A tyúkhúr is ellenség

Próba: Unimog U20 - 2008

2008.03.07. 02:04

Adatlap Unimog U20 U20 - 2008

  • 4250 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 151 LE @ 2200 rpm
  • 610 Nm @ 1200 rpm
  • 8 seb. kézi
  • Végsebesség:
    89 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km

Az Unimog tervezője a Lego okozta genetikai változások patológiai esete. Az egész termékskála olyan, mintha építőkészletből válogatnánk. Fiús öröm, végtelenségig bővíthető elemekkel.

Kategóriája legjobban manőverezhető gépe, 12,8 méteres fordulóköre a testvérmodellekhez képest megrövidített, 2700 mm tengelytávú alvázának köszönhető. Ez, és 272 centis magassága biztosítják, hogy kommunális munkavégzéskor alacsony és szűk helyeken is teljes értékű maradjon. 2,2 méteres platócskája csűnött teherkocsi formát ad neki, de felhasználható kiegészítői nélkül inkább hobbiautónak tudnám elképzelni.

A horganyzott acéllemezből gyártott kabin bulldogfülke, mégsincs vérebpofája. Ügyesen visszaköszön róla a korai modellek fogyatékos ábrázata. Belül viszont három kókadt útkarbantartó is gond nélkül elfér, a praktikusan kialakított fülke még az elengedhetetlen kávéstermosznak is helyet ad. A felhasznált anyagok igényesnek mondhatók, itt nem a tapintás és puhaság a mérvadó, hanem az időtállóság és a jó tisztíthatóság.

A állítható kormányoszlop szériátartozék, az elektromos ablakemelő is benne van az árban. Az autóbuszosan háromállású tetőablak elég szellőzést ad, a klíma nyugodtan maradhat extrák között. Lehet, hogy nekem vannak tévképeim a szakmáról, de egy Unimogot leengedett ablakkal, kikönyökölve kell terelgetni a pásztortáska és tyúkhúr kaszálása közben.

Az irányítószervek kialakítása logikusan követi a haszonjármű szerepet. Jobbkezes központi joystick és nagyméretű gombokkal szerelt fedélzeti panel választja el a sofőrt az utasoktól. A nyomkodnivaló kialakítása masszív, látszik rajta, hogy akár kesztyűben is odaférni a gombokhoz. Maga a fülke egyébként két mozdulattal felnyitható.

Kifejezetten vagány a kabin mögötti tárolórekesz, ruganyos műanyagja akár kisebb munkahelyi baleseteket is képes túlélni. Mindkét oldalról nyitható, elnyel rekeszeket, lapátot, láncfűrészt vagy csapdával fogott nyulat, felhasználási területtől függően.

Az összkerékhajtás mellett az Unimog egyik védjegye a portáltengely. A hagyományos futóművel szemben a kereket nem a meghajtott tengely végére szerelték. Ott egy fogaskerék található, ami maga alatt forgat egy másikat. A 10-15 centi plusz hasmagasság a terepen főnyeremény. Ez az elrendezés már az ős-Unin is ott volt (akárcsak a csehszlovák Praga V3S-en).