Teszt: Honda Legend 3,2 V6 - 1991

Lélektani határ

2007. szeptember 7., péntek 08:27
Ha a Toyotához hasonlóan többet költenek a marketingre, és Európában is Acurának nevezik, talán minden máshogy alakul.

Vaj bőr, több tucat szervomotor, automata váltó, nagy V6-os motor, tágasság elöl-hátul, zajtalan suhanás. 600-800 ezer forintért dúskálhatunk az extráiban. Ennyire becsüli a piac a második szériából való Honda Legendeket. De miért nem szeretjük jobban? Talán mert kevés van belőle, ezért a szervizek kissé idegenkedve fognak neki a bonyolult hibáknak. Aztán ritkasága okán drága hozzá az alkatrész, vélekednek sokan.

A megoldás mégsem ez. Mint minden jobban felszerelt, ezáltal bonyolult autónál, a Legendnél is az elhanyagolás rombolja leginkább az imázst. Kispórolják a gyári alkatrészt -láttak már ilyet Lada-hűtővel. Nem cserélik az olajat, ha mégis, valami olcsó szupermarketesre. Ha meghibásodik az elektronika, áthidalják, illetve még egyszerűbb megoldásként kiveszik az izzót a visszajelzőből. És így tovább, aztán a gányolás legvégső pontján irány az autópiac. A következő tulajdonos pedig elmondja majd mindennek.

Nem könnyű szép és jó Legend II-t találni. Nincs 12 évesnél fiatalabb, az első darabok 16 esztendősen erősen élemedett korúak. Ennyi idő alatt óhatatlanul törték őket, a futott kilométerek pedig 300-400 ezer között járnak. Hogyne, kétségtelen, dúsgazdag nagyanyók is vesznek luxusautót, hogy évente kétszer meglátogassák a rokonokat. De jellemzőbb, hogy elfoglalt üzletemberek ruháznak be, és ha már megvan, mennek is vele évi ötvenezret.

Ezek az általánosságok, térjünk a konkrétumra. Anna és Mihály (egyikük a képeken) használják közösen a '91-es évjáratú, gyakorlatilag teljes felszereltségű Honda Legendet. Négy éve birtokolja a pár férfitagja, előtte (ahogy tudjuk) egy hölgyé volt, aki nem nagyon tudta kihasználni. A megvételkor 95 ezret mutatott a kilométer-számlálója, az állapota alapján elhinném, hogy tényleg belül van még a 150 ezren.

Nem kell különösebben értő szem, hogy megtaláljuk a dupla-tripla futás jeleit. Tünetek: a fogdosástól elporladt kormány és váltógomb. Tenyérnyi kikoptatott lyuk a pedálok előtt a szőnyegen. Lötyögő műszerfal, lógó ajtókárpitok, feliratukat/ikonjukat vesztett nyomógombok. Hiányzó apróbb alkatrészek, amiket restek voltak bontóból pótolni. Az ülésekből kikandikáló epeda, reménytelenül szétrepedezett bőr. Mészfoltok a csomagtartóban, a pótkerék hűlt helye. A kínos lista szerencsére autónkra nem érvényes. Minden működik, nincs hiányérzetem, amikor kintről vagy bentről megszemlélem.

Működése is gyakorlatilag hibátlan. A nyűgös tesztelő persze talál kifogásolnivalót, az lenne a hihetetlen, ha nem. Első és legfontosabb észrevétel: szemernyi sportosság sincs benne. A 3,2 literes V6-os gyárilag 204 lóerős, nyomaték 293 Nm, de valahogy nem az igazi. Indulásnál durván padlózva akár 6000-ig pörgethető, ekkor jól meglódul, a menet közbeni gyorsítási szándékra viszont kelletlenül reagál. Mondom ezt úgy, hogy van összehasonlítási alapom ekkoraforma automataváltós autókkal. A Ford Scorpio Cosworth kisebb, 2,9-es motorja jóval robbanékonyabb, ugyanezt kell mondanom saját Saab 9000 V6 -osomra. Talán a Mitsubishi Sigmával lehetne összeereszteni őket. A Legend bizony nem a CRX - Prelude - vonulatba illeszkedik. Inkább négyajtós Civic 1,4i - Accord 1,8 után érdemes ebbe az irányba elindulni, akkor nem fog feltűnni a pörgősség és száguldásra való hajlam hiánya.

A 4,95 méteres, 16 mázsás karosszéria inkább a méltóságteljes és visszafogott suhanásra készült. Lehetőleg autópályán, ekkor fogyasztása könnyen tíz liter alatt tartható. Százharmincas utazón még kilencet sem eszik. Városban viszont - lábtól függően - 12-20 liter mindenképpen lecsúszik. De kint a sztrádán sem vall szégyent, végsebessége 225 körül van, 180 körül simán utazna.

A felfüggesztés is ezt a használati módot támogatja. Se nem kemény, se nem ringatós. Sodrós szerpentinen ugyanúgy megkínozza a sofőrt, ahogy a kátyús városi utakon. Bezzeg a nagy ívű kanyarokkal épült, sima autópályákon guruló szanatóriumhoz hasonlít. Ide való a kifinomult tempomat: ha gyorsítania kell, a legnyugodtabb módon teszi. Legyen mondjuk 130-ra beállítva, induljunk 110-ről, előbb diszkréten eléri a 125-öt, aztán még kicsit visszavesz, és a skála végét szinte észrevétlenül pótolja be. Más, akár vadonatúj autók általában mindezt eszetlen visszakapcsolásokkal, full gázos üzemmel, 130-nál pedig hirtelen elvett üzemanyaggal csinálják. A Legend végtelen autópályákra termett, ahol nem számít 1-2 másodperc, úgyis 600 mérföld áll előttünk.

A jó fék legalább annyira követelmény, mint a nyomatékos motor. Ezzel is ugyanaz a baj: jó-jó, megállítja, de többet vártam. Tudom, mostanában rákaptak a gyártók ezekre a harapós fékekre, hozzájuk képest minden régebbi kemény taposást, egyúttal a sofőrtől pontos kalibrációt kíván. Erősen igaz ez Legendünkre is; tulajdonképpen mondhattam volna egyszerűbben is, hogy méltatlanul gyenge a fékrendszere. Mármint ennek a darabnak, a jelenlegi állapotában. El tudom képzelni, hogy teljes felújítása (betétek, tárcsák, munkahengerek, csövek) után máshogy nyilatkoznék.

Elértünk lassan a karbantartási és fenntartási fejezethez. Mint a bevezetőben leszögeztem, rossz a koros Legendek megítélése. Konkrét célmegjelölés nélkül a Totalcar-közeli indexes fórumban, az autós újságírás ámokfutóiban feltettem a kérdést, mi a véleményük egy hasonló paraméterekkel rendelkező Hondáról. Számítottam a kemény magra, nem is kellett csalatkoznom, többen nyilatkoztak. Azt gyanítva, ilyet akarok venni, rögtön intettek az elhamarkodott döntéstől. A jellemző felvetések: öreg, drága az alkatrész, bonyolult, nem értenek hozzá a szerelők. Volt, aki ilyen korú Alfának nekivágna, más inkább Mercire beszélt volna rá. Egy e-mailt is kaptam, amiben összehoztak egy típusrajongóval, egyedül ő mondta, hogy lehet szeretni a Legendet.

A negatív véleményeket elmondtam az autó tulajdonosának. Személyes tapasztalatára hivatkozva cáfolta, hogy megbízhatatlan lenne, amivel csak a gond van, öröm pedig elvétve. Ellenkezőleg, néhány elektromos problémán, itt-ott szükségessé vált fényezésen, kötelező karbantartáson kívül mással nem kellett foglalkozni. Igaz, a klíma két-három évig elvétve működött. Már mindent megpróbáltak, a légkondis szakember megutálta a mesterségét, a Hondával foglalkozó szerviz sem jött rá a megoldásra. Pedig csak egy forrasztás engedett el, hol érintkezett, hol nem. Ez a lebeszélők indokait erősíti: ha előjön valami, kész szívás. A normális, ennél sokkal többet futott Legendeknél pedig exponenciálisan növekszik a hibalehetőségek száma.

Honda Legend 3,2 V6 - 1991

Ezért hát a cím. A 3,2 V6 motorméretben nálam épp a felső lélektani határ, jó alapból egy 16 éves autót még hajlandó lennék babusgatni. A nagy limuzinok hű rajongójaként megkívántam felebarátom tulajdonát, mégsem merném megvenni. Ezt a darabot sem, nemhogy ismeretlen forrásból másikat. Tetszik, 5-8 évet letagadhatna (megjelenésre és állapotra egyaránt), de félek, baráti hondás szakembergárda nélkül hamar a parkolóban rohadó objektumként végezné. Igaz, ugyanezt gondolom az összes korabeli kategóriatársáról is. Ahhoz Jaguarnak kéne lennie, hogy vállaljam a véres harcot. Vagy esetleg Legend kupénak . Az pazarlóbb, különlegesebb.

Honda Legend 1991 3.2 V6 Honda Legend 1991 3.2 V6

A Totalcar értékelése:

Szép, nem látszik 16 évesnek. Jó is. A fáradtság azonban itt-ott kiütközik rajta. Kevés felhasználónak lenne elég türelme hozzá. Másokkal együtt én is rontom a hírét.

Népítélet:

  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Fenntartási költség
  • Ennyire szerette

Címkék:

A Totalcar címlapjáról ajánljuk

Ez lenne az igazi luxus?
Ez lenne az igazi luxus?
Ennél nagyobb már tényleg nem kell. Mellette az S-klasse konzervdoboz.
RSVPTC Csak az ár volt minőségi
Az olvasó váltózárat szereltetett korosodó, ám makulátlan állapotú autójába. Lehet, hogy jobban járt volna, ha ellopják, úgy legalább nem kell végignéznie, amit műveltek vele.
Elegáns lett a Kia egyterűje
Megtették, amit a műfaj korlátain belül megtehettek – az eredmény egész kellemes.
A magyar sofőrök elfelejtettek vezetni?
Harmadával nőtt a sérüléses balesetek száma az első negyedévben. Száguldás külföldi rendszámmal, rengeteg gyorshajtó és egyre kevesebb friss jogosítvány. Így autózunk.
DS 6WR: ez már a francia luxus?
A Citroen készítette, de már nem is bukkan fel
a jellegzetes dupla nyíl. Vajon beválik?
Nepper Ettől már csak a bontóban szabadulok?
Szeretném lecserélni egy fiatalabbra, de félek, nem tudom eladni a Rovert. Tényleg a nyakamon marad?
Könnyű a Lada, de nem ennyire
Nem könnyű elképzelni, hogy valaki ennyire ne érezze, hogy valami egyszerűen nem jöhet össze.

h i r d e t é s

Márkaszerviz

Totalcar áruház

fékbetét készlet, tárcsafék
HONDA ACCORD 3.0 V6 24V Kupé 1998-2003
14290 Ft
gumiharang készlet, hajtótengely
HONDA CIVIC 1.6 16V Ferdehátú 1997-2001
3060 Ft
tömítőgyűrű, automatikus váltó| tömítőgyűrű, vezérműtengely
HONDA ACCORD 1.8 EX lépcsőshátú 1983-1985
1082 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

Aventador and S63 AMG Mercedes wrecked in the rain
Sudden rainstorm caused several serious accidents last Sunday. A Lamborghini Aventador and a Mercedes S63 AMG were badly damaged.