Bájos háztartásbeli

Seat Leon 1.4 New Mill teszt - 2001

2001.05.08. 10:31
Aki reklámszövegeknek mindent kritikátlanul elhisz, ezúton is csókoltatom, de a Seat Leon szlogenje, miszerint "Olyan erős, amilyennek látszik" a szokásosnál is nagyobb blődli. A Leont direkte a legkisebb kapható motorral próbáltuk ki, viszont a speciális New Mill (új malom??) felszereltséggel.
 
   
   

Szó mi szó, a Leon valóban karakteresen néz ki, különösen szemből: valami ragadozóhal-szerű agresszió ül a foncsoraiban. Ha autópályán meglátjuk a visszapillantóban, gondolkodás nélkül lehúzódunk. Oldalról és hátulról viszont már csak egy szépen megrajzolt ferdehátú, semmi extra. A nagytesó Toledo arányosabb, ráadásul van neki normális csomagtere is, mindez 10 százalék felárért (Leon 1.6 Stella vs Toledo 1.6 Stella).

Az hogy erős lenne a Leon, legfeljebb a csúcsváltozatra, az 1.8-as, turbós, 180 lóerős kivitelre vontkozik. Az általunk próbált 1.4-es, 16 szelepes, 75 lovat egybeterelő VW motorral szerelt New Mill ( új malom?) viszont csak annyira izmos, mint Woody Allen három heti almalé-diéta után. (Fura népség a kritikus: bezzeg ha csak az 5M árú 1.8T létezne, most azon tépnénk magunkat, miért nem dobnak piacra egy kisebb motorú változatot elérhető áron.)

 
   
 

Ha már ezt a motort szerelték az üresen is 1135 kilós autóba, legalább a fokozatokat vehették volna rövidre, vagy a futóművet hangolhatták volna sportosra a latinos temperamentum jegyében. De nem: az 1.4-es Leon-nal a tervezőcsapat inkább békés, takarékos autót alkotott, csak elfelejtettek átszólni a marketingosztályra, hogy változott a projekt.

A Leonnal való közlekedés roppant eseménytelen, már-már unalmas; sportos manőverekhez nincs se erő, se megfelelően stabil futómű, cserében viszont csendes a motor, nem nyöszörögnek a belső kárpitelemek. Nyugi van. Az azért aggasztó volt, amikor a rőzsegyűjtő anyóka a fekete Toldi biciklijével legyorsult egy piros lámpánál, de meg kell tanulni azt az arckifejezést, ami azt mutatja, "ja, az autóm olyan erős, amilyennek látszik, csak tudjátok srácok, ma valahogy nincs kedvem nyomni."

 
   
   

A takarékos üzemre való törekvést a gyárilag szerelt gumikon is láthatjuk: Firestone FS. Az FS azt jelenti, hogy Fuel Saver. Vagyis hogy Üzemanyag Megtakarító. Aha. Mindezt ráadásul 175/80R14 méretben, ami egy ekkora méretű autónál a még elfogadható legkeskenyebb, viszont kifejezetten magas oldalfalú. Most már legalább értjük, miért hajlamos mászkálni az autó hátulja és miért csikorognak a kerekek enyhe ívű kanyarban is.

A takarékossági versenynek megvan az eredménye, tényleg lassan gyűlnek a Smart-pontok: a teszt során mért 7.6 literes fogyasztás (60 százalék város, a többi autópálya és országút, időnként bekaapcsolt légkondival) kifejezetten kedvező.

 
   
 

Ami a belső teret illeti, egy rossz szavunk nem lehet, igaz jó se nagyon. A tervezők remekül vizsgáztak a VW alkatrészraktár alapos ismeretéből; sajnos a csoport más típusaiban is használt apróságoktól nem is bírtak elszakadni, így a műszerfal -- amellett, hogy tényleg pofás -- némi deja vu érzetet ébreszt. Ha egy típus hangsúlyozottan a design-jára épít, akkor a belsőépítészetben is illene valami eredetivel kirukkolni. Könyörgöm, legalább a sebváltó-gomb ne a Golfból származzon!

A csálén álló ablakfűtés-kapcsolót viszont nagy örömmel üdvözöltem: végre egy kis vamos-a-la-playa-o-o-oo-ó! Ezt leszámítva kifogástalan a minőség, igényesek a felhasznált anyagok -- ezt mindig is szerettem a VW Gruppe autóiban.

 
   
   

A műszerfal konzervatív megjelenését a bikavadítóan vörös megvilágítás hivatott ellensúlyozni. Ízlés dolga, én villámgyorsan letekertem a fényerőt. A műszerfal egyébként folyamatosan vöröslik, tehát a fényszóró bekapcsolása nélkül is, aminek a világon semmi értelme (napfényben úgysem látszik, szürkületben meg úgyis bekapcsoljuk a világítást), viszont a műszerfalizzók hamarabb égnek ki. Tévedés ne essen, nem a kis égők egyenként 20 forintos árán sopánkodom: a cseréhez meg kell bontani a fél autót és az már nem mindegy.

Bár 182 centis magasságommal nem állnék leghátul a tornasorban, egy csomót kellett nyújtozkodnom a Leonban. A bejárati ajtó roppant szélesre nyílik, ami remek dolog, csak a behúzófül olyan messze kerül, hogy valósággal ki kell érte hajolni az autóból. Általában az elektromosan állítható visszapillantóért sem vagyok oda (szűkebb lakóhelyem mikrokultúrájának érdekes néprajzi vonatkozása a parkoló autók tükrének lerugdosása), de a Leonból hiányoltam. A jobb oldali tükör állítása előtt sajnos elmulasztottam az alapos bemelegítést: a nagy nyújtozkodás közben meghúztam egy izmot, így aztán rögtön mehettem is regeneráló masszázsra.

 
   
 

Tetszett viszont a gyári magnó: hangnyomás-versenyen ne induljunk vele, de a gyári hifik vérlázítóan gyenge mezőnyében üdítő kivételt jelent. A fontosabb kezelőgombjai a kormány közvetlen közelébe esnek, mi több, a műszeregység közepén még a kijelző adatai is megjelennek -- valóban ergonómikus megoldás. Középhullám viszont nincs a rádión, úgyhogy agyő Kossuth rádió, agyő Szabó család.

A Leon alapváltozatáért 3.317 milliót kérnek, ami távol áll a Best Buy kategóriától, csakhogy az általunk tesztelt New Mill változat több mint 200 ezerrel olcsóbb. Mindezt úgy, hogy nem spóroltak ki belőle semmit: benne van a négy légzsák (óriási piros pont), az elektromos biszbaszok (ablak, kp. zár), ráadásul manuális klíma is jár hozzá. Ez a csomag így együtt már egészen vonzó, és a sármos külsőt is értékelve nyilván sokan fognak ráizgulni. Ez rendben is van, de ne feledjük: a Seat Leon az 1.4-es motorral nem az az izgalmas, forróvérű Latin Lover, aminek kinéz, inkább egy bájos háztartásbeli.

 
   
   

Ladányi Gabi, orvoslátogató, akinek a mostani Seat Leon előtt egy Golf IV volt a szolgálati autója: "a fehér Golfot csak Bálnának hívtuk a megjelenése miatt, és ez valahogy a Leonon is rajta maradt -- ez is egy nagytestű állatra emlékeztet. Bár mind a két autóban ugyanolyan motor volt, a Golf jobban ment és egy kicsivel kevesebbet fogyasztott. Azért én ezt a Seatot jobban szeretem, ráadásul még egyszer sem próbálták ellopni."

Műszaki adatok

Hengerűrtartalom: 1390 cm3
Max. teljesítmény: 75 LE (55 KW)/5000 f/min
Max. nyomaték: 128 Nm/3000 f/min
Saját tömeg: 1135 kg
Üzemanyagtartály: 55 l
Csomagtér térfogata: 340/655 l
Gyorsulás 0-100: 14.3 s
Végsebesség 170 km/h
Fogyasztás (város/városon kívül): 8.5/5.4 l
Tesztfogyasztás: 7.6 l
Ár: 3,199,000 Ft

A New Mill modell fontosabb felszereltsége:
Manuális klíma, négy légzsák, szervókormány, rádiós magnó, elektromos ablakok elöl, központi zár, állítható magasságú vezetőülés és kormány, indításgátló.

A május 8-án fenti címen megjelent cikkükhöz szerettem volna megjegyzést fuzni, de sajnos a honlapon nem lehet (más autós témával foglalkozó lapokkal ellentétben). Nem tudom, hogy lehetséges-e, de szeretném, ha a cikkhez kapcsolódó véleményemet is közzétennék oldalaikon! Amiért billentyűzetet ragadtam, az a következô:

2000 szeptemberben megvásároltam életem elsô új autóját, jó néhány használt gép lestrapálása után (úgy hangzik, mint egy reklám szöveg, ugye?). Hosszas válogatás után döntöttem a Seat Leon mellett. Egy kissé megdöbbentett Szekeres W. Stevie cikke azzal az autóval kapcsolatban, amit már lassan 8 hónapja nyúzok. Rengeteg pejoratív, lekicsinylô megjegyzése azóta sem hagy nyugodni.
Csodálkozom, hogy egy tesztre kapott autóról a tesztelônek nincs elég információja. Rögtön itt van a NewMill "felszereltség": a Seat hivatalos honlapján is olvasható szlogen szerint "Stílust adunk az új évezrednek."; kell-e tovább magyarázni a Mill jelentését?
A nagy tesó arányosabb és a csomagtere is nagyobb megállapítás igaz, de az 4 ajtós, ez 5. Abba nem lehet betenni hátra egy nagyobb TV-t, ebbe igen. Annál nem sokat érek, ha lehajtom a hátsó ülést (max. sílécnél, csövek szállításánál), ennél kihasználható a kalaptartó feletti rész is.
Korábban volt több 2000 köbcentis autóm is, ezek természetszerűleg erôsebbek voltak, mint a Leon látszik. Nekem a Leonnal eddig gyorsulási, elindulási problémáim nem voltak. "A rőzsegyűjtő anyóka a fekete Toldi biciklijével legyorsult egy piros lámpánál" effektus ellenkezôjérôl számolhatok be, alapesetben kb. 100 m elônyt lehet begyűjteni a lámpánál, pedig nem hajtom szét a kocsijaimat. Apósom szerint inkább óvatos vagyok, igaz ô taxis volt, más a mentalitása. Az elôzôekhez hozzá tehetjük persze, hogy újra indul a verseny, mert úgy vannak beállítva a villanyrendôrök, hogy a rôzsehordó anyóka is utolér a következô lámpánál... Tehát: minek az egész? Mi nem Hakkinenek vagyunk... Halkan jegyzem meg, hogy a feleségem a Trabijával (amíg megvolt) mindig elsô volt a lámpánál való induláskor, pedig: 1. ô nôbôl van (gondolom Stevie is felhozná érvként), 2. a Trabant motorja 0.6-os, 3. egy 23 éves Trabi nem versenygép. Következésképpen meg kell tanulni használni (nejem szerint vezetni) az autót, mint minden újat, mást, mint ami azelôtt volt.
A takarékos üzemrôl szólva: igaz, hogy egy kétezres Sierrához képest takarékos a Leon, de nekem télen tisztán városban 9 litert fogyasztott, most 8 liter körül van a fogyasztása. Hosszabb távokon igaz a 7 - 7,5 liter. A gumi mérete nem csak az üzemanyag-takarékosság miatt ekkora, hanem a szállító költségeinek faragása is szerepet játszik. A Leon leírásában, és az interneten is olvasható hogy akár 205/55 R16-os gumikkal is használható az autó. Tehát akinek ez kell, az vegyen rá, rendelje meg extraként stb. A konkurensek sem alegszélesebb gumival árulják az alapmodelleket... Az enyémen Dunlop nyári (eredetileg ez volt rajta, tavaly még ezzel árulták) és Michlen téli gumit használtam, egyetlen egyszer sem csikorgott a kereke kanyarban. Lehet, hogy a Firestone nem a legjobb választás ezek szerint a Seat részérôl.
Amióta autóm van, mindig deja vu érzetet ébreszt a belsô design az elôzôhöz képest. Sokszor nagy örömömre. Ugyanis nem kell keresni, hogy hol van az index, és egyebek. Kitörô örömmel csodálkoztam rá egy ferdén álló kapcsolóra (mellesleg az ablakfűtés gombja nem csálé az én autómban), fôleg a korábbi autóimban, ahol ezzel több gond volt, ráadásul nem mindig működött mindegyik.
Sokat kell nyújtózkodni az autóban a szerzô szerint. Az én véleményem is ez, de örülök ennek, mert azt jelenti, hogy nagy a belsô tere a kocsinak (én is 185 cm magas vagyok), ez szempont volt a vásárlásnál. Nem érek hozzá senkihez a kocsiban, ha sebességet váltok, és nem érzem soknak, ha négyen ülünk benne. Ha rövid a kezed, toldd meg egy nyújtózkodással, kérd meg az anyósülésen ülô egyént, hogy állítsa be a tükröt. Vagy ez cikis már a XXI. században? Csak az internet, és semmi verbális kommunikáció? A masszázs pedig mindig jót tesz az embernek, bár jelen esetben inkább a szerzô költôi túlzásának nevezhetô.
A gyári rádiós magnó nekem is tetszik, ráadásul szélesebb mint az átlag, ezért talán nem fogják kilopni belôle (ez sajnos nem biztos). Én tetettem be a gyári négy mellé még négy db. hangszórót utólag hátulra is, ettôl még jobb lett a hangja, bár kétség kívül nem vetekedhet egy utólag beépített Hi-Fi rendszerrel. De aki eddig hallotta, hogy hogyan szól, csak jókat mondott róla. A Szabó családról le kell mondani valóban, de van Rádiókabaré a Petôfin, útinform a Klubrádión, folyamatos hírek egy másikon, részemrôl meg leginkább zenehallgatás. Néhány új autóban rádió sincs alapáron...
Végezetül csak annyit mondanék, hogy a Leon igenis egy vérbeli latin szeretô, én mindenkinek csak ajánlani tudom, naponta minimum két órát ülök benne. Biztosan még jobb lenne nagyobb motorral, de annak nagyobb az adója, többet fogyaszt, nehezebb eladni utána és sorolhatnám (én tudom, 3 db 2000-es autóm volt).

Sajnos nem tudtam annyira tárgyilagos maradni, ahogy szerettem volna, pedig pont ez indított az írásra. Ennek okán ismételten kérném, hogy teremtsenek lehetôséget a "másik fél" meghallgatására is, különösen ilyen szélsôséges vélemények publikálása esetén!
Tisztelettel
Sárai József, egy autómániás Leon tulajdonos