Teszt: Mercedes ML 320CDi - 2006

Bocsánat

2007. január 4., csütörtök 08:37
Kisebbségi érzése van? Bizonytalan? Vegyen ML-t, és mindent megengedhet magának. Sőt mások kérnek majd elnézést.

Terepjáró? Aha. Nagy, biztonságos családi egyterű? Aha. Vajon ki a rossebet érdekelnek az ML potenciális vevői közül az autó konkrét tulajdonságai vagy a funkcionalitása? Eltekintve a valószínűleg egészen minimális kivételtől, az ML-t bizony elrettenteni veszik. Egy ML-ben ugyanis bármit megtehetünk, hiszen a puszta látványa is lábremegésre készteti a mindennapi autóst vagy gyalogost. Már külsejében is rémiszt a nagy test, nagy élvezet . Nem csoda, ha annak, aki meglátja, rögtön vizelettartási problémái lesznek. Igen, ez az az autó, aminek nemcsak a presztízse hatalmas, de nagy valószínűséggel az is hatalmas, aki kiszáll belőle, és simán lehet, hogy feje búbján megcsillan a napfény.

Ezen körülmények jól ismertek az autós társadalomban, így nagyon előzékenyen viselkednek vele, ha az útjába kerülnek. Most lehetne sokat beszélni a hagyományos ML-vonalvezetésről, a hűtőrács vastag csíkjairól és a rajta levő óriási csillagemblémáról, de teljesen felesleges. A motor, a váltó, de még a műszerfal is közel ugyanaz, mint a korábban nálunk járt R-ben , így kár több betűt pazarolni rájuk.

Valószínűleg a vevőkört sem érdekli túlzottan, milyen vezetési élményt nyújt, vagy funkcionálisan mennyire megfelelő, hiszen az előző ML-szériából is adtak el, pedig az eléggé gáz volt minden tekintetben. Itt némileg javult a helyzet. A jelenlegi ML már teljesen autóhatású, valójában minden tekintetben megfelel annak, amit eddig is gondoltunk róla, csak eddig nem volt igaz.

Most tényleg egy olyan luxuskategóriás négykerék-hajtású kamuterepjáróról van szó, ahol külön táskácskában rejlik a csomagtér cuccrögzítő rendszere, viszont a memóriás ülésekhez nincs többfokozatú vándormasszír-funkció. Tolatóradar viszont van, ebből pedig arra lehet következtetni, hogy hátranézni felesleges. A mögöttünk kullogó alattvalókkal nem foglalkozunk, viszont a saját cuccunk biztonsága fontos, legyen az golftáska vagy megkötözött kezű adós.

A Merci-csillag

Az egész Gottlieb Daimlerrel és Wilhelm Maybachhal kezdődött, amikor a Mercedes még sehol sem volt - de még Benz neve sem -, és egy gázmotorgyár szerepel a történetben. Mégpedig Nicolas August Otto deutzi gyára, ahol Daimler és Maybach dolgozott. Az Otto által 1876-ban szabadalmaztatott négyütemű motor sorozatgyártását készítették elő.

Mivel Daimler 1872 és 1882 között volt műszaki igazgató a deutzi gyárban, erre az időszakra tehetjük a Mercedes jól ismert csillagjelének megszületését, bár konkrétan csak később lett azzá. Az történt, hogy Daimler egy képeslapot küldött haza a családjának Cannstattba, amin a háromágú csillaggal jelölte meg deutzi lakását.

Itt egy kicsit megszakad a történet, csak pár évvel később nyer jelentőséget a képeslap. 1882-ben Daimler összeveszett Ottóval, és elhagyta. A saját cannstatti villájának műhelyében dolgozott tovább Maybach barátjával. A közös munkát már a DMG (Daimler-Motoren Gesellschaft) cég fedte le, aminek mindenképpen kellett egy logó. Daimler fiai, Paul és Adolf emlékeztek apjuk csillagos képeslapjára. Ennyi.

Pedig az ML alapjaiban nem erről szól, vagyis nem erről kéne szólnia. Olyan jó lenne arról írni, hogy a több mint két tonnás, és a már ecsetelt presztízstulajdonságú autót már 15 milliótól meg lehet venni. Vagy hogy a 320 CDi-be szerelt dízelmotor és a hétfokozatú automata váltó (munkanevén 7G Tronic) elvesz minden maradék örömöt és jelzést, amit vezetés közben kaphatnánk. Emellett a váltó még lusta is, de nagyon. Meg azt, hogy senki se képzelje, hogy az ML-t olyan vezetni, mint egy személyautót, mert a kanyarokba bele kell masszírozni, meg aztán alaposan dől is. De sajnos ezeknek a soroknak nincs hallgatói füle. Nem figyel rájuk senki.

Az érdeklődést az kelti fel, ha elmesélem, mi történt, amikor három percig tartottam fel a sort egy benzinkúton, mert a nyitott ajtótól nem fértek el az ML mellett. Nos, semmi sem történt. Míg a kabátom halásztam elő a hátsó ülésről, és felvettem, vártak az autósok. Sem dudaszó, sem bekiabálás. Sőt. Mikor végeztem, a mellettem elhaladó Peugeot vezetője halkan ennyit mondott: bocsánat. Hát igen, egy ML akaratlanul is tekintélyt parancsol. Igazi tekintélymaker, kisebbségi érzésben szenvedőknek ideális gyógymód.

Az ülésből magasról tekintünk a többi autósra, ha unjuk az automata lomhaságát, a kormány hátsó felén levő gombokkal váltogathatunk is. Kicsit több mint 220 lóerő nem a világ ekkora súlyhoz, de nem is kell ezzel törődni. Megy, ahogy megy: egy hasonló motorral szerelt E kombihoz képest lassan, de biztosan. Fogyaszt, amennyit fogyaszt - olyan 10-12 körül -, de ez mégiscsak egy ML, és 510 Nm nem tréfadolog. Menet közben a helyettünk mindent elvégző elektronika gondoskodik a biztonságról, a védelemről, a kényelemről, vezetés közben kívülről szinte semmilyen inger sem ér. Csoda-e hát, ha az ember nem figyel másra, csak magával törődik, és hozzáidomul a képhez, amit egyébként is feltételeznek róla a kívülállók?

Ők csak azt látják, hogy ha befordul az ML egy utcába, kigyullad a fényszóró alatt egy másik lámpa, így világít be a kanyarba. A gyalogosok riadtan menekülnek a fal mellé, az autósok meg félrehúzódva adnak utat. Az elöl-hátul kettős keresztlengőkaros futóművel és a 235/65 R17-es gumikkal még azt sem venni észre, ha az autó kicsit felszalad a járdára. De nincs erről szó, ugyanúgy ülök az ML-ben, mint más autóban. Nem tettem semmi különlegeset.

Mercedes ML 320CDi - 2006

A környezet provokálja az ML-est. Hatalmas méretével, még ha akarna, sem tudna csendben megbújni a forgalomban. A lábunk alatt rejlő erőkkel meg aztán pláne nem megy a mimikri, átcsúszik minden taxiszöldön. Milyen lehet a 510 lóerős ML 63 AMG? És akkor ehhez párosul a többi autós távolságtartó viselkedése. Az egész így együtt kész rémálom. Félek az új ML-től. Kényelemben, megjelenésben a Merci régi egyéniségét hordozza, de a körítéssel az elődök sajnos eljátszották a megítélést. Nemcsak súlyos személyiségtorzulást okozhat a tulajdonosnál az ML tartós használata, de a kevesebb pénzű - tehát kisebb, olcsóbb autóval járó - autósokban további félelmeket kelt.

Márpedig sok lesz belőle, mert elég jó. Figyeljenek, én megmondtam.

Mercedes-Benz Ml 2006 320 Cdi 4matic Mercedes-Benz Ml 2006 320 Cdi 4matic

A Totalcar értékelése:

Hatalmas, eléggé tágas, fenyegetős, a nagyságához képest pedig egészen takarékos és mozgékony. Terepjárónak kiváló, utazni kényelmes, de az első kanyarban kiderül, hogy még messze nem személyautó.

Népítélet:

  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Fenntartási költség
  • Ennyire szerette

Címkék:


h i r d e t é s

Totalcar áruház

javítókészlet, főfékhenger
MERCEDES-BENZ T2/L L 608 D alváz 1970-1988
2194 Ft
féktárcsa
MERCEDES-BENZ C CLASS C 350 lépcsőshátú 2011-2013
29478 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

Stolen car found restored
A ’57 Chevy was miraculously returned to its owner 30 years after it was stolen.