Zsiguli a mának, nekünk

Megvolt: Fiat Linea 1.4 T-Jet - 2008

2008.04.16. 02:27

Adatlap Fiat Linea Emotion - 2007

  • 1368 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 120 LE @ 5000 rpm
  • 194 Nm @ 1750 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    9.2 másodperc
  • Végsebesség:
    195 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    6.7 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    9.2 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.2 l/100km
  • 4 150 000 Ft

De félre dőre tákszedánok, helyetekre alantas farbűvészek – kidolgozott testű lovag érkezik a déli színtérről! A Linea ígéretesebb az összes eddigi "jó lesz nektek"-négyajtósnál azon az egyszerű alapon, hogy szép. Ez nem az én véleményem, hanem szinte mindenkié, aki látta, és megjegyzést fűzött hozzá. Akadtak elegen. A Linea tízből tíz embernek tetszik. Ha pedig egy autó tetszik a magyarnak, és az ára sem mellbevágó, belevág. Hát ezért látni olyan sok Lineát hirtelen az utcákon, hiszen a típushoz már alig három és félmillió forintért hozzá lehet jutni, kicsivel 4,2 millió alatt pedig már az olyan gazdagon felszerelt, kiválóan motorizált T-Jet-kivitelt is utánadobják az embernek, amilyet volt szerencsém tesztelni egy hétig.

Elsőre talán soknak tűnik, aztán elővesszük a jó öreg szemmértéket, és rájövünk, hogy az ár kifejezetten pénztárcabarát. A Linea tengelytávja ugyanis milliméterre megegyezik az új Bravóéval, márpedig az új Bravo kifejezetten nagynak számít a családi kompaktok között. Igaz, a technika valójában meg a Grande Puntóé, azzal a nyomtávval, futóművel. Majd erre pakoltak rá egy plusz dobozt, ami a forrásmodell 400-a helyett kerek 500 liternyi csomagteret ad ki. Nem lebecsülendő a Linea hossza sem, ami közel 4,6 méter – nem túl régen még luxusautók nyújtóztak ilyen pazarlóan a belvárosi parkolóhelyeken. Szép, nagy autó, az összekuporgatására mégse megy rá egy élet – kell ennél jobb?

A turbós 1,4-esnek pedig a vérnyomásával sincs probléma: a 120 lóerős motor úgy röpíti a kocsit, mintha ereiben literszám keringene a Segafredo. Gázadás után turbólyukból fakadó késlekedésnek legfeljebb halvány nyomait sejtjük, szinte elhisszük a Fiatnak, hogy a Lineát minimum 1,8 literes motor mozgatja.

Sajnos a fogyasztás is olyan 1,8-aska: nekem 9,5-9,7 liter körül alakult száz kilométeren, és eszem ágában sem volt száguldozni vele. Mivel a magyar adószedő hatalmasságok már nem a súlyt, hanem a teljesítményt nehezményezik, ezért az éves fenntartási költségeken sem venni észre a kevés köbcentit. A kis tüdejű motor előnyét csak a kocsi árán lehet érezni, hiszen kevesebb rá a regisztrációs adó. Ám e tétel jelentőségét sem szabad lebecsülni.

Olvasóink írták

Még nem igazán kellett szerelőhöz vinni, de az látszik hogy nem lesznek olcsók hozzá a cuccok. A csomagtartó fedele hamar tele lesz ujjlenyomattal, majd utána rajta keletkező foltokkal. Valami fogantyú nem ártott volna rá.
Összeszerelése kiváló, semmi nyoma zörgéseknek, nyikorgásnak.

Írjon ön is ítéletet!

A hely azonban elöl jó nagy, minden irányban, bár a vezetési pozíció újfiatosan magas, amit én speciel igencsak rühellek. Széltében a vállaknak és hosszában a lábaknak még hátul is akad hely, ám a fejeket ott már súrolja a kárpit. És hiába dönthető le a két hátsó támla a csomagtartó bővítéséhez, ez a trükk legfeljebb lapra szerelt IKEA-bútorok hazavitelénél előny. A mosógép szállításához azonban meg kell hunyászkodnunk az infarktusból lábadozó szomszéd előtt, és kölcsön kell kérnünk egy délelőttre az ő Bravóját. Mert az elviszi.

A nagyautósság több ponton is tetten érhető a Lineában. Kapunk automatikus vakításcsökkenést a belső tükörnél, hőfokszabályzós légkondicionálót, kartámaszt, menetstabilizáló elektronikát, automatikusan felkapcsolódó külső világítást, villanyos vezetőoldali deréktámaszt, hátsó, középső kartámaszt, úri autósan piszkolódó, világos szövetkárpitokat, meg még ezer egyebet.

Sajnos a kisautósság nem kevésbé előbukkan az elegáns ruházat alól. A rugózás például zavaróan – mit zavaróan, idegesítően – és kellemetlenül pattogós. A kormány hidroszervója ideges, kicsit túl könnyű, de gyors parkolási manővereknél, sebtében végrehajtandó Y-fordulóknál olykor igencsak felkeményedik, kicsit olyan, mint amikor megcsúszik az ékszíj. A váltó pontosságát pedig legfeljebb a MÁV-éhoz lehet hasonítani – mintha a rudazat összes alkatrésze vékony műanyagból és gumiból készült volna. Pedig ez ráadásul bovdenes.

A gördülési zaj is karcos, ha pedig kikapcsoljuk ASR-t, kiderül: a futómű-hangolást olyan biztonságosra vették, hogy hiába a százhúsz ló, egyszerűen fölösleges örömöt keresni a vezetésben. És még billeg is. A Lineával odamegy az ember és visszajön, ez erre való. A t-jetes Lineával pedig gyorsabban oda lehet menni és visszajönni, mint a többi változattal, ami okvetlenül előny.

Szép, olcsó, nagy, gyors, és minden jóval telipakolták – családi autónak kiváló a Linea, megértem az a sok, elégedett, új Fiat-tulajdonost. Az enyimé ráadásul metálpiros is volt, nem szürke, próbálják ki önök is egyszer ebben a szép színben! Érzelmeket és igazi kényelmet azonban nem szabad várni tőle. Négy gurigáért, végül is, telhetetlenség lenne.

Totalcar értékelés - Fiat Linea Emotion - 2007

Szép, és szép nagy autó, szép csomagtartóval, szép gyorsulással és szép végsebességgel. A család imádni fogja, a motorjával mi is elégedettek leszünk. Csak sima legyen az út, és ne legyenek kanyarok.