Első próba: Renault Laguna és Vel Satis - 2005

Kis hűhó szinte semmiért

2005. április 7., csütörtök 11:32
A Renault Mégane 225 lóerős, kétliteres turbómotorját továbbfejlesztették, így készült el a 205 lóerős Laguna GT. A motor még tovább fejlesztve a Vel Satisban már 170 lóerőt teljesít.

A 2005-ös Lagunát a gyári sajtóközlemény alapján már februárban bemutattuk . A fazonigazított középkategóriás mellé a kis krómmal, kis felniválaszték-bővítéssel, kis kipufogóvégekkel aktualizált Vel Satis is társult a magyar sajtóbemutatón. A powerpoint-bemutató üdvözlő diájára az Espace neve is felkerült. Gondolom csak azért, hogy együtt legyen a három nagy, egy üzemben készülő, öt-öt Euro-NCAP csillagot birtokló személy-Renault.

A rövid, pörgős sajtótájékoztatón Serge Yoccoz, a Renault Hungária vezérigazgatója és fiatal francia kollégája mondott el ezt-azt az új modellekről. A Laguna átalakításában a fő vezérelv az autó erősségeinek (biztonság, kényelem) kihangsúlyozása, valamint az állítólag jelentősen javított megbízhatóság kiemelése volt. Renault-ék azt a vágyukat is megfogalmazták, hogy a Lagunának a D-szegmensben a német modellek közé kell emelkednie az európai piacon. (Ez utóbbi törekvés jól tetten is érhető az új Laguna arcán: oda a karakter, oda a könnyedség, van viszont egy francia Passatunk.)


Winkler szerint homasitás arca lett

Egy kis filmet is megnézhettünk, melyben egy joviális francia Renault-dolgozó, aki leginkább a Saint Tropez-i Lütyő őrmester főnökére hasonlított, elmondta, hogy a Renault ugyancsak törekszik a minőség javítására, céljuk a Toyota legendás megbízhatóságának elérése. Csak így, lazán: a Toyota jobb, mint mi, de megpróbáljuk utolérni. Jó pont a Renault-nak az őszinteségért.

A sajtóanyag szerint az új Laguna gyártásához kreált jelmondat: "tökéletes illesztés és összeszerelés". Jó nyomon járnak, a japánok is mindig ilyen hülyeségeket skandálnak (kaizen, just in time, hibát ne végy át és ne adj tovább) - meg is van az eredménye. Ilyen újonnan felfedezett fegyverrel a birtokában csoda-e hát, ha 2010-re a Renault szeretne a világ három legnagyobb autógyártójának egyike lenni és négymillió autót gyártani.

A Vel Satis újdonságai: az autó rendelhető 170 lóerőre beállított kétliteres turbós benzinmotorral is, a 2,2 literes dCi három teljesítményszinten, 115, 140 és 150 lóerős kivitelben választható. Ezek és a háromliteres, V6-os dízel ötsebességes automata vagy hatsebességes kézi váltóval párosíthatók. A 3,5 literes Renault-Nissan fejlesztésű, 245 lóerős V6-os benzines továbbra is csak automatával kapható.

A Rémbogár épp elijeszti a ragadozókat

A motorválaszték bővítésén, a műszerfal cseréjén és a szokásos fényszórócseréken-krómozásokon kívül az autó kényelmi és biztonsági berendezésein fejlesztettek kicsinyt a mérnökök. Előre parkolóradar került, a Vel Satis is kártyás nyitást-indítást kapott, új navigáció, hifi, telefonkihangosító kérhető a kocsihoz. Immár a Vel Satison is van keréknyomás-ellenőrző, okosabb az ESP és jobban világít a xenonpilács.

Teccenek látni? Fabetét és szép!

A Laguna sem a régi már. Más az arc, más a far, kifinomultabb a futómű, jobb a fék, újak a színek és kerekek, 70%-ban áttervezték a műszerfalat is. Finomabbak és tartósabbak a kárpitanyagok, a műszerfalon pedig immár végigfut egy, a felszereltségi szintet jelző díszléc. A Lagunát minimum 1,6-os, 115 lovas benzinmotorral, maximum háromliteres, 210 lóerős V6-ossal választhatjuk. A kettő között van még kétliteres szívó (135 LE) és turbó (165 LE) benzines, 110 és 120 lóerős 1,9, valamint 150 lóerős 2,2 literes dCi.


És van egy sportmodell, a Laguna GT. A GT a Renault-nál Grand Touringot jelent, ami azért vicces, mert a csúcsmodellből létezik kombi is - amit teljes nevén Renault Laguna Grandtour Grand Touringnak hívnak. Az autóba egyedi vörös-fekete bőrbelső kerül, orrába pedig 205 lóerős, a Mégane Sportból ideszelídített kétliteres turbómotor. Na ilyet nem láttunk a bemutatón.



Felszereltségek, árak

A Laguna hatféle felszereltségben létezik: Authentique (egyszerűség, minőség, modern hangulat a sajtótájékoztató diái szerint), Expression (technológia, kényelem, letisztultság), Dynamique (sportosság, technika, irányítás), Dynamique Plus (sportosság, kényelem, felszereltség), Privilége (elegancia, kényelem, kifinomultság) és Initiale (státusz, luxus, gazdagság) - no meg ott a GT ("Grand Tourismo", vezetési élmény). Szegény PR-os, vért izzadhatott, mire meglett felszereltségenként a három fogalom.

A Laguna árlistája Vectra-Mondeo-Passat vonalon mozog. Néhány jellemző ár: a legolcsóbb Laguna, az 1,6-os 115 lovas Authentique Berline, azaz négyajtós kivitelben 5 130 000, kombiként 5 330 000 forint. Villanyablakok csak elöl, manuális klíma, CD-s rádió, ESP-nek híre-hamva sincs. Egy jóféle dízel a középmezőnyből, a 150 lovas 2,2 dCi Dynamique 7 205 000, illetve 7 405 000 forint, kétzónás automata klímával, elektronyos kézifékkel. ESP még ebben sincs! A legdrágább Laguna 9 030 000 forintba kerül - ez pediglen a V6-os, benzines automata kombi, Initiale kivitelben. Bőrülés, villamosszék, xenon, fakormány, toronyóra lánccal.

A sajtótájékoztató után kezdetét vette az értelmetlen ökörködés. Mindössze egy Vel Satis és vagy tíz Laguna várt bennünket a budaörsi Holiday Inn parkolójában. Úgy igazán egy érdekelt volna, a GT - de az most ugye kimaradt. Sikerült viszont futni egy-egy kört (fel az M1-esre, ki az M0-ásnál, le egy parkolóba, fotó, át az M7-esre, vissza a parkolóba) néhány másik újdonsággal. Túl sokat nem tudtam meg róluk, de azért pár impressziót csak sikerült rögzítenem.

Vel Satis 2005

Vagy talán párzáshoz készülődik?

A Renault sajátos felfogásban készült nagyautója eddig is csúnya volt, most is az. Az idei modellév újdonságai, a krómdíszítések (nem is díszítés, inkább rátét, ezt a kocsit semmivel nem lehet díszíteni), a fura szögben előmeredő kipufogók, az új fényszórók és "kristályszerű" (ezt még a sajtóanyag is idézőjelbe tette) hátsó lámpák sikeresen hangsúlyozzák a Vel Satis ufóságát. A bemutatóautó fekete színe extravagáns halottaskocsit varázsolt a Vel Satisból.

A típus egyetlen jelenlévő képviselője V6-os dízelmotort hordott orrában - automata váltóval. A három literből 180 lóerő és 350 Nm nyerhető ki - a váltó pedig csak ötsebességes. Bár számháborúban a Vel Satis csúnyán alulmaradna mondjuk a nemrégiben kipróbált Peugeot 607 kisebb, de erősebb és többsebességes motor-váltó egységével szemben, a hang, a komfort és a dinamika kifogástalan.




Az előző Vel Satist nem próbáltam, hogy az aktuális modell beltere szebb-e, jobb-e, azt nem tudom, de szép és jó. És nagy: négy ember és a cuccok bőségesen elférnek az idomtalan bálnatestben. Számtalan csinos részletmegoldáson akad meg a szem: mutatósak a mutatók -höhö- a műszerfalon, gyönyörű óra mutatja az időt elöl középen, szépek a világítótestek a plafonban, érdekes az első ülések támlájának középre lejtetése. Élmény utazni az autóban.

Laguna, 2,2 dCi-vel


Az Initiale (azaz csúcs-) felszereltségű Laguna kombiban a fabetét a legszebb. Valódi, nem agyonlakkozott, szinte él, sóhajtozik az ember keze alatt. Visszatér a váltógombon és a kormány bal oldalán is. Könnybe lábadt a szemem a meghatottságtól: az új Passat bemutatója után már azt hittem, kiveszett az ízléses fabetét az autógyártásból.

Mellesleg a meggyőző Euro-NCAP-teszt mellett ez az egyetlen érv, hogy a meglehetősen homogén európai középkategóriából miért pont Lagunát vegyen valaki. Mint ahogy ellenérvből is csak egy van: a szélzaj elfogadhatatlanul erős, már kicsivel száz feletti sebességnél is.


A motor szépen húz, bár 150 lóerős teljesítményét és 320 Nm-es nyomatékát már 1,9-es, modernebb motorok is tudják, vagy majdnem tudják. Az ötsebességes automata váltó kifogástalanul üzemel, gyorsan reagál, nincs spét elindulásnál sem. A futómű kényelmesebb, mint amilyen stabil, az autó alulkormányzottsága vitathatatlan.




Laguna, 3,0 V6-tal

Belső sávok takarítója

Ez az igazi. Akinek módjában áll eltekinteni a dízelekénél szükségszerűen jóval nagyobb fogyasztástól, ebben lehet igazán boldog. Húz, mint egy mozdony, gyönyörű a hangja és passzol hozzá az ötsebességes automata. Ami egy fékezésnél csinált egy jó viccet is: húzattam, húzattam, aztán lassítottam - de miután leléptem a gázról, az autó még váltott egyet felfelé és ugrott egy utolsót, mielőtt lassulni kezdett volna. Ejnye, ejnye.

Jobb-e a németeknél a Laguna?

A szélzaj ebben is jelentékeny sajnos, de a műszerek ebben is szépek, az ülések kényelmesek, a helykínálat pazar. Sok kapcsoló ismerős kisebb Renault-kból, de ez valahogy ennél a márkánál nem olyan zavaró, mint - mondjuk - a PSA autóinál. Itt a kisautóban vannak nagyautós gombok, nem fordítva.

Láttunk pár szép új Renault-t, mentünk velük pár kört, jól van, megvolt. Az élet mehet tovább, a Vel Satis továbbra is csúnya és jó, a Laguna egy kicsit kevésbé érdekes és egy kicsit jobb. Csoda nem történt, seggre nem estünk a megdöbbenéstől, tessenek szépen oszolni, mindenki vissza a helyére és pöröghet tovább a mókuskerék. Aki eddig is szerette a nagy Renault-kat, ezután is fogja, aki eddig se, ezután se.

Címkék:


h i r d e t é s

Totalcar áruház

központi kinyomó, kuplung
RENAULT FLUENCE 2.0 16V lépcsőshátú 2010-2013
25714 Ft
gumiharang, kormánymű
RENAULT 21 2.2 4x4 Ferdehátú 1990-1994
1808 Ft
olajnyomás kapcsoló
RENAULT CLIO 1.5 dCi Ferdehátú 2005-2013
1906 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

How low should you go?
Up to a certain point, the lowering of a car can be useful. Beyond that it’s pure nonsense.