Családi szakszolgálatra kiemelten alkalmas

Mazda 626 2.0 DiTD teszt

2001.08.10. 07:04
Egy kompakt 1.4-es benzinessel volt versenyben a balatoni hétvégéért. Rendszámmániás vagyok, így MAZDA-1 nyert a pórias kombináció ellen. A rendszám feltűnő mutogatásokra adott okot még a német háziasszonyok körében is.
 
   
    Karosszéria? - Nem jellemző.

Már első blikkre is ideális, elnyűhetetlen, ám nem túl izgalmas papamamagyerekek-autónak gondoltam, s a gondolat valóra is vált. A kasztni formáját firtató kérdésre Vágó István a Van benne valami.. c. játékban bizonyosan nem jellemzővel válaszolt volna, és Vágó István nem sokszor téved, viszont mindig diplomatikus.

 
   
 A digitális óra borzalmasan elavult arculata

Az autó szerepével tökéletes összhangban van plebejus külseje, egy családi szolga szükségben legyen mindig tettrekész, egyébként ne is lássuk. A közrendű, átlagosan unalmas karosszériára talán nem buknak nagyon a tolvajok, ez egyetlen előnye. Nekem a belső sem tetszett, úgy néz ki a műszerfalon a digitális óra, mint korunk Trabantjában, szegény Suzuki Swiftben. A fényes, barna faimitátor-szeletek a műszerfal körül überelnek, azaz unterolnak minden ízlésficamot. Sötét- és világosszürke műanyag borít szinte mindent, a sárfoltokat könnyű lemosni.

 
   
    Egy kevés kárpit és króm.

Ennek ellenére megkedveltem az autót. Az ajtók belső felén a krómozott stílusú kilincs körül találni egy kis kárpitot. A műszerfal kapcsolóit, a vezető jobb oldali könyöktámaszát kényelmesen lehet használni, a hőmérséklet-szabályzó (légkondícionáló + fűtés egyben) berendezés stabilan tartja a megadott hőfokot, kellemes utazást biztosít melegben-hidegben.

 
   
 Rakodós rekeszek mindenfelé

Az utastér kellemesen tágas, van elég rakodós rekesz, térképtartó, pohártartó, stb., bár a hárommal ezelőtti (elöl vékonylámpás) 626-osban az anyósülés alatt is volt egy kihúzható fiók, ami most kimaradt. Az ülésekről is csak jót mondhatok: a barátnőm a hátsó soron kényelmesen szunyókált Révfülöptől Fenyvesig,

 
   
    Éjszakai Mazda

másrészt a legendás lellei Stone Pubba az éj leple alatt sikeresen és büntetés nélkül szállítottam 6 embert (azaz 7 személy ült az autóban kényelmesen és nagy zajt csapva). A csomagtartóba nem küldtünk senkit, pedig ott némi túlzással akár ketten is kényelmesen lehet aludni, vagy egy komplett járókát, a gyermekek és a szülők minden csomagját elhelyezni.

 
   
 Makrancos motor - nagy nyomaték

A 2 literes turbódízel kissé egyenetlen teljesítményt nyújt. Megszeretni lehetséges, de ehhez a makrancos motor feltételeit szigorúan be kell tartani (oldalbordámnak többek között ezért tetszett jobban a fent emlegetett kompakt 1,4-es benzines, viszont a Mazda színét imádta). Igazán lendületes húzást 2000-es és 3500-as fordulat között tapasztaltam, alatta, felette siralmas, de ha odafigyelünk a fordulatszámmérőre, könnyedén gyorsíthatunk bármilyen úton.

 
   
    Hegynek felfelé - Badacsony.

Leginkább az emelkedőkön érezhető a nagy nyomaték, egyszer még 3-asban is sikerült egy picit kipörgetni (na, jó vizes úton). Apró bosszúság, hogy a motorház tetejét csak egy csenevész, szőlővessző erősségű botocskával lehet kitámasztani, így senki sem merte alaposabban megnézni a motort.

 
   
  

A zaj és a rezgések elnyomása érdekében a sajtóanyag szerint ezen modell megjelenésének alkalmával rukkoltak ki a Mazda tervezői egy új megoldással, az úgynevezett "flexibilis lendkerékkel", melynek lendtömegét különleges, vékony lemez köti össze a főtengellyel. A lendkerék egészének csökkent merevsége révén a "flexibilis lendkeréknek" alacsonyabb a rezonancia-frekvenciája,

 
   
     

aminek következtében nagyon csendes és nyugodt a motor alapjárata. Ezt egészítik ki a 626 turbódízeles modell kiterjedt zajvédelmi megoldásai, a motorháztól a műszerfalon át a középkonzolig, valamint a kerékdobok belsejében. Összhatásként sokkal csendesebb az utastér, mind alapjárat, mind menet közben.

 
   
  

A motor hangja csodálatos, inkább FIAT Ducatóra, mint egy mai személyautós turbódízelre hasonlít, tehát semmiképp nem érezhető "sokkal csendesebb" utastér, amit én nem is bántam. Váltás közben is enyhén kisteherautó érzés fogott el, amikor feljebb pakolva egy kicsit megtorpant az autó, hogy egy rövid rántáseffektust követően hasítson tovább.

 
   
     

Révfülöpön egy Nissan Maxima QX 3.0 V6-tal vontam párhuzamot: nagyon sokban hasonlít a két autó. Nem feltűnőek, de nagyon megbízhatóan adják, amit tudnak. Híres erről a 626-os, volt is ember, aki határozottan meg akarta vásárolni a tesztpéldányt. Több, mint 600 km alatt alig több, mint a fél tank fogyott ki,

 
   
  

valahol 5,5 és 6,0 liter között lehetett a fogyasztás. A gyári adatok szerint 5.2 litert fogyaszt, miközben szén-dioxid kibocsátása 34 százalékkal marad el az ugyanekkora lökettérfogatú, benzines 626 modellétől.

Családos embereknek ajánlom, jól fogyaszt, talán nem lopják és rendesen elfér benne a pereputty. Ha lennének gyerekeim, azonnal vennék is egyet.