157 kilogrammot mozgat egy lóerő - a Trabant 601 Limousine párhuzamos adata 28,3. A Toyota Corolla 1.4-é 11,2, a Peugeot 206 WRC-é 4,1. Aszfalton rendezett versenyre tehát nem, de laza talajra mindenképp jó szívvel ajánlható az együléses, alacsony súlypontú széles nyomtávú hobbiautó.
A Cat 313
a bányászszakmában a kisebb gépek közé tartozik, a cég
katalógusának vonatkozó oldalán a "small" kategóriában található.
Látva a vizsgált példány speciális mocsárjáró szereléke a nagyobb
testvér, a 315-ös alvázából és két darab, 1,4 méter széles (leírom
betűvel is: száznegyven centi) lánctalpból áll. Jól áll neki a
méretes lábazat, nem tűnik komikusan aránytalannak, inkább
határozottságot, tettrekészséget sugall. További folyománya
a széles talpnak és a nem túl sűrűn rakott lécekkel ellátott
láncnak, hogy a gép szilárd talajon kissé szögletes kerekű érzést
keltve halad. Ezt az érzést nem csak kezelőjében kelti, de 1-2
kilométeres körzetben mindenkiben. A közelebb lakók a
talajrezgésekből érzik is, a távolabbiak csak hallják, ha reggel
beindul az élet.
A motor |
Tegyünk vele egy kört - illetve kettőt. Az
egyiket
helyben járva: a CAT-3064 T jelű, 4250 köbcentis (259
köbhüvelykes) masszív vízhűtéses dízelmotor ereje a
hidraulikaszivattyún és osztóművön át függetlenül jut el a járómű
két lánctalpához. Ezeket azután egy-egy karral (melyhez praktikusan
alul telitalpas, előre-hátra taposható pedál van hegesztve) akár
ellenkező irányba is járathatjuk, így képezve egy
Mad Max-kört a sárban.
Ha inkább kímélnénk a talpakat,
pörgethetjük csak a kabint és a gémet, a fordítómű 30.500
Nm-es forgatónyomatékkal, legfeljebb percenként 12,9 fordulattal
ringlispílezik. Ez a manőver a kabinban nem is annyira vicces, de
ha felmászunk a motorháztetőre és alaposan megkapaszkodunk a
forgástengelytől legtávolabb eső fogantyúban, a jó szórakozás és a
taccs garantált.
Most, hogy jól kimulattuk magunkat és
megtöröltük a szánk sarkát, jöhet a munka. Katica egy tőzegbányában
teljesít szolgálatot, napi nyolc órában áll a külszíni fejtés
szélén és dobálja ki a gödörből az anyagot; illetve később a
depónián szép magas kupacokba pakolja. A ritmust csak a tankolás (a
250 literes tankot háromnaponta kell teletölteni), a zsírzás, a 90
liter hidraulikaolaj meglétének ellenőrzése, a kötelező szerviz
(250 üzemóránként) tagolja. Nem beszélve a sárga angyal-szerepről -
a bajba került traktorok, teherautók ráncigálása (a CAT vonóereje
110 kN, azaz Kati eltépi a 11.000 kg terhelhetőségű drótkötelet,
erre volt is példa, állítólag szépen pengett) is hozzá tartozik.
Hidraulika |
Munkakezdéskor a dolgozó a Cat
kecses kéttollú slusszkulcsával kinyitja a motorházfedelet,
ellenőrzi a vizet, hidraulika és a karter olajszintjét. Ugyanazon
kulccsal nyithatja a szerszámtároló rekesz ajtaját, a tanksapkát és
a kabinajtót. Bár - a szerszámost kulcs nélkül is fel lehet tépni,
ezt megtette már korábban éjszaka is valaki, s ijedtében magával
vitte a százezer forintos szerszámszettet. Reméljük, amerikai
autója van, a collos készlet a DIN-csavarokon kissé lötyög.
A motor pöccre indul, a motorzaj nem zavaró, az
amúgy is csendes gép a kabintól hatásosan el van szigetelve. Az
ülés bal oldalán található a hidraulikaszivattyú kapcsolókarja,
melyet felkattintva egy pálca emelkedik az ajtó elé, hogy
kiszálláskor a dolgozó el ne felejtse lezárni a hidraulikát - így
nem fordulhat elő, hogy a gépbe a lánctalpról benyúlva
véletlenül eltapossuk, vagy széttépjük magunkat.
A kabin tágas, az ülés rugózása, dőlése,
pedáloktól való távolsága, a fejtámla és a karfák magassága
mindenki számára testre szabottan beállítható, a
fűtés-szellőzés kellemes, légkondi nincs (bár rendelhető), viszont
a nyolc fúvókából akár orkánszerűen is fújathatjuk a levegőt. Ha
nem vagyunk porallergiásak, akkor a szélvédő alsó része, vagy akár
az egész felnyitható, a fülkeajtó kiakasztható. Ilyenkor különösen
ajánlott a kétpontos biztonsági öv bekötése, a minden irányban
engedélyezett 45 fokos dőlésszög lejtmenetben való kihasználásakor
nem lehet nagy öröm kiesni a lánctalpak elé.
A munka java részét a gép végzi, kezelője két kis könnyű járású joystickkal és az említett pedálos karokkal/karos pedálokkal inkább játszik, mint dolgozik. Az egyik joystick forgat-emeli-engedi a kis gémet, a másik nyitja-csukja a kanalat, illetve a nagy gémet kezeli. A tűzgombokkal a kürt kezelhető és a fordulatszám ejthető alapjáratra, valamint ez vezérelné a kalapácsot, vagy a nyitható/forgatható szerelékeket.
A gép
vezérlése teljesen elektronikus, egy gombbal
beszabályozhatjuk egytől tízig a motorfordulatot, egy másikkal a
járás sebességét (két fokozat grafikusan is jelölve: a Nyúl és a
Teknős), ez maximálisan 5,5 km/h. További gombok szolgálnak a gémek
és a kanál relatív helyzetének fixálására - vagy mi, ezeket már
akkor sem értettem, mikor én dolgoztam a géppel -, illetve a
világítás és az ablakmosó-törlő kapcsolgatására. Azért már durva: a
világítás is automatikus, egy nyomás: egyik lámpa, két nyomás:
másik, három nyomás: mind, négy nyomás: semmi.
A visszajelző
műszerek mintájául Lucas X-szárnyúja szolgálhatott:
fogyatkozó körcikkek jelzik az üzemanyagszint változását, két
sárga-zöld piros karikán pedig a hidraulikaolaj és a hűtővíz
hőmérsékletét. Mindenféle ikon mutatja a motor
fordulatszám-szabályozását, a választott gém- és kanálállást.
Digitális időóra is van, tervezési hiba, hogy ezt minden reggel be
kell állítani, a napi kötelező áramtalanítás ugyanis tőle is
elveszi a delejt.
Kati minden szempontból alkalmas a rá kiszabott feladatok ellátására, egyetlenegy NAGYON zavaró dolgot tudnék említeni rajta: az intelligens amerikai munkaerő képességeiből kiindulva mindenütt feliratok figyelmeztetnek arra, hogy a motor meleg, a gép forog, a villamosság ráz, az ember elszakad, az ég kék, a víz nedves, a nők pedig titkolóznak.
A 313 B új ára kb.: 30 millió