Dízelboxert akarunk!

2005.12.02. 08:14

Adatlap Subaru Legacy Trend - 2003

  • 1994 cm3-es,boxer 4 hengeres benzines
  • 165 LE @ 6800 rpm
  • 187 Nm @ 3200 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    9.5 másodperc
  • Végsebesség:
    214 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    8.7 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    12.2 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    6.8 l/100km

A kollégák egyöntetűen hülyének neveztek, amikor azt mondtam egyszer, ebéd közben, hogy a Legacy sokat fogyaszt. Mennyit, kérdezték. Mondom, kilenc litert. A feltörő röhögésben esélyem sem volt elmagyarázni, hogy hiába középkategóriás, kétezres, benzines, boxer, állandó összkerékhajtással, gyakorlatilag csak országúton hajtottam, 100-110-zel, leheletfinom gázadagolással, klíma nélkül. Egy hasonló adottságokkal rendelkező nem-Subarut szerintem hét és fél literből is kihoztam volna így.

Az átlag egyszer nagyon megindult lefelé, méghozzá paradox módon épp egy budapesti túrán. Hajnalok hajnalán kellett kimennem a repülőtérre, majd éjjelek éjjelén szeltem át újra a fővárost hazafelé, miután Franciaországban kipróbáltam ezt. A töküres utcákon, villogó sárgákon 60-70-nel végiggurulva 8,4 literes átlagfogyasztást produkált a gép, de amint kiértem az országútra és visszatértem a bő százas utazóhoz, az érték azonnal elkezdett felfelé lépegetni. Méghozzá kéttizedenként, a Subaru számítógépe ugyanis valamiért egyötödös pontossággal számol.

A fentiekhez tartozik egy magyarázat és egy következtetés. A magyarázatra azon kézenfekvő kérdés miatt szorulok rá, hogy hülye vagyok-e; hogyan vagyok képes ilyen óvatosan közlekedni egy legendával, miért nem csapattam agyba-főbe a Subarut. A válasz egyszerű: ezzel a motorral nincs értelme. És ezzel a váltóval sem. Az ötsebességes kézi kapcsolású szerkezet határozottan működik, de a kar tologatásához érthetetlenül nagy erő szükséges. Erre mondják a minden hájjal megkent kereskedők, hogy idővel majd bekopik.

"Ha Ön a teljesítmény, a kedvező fogyasztás és a környezetbarát üzemmód egyensúlyát keresi,...", kezdődik a kétliteres szívóboxerről szóló blokk a Legacy prospektusában. Az ilyesmi sosem jelent jót, és valóban. Pedig a csaknem 1,4 tonnás karosszériához cseppet sem kevés a 165 lóerő teljesítmény, csak hát a lovak nagy része elvérzik az állandó összkerékhajtás vágóhídján. A pörgős motor egyébként hétezer fölé is forgatható (de még ilyenkor is nagyon küzd a tömeggel), elindulásnál viszont könnyű lefullasztani, annyira nyomatékszegény az alapjárat közelében.

Volt egy rövid szakasz, pár kilométer, amíg ütöttük-vágtuk szegényt egy vállalkozó kedvű kollégával. Az eredmény több mint 15 liter a műszerek szerint és fanyalgás: miért nem megy ez rendesen? A padlógáz-padlóféküzemű Legacyval városban könnyedén tartotta a lépést az Év Autójának dízelváltozata .

Amit viszont a Subaru biztosan jobban tud a Renault-nál és legtöbb kategóriatársánál, az a hihetetlen kanyarstabilitás. Szűk forduló alacsony sebességről kezdett kigyorsítással, hosszú, elnyújtott autópályakanyar nagy tempónál: az alacsony súlypontú, összkerékhajtású Legacynak mindegy. Remekül rajta marad az íven, dülöngélés, bizonytalanság még akkor sem jelentkezik, ha túl nagy a tempó, vagy csúszós az út.

Ilyenkor egy tömegként sodródik kifelé az autó, a túl vakmerő pilótának pedig elegendő azon tűnődnie, hogy elfér-e még vajon a szembejövők vagy a korlát mellett, megpördüléstől, keresztbefordulástól kevéssé kell tartania. Erőből direkt keresztben menni viszont - újra csak a motor viszonylagos gyengesége miatt - száraz aszfalton nemigen lehet, de hát ez a nagy, elegáns limuzin nem is erre való.

Subaru Legacy - 2006

A legolcsóbb Legacyért, azaz tesztautónkért 6 997 000 forintot kér az Emil Frey Import Kft., azaz a hazai vezérképviselet. Ennyiért megkapjuk az összes alapvető elektromos bigyót, automata klímát és a négy légzsákot. Érdekes, hogy az alapárért nem jár a kormányról vezérelhető cédés rádió, a tempomat viszont igen. Még érdekesebb, hogy a sebességtartó automatika sík úton csak rángatva, finom, de gerinccel jól követhető gázadás-gázelvétel ritmussal képes a beállított tempó körüli érték biztosítására.

Adós vagyok még egy hat bekezdéssel fentebb előjelzett következtetéssel, ami így hangzik: ha már egy remek útfekvésű, hihetetlen kanyarsebességekre képes túralimuzin nem rendkívül erős, akkor legalább legyen takarékos. Tehát: a hétköznapi, utcai Subarukba dízelboxert akarunk! Teccenek hallani, kedves Fuji Heavy Indiustries, 1-7-2 Nishishinjuku, Shinjuku-ku, Tokió, 160-8316, Japán? Remélem!