez volt az erőssége. A hagyományos, 1108 köbcentis 54 lóerős motor városban elégséges a dinamikus közlekedésre. Mi próbáltuk országúton és - minő vakmerőség - autópályán is. A hivatalos adatok szerint 150 km/h a végsebessége, amit tesztünk alatt még túl is szárnyaltunk, igaz, jócskán kellett neki a kifutó. Akárcsak a megálláshoz. De ne kívánjuk olyat, amit tilos. A Seicento Van nem versenyautó, városi, esetleg elővárosi szállításra termett. Használjuk hát rendeltetésszerűen.

Gyárilag 155/65 R13 gumit kap a kisteherautó. Üresen, a meztelenítések hatására nagyon könnyű lett a hátulja. Érdemes ezeket jól az agyunkba vésni, esetleg kitapasztalni, nehogy csúszós úton vagy földúton haladva meglepetést okozzon az előre törtető hátsólámpa.