Elakadni nem sikerült

Bemutató: Toyota Land Cruiser 2003.

2003.01.31. 13:26
Magyarországon is bemutatták Toyota terepjárójának új generációját. A lehető legjobb körülmények között, frissen olvadt, de még vaskos jégdarabokkal kevert sárban, hegyen-völgyön, árkon-bokron át.

 
   
 







Az új Land Cruiser is brutális egy jószág, ahogy kell. A formaterv ugyanott készült, ahol az új Corolláé és a Yarisé, a Cote d' Azur-ön található ED2-ben. Az európai vásárlók vélt ízlésének eltalálása miatt most már nem csak a RAV4 cicaszemű, de a Land Cruiser is cicásodik, viszont legalább nem elegáns sziámi, hanem jól megtermett, gonosz hibrid perzsa.

 
   
   

A beltér jóval technóbb lett, de a Toyota szörnyűséges műfabetét-lobbija ide is benyomott egy kis fabetétet, amit azért nem kellett volna. Ezt leszámítva szép, tágas, toyotás tökéletességgel megépített a beltér, és ha leszednék a küszöb alól a fellépőt, még kevésbé sároznánk össze az autót, meg a nadrágunkat.

 
   
 

A magyar piac slágerének a D-4D common rail turbódízel ígérkezik, ami már az előző generációban is kivívta csodálatunkat. Nálunk a fogyasztása miatt kisebb sikerre számíthat, de a yachtvontató vásárlóközönség örül majd minden idők legerősebb Land Cruiser motorjának, a V6-os benzines, egy híján 250 lóerővel, 380 Nm nyomatékkal.

 
   
   

Ugrásszerűen megnőtt a Land Cruiser menetbiztonsági elektronikájának tudománya. A DAC (Downhill Assist Control) lejtmenet-vezérlő egyszerűbb változatát próbáltuk már a Land Rover Freelanderben, a Toyota hasonló elven működő, de jóval precízebb vezérlésű rendszert alkotott, ami nagyon finoman tartja meg az autót a csúszáshatáron. A tesztúton egy legalább 18 %-os, híg sárrral borított meredélyen ugyan elég ijesztő sebességgel eresztette le az autót, de valószínűleg tényleg az volt a csúszáshatár, és enélkül pörögve estünk volna az árokba. DAC csak az automatákhoz rendelhető. Világújdonság a HAC, a hegymeneti elindulás-segítő, ami a kapaszkodást automatizálja gombnyomásra, míg hozzá nem érünk valamelyik pedálhoz.

 
   
 

A központi differenciál Torsen rendszerű, elöl és hátul viszont a Mercedes ML ben, illetve újabban az E osztályban is előforduló fékdifferenciálhoz hasonló rendszer van, ami a kipörgő kerekeket fékezgeti. Van még félaktív automatikus felfüggesztés (TEMS), amivel keményíthatjük-lágyíthatjuk a rugózást, a kemény fokozatban bólogatásgátlással - hirtelen induláskor vagy fékezéskor nem emelkedik-süllyed az autó orra.

 
   
   

Új fékrendszer, stabilitás-szabályozás, változó áttételű kormány és fékpedál - a többi újdonságot majd akkor mutatjuk be, ha kaptunk tesztautót (és árlistát). Addig is azonban leszögezhetjük, hogy a bemutató tesztvezetése a lehető legborzalmasabb terepeken volt, nyári gumikkal, sehol nem sikerült elakadni.







 

120 kép